Jeg overveje at bygge selv. Nogle tips?
Fra : sti

Dato : 30-09-02 13:18

Hej,

efter min tidliglere post har jeg faktisk lyst til at sammle selv min næste
PC. En grund er fordi jeg allerede har mange komponenter som godt kan bruges
(CD-drev, diskette-drev, tastatur, mus, 2 gang 40 GB 7200 harddiske,
netkort). Som jeg forstår det, har jeg brug for bundkortet, CPU/cooler, RAM,
nyere grafikkort og lydkort og evt. ny kabine/strømforsyning. Er der noget
væsentligt som jeg har glemt?

Og hvis jeg går i gang med det, ville jeg gerne have nogle tips vedr.
motherboard. Jeg er glæde for Pentium IV (har tænkt mig 2 GHz); er der nogle
motherboards som godt kan anbefales? Min nuværende no-name maskine blev
bygget med en MS 5619 (ikke sikker hvis jeg husker modellen korrekt) og mine
oplevelser med det har ikke været så godt (kan ikke få Win2K til at se AGP
slottet, problemer med nyere grafikkorter, osv.) og jeg ville helst vælge en
motherboard som er godt designet.

Jeg er ikke uerfaren med PC'er og har rodet meget med mine maskiner; men jeg
har aldrig bygget en selv. Er der nogle "do's and don't's" man kan advare
mig om?

Tak for hjælpen!

/Steve

Fra : o&u

Dato : 30-09-02 14:29

On Mon, 30 Sep 2002 14:17:51 +0200, "sti" <sis@hymite.com> wrote:

> [...]
>har aldrig bygget en selv. Er der nogle "do's and don't's" man kan advare

Til sådan en 2GHz P4 skal du have en kraftig strømforsyning på helst
340 eller 300 W. Een kabinetblæser eller 2 skal også bruges. Det er 80
mm blæsere. Køb noget støjsvagt evt. med en fan-mate til 40 kr. Det er
en trinløs hastighedsregulator. Strømforsyningen skal også være
støjsvag: macron og antec går man ikke fejl af, - også selv om de ikke
sælges som decideret støjsvage. Hvis ikke du passer på støjen, bliver
det en støvsuger at høre på.

Næste hovedregel: sæt ikke sdram sammen med P4. Det skal være DDR ram.
Helst pc2700 for at være tidssvarende. Men køber du en 2GH P4 er
pc2100 sådan set godt nok. (du kører 20x100 med en 2GHz P4).

Dernæst bør du som bundkort vælge noget af det nyeste fra asus eller
abit, hvis du vil overclocke. Men ellers er aopen, msi, epox
udmærkede.

Du skal desuden vare dig for at for de nyeste bundkort med intel 845e,
845g og de nyeste sis645, og sis648 kan du ikke bruge agp 2x
grafikkort, der skal have 3.3 volt. Det kan ødelægge både bundkort og
agp kort i visse tilfælde, hvor fabrikanten ikke har indbygget
sikring. Til disse sidste nye chipset skal det være agp 4x der kræver
1.5 volt. Socket 423 er dybt forældet, det skal socket 478.

Visse bundkort har udmærkede indbyggede netkort og lydkort. Men
overvej lige om ikke løsdele er billigere.

Den mest almindelige fejl ved samling af en computer er:
agp kort ikke helt nede, ram ikke sat rigtigt ned, eller ukompatibel
ram. Meget kan gå galt. Men hvorfor skulle man ikke bejle til lidt
held.

mvh

John

Fra : Leony

Dato : 01-10-02 08:29

"sti" <sis@hymite.com> skrev i en meddelelse

> Som jeg forstår det, har jeg brug for bundkortet, CPU/cooler, RAM,
> nyere grafikkort og lydkort og evt. ny kabine/strømforsyning. Er der noget
> væsentligt som jeg har glemt?

Det synes jeg ikke de ser ud til.
Evt gør dig forestillinger om hvad du skal bruge den til. Skal du ikke
spille er det vanvittigt at give 2000 kr for et grafikkort, når 400 kr havde
været alt rigeligt.

> Og hvis jeg går i gang med det, ville jeg gerne have nogle tips vedr.
> motherboard. Jeg er glæde for Pentium IV (har tænkt mig 2 GHz); er der
nogle
> motherboards som godt kan anbefales?

o&u har sagt det - Abit eller Asus.
Jeg har selv et Abit BD7-Raid med en 2,2'er, det virker bare.
Min anden computer kører med et Asusboard og det har der aldrig været
problemer med.

> [...]
jeg
> har aldrig bygget en selv. Er der nogle "do's and don't's" man kan advare

Læs manualerne til det hardware du køber. Læs dem gerne flere gange inden du
går i gang. De giver svar på mange spørgsmål.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : sti

Dato : 02-10-02 07:57

Mange tak, Leony,

undskyld forsinkelsen i mit svar.

Jeg skal nok bruge maskine primært for spil. Har en Pentium IV HP Vectra
VL800 som vi spiller på, og er meget glade for den; så ville jeg gerne have
en anden maskine (vi er to) som har samme ydelsen.

Jeg er ikke sikker på hvad jeg gøre; det ville være billigere bare at
opgradere lidt, måske til en AMD Duron, men jeg er nu vant til den Pentium
IV.

Hvad med en kabinet? HP's kabinet er utrolige godt bygget, og jeg ville
gerne have en fornunftige en også for den ny maskine. Er der nogen som kan
anbefale en stabil, nem, pæn og ikke så støjende model?

/Steve

Fra : Leony

Dato : 03-10-02 10:53

> Hvad med en kabinet? HP's kabinet er utrolige godt bygget, og jeg ville
> gerne have en fornunftige en også for den ny maskine. Er der nogen som kan
> anbefale en stabil, nem, pæn og ikke så støjende model?

Chieftec laver gode kabinetter.
Hvis du er glad for den Hp'er I har nu, så kunne det jo være en mulighed at
købe en mere.

Fra : sti

Dato : 03-10-02 14:35

> Chieftec laver gode kabinetter.
> Hvis du er glad for den Hp'er I har nu, så kunne det jo være en mulighed
at
> købe en mere.

Hej,

jo, at købe en mere er lidt besværligt. For det første, har jeg ikke betalt
for den HP jeg har nu, den har jeg fået gennem arbejde. Og så er den meget
dyr, hvis jeg skulle læge ud for den selv. Og jeg har for nyligt kiggede på
HP's website for at finde ud af modellerne som sælges til ikke-business
kunder. Men de eneste jeg kan finde er Compaq modeller, nu at de to er
kommet sammen; og disse modeller kender jeg ikke noget til.

/Steve