Validering af dato
Fra : Jesper

Dato : 01-10-02 07:03

Hej

På en asp-side benytter jeg et felt til indtastning af dato, der
så danner grundlag for en SQL-sætning mod en SQL2000 base.
Datoformatet er DD-MM-ÅÅÅÅ og forspørgelsen virker fint hvis det
er en valid dato der indtastes (også hvis der ikke findes data i
basen der passer til datoen).

Problemet opstår hvis der indtastes en forkert dato eks.
31-09-2002 eller 33-09-2002, så kommer nedenstående fejltekst
frem:
Fejltype:
Microsoft OLE DB Provider for SQL Server (0x80040E07)
The conversion of a char data type to a datetime data type
resulted in an out-of-range datetime value.

Hvordan kan man kontrollere at datoen er valid inden det sendes
til serveren.

Med venlig hilsen
Jesper

PS: spørgsmålet er postet både i
dk.edb.internet.webdesign.serversite.asp og
dk.edb.internet.webdesign.clientside, da jeg ikke lige kan
overskue hvor en sådanne validering bør foretages.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Claus Sørensen

Dato : 01-10-02 07:17

Jesper wrote:

> [...]
> The conversion of a char data type to a datetime data type
> resulted in an out-of-range datetime value.

<<<snip>>>

> PS: spørgsmålet er postet både i
> dk.edb.internet.webdesign.serversite.asp og
> dk.edb.internet.webdesign.clientside, da jeg ikke lige kan
> overskue hvor en sådanne validering bør foretages.

Test altid serverside, da:

- Det er dig der har styr på dataene, når du har modtaget dem.
En kunne jo bare udarbejde sin egen formular, som kalder dit
ASP-script, som skal opdatere databasen.

- Det er ikke alle brugere, som kan håndtere JavaScript (11% har
slået det fra eller browseren undersøtter det ikke).

De herligste hilsner