MS Windows
briani 27239
PIO til DMA på XP
Fra : L.M.L

Dato : 01-10-02 06:25

Jeg har haft SP1 installeret, men efter et par dage
begyndte maskinen at køre ret langsomt - mest mht.
disk-access.. Dvs. jeg kan sagtens spille fx. Counterstrike
men loade-tiden er sløøøv.
Jeg har set at min harddisk kører PIO istedet for DMA
som den burde, men hvordan ændrer jeg det ?

Jeg fjernet SP1, men det har desværre ikke ændret noget.
Jeg har geninstalleret Via 4in1 (både 4.42 og nu 4.43)
Jeg har prøvet at defragmentere, men det tager en evighed,
så det har jeg droppet indtil videre.

Win XP Pro DK
80gb Maxtor, NTFS
Asus A7V333 u/raid
512 mb ram

mvh
Lars

lovegreen AT it DOT dk

Fra : Madsen

Dato : 01-10-02 12:42

L.M.L skrev:

> Jeg har set at min harddisk kører PIO istedet for DMA
> som den burde, men hvordan ændrer jeg det ?

Der hvor du formentlig har set at den kører PIO(?).
Control Panel > System > Hardware > Device Manager > Plustegn ud for
IDE ATA/ATAPI controllers > højreklik på den kanal som harddisken er
koblet på > Properties > Advanced Settings > Transfer Mode stilles
så til 'DMA if available' og derefter genstarter du pc'en.
Efter genstart skal den gerne have skiftet til 'DMA if available' og
'Current Transfer Mode' skal gerne stå til den rigtige hastighed.

UDMA Mode 2 = ATA33
UDMA Mode 4 = ATA66
UDMA Mode 5 = ATA100
UDMA Mode 6 = ATA133

Madsen.

Fra : L.M.L

Dato : 01-10-02 16:10

> [...]
> Efter genstart skal den gerne have skiftet til 'DMA if available' og
> 'Current Transfer Mode' skal gerne stå til den rigtige hastighed.

Tak for svaret.. Men...
Den er allerede sat til DMA hvis tilgængelig.
Jeg tror jeg vil prøve at kigge lidt i bios, selvom problemet først er
kommet efter jeg har haft SP1 installeret...
Eller måske prøve at sætte den til "kun pio", genstarte, og vælge "DMA hvis
tilgængelig" igen

mvh
Lars

lovegreen AT it DOT dk

Fra : Madsen

Dato : 01-10-02 16:14

L.M.L skrev:

> Den er allerede sat til DMA hvis tilgængelig.

Hvad får dig så til at tro at den kun kører PIO-mode?
Er det et program som fortæller dig det, eller?

Madsen.

Fra : L.M.L

Dato : 01-10-02 16:20

> Hvad får dig så til at tro at den kun kører PIO-mode?
> Er det et program som fortæller dig det, eller?

Der står at den kun kører pio-mode..

Jeg kiggede i bios.. der er ikke noget der kan
ændres. Harddisken bliver genkendt som en UDMA 6,
så det må være windows der er galt på den.

Jeg har en bange anelse om det kunne være NTFS driveren
der er problemet, for jeg har en anden harddisk tilsluttet
samme kabel. Den kører FAT32, og der er tilsyneladende ikke
noget problem...

mvh
Lars

Fra : Peter Binderup

Dato : 01-10-02 16:57

Jeg har selv oplevet dette problem.

Løsningen er at du i enhedshåndteringen sletter IDE kanalen. Windows XP vil herefter bede dig om at genstarte - efter denne genstart
skulle du så gerne have din HD til at køre i DMA mode.

/Peter

Fra : L.M.L

Dato : 01-10-02 16:59

> Løsningen er at du i enhedshåndteringen sletter IDE kanalen. Windows XP
vil herefter bede dig om at genstarte - efter denne genstart
> skulle du så gerne have din HD til at køre i DMA mode.

Ok, det prøver jeg lige...
Hvis jeg ikke skriver igen inden for 5 min. så
ved du hvad der er sket ...

mvh
Lars

Fra : L.M.L

Dato : 01-10-02 17:08

Hehe... den virker squ igen...

Takker for hjælpen..

mvh
Lars

lovegreen AT it DOT dk

Fra : Peter Binderup

Dato : 01-10-02 21:53

"L.M.L" <lovegreenFJERN@it.dk> wrote in message news:anch97$1r89$1@news.cybercity.dk...
> Hehe... den virker squ igen...
>
> Takker for hjælpen..

det var så lidt.

Det nummer kostede mig købet af en HD. Jeg troede at det var min gamle disk der var ved at stå af, så jeg bestilte en ny Seagate
Barracuda 80 GB.

Mens jeg venter på posten sidder jeg og roder med ide kanalens indstillinger (efter råd fra en anden newsposting) og jeg kommer så
til at slette ide kanalen, hvorefter XP vil genstartes og herefter kom der fart under systemet.

Men hva pokker - nu har jeg da det mere HD plads

/Peter

Fra : Madsen

Dato : 01-10-02 16:31

L.M.L skrev:

> Der står at den kun kører pio-mode..

Altså inde i Enhedshåndtering under harddiskcontrolleren?
Transfer Mode står til 'DMA if available', men 'Current Transfer
Mode' står kun til PIO?

> Jeg kiggede i bios.. der er ikke noget der kan
> ændres. Harddisken bliver genkendt som en UDMA 6,
> så det må være windows der er galt på den.

Der er sket noget med SP1 hvad UDMA Mode 6 angår. Så vidt jeg ved
så understøttede den første version af WinXP ikke UDMA Mode 6 eller
det man også kalder ATA133. Ikke fordi det gør den vilde forskel
fra ATA100 f.eks, men mange har sikkert ønsket at der står UDMA
Mode 6 når det er en ATA133 controller og ATA133 harddisk de sidder
med.

Jeg sidder med to ATA133-harddiske som er koblet på en ATA100
controller så de kører kun ATA100. Hastigheden er bestemt af
controlleren. Alligevel påstår WinXP SP1 hårdnakket at mine diske
kører UDMA Mode 6 og det er altså noget vrøvl. Før SP1 stod der
UDMA Mode 5. <http://home18.inet.tele.dk/madsen/winxp/sp1/udma.png>

Madsen.

Fra : L.M.L

Dato : 01-10-02 16:52

> Altså inde i Enhedshåndtering under harddiskcontrolleren?
> Transfer Mode står til 'DMA if available', men 'Current Transfer
> Mode' står kun til PIO?

Jeps.

Jeg er nu kommet så langt, så jeg ved at min ntfs.sys
er version 5.1.2600.28 (xpclnt_qfe.010827-1803)
og at ntfs fra SP1 hedder 5.1.2600.1106

jeg har også fundet dette fra microsoft
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=KB;EN-US;q315403&

Problemet er bare at jeg ikke er sikker på det er samme fil i den danske
version af XP pro, og hvis jeg kigger på windowsupdate.microsoft.com
så kan jeg ikke se hvilke fejl-rettelser der er foretaget - altså om den
nævne
rettelse er udført på min maskine... (men det er den højest sandsynligt)
Mon jeg skulle hente denne rettelse igen ?

mvh
Lars

Fra : L.M.L

Dato : 01-10-02 18:54

> [...]
> controlleren. Alligevel påstår WinXP SP1 hårdnakket at mine diske
> kører UDMA Mode 6 og det er altså noget vrøvl. Før SP1 stod der

Så går jeg ud fra at du ikke kan mærke nogen hastigheds-forskel ?
Jeg sidder med 1 Maxtor 80gb ata133, og et Asus A7V333 med
ata133-controller
og alligevel siger Windows XP "kun" at jeg kører UDMA 5.
Kunne være skægt at teste med HDTach nu, og installere SP1 igen,
og kører HDTach igen.

mvh
Lars

Fra : Madsen

Dato : 02-10-02 01:12

L.M.L skrev:

> Så går jeg ud fra at du ikke kan mærke nogen hastigheds-forskel ?

Nej, overhovedet ikke.

> Kunne være skægt at teste med HDTach nu, og installere SP1 igen,
> og kører HDTach igen.

Denne måling er foretaget på WinXP Pro UK hvor enhedshåndtering
viser de korrekte UDMA Mode 5.
<http://www.dhd.dk/computer/maxtor%20dm%20d740x-l.gif>

Dette screenshot er fra WinXP Pro med SP1 hvor den står til UDMA
Mode 6: <http://home18.inet.tele.dk/madsen/winxp/sp1/hdtach.png>

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 02-10-02 03:18

L.M.L skrev:

> Jeg sidder med 1 Maxtor 80gb ata133, og et Asus A7V333 med
> ata133-controller og alligevel siger Windows XP "kun" at jeg kører
> UDMA 5.

I en anden sammenhæng ramlede jeg ind i dette link:
<http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;Q327805>

Har du prøvet det?

Egentlig så troede jeg at det var på MS's Knowledgebase jeg havde
læst, at den første udgave af WinXP ikke understøtter ATA133, men
jeg kan ikke finde artiklen igen.

Derimod så nævner Via noget om det:
<http://www.viaarena.com/?PageID=66>

| * Please note: WinXP does not support ATA133 and therefore UDMA
| mode 6 will not be shown in Device Manager, even if the current
| timing mode is ATA133 .

Det har jo så tilsyneladende ændret sig med SP1 hvis man skal tro
på det jeg oplever på mine diske pt. og ovenstående link fra MS.

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 02-10-02 03:24

Madsen skrev:

> Egentlig så troede jeg at det var på MS's Knowledgebase jeg havde
> læst, at den første udgave af WinXP ikke understøtter ATA133, men
> jeg kan ikke finde artiklen igen.

DOH! Det står jo i den artikel hos MS jeg henviste til.

<http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;Q327805>

| The Ultra DMA Mode 6 devices were not supported before you
| installed SP1.

Madsen.

Fra : Pico

Dato : 26-10-02 14:03

L.M.L wrote:
> [...]
> men loade-tiden er sløøøv.
> Jeg har set at min harddisk kører PIO istedet for DMA
> som den burde, men hvordan ændrer jeg det ?

Hvad er egentlig forskellen på DMA og PIO mode ?
Mine HD på DMA men DVD og CD'drevene der sider på den
anden kanal køre PIO mode selvom der er indstillet til M hvis
muligt.

Pico

Fra : Madsen

Dato : 26-10-02 16:39

Peter Loumann skrev:

[Fordel med DMA frem for PIO]

> Gælder det også et cd-r-drev?

Ja.

> Hvor ser jeg, hvad drevet kører?

Inde i enhedshåndtering under egenskaber for den primære eller
sekundære IDE-kanal, afhængig af hvilken af kanalerne dit cd-drev
er koblet til.

Hos mig ser det f.eks. sådan her ud:
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/winxp/sp1/dma.png>. Device 0
er mit dvd-drev og Device 1 er brænderen.

Madsen.

Fra : Peter Loumann

Dato : 26-10-02 17:19

On Sat, 26 Oct 2002 17:39:10 +0200, Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk>
wrote:

>Inde i enhedshåndtering under egenskaber for den primære eller
>sekundære IDE-kanal, afhængig af hvilken af kanalerne dit cd-drev
>er koblet til.

Og det kan jeg jo netop se i enhedsorrientring under Vis "Efter
tilslutning", hvor dvd-drev og hardisk figurerer under Primær
IDE-kanal, cd-r-drev under sekundær. Måske kan man også se det under
selve drevene, placering:

harddisk 0(0)
dvd-drev 1(1)
cd-r 0(0)

men det kan jeg nu ikke få til at passe sammen.

>Hos mig ser det f.eks. sådan her ud:
><http://home18.inet.tele.dk/madsen/winxp/sp1/dma.png>. Device 0
>er mit dvd-drev og Device 1 er brænderen.

Det ligner mit:
Primær IDE-kanal, Nuværende tilstand, Enhed 0: Ultra DMA-tilstand 4
            Enhed 1: Ultra DMA-tilstand 2
Sek. IDE-kanal, Næværende tilstand, Enhed 0: Flerords-DMA-tilstand 2,
hvad det så er, Enhed 1: DMA, hvis tilgængelig / Ikke tilgængelig,
vel fordi jeg ikke har flere enheder.

Under DMA-controller står: Der er ikke installeret nogen driver til
denne enhed, men det nævnes ikke som et problem, kun at hvis der viser
sig problemer, så kan jeg ... Jeg prøvede med Intels medfølgende
drivere, men de /reducerede/ tilstanden og røg så ud igen, måske fordi
jeg ikke kunne finde ud af den meget indviklede install.

Jeg går lidt op i det, fordi det kniber med at få min windåze helt
stabil igen efter en formatering.

Fra : Madsen

Dato : 29-10-02 00:07

Peter Loumann skrev:

> Og nu, efter et stykke tid, er aktuel status på hd-overførslen
> sandelig sat op til UDMA 5. Underet er sket!

Det er jo da ikke så ringe endda.

> Måske er der gået ged i noget i den første windåze-install,
> måske er det ikke bare rekvalme-gas fra Intel ...

Du har altså den her Intel-accelerator installeret nu så?

> Det kostede en dødsyg dag revet ud af kalenderen, men hvis
> stabiliteten holder, var det det rigeligt værd.

Ingen tvivl om det.

> Men jeg kunne nu bedre lide NTFS' måde at arbejde på. Der var
> ligesom mere soliditet i rytmen, FAT 32 virker mere Win98-agtig.

Det er ikke noget jeg mærker til i det daglige, så det gør ikke
mig noget at køre FAT32. Savner ikke noget ved NTFS som det ser
ud pt. men det kan være at det kommer på et tidspunkt.

Madsen.

Fra : Peter Loumann

Dato : 29-10-02 09:20

On Tue, 29 Oct 2002 00:07:22 +0100, Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk>
wrote:

>Du har altså den her Intel-accelerator installeret nu så?

Ja. Så alle oplysninger om (U)DMA er flyttet fra Enhedshåndteringen
(controllernes tidl. fanablad Avanceret) til den. Ellers har jeg ikke
haft tid til at kigge nærmere på den, men umiddelbart ser det ud til,
at brugeren ikke kan gøre noget aktivt med den. Den må vel virke
automagisk. Man kunne tro, den kører i baggrunden, men det ser det
ikke ud til i Jobliste.

Tak for tippet!

hilsen pl

Fra : Madsen

Dato : 26-10-02 17:51

Peter Loumann skrev:

> Måske kan man også se det under selve drevene, placering:
>
> harddisk 0(0)
> dvd-drev 1(1)
> cd-r 0(0)
>
> men det kan jeg nu ikke få til at passe sammen.

Normalt er det sådan at den primære IDE-kanal inde i enhedshåndtering
svarer til IDE0-controlleren på bundkortet. Den sekundære IDE-kanal er
IDE1. På hver enkelt kanal kan der så tilkobles to enheder. (Om det
hedder enheder på den danske XP ved jeg ikke, men her på den engelske
hedder det devices). Device 0 er normalt det drev som kører Master og
Device 1 er Slave-drevet.

> Det ligner mit:
> Primær IDE-kanal, Nuværende tilstand, Enhed 0: Ultra DMA-tilstand
> 4

Det må være din harddisk. Den kører så UDMA Mode 4 som svarer til
ATA66.

> Enhed 1: Ultra DMA-tilstand 2

Det er så muligvis dit cd-drev, eller?
(UDMA Mode 2 svarer til ATA33).

> Sek. IDE-kanal, Næværende tilstand, Enhed 0: Flerords-DMA-tilstand
> 2, hvad det så er...

Hvad er det for en enhed?

Prøv evt. dette link:
<http://groups.google.com/groups?q=UDMA+Mode+2+author:Madsen&hl=da&lr=&ie=UTF-8&oe=UTF-8&selm=Xns9237AEF84C7Ccopy.if.you.wish%40madsen.tdcadsl.dk&rnum=1>

> Enhed 1: DMA, hvis tilgængelig / Ikke tilgængelig, vel fordi jeg
> ikke har flere enheder.

Nej, du har nok kun en enkelt enhed koblet på den sekundære IDE-
kanal så.

> Under DMA-controller står: Der er ikke installeret nogen driver
> til denne enhed, men det nævnes ikke som et problem, kun at hvis
> der viser sig problemer, så kan jeg ...

Der er heller ikke installeret nogen driver til 'Direct memory
access controller' her, ifølge Enhedshåndtering.

> Jeg prøvede med Intels medfølgende drivere, men de /reducerede/
> tilstanden og røg så ud igen, måske fordi jeg ikke kunne finde ud
> af den meget indviklede install.

Hvis det er Intel® Application Accelerator du tænker på, så har den,
så vidt jeg ved, sit eget værktøj til at konfigurere DMA-modes med.

Madsen.

Fra : Peter Loumann

Dato : 26-10-02 18:40

On Sat, 26 Oct 2002 18:50:58 +0200, Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk>
wrote:

>Det må være din harddisk.

Ja. Den hedder ST380020A. Ellers ved enhedshåndteringen ikke mere om
den.

>Den kører så UDMA Mode 4 som svarer til ATA66.

Ja - det burde vist være fint nok. Og dog, iflg. specifikationerne
skal den kunne køre Ultra ATA 100. Men der er vist noget med, at de
tal er teoretiske ... Det er en SEAGATE med kun 5400 rpm.

>Det er så muligvis dit cd-drev, eller?

dvd.

>Hvad er det for en enhed?

SONY cd-r, 16x

>Prøv evt. dette link:
><http://groups.google.com/groups?q=UDMA+Mode+2+author:Madsen&hl=da&lr=&ie=UTF-8&oe=UTF-8&selm=Xns9237AEF84C7Ccopy.if.you.wish%40madsen.tdcadsl.dk&rnum=1>

Fint! Godtnok noget videnskabeligt.

>Nej, du har nok kun en enkelt enhed koblet på den sekundære IDE-
>kanal så.

Ja

>Der er heller ikke installeret nogen driver til 'Direct memory
>access controller' her, ifølge Enhedshåndtering.

Tak! Beroligende.

>Hvis det er Intel® Application Accelerator du tænker på, så har den,
>så vidt jeg ved, sit eget værktøj til at konfigurere DMA-modes med.

Nøh, det siger mig ikke noget. Jeg tænker på
Intel(R) Chipset Software Installation Utility
eller
Intel Ultra DMA Storage Driver
Jeg husker ikke længere hvilken af dem.
De er fremstillet, mens Xp endnu var Whistler. Jeg forstillede mig
bare, at windåzen / MS klarer det bedre selv ... Der er ikke noteret
nogle problemer med det, hverken i enhedshåndtering eller i
systemoplysninger.

Maskinen er bare ikke så stabil som den har været:O{

hilsen pl

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 26-10-02 20:45

"Peter Loumann" <peloda@tiscali.dk> wrote in message
> Ja. Den hedder ST380020A. Ellers ved enhedshåndteringen ikke mere om
> den.

En 80 GB Seagate Barracuda IV?

> Ja - det burde vist være fint nok. Og dog, iflg. specifikationerne
> skal den kunne køre Ultra ATA 100.

Understøtter bundkortet ATA100?

Fra : Peter Loumann

Dato : 26-10-02 21:44

On Sat, 26 Oct 2002 21:45:08 +0200, "Christian R. Larsen"
<crlarsen@hotmail.com> wrote:

>"Peter Loumann" <peloda@tiscali.dk> wrote in message
>
>En 80 GB Seagate Barracuda IV?

Nej, det tror jeg bestemt ikke. Det er en aldi-spand fra nov. sidste
år. Officielt hedder den bare ST380020A, det er magasinet ComputerBild
der har identificeret den som Seagate ST380020A. Men den er ganske
rigtigt på "80 GB", dvs. 74,53.

>Understøtter bundkortet ATA100?

Ja, det skulle det gøre. Det er jo en industielt konfigureret maskine,
hvor komponenterne skulle svare til hinanden. Bundkortet kalder sig
Medion MSI (UDMA-100), chipsættet Intel 845.

Bundkortet kan nok identificeres mere præcist, når jeg engang får
geninstalleret værktøjer til den slags.

Sagen er, at jeg har omgået den der debile restore-cd og har
geninstalleret som alm. OEM fra grunden. Det er rart nok, men giver
også nogle problemer.

hilsen pl

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 26-10-02 22:03

> Nej, det tror jeg bestemt ikke. Det er en aldi-spand fra nov. sidste
> år.

Ja, netop! Det er nu en udemærket harddisk i øvrigt.

> Ja, det skulle det gøre. Det er jo en industielt konfigureret maskine,
> hvor komponenterne skulle svare til hinanden.

Det er nu langt fra en selvfølge. Ofte "svarer de til hinanden" på den måde,
at de alle er billige eller dyre...

Men prøv at afinstallere IDE-kanalerne, og lade Windows finde dem igen, hvis
du har problemer med transfermode på dine drev.

Fra : Peter Loumann

Dato : 26-10-02 22:21

On Sat, 26 Oct 2002 23:02:34 +0200, "Christian R. Larsen"
<crlarsen@hotmail.com> wrote:

>Ja, netop! Det er nu en udemærket harddisk i øvrigt.

Ja, det tror jeg bestemt også. Og i det hele taget en udmærket
maskine. Jeg har indtil nu ikke haft noget at udsætte på den - ud over
småting som det der debile restore-cd-noget og så, at de nok kunne
have ofret noget mere end de 256 mb ram, men det er jo en
vurderingsssag.

>Det er nu langt fra en selvfølge. Ofte "svarer de til hinanden" på den måde,
>at de alle er billige eller dyre...

Ja, ja - men den annoncerer også UTDMA 100. Jeg har nu den
opfattelse, at de der massemodeller tit er rimeligt konfigureret. Det
ville simpelthen være for dyrt at dumme sig. Men selvfølgelig er det
en fattigrøvs-løsning. Jeg har haft færre problermer med den end med
mangen en dyrere, individuelt konfigureret maskine. Indtil sidste uge
egentlig ingen.

>Men prøv at afinstallere IDE-kanalerne, og lade Windows finde dem igen, hvis
>du har problemer med transfermode på dine drev.

Joh - men egentlig oplever jeg ingen problemer, jeg kan relatere til
det. Harddisken eller de to cd-drev forekommer ganske bestemt ikke
langsomme. Den lejlighedsvise ustabilitet, kombineret med, at chkdsk
lejlighedsvis finder fejl i filsystemet (nu FAT 32), kan jeg ikke
umiddelbart relatere til drevenes transfer-mode.

hilsen pl

Fra : Pico

Dato : 26-10-02 23:38

Christian R. Larsen wrote:
> "Peter Loumann" <peloda@tiscali.dk> wrote in message

Klip, en masse.

> Men prøv at afinstallere IDE-kanalerne, og lade Windows finde dem
> igen, hvis du har problemer med transfermode på dine drev.

Til orientering har jeg lige gjort det, jeg havde læst om det ved hjælp
af en henvisning højre oppe i gruppen.
Nu køre min DVD i DMA mode. Alt hvad XP spurgte om var om
jeg var klar over at jeg fjernede nogle vigtige enhedsdrivere fra
systemet. Da den startede op igen spurgte den ikke om en disse,
men driverne var installeret igen.
Det er en af de ting jeg godt kan lide ved XP, den gør bare tingene.
Da jeg forleden dag fjernede ISDN fysisk, ikke drivere men hardware,
kørte den bare videre på fax modemet.
Pico

Fra : Madsen

Dato : 29-10-02 16:41

Peter Loumann skrev:

> [...]

> ud til, at brugeren ikke kan gøre noget aktivt med den. Den må vel
> virke automagisk. Man kunne tro, den kører i baggrunden, men det

Jeg tror at den går dybere end blot en kørende proces, men jeg ved
ikke helt hvordan den virker. Jeg kunne forestille mig at den
opdaterer harddisk-controllerne og smider muligvis også nogle ting
ind under 'System Devices' inde i Enhedshåndtering, men det er blot
et gæt.

> Tak for tippet!

Velbekom.

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 27-10-02 02:37

Peter Loumann skrev:

[Primær IDE kanal, Enhed 0: Ultra DMA-tilstand 4]

> Ja. Den hedder ST380020A. Ellers ved enhedshåndteringen ikke mere
> om den.

I <news:thulruk719c5j8ccrq2r3eo60bvgvh0bhe@4ax.com> nævner du så
en Seagate ST380020A. På følgende link står der at det er en ATA100:
<http://www.seagate.com/cda/products/discsales/personal/family/0,1085,374,00.html>

Du kunne evt. også lige dobbelttjekke med Dtemp, som for det første
er beregnet til at vise temperaturen på en disk, men som også kan
vise hvilke DMA-tilstande drevet understøtter og hvad det kører pt.
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/dtemp/info.gif>

Dtemp kan hentes her:
<http://www.private.peterlink.ru/tochinov/DTemp/DTemp.zip>
(Pak *.zip-filen ud og kør Dtemp.exe fra en tilfældig mappe).

> Ja - det burde vist være fint nok. Og dog, iflg. specifikationerne
> skal den kunne køre Ultra ATA 100. Men der er vist noget med, at
> de tal er teoretiske ... Det er en SEAGATE med kun 5400 rpm.

Disken kan sikkert ikke levere data hurtigere end hvad ATA66 kan
klare (66,7 MB/sec.) så spørgsmålet er om du overhovedet vil kunne
mærke forskel fra ATA66 til ATA100, men når disken kan køre ATA100
og controlleren er en ATA100, så burde WinXP også køre UDMA Mode 5
i stedet for UDMA Mode 4 på disken inde i Enhedshåndtering.

> dvd.

Ja og det drev kører jo så DMA og tilstanden er UDMA Mode 2
(ATA33) hvilket er mere end rigeligt til et dvd-drev.
ATA33 = maks. 33,3 MB/sec. men den hastighed kommer dit dvd-drev
ikke i nærheden af, så det er fint nok.

> SONY cd-r, 16x

Jeg tror heller ikke at det er noget problem for enheden kører jo
også DMA. Godt nok ikke UDMA, men det her Multiword eller Flerords-
DMA-tilstand på dansk. Flerords-DMA-tilstand 2 kan maks. trække
16,7 MB/sec. og det kommer et 16x cd-drev heller ikke i nærheden af.
(Et cd-drev som kører 1x kan smide 150 KB ud i sekundet. Et 16x kan
så levere 2400 KB/sec. 2400 : 1024 = 2,34 MB/sec.)

> Nøh, det siger mig ikke noget. Jeg tænker på Intel(R)Chipset
> Software Installation Utility eller Intel Ultra DMA Storage Driver
> Jeg husker ikke længere hvilken af dem.

Nå ok. Intel® Application Accelerator er vist heller ikke noget man
absolut behøver at installere. Jeg husker bare fra en anden tråd i
en anden gruppe, at DMA-muligheden var forsvundet for en i Win98,
men det viste sig at DMA-indstillingerne skulle styres via den her
Intel accelerator i stedet, så hvis du havde den installeret, kunne
det i teorien godt være den som lavede koks i systemet.

> [...]
> bare, at windåzen / MS klarer det bedre selv ... Der er ikke
> noteret nogle problemer med det, hverken i enhedshåndtering eller

Så burde det jo også fungere.

> Maskinen er bare ikke så stabil som den har været:O{

Træls. Hvad hedder bundkortet i sådan en fætter? Måske producenten
har nogle opdaterede chipsæt-drivere liggende, men det kan jo også
være noget helt andet som er årsagen til ustabilitet selvfølgelig.

Madsen.

Fra : Peter Loumann

Dato : 27-10-02 12:56

On Sun, 27 Oct 2002 02:36:35 +0200, Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk>
wrote:

>I <news:thulruk719c5j8ccrq2r3eo60bvgvh0bhe@4ax.com> nævner du så
>en Seagate ST380020A. På følgende link står der at det er en ATA100:
><http://www.seagate.com/cda/products/discsales/personal/family/0,1085,374,00.html>

Ja. Det står der også i mine trykte specifikationer.

>vise hvilke DMA-tilstande drevet understøtter og hvad det kører pt.
><http://home18.inet.tele.dk/madsen/dtemp/info.gif>

><http://www.private.peterlink.ru/tochinov/DTemp/DTemp.zip>

Fiks sag! Den kendte jeg ikke. Min siger endda, at den kan
ATA/ATAPI-6. Den foreslår også detfault, at kritisk temperatur er 41
grader. Kan det passe, det lyder lavt. Min ligger ret fast på 40
grader. Har jeg et problem her?

Jeg plejer ellers at ahve sisoft sandra inde. Den kan vist det samme.
Men jeg har ikke dyrket den meget, fordi jeg ikke har haft problemer.
Jeg vil heller bruge puteren som prodsuktionsmiddel end som
studieobjekt ;o]

>Disken kan sikkert ikke levere data hurtigere end hvad ATA66 kan
>klare (66,7 MB/sec.) så spørgsmålet er om du overhovedet vil kunne
>mærke forskel fra ATA66 til ATA100,

Nej, den virker ikke det mindste langsommere end før, men starter
hurtigere op, måske på grund af skift til FAT 32 ... Jeg har desværre
ikke hæftet mig ved, hvad den kørte før.

>men når disken kan køre ATA100
>og controlleren er en ATA100, så burde WinXP også køre UDMA Mode 5
>i stedet for UDMA Mode 4 på disken inde i Enhedshåndtering.

Det er i princippet sandt.

>Ja og det drev kører jo så DMA og tilstanden er UDMA Mode 2
>(ATA33) hvilket er mere end rigeligt til et dvd-drev.
>ATA33 = maks. 33,3 MB/sec. men den hastighed kommer dit dvd-drev
>ikke i nærheden af, så det er fint nok.

Ja, det lyder godt nok.

> [...]
>(Et cd-drev som kører 1x kan smide 150 KB ud i sekundet. Et 16x kan
>så levere 2400 KB/sec. 2400 : 1024 = 2,34 MB/sec.)

Ja, det lyder også fornuftigt.

>Nå ok. Intel® Application Accelerator er vist heller ikke noget man
>absolut behøver at installere.

Er det noget, det svarer sig at hente?

>Så burde det jo også fungere.

Ja. Det gør det vel også.

>Træls.

Ja. Jeg var ellers meget begejstret for maskinens og WinXp's
stabilitet i næsten et år. Måske skulle jeg bare have ladet være at
rode med den. Det var opdateringen til sp1, der satte skred i tingene,
og så, at jeg så gerne ville have programmer og data på hver sit
logiske drev. Det plejer jeg altid, det er mest overskueligt og giver
bedre datasikkerhed.

>Hvad hedder bundkortet i sådan en fætter? Måske producenten
>har nogle opdaterede chipsæt-drivere liggende,

Det kalder sig bare Medion MSI (UDMA-100), måske vil sisoft sandra
kunne identificere det nærmere, når jeg får det lagt ind. Chipsettet
er Intel 845.

>men det kan jo også
>være noget helt andet som er årsagen til ustabilitet selvfølgelig.

Ja. Logbogen viser en del fejl fra DCOM og Service Control Manager.
Men det er russisk for mig.

God søndag!
pl

Fra : Madsen

Dato : 27-10-02 02:37

Pico skrev:

[Fjern IDE-kanalerne i Enhedshåndtering og genstart].

> [...]
> jeg var klar over at jeg fjernede nogle vigtige enhedsdrivere fra
> systemet. Da den startede op igen spurgte den ikke om en disse,

WinXP kan selv regulere hastigheden på IDE-kanalerne, hvis den
registrerer for mange DMA-fejl så hvis du oplever problemer med at
den ofte falder fra DMA til PIO, så kan der være noget galt med
f.eks. kablet som er koblet imellem drev og controller, eller noget
i den stil. Det kan jo også være at drevet ikke er bygget til at
køre DMA. Mit brænderdrev skal f.eks. jumpes til at køre DMA. Fra
fabrikken af kører det PIO.

Hvis en enhed kører DMA og WinXP registrerer mere end 6 DMA
timeouts, så bliver enheden stillet til PIO så kig evt. i logbogen
efter fejl med DMA timeouts eller lignende. Hvis den går på PIO så
kan du ikke bare stille den til DMA igen. Her bliver du nødt til
at afinstallere enheden eller blot fjerne IDE-kanalen, som du har
gjort, og så lade Windows finde enheden igen under opstart.
Herefter kan enheden så atter stilles til DMA, men den skulle jo
gerne blive der fremover.

Hvis en enhed f.eks. kører UDMA mode 5 og WinXP registrerer CRC-
fejl i overførslen, så vil WinXP selv smide enheden ned på UDMA
mode 4. Hvis den oplever CRC-fejl ved den hastighed også, så går
den yderligere et skridt ned til UDMA Mode 2 osv. så det er en
god idé lige at tjekke engang imellem hvad enhederne kører inde i
Enhedshåndtering, eller kigge i logbogen efter CRC eller DMA-fejl
som sagt.

Læs evt.:
<http://www.microsoft.com/hwdev/tech/storage/IDE-DMA.asp>

Madsen.

Fra : Pico

Dato : 27-10-02 17:26

Madsen wrote:
> Pico skrev:
>
> timeouts, så bliver enheden stillet til PIO så kig evt. i logbogen

Hvordan læser man den i Windows, den siger i brug ?
Pico

Fra : Madsen

Dato : 27-10-02 17:23

Peter Loumann skrev:

> [...]
> ATA/ATAPI-6. Den foreslår også detfault, at kritisk temperatur er
> 41 grader. Kan det passe, det lyder lavt. Min ligger ret fast på

Det vil jeg ikke mene at du har. Det er også hvad mine diske ligger
på pt. De er godt nok ikke helt sammenlignelige med din, for det er
diske som løber 7200 omdr/min. jeg sidder med og de bliver væsentlig
varmere end diske som løber 5400 omdr/min. Jeg har derfor valgt at
montere blæsere på dem, men det burde ikke være nødvendigt på diske
som løber 5400 omdr.

> [...]
> samme. Men jeg har ikke dyrket den meget, fordi jeg ikke har haft
> problemer. Jeg vil heller bruge puteren som prodsuktionsmiddel end

Samme her.

> Nej, den virker ikke det mindste langsommere end før, men starter
> hurtigere op, måske på grund af skift til FAT 32 ... Jeg har
> desværre ikke hæftet mig ved, hvad den kørte før.

Jeg har også oplevet at Win2000 og XP starter hurtigere op med FAT32
end med NTFS.

> Er det noget, det svarer sig at hente?

Det skulle ifølge Intel speede pc'en gevaldigt op, men om det så er
rekvalmefis ved jeg ikke. Jeg har desværre pt. ikke et bundkort med
Intel-chipsæt, så jeg kan ikke bruge Intel® Application Accelerator.
Prøv evt. et kig på: <http://www.intel.com/support/chipsets/iaa/>

> Det kalder sig bare Medion MSI (UDMA-100), måske vil sisoft sandra
> kunne identificere det nærmere, når jeg får det lagt ind.
> Chipsettet er Intel 845.

Det er sikkert en god idé at forsøge sig med de nyeste drivere til
et sådant bundkort og måske oveni købet overveje en BIOS-opdatering
hvis der findes sådan en.

> Ja. Logbogen viser en del fejl fra DCOM og Service Control
> Manager. Men det er russisk for mig.

Hmm, det er heller ikke noget jeg umiddelbart kan bruge til noget.
Hvis der står noget med et Event-ID, så er følgende side et godt
sted at søge.: <http://eventid.net/search.asp>

> God søndag!

I lige måde.

Madsen.

Fra : Peter Loumann

Dato : 27-10-02 21:02

On Sun, 27 Oct 2002 17:22:35 +0100, Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk>
wrote:

>Det vil jeg ikke mene at du har. Det er også hvad mine diske ligger
>på pt.

Tak! Beroligende!

>Prøv evt. et kig på: <http://www.intel.com/support/chipsets/iaa/>
>sted at søge.: <http://eventid.net/search.asp>

Også tak for links! Jeg fandt en nyere udgave af

Intel(R) Chipset Software Installation Utility

og kørte den og tjekket med regedit. Det har godtnok ikke givet nogen
ændringer, men så véd jeg da, at windåzen har identificeret mit
chipset rigtigt. Bushastigheden anser jeg mere for et teoretisk eller
principielt problem end et reelt, men jeg har også hentet den der
Application Accelerator og sætter den op en af dagene. Jeg har ikke
nerver til mere nu ;O] Så melder jeg tilbage her i tråden.

Du er sgu guld værd i det her forum, Madsen!

Fra : Peter Loumann

Dato : 28-10-02 22:22

On Sun, 27 Oct 2002 21:02:09 +0100, Peter Loumann <peloda@tiscali.dk>
wrote:

>jeg har også hentet den der
>Application Accelerator og sætter den op en af dagene. Jeg har ikke
>nerver til mere nu ;O] Så melder jeg tilbage her i tråden.

Hmm, i første omgang gjorde den ingen forskel, sagde bare, at alle
komponenterne støttede UDMA 5, men at aktuel status var UDMA 4. Til
sidst blev jeg hidsig: format c: en gang til. Det gjorde ikke
umiddelbart nogen forskel på det punkt, men gav mig foreløbig (7-9-13)
maskinens stabilitet tilbage. Og nu, efter et stykke tid, er aktuel
[...]

stabiliteten holder, var det det rigeligt værd. Men jeg kunne nu bedre

Fra : Madsen

Dato : 27-10-02 18:06

Pico skrev:

> Hvordan læser man den i Windows, den siger i brug ?

Selve logbogen kommer du ind til ved at højreklikke på Denne
Computer og vælge Administrer. Kig under System og/eller Program,
men nok nærmest System hvis det er DMA-timeouts man leder efter.

Den hurtigere genvej er Start > Kør: eventvwr.msc

Madsen.

Fra : Pico

Dato : 27-10-02 22:44

Madsen wrote:

> [...]
> men nok nærmest System hvis det er DMA-timeouts man leder efter.
>
> Den hurtigere genvej er Start > Kør: eventvwr.msc

Takker.
Der stod ikke noget i logfilen for System siden 1-5 02, den var også på
de 512 kb der var tilladt, så nu må jeg nok slette den og få skrevet en ny.
Er det sikker at gøre det ? Jeg ved ikke rigtigt hvordan man gør det.

Logfilen for program havde siden i tirsdags, hvor jeg satte DVD drevet i
og fik WebSpeed, en del fejl der sagde noget om PerfNet fejl kode 2004.
Så vidt jeg kan finde på nettet er det noget om tilslutning til Internettet.
Pico

Fra : Madsen

Dato : 28-10-02 00:49

Pico skrev:

> [...]
> også på de 512 kb der var tilladt, så nu må jeg nok slette den og
> få skrevet en ny. Er det sikker at gøre det ? Jeg ved ikke rigtigt

Jeg har aldrig stillet ved logfilsindstillingerne i min WinXP.
Standardindstillingen i WinXP Pro er at logfiler ældre end 7 dage
bliver overskrevet med nye, så nye hændelser skulle stadig blive
føjet til loggen selvom de 512 KB er nået.
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/winxp/appevent_log.png>

Hvis du endelig vil slette loggen så højreklik på System, Program
og Sikkerhed inde i logbogen og vælg 'Slet alle hændelser', eller
hvad det nu hedder på dansk.
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/winxp/clear_all_events.gif>

> [...]
> drevet i og fik WebSpeed, en del fejl der sagde noget om PerfNet
> fejl kode 2004. Så vidt jeg kan finde på nettet er det noget om

Jeg tror ikke at det har noget at gøre med DMA på CD og DVD-drev i
hvert tilfælde.

Madsen.

Fra : Pico

Dato : 28-10-02 17:04

Madsen wrote:
> Pico skrev:
>
> føjet til loggen selvom de 512 KB er nået.
> <http://home18.inet.tele.dk/madsen/winxp/appevent_log.png>

Min stod på samme måde. Nu har jeg klikket på ryd log (Clear log)
så må vi se om der kommer noget nyt i den.

> hvad det nu hedder på dansk.
> <http://home18.inet.tele.dk/madsen/winxp/clear_all_events.gif>

Hvordan får du den til at skifte ?

> Jeg tror ikke at det har noget at gøre med DMA på CD og DVD-drev i
> hvert tilfælde.

Det tror jeg heller ikke.
Pico

Fra : Madsen

Dato : 28-10-02 18:18

Pico skrev:

> Min stod på samme måde. Nu har jeg klikket på ryd log (Clear log)
> så må vi se om der kommer noget nyt i den.

Okay.

> Hvordan får du den til at skifte ?

Det er blot en animeret gif. Altså en gif-fil som består af 2 frames
eller rammer på dansk, som automatisk skifter med et vist interval.
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/imageready/anim.gif>

Jeg bruger et program som hedder Adobe ImageReady til at lave det i,
men mindre kan nok også gøre det. Det findes sikkert bunker af gratis
programmer på markedet som kan lavede animerede gif'er.

Sådan noget ved de mere om i <news:dk.edb.grafik> :)

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 26-10-02 14:38

Pico skrev:

> Hvad er egentlig forskellen på DMA og PIO mode ?

DMA belaster ikke systemet så meget som PIO-mode gør. DMA betyder
Direct Memory Access hvilket vil sige, at der kan kommunikeres
direkte imellem drev og hukommelsen (RAM) i stedet for at data skal
en tur forbi CPU'en og behandles først. Det er derfor at det ofte
er en fordel at slå DMA til på f.eks. et DVD-drev hvis man har
problemer med at lyd og billede hakker lidt i det. DMA tager noget
af slæbet fra CPU'en så den kan koncentrere sig om noget andet.

Hvis man kører PIO-mode på et drev er det ikke unormalt at der
bruges 30-40 % eller måske mere af CPU-ressoucerne når drevet er
i brug.
Med DMA slået til kan du ofte få det ned på få %. Her bliver der
f.eks. kun brugt 1-2 % af CPU'ens samlede ressourcer hvis jeg
kopierer en cd direkte fra mit DVD-drev til brænderen. Havde jeg
kørt PIO-mode på drevene, så havde det set anderledes ud.

Madsen.

Fra : Peter Loumann

Dato : 26-10-02 15:42

On Sat, 26 Oct 2002 15:37:33 +0200, Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk>
wrote:

>Det er derfor at det ofte
>er en fordel at slå DMA til på f.eks. et DVD-drev

Gælder det også et cd-r-drev? Hvor ser jeg, hvad drevet kører?

Fra : Madsen

Dato : 28-10-02 00:49

Peter Loumann skrev:

> Bushastigheden anser jeg mere for et teoretisk eller principielt
> problem end et reelt...

Jeg sidder med to ATA133-diske (UDMA Mode 6) som er placeret på en
ATA100-controller og da det er controlleren som bestemmer farten,
så kører diskene altså kun ATA100. WinXP SP1 påstår dog at diskene
kører UDMA Mode 6. I den første udgave af WinXP stod der UDMA Mode 5
og i Win2000 SP3 står der UDMA Mode 5 så der er sikkert foretaget et
eller andet i SP1 på området. Så vidt jeg ved så understøttede den
første udgave af WinXP ikke ATA133-diske og controllere, så det er
måske blevet rettet i SP1. Noget tyder dog på at det ikke fungerer
for godt. Det bliver nok bedre i SP2 ;)

> ... men jeg har også hentet den der Application Accelerator og
> sætter den op en af dagene. Jeg har ikke nerver til mere nu ;O]

He-he. :)

> Så melder jeg tilbage her i tråden.

Ok.

Madsen.

Fra : Pico

Dato : 26-10-02 23:18

Madsen wrote:

> [...]
> kopierer en cd direkte fra mit DVD-drev til brænderen. Havde jeg
> kørt PIO-mode på drevene, så havde det set anderledes ud.

Tak for svaret, man bliver da også klogere hele tiden. Jeg har aldrig været
ude for at et drev køre i PIO mode, men det er et nyt DVD drev. Jeg må jo
se at få det over i DMA. Det står til DMA 4 i bios så det er XP der
driller.
Ked af jeg først svare nu, men normalt bruger jeg dtext.news, den køre
bare slet ikke i aften så jeg var længe om at kigge på denne server.
Pico