havana katte
Fra : maz

Dato : 30-09-02 23:20

Hej..
Så er jeg på den igen...
Havana katte...nogen der kender til opdrættere i f.eks Europa/EU ? Der er
selvfølgelig opdrættere i USA, men det begynder at blive lidt smådyrt, hvis
jeg skal helt til USA for at hente en havana kat.......
Og, de er åbenbart ikke lette at opdrive - rene havana katte...

pft, maria

(Har nemlig fået lov til at få 2 siam og en havana af kæresten..)

Fra : Camilla Baird

Dato : 01-10-02 01:07

On 01/10/2002 00:20, in article anaimp$312i$1@news.cybercity.dk, "maz"
<mack@mail.dk> wrote:

> [...]
>
> pft, maria
>
> (Har nemlig fået lov til at få 2 siam og en havana af kæresten..)

Maria,
Du må specificere - er det Havana Brown eller Havana (chokolade) Orientaler,
du tænker på?
I USA er der en race, der hedder Havana Brown, som iflg opdrætterne der ikke
er det samme, som det vi kalder Havana her (nemlig chokolade Orientaler).
Læs mere om Havana Brown her: http://www.breedlist.com/havana-breeders.html
Hvis det er en chokolade Orientaler, du ønsker dig, mon ikke de danske
Siameser/orientaler SPK http://www.dso.dk/ eller
http://home3.inet.tele.dk/lesiambe/soklink.htm kan hjælpe dig med
information?
--
Camilla Baird
Primpraus Korater http://www.korat.dk

Fra : maz

Dato : 01-10-02 09:42

Hej Camilla....se nedenstående.... :0)
"Camilla Baird" <mail@korat.dk> wrote in message
> Maria,
> Du må specificere - er det Havana Brown eller Havana (chokolade)
Orientaler,
> du tænker på?
M: sorry...Havana Brown - den oprindelige.......ikke Havana Orientaleren

> I USA er der en race, der hedder Havana Brown, som iflg opdrætterne der
ikke
> er det samme, som det vi kalder Havana her (nemlig chokolade Orientaler).
M: Jeg var ikke klar over, at der var forskellige definitioner på
Havana....troede at der kun var tale om, ja..Havana Brown.. :0))..
Ehh...der er vel kun een race Havana -> Havana Brown -eller?? Havana
Orientaleren er vel en 'type' - eller??

> Læs mere om Havana Brown her:
http://www.breedlist.com/havana-breeders.html
M: Har været der...også på CFA..... Jeg kan finde opdrættere i USA, og en
masse listet i England - men der står ikke om de opdrætter Havana Brown
eller Orientalere ud for den enkelte opdrætter... Og jeg er lidt i tvivl om
de overhovedet opdrætter Havana Brown i England mere....

> Hvis det er en chokolade Orientaler, du ønsker dig, mon ikke de danske
> [...]
M: ok, men det er ikke orientaleren... :0))

> Camilla Baird
> Primpraus Korater http://www.korat.dk
> mail@korat.dk

M: Skal i øvrigt ikke have en Havana lige nu..vil bare lige undersøge
mulighederne for evt. at få en Havana om et år eller to...
Maria :0))

Fra : Camilla Baird

Dato : 01-10-02 11:15

Eg tror kun du kan få Havana Brown i USA. Måske findes der opdrættere i WCF
eller TICA eller CFA i Europa... Mon ikke racen har en klub i USA som kan
hjælpe med info? Eller hvis du kontakter en opdrætter i USA, kan vedkommende
måske hjælpe med info?
Mvh Camilla

Fra : maz

Dato : 01-10-02 11:33

Hej Camilla..
Tak for svaret......
*SUK*.. Jo de har vist en klub i USA. Jeg har også overvejet om jeg skulle
tage kontakt til formanden - hun må om nogen kende opdrætterne rundt om i
verden.... ville bare lige høre her i NG'en først....
Ved du hvorfor, at havana katten ikke er særlig 'populær' - dvs. der er ikke
ret mange opdrættere eller Havana'er rundt om i verden??
maria

Fra : Camilla Baird

Dato : 01-10-02 15:28

On 01/10/2002 12:33, in article anbtkg$14i6$1@news.cybercity.dk, "maz"
<mack@mail.dk> wrote:

> [...]
> Ved du hvorfor, at havana katten ikke er særlig 'populær' - dvs. der er ikke
> ret mange opdrættere eller Havana'er rundt om i verden??

Nej, det ved jeg ikke noget om.

Fra : Trine Piltoft

Dato : 04-10-02 21:23

Hejsa!

>M: sorry...Havana Brown - den
>oprindelige.......ikke Havana Orientaleren

Man kan vel egenligt ikke sige at Havana Brown er mere "oprindelig"
en havana orientaleren - de har bare udviklet sig i forskellige
retninger, men uanset så er det en dejlig farve :0)

>M: Jeg var ikke klar over, at der var
>forskellige definitioner på
>Havana....troede at der kun var tale
>om, ja..Havana Brown.. :0))..

Ja - men når man herhjemme siger Havana så vil der altid være tale om

en havanat farve orientaler.

> Ehh...der er vel kun een race
>Havana -> Havana Brown -eller?? Havana
>Orientaleren er vel en 'type' - eller??

Havana orientaleren er en farve indenfor orientaleren - ikke en type.

> Og jeg er lidt i tvivl om
> de overhovedet opdrætter Havana Brown
> i England mere....

Det tror jeg faktisk ikke de gør, men jeg er da ikke 100% sikker på
om der kan findes nogle. Havana Brown er ikke godkendt i FIFe og jeg
tror heller ikke den er i GCCF (Den engelske organisation), hvilket
nok er grunden til at du ikke finder mange opdrættere af dem i
Europa.

Iøvrigt synes jeg at Havanafarven desværre ind i mellem går lidt "af
mode" indenfor orientaleravlen. Måske fordi det er svært at lave en
korrekt havana farve. En chokoladefarvet kat i korrekt farve og med
gnistrende grønne øjne....uha når man ser sådan en så får man helt
lyst til at spise dem *g*. Havanaen danner jo grundlag for
orientaleravlen, idet man bevidst forsøgte at frembringe en
chokoladefarvet kat af siamesertype men med grønne øjne og fuldfarvet

pels. Ebonyen var egenligt et "biprodukt" der dog kom
først........hvis man altså lige ser bort fra de beretninger om
ensfarvede (chokolade) killinger i siamserkuld fra den spæde start på

siameseropdrættet. Med min genetikviden idag, der fortæller mig at 2
siamesere ikke kan få orientaleravkom, kan man jo godt have mistanke
om at der måske er en huskat der har haft en finger med i spillet
allerede dengang *s*.

Fra : maz

Dato : 05-10-02 11:30

Hej Trine

Takt for svaret. Sjovt nok lader det til, at mange synes at havana brown er
meget smukke katte - det er mig stadig en gåde, hvorfor de så ikke er mere
populære - men som du jo skrev, kan det jo nok delvist skyldes, at det svært
at avle den gennemfarvede pels med grønne øjne...
Nå, men jeg må hellere begynde at spare op (både til katten og til rejsen
derover), for Havana Brown kan vist kun findes i USA (og de færreste avlere
vil acceptere transatlantisk transport....) - så der er ikke meget at vælge
imellem..*suk*
maria

Fra : Cindie Iwersen

Dato : 01-10-02 07:08

Havana katte.............*fnis*.............. jeg ved godt at racen
findes... men jeg syntes at det lyder som om man snakker om en
cigar..................

mvh Cindie, Pjevs og Gismo

Fra : maz

Dato : 01-10-02 09:43

Hvis du søger på nettet på 'havana' får man ganske rigtigt også links om
'Havana's Fine Cigars'... tihi :0))

Fra : V.Lerche & S.Anderse~

Dato : 01-10-02 12:19

Hej
Her i Fife-regi findes der kun Havana-farvede orientalere.
Men i TICA kan du stadig finde den "gamle" Havana:
http://www.cfainc.org/breeds/profiles/havana.html
Jeg aner ikke noget om det, men man kunne måske tænke sig at racen havde
svagheder p.gr.a. for lille et avlsmateriale og det måske er derfor den ikke
er mere populær (ikke engang i USA).
I øvrigt tror jeg min brune orientaler "Rolle" ville kunne have klaret sig
fint i TICA, hun er temmelig gammeldags i forhold til de nuværende
Hanvana-orientalere og ligner billederne på nævnte link. Hun kan ses på min
profil: Battlefield´s Brown Rolls Royce.
Hilsen Vibeke

Fra : maz

Dato : 01-10-02 13:12

"V.Lerche & S.Andersen" wrote in message>
> [...]
> Jeg aner ikke noget om det, men man kunne måske tænke sig at racen havde
> svagheder p.gr.a. for lille et avlsmateriale og det måske er derfor den
M: Jep..det er også hvad jeg har læst mig frem til - at avlsmaterialet er
meget lille. Jeg ved ikke om der er svagheder (genetiske?) i racen, men det
kommer der jo, hvis der ikke kommer 'nyt blod' til. Der er vist kun omkr.
1000 Havana Brown katte tilbage, kunne jeg læse.... Ved ikke hvor populær
den er generelt? Jeg synes personligt at det er en meget flot kat med en
dejlig psyke..men det bliver vist besværligt at anskaffe sig een....når det
nu skal være en Havana brown og ikke Orientaler..*suk*
Så det er godt, at der går i hvert fald et år eller lignende..(kan jeg nå at
spare op)...
Maria

Fra : V.Lerche & S.Anderse~

Dato : 01-10-02 14:02

Ja, det er ikke sundt for en race at gå af mode, da avlsmaterialet så let
bliver for smalt, men på den anden side er det heller ikke godt at være for
populær så alt kan sælges og der derfor bliver avlet på alt, der bare ligner
racen lidt.
Derfor tror jeg egentlig at vores siamesere ligger fint, de hører stadig til
blandt de sundeste racekatte uden dog at være alt for populære.
Det med mode er jo lidt sjovt, Havanaens tilbagegang kan nemt skyldes at
farven nu ikke længere er på mode. Efter min mening er Havana-orientaleren
en af de smukkeste katte i farven, men den er også vanskelig at få rigtig
god.
Jeg lagde i øvrigt lige et par billeder mere af Rolle i mit album (Rolle).
Hun har en fin farve, men har p.gr.a. alderen fået et par hvide knurhår, det
ser lidt sjovt ud, men er vanskeligt at vise på billeder.
Vibeke

Fra : Sanne Schmidt

Dato : 01-10-02 16:12

Hej

Selve rejsen fra fra USA ikke ikke det dyreste. Jeg har solgt katte til USA
og det koster 2400 (for to stk) med flyveren, men deres priser på katte er
sky høje

Hilsen Sanne