nvram?
Fra : Tivas Laursen

Dato : 30-09-02 21:03

hej NG

Et meget nemt spørgsmål.

hvad er nvram? jeg har hørt det skulle være det samme som sd-ram bare med
den lille feature at de ikke bliver slettet under genstart.

hvis det er sådan hvad er der så smart i det :)

mange tak

Tivas Laursen
tivas@laukaz.dk

Fra : Henrik Stavnshøj

Dato : 30-09-02 21:18

"Tivas Laursen" <tivas@laukaz.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> den lille feature at de ikke bliver slettet under genstart.
>
> hvis det er sådan hvad er der så smart i det :)

Tjah, jeg kan da fortælle dig at det er ret nyttigt i min router: Der
benyttes nvram til at opbevare indstillingerne, så hvis jeg blot husker at
gemme dem, så virker de også når jeg har haft slukket (=rebootet) den.
Mao. en slags BIOS om du vil.

Venlig hilsen
Henrik

Fra : Karsten Vinding

Dato : 30-09-02 21:41

Tivas Laursen wrote:

> hvad er nvram? jeg har hørt det skulle være det samme som sd-ram bare med
> den lille feature at de ikke bliver slettet under genstart.

Non volatile memory.

Kan som sagt huske sit indhold selvom det er uden strøm. Flash
hukommelse er en type nv-ram.

nv-ram er som regel noget dyrere at fremstille end almindelige
hukommelses typer.

> hvis det er sådan hvad er der så smart i det :)

Hvad er det smarte ved et flash hukommelses kort?

Der bruges nv-ram i mange apparater der skal huske indstillinger efter
at have været slukket, selvom det her er mest almindeligt med almindelig
hukommelse og så et lille batteri til at holde strøm på det.

--
Mvh, Karsten.
http://www.vinding.adsl.dk