Hvor meget skal man acceptere?
Fra : Tina Uhre

Dato : 01-10-02 09:11

Min hest skal stå på en lille rideskole. Jeg har kommet derude i et år nu
pga af part derude og jeg har modtaget undervisning. Der har altid været de
regler at pensionærerne gerne måtte benytte banen mens der var undervisning.
Lige nu har vi kun en 20x40 udendørs ridebane, men i løbet af næste måned
vil ridehuset på 20x60 være færdigt.

Undervisningen foregår fra kl 18-21 undtaget onsdag hvor den starter kl
16 -19. Fredag er der ingen undervisning. Hele stalden lukker kl 22 hver
dag.

Nu er der så lige pludselig kommet nye regler. Pensionærer må ikke længere
benytte banen mens der er undervisning. Dvs fra kl 18 til 21. Så er der lige
en time tilbage til at ride og strigle af inden stalden lukker. Jeg føler
det er meget urimelige regler. Det er jo umuligt at nå at ride inden 18 hvis
man kommer lige fra jobbet. Og lige så umuligt at ride seriøs dressur efter
21.

Det skal lige siges at der kun er 6 pensionærer ud af 26 heste så det er jo
ikke fordi vi vil ligge og fylde hele banen. Og det er jo ikke alle der
kommer om aftenen. Og holdene består at op til 8 ryttere.

Er det bare mig der opfører mig som en forkælet unge eller er det urimelige
krav der stilles fra udlejer?

Hilsen Tina

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 01-10-02 10:13

In article <anblbb$r9o$1@news.cybercity.dk>, Tina Uhre wrote:
> [...]
> man kommer lige fra jobbet. Og lige så umuligt at ride seriøs dressur efter

Det er ikke ulig de regler jeg har stødt på før. Stalden er privat
område, hvis du ikke kan lide reglerne må du bare finde et andet sted.
Evt. dit eget sted.

> Det skal lige siges at der kun er 6 pensionærer ud af 26 heste så det er jo
> ikke fordi vi vil ligge og fylde hele banen. Og det er jo ikke alle der
> kommer om aftenen. Og holdene består at op til 8 ryttere.

De tæller alt sammen.

> Er det bare mig der opfører mig som en forkælet unge eller er det urimelige
> krav der stilles fra udlejer?

Ja, jeg synes du opfører dig forkælet. Du har jo hidtil kunnet
ride uden for, det kan du jo så bare gøre igen. Jeg synes der
er FRYGTELIG mange i ridehuset, når der er mere end 3 på en
20x40 bane, og mere end 4-5 på en 20x60, men jeg er måske også
bare forvendt fra Bornholm, hvor der iøvrigt lige er en rideklub
der er gået konkurs.

Men en helt anden ting er... Har du snakket med de andre og med
ejerne af stedet omkring disse regler, og det at du finder dem
urimelige ??

JonB

Fra : Tina Uhre

Dato : 01-10-02 10:31

"Jon Bendtsen" <bendtsen@diku.dk> wrote in message
> snip

> Men en helt anden ting er... Har du snakket med de andre og med
> ejerne af stedet omkring disse regler, og det at du finder dem
> urimelige ??

Jeg har snakket med to af pensionærerne. De finder det også urimeligt og
vælger at flytte deres heste. Jeg har endnu ikke snakket med udlejer men vi
vil tage det op med hende samlet. En af pensionærene har meddelt at hun
flytter hesten og fik svaret at det havde de også regnet med og boksen var
allerede lejet ud til anden side. For os pensionærer virker det som om de
bevidst vælger urimelige vilkår for at få os ud af stalden så de kan få
plads til flere skoleheste. Men det er kun gætteri fra vores side.

Hvis det hele bliver som det er nu så vælger jeg også at finde et andet sted
til min hest, da jeg umuligt kan nå at ride inden kl 18.

Tina

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 01-10-02 13:20

In article <anbq0q$10fk$1@news.cybercity.dk>, Tina Uhre wrote:

> [...]

> bevidst vælger urimelige vilkår for at få os ud af stalden så de kan få
> plads til flere skoleheste. Men det er kun gætteri fra vores side.

DET fatter jeg ikke, jeg tror absolut ikke på at de tjener penge på
skole hestene. I følge ejeren af den stald jeg har min hest opstaldet
i, så tjener hun mere, og har lavere omkostninger ved pensionærer end
ved rideskole pony'er. (tjener og tjener, hun binder penge i halen på
hver hest, men de har os inde for ikke at få et stort underskud på
de heste som hendes døtre har. Gav det mening nok ?)
Rideskole pony'erne sikrer dog den tilknyttede rideklub tilskud fra
kommunen, og desuden synes hun det er synd hvis at børnene ikke lærer
at ride, derfor har hun dem vist.

> Hvis det hele bliver som det er nu så vælger jeg også at finde et andet sted
> til min hest, da jeg umuligt kan nå at ride inden kl 18.

Tja, sådan er det nogle gange.

JonB

Fra : Tina Uhre

Dato : 01-10-02 14:21

> [...]
> Rideskole pony'erne sikrer dog den tilknyttede rideklub tilskud fra
> kommunen, og desuden synes hun det er synd hvis at børnene ikke lærer

Hun har hele tiden lagt det åbent ud at det er rideskolen der kommer i
første række. Og pensionærerne der kommer sidst. At det ville blive så
ekstremt havde jeg aldrig drømt om. Nu er vi også blevet bedt om at stå ude
og strigle/sadle op, mens elevrytterne får lov til at stå inde. Så for os
virker det som en personlig hetz.

> Tja, sådan er det nogle gange.

Ja der er desværre ikke andet at gøre end at finde et andet sted. Det er jo
hendes og det er hende der sætter reglerne. Men så fatter jeg ikke hvad en
bestyrelse laver derud. Skal de ikke være med sil at sikre alles vilkår
derude eller har jeg misforstået deres jobfunktion?

Tina

Fra : Musen

Dato : 03-10-02 09:45

snip--
> [...]
ude
> og strigle/sadle op, mens elevrytterne får lov til at stå inde. Så for os

Har I ikke en kontrakt I kan holde hende op på? Hun kan da ikke sådan ændre
regelerne hele tiden. Jeg kan egentlig godt forstå det med rideholdene, og
også at I ikke må ride der imens, men det er selvfølgelig surt, når man så
ikke selv kan nå at ride. På den anden side, så får I jo ridebanen helt for
jer selv om lidt, og den er I jo vant til at ride på, så det kan vel godt
gå?
Det kunne selvfølgelig være rart for jer, hvis hun kunne lave en time om
dagen i tidsrummet 18-21 hvor I kunne ride, men det er jo mange penge hun så
giver afkald på, så det er jo forståeligt nok, at hun ikke gør det...
Håber I finder ud af det...Det er ihvertfald ikke rart at have sin hest et
sted man ikke er glad for...
Venlig hilsen Musen

Fra : Tina Uhre

Dato : 03-10-02 10:41

"Musen" <kunforsjovt@sol.dk.revomethis> wrote in message
> [...]

> giver afkald på, så det er jo forståeligt nok, at hun ikke gør det...
> Håber I finder ud af det...Det er ihvertfald ikke rart at have sin hest et

Hejsa

Nej der er aldrig blevet nedskrevet på papir hvilke regler der er. Jeg kan
på sin vis også forstå at vi ikke kan ride mens der er undervisning. Det er
bare frustrende at det hele tiden bliver lavet om afhængigt af hvem man
spørger. Det er hendes datter der underviser og de har tit meget forskellige
meninger.

Fra : Musen

Dato : 03-10-02 19:34

> [...]

> bare frustrende at det hele tiden bliver lavet om afhængigt af hvem man
> spørger. Det er hendes datter der underviser og de har tit meget

Ja det virker da også underligt...Men så er det nok en god ide´ at både
datteren og ejeren er der, når I tager den fælles snak med dem. Så kan de
måske også blive enige om, hvad de egentlig mener. Og så prøv om ikke I kan
få en kontrakt med dem, så de ikke bare kommer og laver det om hele
tiden...For det er da ikke til at finde ud af for nogen så...
Venlig hilsen Musen

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 01-10-02 12:21

"Tina Uhre" <lily@post.cybercity.dk> wrote:

>Nu er der så lige pludselig kommet nye regler. Pensionærer må ikke længere
>benytte banen mens der er undervisning. Dvs fra kl 18 til 21. Så er der lige

Hvis det var mig der fik undervisning på en 20x40 bane ville jeg
heller ikke bryde mig om at der var ret mange andre på banen
samtidigt. Undervisning er normalt ikke gratis, så jeg ville godt have
noget for pengene.

Jeg har oplevet et ridehus på 20x60 med flere end 10 ryttere
samtidigt. Jeg oplevede det som en tur i tivoli - i radiobil.

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen

braadso@soholm.com
www.soholm.com

Fra : Pia J

Dato : 01-10-02 12:35

"Ole Braad-Sorensen" <braadso@soholm.com> wrote in message
> Jeg har oplevet et ridehus på 20x60 med flere end 10 ryttere
> samtidigt. Jeg oplevede det som en tur i tivoli - i radiobil.

Det er i den grad ulideligt!

Det lyder som om stedet satser på undervisning istedet for pensionærer. Og
det har de jo lov til, det er deres sted. Surt for dig, men sådan er det.
Lige lovlig kort varsel måske?

Jeg ville flytte.

:Pia

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 01-10-02 13:21

In article <l41jpu8r1b5o4qq9ibtv1a7qc01gn2sdct@4ax.com>, Ole Braad-Sorensen wrote:

> [...]
>
> Jeg har oplevet et ridehus på 20x60 med flere end 10 ryttere
> samtidigt. Jeg oplevede det som en tur i tivoli - i radiobil.

Helt enig, det havde vi også det forrige sted vi stod. Vi måtte
opgive at ride dressur når der var så mange heste, vores hest
blev tydeligvis ukoncentreret når der skete så meget, og visse
heste, og mennesker gjorde den direkte nervøs.

JonB

Fra : Heidi Falch

Dato : 01-10-02 22:26

Tina Uhre <lily@post.cybercity.dk> skrev:

<snip>

> [...]
>Så er der lige
>en time tilbage til at ride og
>strigle af inden stalden lukker. Jeg føler

Synes det lyder meget rimeligt, at når der er undervisning, så er
banen forbeholdt det. Sådan har det hele tiden været hvor jeg rider;
rideholdene har fortrinsret til ridehallen, hvis vejret er dårligt,
og ellers til enten ridebanen eller ovalbanen alt efter, hvor
underviseren vælger at have undervisningen. (Og vi har max. 6 på et
hold)

Måske er reglerne lavet om, fordi underviseren og eleverne har følt
sig distraherede, når der pludselig er en eller flere ryttere og
heste, som laver andet end det der undervises i?

--
Knus,

Trolden