Dværggurami-yngel
Fra : Silverflame

Dato : 24-02-01 09:47

Hej!

Nå, æggene klækkede i tirsdags.
Er der nogen der ved hvor hurtigt ynglen vokser? De går nemlig i en 200l.
balje med 45 cm. vandsøjle og det har jeg hørt er for meget! Jeg kan jo af
div. gode grunde ikke tappe vand af akvariet, så jeg regnede med blot at
flytte ungerne når de er omkring 3 uger gamle og skal til at danne
labyrinten. Men det forudsætter jo at de er store nok til at fange til den
tid...
MVH SF

Fra : Carsten Gall

Dato : 24-02-01 10:53

Silverflame <nmt1362@vip.cybercity.dk> skrev i en
> Hej!
>
> Nå, æggene klækkede i tirsdags.
> Er der nogen der ved hvor hurtigt ynglen vokser?
Det kommer jo lidt an på hvor meget du fodrer dem.

> [...]
> flytte ungerne når de er omkring 3 uger gamle og skal til at danne
> labyrinten. Men det forudsætter jo at de er store nok til at fange til den
Hvis de går i det akvarie hvor de blev "født", hvorfor fjerner du så ike
bare de andre fisk?
Går de sammen med andre fisk, incl. deres forældre, så skal du ikke regne
med at der er
nogen der overlever.

Carsten

Fra : Silverflame

Dato : 24-02-01 16:45

> Det kommer jo lidt an på hvor meget du fodrer dem.

Liquifry 2 gange dagligt. Men hold da op hvor det sviner!!! Der udover
drysser jeg også lidt pulveriseret tørfoder derned ind imellem. Jeg ved
ikke, om de kan tage det, men så er det da blevet tilbudt...

> [...]
ike
> bare de andre fisk?
> Går de sammen med andre fisk, incl. deres forældre, så skal du ikke

De har skam baljen helt for sig selv... så det skulle ikke være et problem.

MVH SF.

Fra : Carsten Gall

Dato : 24-02-01 18:14

> Liquifry 2 gange dagligt. Men hold da op hvor det sviner!!! Der udover
> drysser jeg også lidt pulveriseret tørfoder derned ind imellem. Jeg ved
> ikke, om de kan tage det, men så er det da blevet tilbudt...

Pulveriseret tørfoder er alt for stort til dem.
Et gammelt råd hed æggepulver.
En hårdkogt æggeblomme, som findeles og formentlig tørres en smule,
som derefter drysses på overfladen.
Jeg behøver vel ikke at nævne at det er meget små mængder der skal
bruges.

Carsten

Fra : Silverflame

Dato : 24-02-01 19:54

Hvor store vil du tro de er omkring 2 ugers alderen? (anslået)
SF.

Fra : Carsten Gall

Dato : 25-02-01 01:11

> Hvor store vil du tro de er omkring 2 ugers alderen? (anslået)

Det ved jeg ikke. Jeg havde godt nok selv unger af dem engang, men det
er vel 30 år siden
og jeg kan ærligt talt ikke huske hvor hurtigt de vokser, men det var
vist nok ret stærkt.
For når de i 3 ugers alderen skal til at trække vejret via labyrinten,
så er det en fisk du kan se
og ikke noget fnidder der er i overfladen.

Carsten

Fra : Madsen

Dato : 25-02-01 19:11

"Carsten Gall" <cgall@vip.cybercity.dk> skrev:

> Pulveriseret tørfoder er alt for stort til dem.
> Et gammelt råd hed æggepulver.
> En hårdkogt æggeblomme, som findeles og formentlig tørres en smule,
> som derefter drysses på overfladen.

Det brugte jeg også dengang jeg rodede med unger af guramier.
Istedet for at smuldre det på overfladen, så puttede jeg istedet
blommen ind i et stykke stof, som så blev dyppet ned i vandet
nogle gange.

--
Mvh. Madsen
(Remove »who« in email)

Fra : Silverflame

Dato : 26-02-01 16:34

> [...]
> Istedet for at smuldre det på overfladen, så puttede jeg istedet
> blommen ind i et stykke stof, som så blev dyppet ned i vandet

Ligesom et te-brev? Smuldrede og tørrede du blommen først, eller kan
man bare pille den ud af ægget, mase den lidt mellem fingrene og så dyppe
løs? Hvor mange gange skal den dyppes om dagen (bruger stadig Liquifry 2
gange om dagen)?

MVH SF.

Fra : Madsen

Dato : 26-02-01 17:46

"Silverflame" <nmt1362@vip.cybercity.dk> skrev:

> Ligesom et te-brev?

Ja faktisk. :)

> Smuldrede og tørrede du blommen først, eller kan
> man bare pille den ud af ægget, mase den lidt mellem fingrene og så dyppe
> løs?

Jeg hårdkogte bare et æg og når det var afkølet tog jeg blommen ud
og lagde den inde i stoffet. Klemte så lidt på blommen igennem stoffet
og dyppede så en 3-4 gange i vandet. Nu er det efterhånden 15 år
siden, men jeg mener det var i et 45 liters akvarie jeg rodede med
dværgguramier. Jeg byggede også mine egne skumreder til dem ud
af to krydsede bambuspinde beklædt med korkpropper og filtervat.
De blev somregel accepteret af dem begge. :)

> Hvor mange gange skal den dyppes om dagen (bruger stadig Liquifry 2
> gange om dagen)?

Jeg mener jeg dyppede 3-4 gange om dagen, men det sviner også
en hel del.

--
Mvh. Madsen
(Remove »who« in email)