Part på heste-nettet
Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 30-09-02 10:55

Hej

Nu er jeg endelig begyndt at ride igen, så lige i øjeblikket står alt
på "hest" herhjemme, til stor irritation for min mand som mener at
"heste er store farlige dyr, som kun er ude på at sparke mig".

Så jeg har siddet og kigget lidt på hestenettet, der er jo nogle
småting som man ikke kan passe mere, de fleste vokser trods alt lidt
fra de er 14 til de er 24. (Og jeg vil ikke høre historier om jer der
fint kan smutte i konfirmationskjolen! ;))

Men jeg faldt altså så lige over den side hvor man kan søge parter til
sin hest og undrer mig meget. Hvorfor er 80% af indlæggene fra Fyn og
Sjælland? Der er da også folk med heste i Jylland skulle man mene, men
har folk i Jylland mere tid selv, eller gide folk på Sjælland og Fyn
bare ikke bruge så meget tid på deres heste?

Desværre varer det nok noget tid inden jeg kan begynde at drømme om
bare en part. Jeg har trods alt ikke redet i 10 år, men sådan en
rideskolehest, der går flere timer om dagen og aldrig bliver reddet af
en dygtig rytter er altså ikke det mest spændende at ride på.

Men derfor glæder jeg mig nu alligevel til den ugentlige ridetime i
eftermiddag, omend det jo nok kun bliver 20 minutter i skridt lige som
sidste gang. Gad vide hvorfor man ikke må mere? Er det også normalt at
man bliver trukket så snart man skal udenfor ridehallen? Nå, jeg
tænker nok bare for meget, naturligvis gøre ridelæreren det det er
rigtigst.

Mvh Trine

http://usenet.dk
http://www.triane.dk, hvis du mangler et sted at sove i Nordjylland

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 30-09-02 14:51

In article <un0pzdcoi.fsf@trinekc.dk>, Trine Kornum Christiansen wrote:
> [...]
> på "hest" herhjemme, til stor irritation for min mand som mener at
> "heste er store farlige dyr, som kun er ude på at sparke mig".

Tja, lidt ret han da, jeg læste et eller andet sted at hestesport
er blandt de sportsgrene der giver flest skader der ender på sygehuset.
(jeg undskylder at jeg selv er skyld i så mange)

> [...]
> fra de er 14 til de er 24. (Og jeg vil ikke høre historier om jer der
> fint kan smutte i konfirmationskjolen! ;))

hehe

> [...]
> har folk i Jylland mere tid selv, eller gide folk på Sjælland og Fyn
> bare ikke bruge så meget tid på deres heste?

Nej, jeg tror grunden skal findes et andet sted...
Ridning er en dyr sport, og gennemsnits indkomsten er nok højere
på sjælland. Det er jord priserne tilgengæld også, dvs. folk i
jylland har hesten selv, hjemme, og ikke opstaldet. Desuden er
uddannelses niveauet nok også højere på Sjælland, og dermed
stiger bruge af internettet formodentlig.

> [...]
> rideskolehest, der går flere timer om dagen og aldrig bliver reddet af
> en dygtig rytter er altså ikke det mest spændende at ride på.

Aldrig og aldrig, du rider vel på hesten ??
Men ellers kan jeg godt følge dig.

> [...]
> man bliver trukket så snart man skal udenfor ridehallen? Nå, jeg
> tænker nok bare for meget, naturligvis gøre ridelæreren det det er

Det kommer helt an på hvor du rider, fx. i dyrehaven fra fortunens,
der bliver du ikke trukket.

JonB

Fra : Marlene

Dato : 30-09-02 15:05

Jon Bendtsen <bendtsen@diku.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:slrnapglmu.l4a.bendtsen@brok.diku.dk...
> In article <un0pzdcoi.fsf@trinekc.dk>, Trine Kornum Christiansen wrote:

Snip

> [...]
> uddannelses niveauet nok også højere på Sjælland, og dermed
> stiger bruge af internettet formodentlig.

Jo, men jordpriserne på Fyn er de fleste steder væsentligt billigere end i
Jylland, såh........ Og det med uddannelsesniveauet og internet kunne måske
være en årsag, men eftersom en del herinde - og især på hestenettet -
(undskyld, hvis jeg træder nogen over tæerne!!!) - faktisk ikke staver
særligt godt (det er egentlig noget, som har undret mig.......), er det
måske lidt tvivlsomt, om uddannelsesniveauet er højt..... Måske kan det være
indstillingen til pasning af dyr, som er forskellig fra Jylland og
Sjælland - men jeg tror i hvert fald, som du skriver, at flere har deres
egne gårde + marker i Jylland.....

Med venlig hilsen

Marlene.

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 30-09-02 16:19

"Marlene" <tunne@heaven.dk> writes:

[snip]

> Måske kan det være indstillingen til pasning af dyr, som er
> forskellig fra Jylland og Sjælland - men jeg tror i hvert fald, som
> du skriver, at flere har deres egne gårde + marker i Jylland.....

Det har du nok ret i. Mange heste i Jylland står sikkert på gårde hvor
man har andre dyr og om man skal tage sige af en hest ekstra gør måske
ikke den helt store forskel. Det er måske også lidt nemmere at aftale
med naboens datter at hun skal tage sig lidt af hesten mod at hun evt.
lærer at ride, hvis man bor i Jylland. Måske er det bare fordi man
finder en part i omgangskredsen i Jylland, mens det er lidt sværere på
Sjælland.

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 30-09-02 18:04

In article <an9lrb$1pqm$1@news.cybercity.dk>, Marlene wrote:

> Jon Bendtsen <bendtsen@diku.dk> skrev i en
> nyhedsmeddelelse:slrnapglmu.l4a.bendtsen@brok.diku.dk...

Snip

> Jo, men jordpriserne på Fyn er de fleste steder væsentligt billigere end i

okay, så gælder den åbenbart kun på sjælland.

> [...]
> (undskyld, hvis jeg træder nogen over tæerne!!!) - faktisk ikke staver
> særligt godt (det er egentlig noget, som har undret mig.......), er det

Nogle er faldet af hesten nogle gange for meget ??

> måske lidt tvivlsomt, om uddannelsesniveauet er højt..... Måske kan det være

Måske er det også påvirkningen fra kollegaer, venner og bekendte. Altså,
folk på sjælland har større chance for at deres omgangskreds bruger
nettet ??

> indstillingen til pasning af dyr, som er forskellig fra Jylland og

Det er muligt, men jeg håber da at alle ønsker at behandle hestene
ordenligt.
Jeg kom faktisk lige i tanke om mig selv...
Min søster og jeg har en part på hesten fordi vi begge er studerende.
Og vi bor på Sjælland ;-D

> Sjælland - men jeg tror i hvert fald, som du skriver, at flere har deres
> egne gårde + marker i Jylland.....

Sådan tror jeg det er uden for hovedstadsområdet.

JonB

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 30-09-02 16:15

Jon Bendtsen <bendtsen@diku.dk> writes:

> Tja, lidt ret han da, jeg læste et eller andet sted at hestesport
> er blandt de sportsgrene der giver flest skader der ender på sygehuset.

Ja, men derfra og til at sige at det er det eneste hesten er ude på...

> Aldrig og aldrig, du rider vel på hesten ??
> Men ellers kan jeg godt følge dig.

Nå jo, men jeg er jo altså ikke det der ligner en dygtig rytter. Og
jeg har sikkert også mine uvaner som jeg kan give videre til hesten og
det har alle de andre ryttere også. Det er da klart at en
rideskolehest ikke kan finde ud af hvad der bliver forventet af den,
med mindre den engang imellem bliver taget i skole af en dygtig rytter
som forstår at give hesten den rette hjælp.

Den første dag jeg startede med at ride hvor jeg rider nu spurgte jeg
en af de andre ryttere hvordan tingene foregik. Jeg mente hvordan
timerne forløb, men hun misforstod mig og svarde, at jeg bare skulle
sparke hesten i siden når den skulle gå fremad og hive i tøjlerne når
den skulle stoppe. Hun har reddet i flere år! Der er altså ikke noget
at sige til at rideskoleheste udvikler nøkker!

Fra : Ukendt

Dato : 01-10-02 11:16

klip

> [...]
> uddannelses niveauet nok også højere på Sjælland, og dermed
> stiger bruge af internettet formodentlig.

Hold da helt fest - du er da ikke bange for at generalisere om folk i det
mørke Jylland

Ikke fordi det har noget med gruppen at gøre - men hvorfor i alverden skulle
uddannelsesniveauet variere fra Jylland til Sjælland??

Linda Christie Poulsen

-som både er i gang med uddannelse selvom hun bor i Jylland

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 01-10-02 12:14

"Linda Christie Poulsen" <christie<snabelA>dk2net.dk> writes:

> klip
>
> Hold da helt fest - du er da ikke bange for at generalisere om folk i det
> mørke Jylland

Nå ja, det eneste vi kan gøre er at generalisere lidt.

> Ikke fordi det har noget med gruppen at gøre - men hvorfor i alverden skulle
> uddannelsesniveauet variere fra Jylland til Sjælland??

Fordi der på Sjælland ligger nogle meget videnstunge virksomheder,
koncentrationen af dem er større på Sjælland og fordi der er tre
universiteter på Sjælland (KU, DTU og RUC) og to i Jylland (AUC og
AU). Efter lidt søgen på Danmarks Statistik og lidt udregnen kan jeg
afsløre at det faktisk ser ud til at være rigtigt. Andelen af
befolkningen med en lang, videregående uddannelse er således i nogle
forskellige amter:
Københavns Amt: 7,3%
Århus Amt: 5,2%
Roskilde Amt: 4,5%
Fyns Amt: 3,1%
Nordjyllands Amt: 3,1%
Vestsjællands Amt: 2,4%
Sønderjyllands Amt:2,3%
Ringkøbing Amt: 2,1%
Bornholm Amt: 2,0%

Så det ser faktisk ud som om at Sjælland nok ligger i top med størst
andel af højt uddannede.

På Danmarks Statistik fald jeg lige over dette link:
http://www.dst.dk/dst/dst.asp?o_id=2307
Kort fortalt har 78.000 familier i Danmark tilsammen 175.000 heste,
heraf halvdelen ponyer. 60% af hestene bor i Jylland, mens ponyerne
bor halvt på Sjælland og halvt i Jylland, her undrer jeg mig lidt over
at der ingen heste er på Fyn!
40% af hestene bor hos familier der bor på en landbrugsejendom og 60%
bor hos en familie der bor i parcelhus. Her undrer jeg mig igen, hvad
så med dem der bor i lejlighed?

> -som både er i gang med uddannelse selvom hun bor i Jylland

Det er jeg også, og jeg garanterer at jeg bliver i Jylland når jeg er
færdig!

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 01-10-02 12:47

Trine Kornum Christiansen <news@trinekc.dk> writes:

> [...]

> afsløre at det faktisk ser ud til at være rigtigt. Andelen af
> befolkningen med en lang, videregående uddannelse er således i nogle

Nu er jeg jo nok det man kalder en nørd, så lommeregneren frem og
efter et par opslag osv kan jeg nu afsløre følgende:

Sted Personer (15-69) Højt uddannede Procent
Sjælland 1064411 61485 5,8%
Fyn og øerne 512171 14065 2,7%
Bornholm 30239 614 2,0%
Jylland 1732584 52085 3,0%
I alt 3339405 128249 3,8%

Så vi må nok konkludere at i 2001 var der i hvert fald flere
sjællændere med en lang, videregående uddannelse end der var jyder.

Og nu skal jeg nok lade være med at poste statistikker for korte og
mellemlange uddannelser osv. :)

Fra : Anette Lindegaard Ch~

Dato : 01-10-02 13:26

Øhh... Temmelig imponerende entusiasme. Et af dine fag skulle vel ikke
tilfældigvis være statistik.

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 01-10-02 13:22

"Anette Lindegaard Christensen" <Anlich(fjernmig)@pc.dk> writes:

> Øhh... Temmelig imponerende entusiasme. Et af dine fag skulle vel ikke
> tilfældigvis være statistik.

Jeg havde faktisk et statistikkursus på Uni, men jeg dumpede det. Jeg
havde 46 point, men skulle have 50 for at bestå. Så nu har jeg
opgaivet at få en lang videregående uddannelse, i hvert fald indtil
videre, så nu læser jeg til softwareingeniør. Men jeg må da indrømme
at jeg godt kan lide at lege med tal.

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 01-10-02 13:31

In article <uptuu9wo7.fsf@trinekc.dk>, Trine Kornum Christiansen wrote:

> [...]
> opgaivet at få en lang videregående uddannelse, i hvert fald indtil
> videre, så nu læser jeg til softwareingeniør. Men jeg må da indrømme

Wow, en tøs, der rider, som læser softwareingeniør... Dem er der
ikke mange af. Hvor i landet er det at du læser ??

JonB

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 01-10-02 13:32

Jon Bendtsen <bendtsen@diku.dk> writes:

> Wow, en tøs, der rider, som læser softwareingeniør... Dem er der
> ikke mange af. Hvor i landet er det at du læser ??

Århus, på ingeniørhøjskolen, overvejer at tage det sidste stykke tid i
Aalborg.

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 01-10-02 13:43

In article <uheg69w6x.fsf@trinekc.dk>, Trine Kornum Christiansen wrote:

> Århus, på ingeniørhøjskolen, overvejer at tage det sidste stykke tid i
> Aalborg.

Typisk, så bor du i den anden ende af landet :/

JonB

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 01-10-02 13:47

Jon Bendtsen <bendtsen@diku.dk> writes:

> Typisk, så bor du i den anden ende af landet :/

Åh, jeg havde slet ikke set at du havde adresse på DIKU. En med-nørd.

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 01-10-02 14:04

In article <u8z1i9vii.fsf@trinekc.dk>, Trine Kornum Christiansen wrote:

> Åh, jeg havde slet ikke set at du havde adresse på DIKU. En med-nørd.

*grin* nemlig, både med computere og med heste :)

JonB

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 01-10-02 13:27

In article <uu1k69y9s.fsf_-_@trinekc.dk>, Trine Kornum Christiansen wrote:

[snip]

> Nu er jeg jo nok det man kalder en nørd, så lommeregneren frem og
> efter et par opslag osv kan jeg nu afsløre følgende:

Hvad er det egentlig du læser ??

> [...]
>
> Så vi må nok konkludere at i 2001 var der i hvert fald flere
> sjællændere med en lang, videregående uddannelse end der var jyder.

Men det var da godt nok ikke mange, og dog, der er 20% flere sjællændere
end jyder med en lang uddannelse.

> Og nu skal jeg nok lade være med at poste statistikker for korte og
> mellemlange uddannelser osv. :)

Tja, de påvirker da sikkert også statestikken.

JonB

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 01-10-02 13:29

Jon Bendtsen <bendtsen@diku.dk> writes:

> Hvad er det egentlig du læser ??

IKT-ingeniør. Det står for noget så interessant som Informations- og
KommunikationsTeknologi! Jeg plejer at kalde det soft-ware-ingeniør.

Fra : Nina Svanholm

Dato : 01-10-02 14:47

Hvorfor udveksler i ikke telefon numre? Så kunne man blive fri for at læse
uintresante indlæg!

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 01-10-02 18:24

On Tue, 1 Oct 2002 15:47:03 +0200, "Nina Svanholm"
<hammer@telefona.dk> wrote:

>Hvorfor udveksler i ikke telefon numre? Så kunne man blive fri for at læse
>uintresante indlæg!

   Undskyld - men når der nu er så siiiiiindsygt mange indlæg som
der er jo er her i gruppen *h0ste* er det virkelig et problem når
sådan en tråd kommer helt ud af proportioner - hele 10 indlæg hvoraf
de fleste handlede om statistikken i hestehold - skal vi virkelig gå
med så små sko her i gruppen?
   Bortset fra det - så kunne jeg godt forestille mig at man på
sjælland havde en halvpart på sin hest for at kunne bringe sine
udgifter lidt ned. Det koster jo en halv bondegård at opstalde hesten
hvis man bor i nærheden af Kbh ..... ?

/Trine.
What We Do in Life Echoes in Eternity.

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 01-10-02 19:56

In article <8dmjpugib8nl5tfd23sobsaeromlmtliad@4ax.com>, Trine Stubbe Teglbjærg wrote:

> [...]
> sådan en tråd kommer helt ud af proportioner - hele 10 indlæg hvoraf
> de fleste handlede om statistikken i hestehold - skal vi virkelig gå

ikke så små, men jeg er enig i at de var ved at blive offtopic, og
det er knapt så heldigt.

> [...]
> sjælland havde en halvpart på sin hest for at kunne bringe sine
> udgifter lidt ned. Det koster jo en halv bondegård at opstalde hesten

Jeps, jeg betaler pt. 2850, 2600 for opstaldning, fodring, med et
20x40 ridehus, og 250 for foldordning, mandag til fredag, også
på helligdage. Tidligere har jeg betalt 2990 + foldordning, samt
andre ting, fx. ca. 2000 uden ridehus, eller ca. 1500 for selv
passer uden ridehus.

JonB

Fra : Camilla Fruergaard

Dato : 01-10-02 19:59

"Linda Christie Poulsen dk2net.dk>" <christie<snabelA> skrev i en meddelelse
> [...]
skulle
> uddannelsesniveauet variere fra Jylland til Sjælland??

Der må jeg give Linda ret hvorfor skulle Uddannelse niveauet variere fra
Jylland til Sjælland.

M.v.h Camilla

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 01-10-02 20:03

"Camilla Fruergaard" <camilla@xxxxxxxxxx.com> writes:

> "Linda Christie Poulsen dk2net.dk>" <christie<snabelA> skrev i en meddelelse

[snip]

> Der må jeg give Linda ret hvorfor skulle Uddannelse niveauet variere fra
> Jylland til Sjælland.

Det er vist i en anden posting. 5,8% af den sjællandske befolkning har
en lang, videregående uddannelse mod kun 3,0% i Jylland.

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 30-09-02 18:13

On 30 Sep 2002 11:55:25 +0200, Trine Kornum Christiansen
<news@trinekc.dk> wrote:

> [...]
>man bliver trukket så snart man skal udenfor ridehallen? Nå, jeg
>tænker nok bare for meget, naturligvis gøre ridelæreren det det er

   På specialhold er det meget normalt at man bliver trukket....
hvis du gik til ridning hs fysioterapeut fik du sikkert ikke lov at
ride selv på noget tidspunkt ;)

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 30-09-02 19:50

Trine Stubbe Teglbjærg <snoe@nospam.dk> writes:

>    På specialhold er det meget normalt at man bliver trukket....
> hvis du gik til ridning hs fysioterapeut fik du sikkert ikke lov at
> ride selv på noget tidspunkt ;)

Heldigvis gik det bedre i dag. Jeg fik lov til at ride selv, men
hjælperen/trækkeren skulle hele tiden gå lige ved siden af mig. Det
tog dog kun 3 minutter før hun, efter aftale med læreren, satte sig op
med en kop varm kaffe.

Det er meget forskellige hold, vi er tre som alle kan ride selv, men
på holdet efter os var der i hvert fald 2 eller 3 spastikere, så det
skal da også være nogle alsidige heste.

Vi blev alle tre trukket da vi skridtede af uden for, men i hallen fik
vi lov til at ride "for os selv". Det blev da også til en del trav,
men jeg undrede mig meget. Hesten reagerede så pænt på hjælperne når
den skulle øge hastigheden, men overhovedet ikke når den skulle sænke
hastigheden, mon det er mig der husker det hele helt forkert.

Hmm, men i hvert fald er der en masse at arbejde med, men det er der
på den anden side altid. Så i dag fik jeg bekræftiget at jeg godt kan
huske lidt fra dengang, men også at der (heldigvis) er en hel masse
der skal læres.

Jeg glæder mig allerede til næste uge, hvorfor er det dog ikke to
gange om ugen?

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 30-09-02 20:19

On 30 Sep 2002 20:50:23 +0200, Trine Kornum Christiansen
<news@trinekc.dk> wrote:

> [...]
>hjælperen/trækkeren skulle hele tiden gå lige ved siden af mig. Det
>tog dog kun 3 minutter før hun, efter aftale med læreren, satte sig op

   Det betyder jo så at du må ride ganske godt :) Men jeg har ret
i min formodning at der ikke er en fysioterapeut til stede ikke?

>Det er meget forskellige hold, vi er tre som alle kan ride selv, men
>på holdet efter os var der i hvert fald 2 eller 3 spastikere, så det
>skal da også være nogle alsidige heste.

   De skal først og fremmest være rolige =) Og så skal de da også
have et bestemt temperament. Vi har hos os en rytter der både larmer
meget og som slår både sig selv og hesten - der skal noget af en
hestepsyke til for at holde til det. Og kreativitet - rytteren sidder
nu i cowboysadel fordi hun her kan slå i sadlen i stedet for at slå på
hesten.

> [...]
>den skulle øge hastigheden, men overhovedet ikke når den skulle sænke
>hastigheden, mon det er mig der husker det hele helt forkert.

   Uhm, man skal lukke benene ned om hesten og så at sige ride
baglæns med sædet. Husker du at stoppe med hele kroppen og ikke bare
med hænderne.

> [...]
>på den anden side altid. Så i dag fik jeg bekræftiget at jeg godt kan
>huske lidt fra dengang, men også at der (heldigvis) er en hel masse

   Det har været noget af det bedste for mig som hjælper når
rytteren virkelig går op i at komme til at ride rigtigt og gøre
tingene korrekt :)

>Jeg glæder mig allerede til næste uge, hvorfor er det dog ikke to
>gange om ugen?

   Det ville jo være rart. Meeeeen - jeg ved at "vores" ryttere
har mere end rigeligt i de der 40 minutter lektionerne varer i
fysioterapien.... Men 20 minutter kan man vist godt klare et par gange
om ugen ;)

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 30-09-02 20:32

Trine Stubbe Teglbjærg <snoe@nospam.dk> writes:

>    Det betyder jo så at du må ride ganske godt :) Men jeg har ret
> i min formodning at der ikke er en fysioterapeut til stede ikke?

Jeg har faktisk ingen anelse om hvad hun har af uddannelse. Der er
ikke ret meget undervisning af nogen art i hende, hverken retten en
masse på holdning, ben osv, men heller ikke retten på ridning. Det er
bare 10 minutter på den ene volte og 10 minutter på den anden. Det er
nu også lidt svært når der står 3 heste i den ene ende af hallen og en
masse kegler i den anden. Så må man jo bare træne balance og
koordination med keglerne.

> [...]
> hestepsyke til for at holde til det. Og kreativitet - rytteren sidder
> nu i cowboysadel fordi hun her kan slå i sadlen i stedet for at slå på

Det er jo alle tiders, jeg er slet ikke i tvivl om at hestens rolighed
kan smitte af på den handikappede, dyr er faktisk ret fantastiske til
den slags. I hvert fald hunde og heste, jeg ved ikke lige om en kat
tager hensyn til andre end den selv. Da jeg lige var blevet opereret
sidste gang var det helt underligt at se Alfred, min ellers særdeles
frembusende jagthund, han var så forsigtig rundt om mig. Han blev pænt
liggende til jeg havde sat mig, så kom han forsigtigt hen mod mig. Til
gengæld har han taget så rigelig revance nu jeg går godt igen!

>    Uhm, man skal lukke benene ned om hesten og så at sige ride
> baglæns med sædet. Husker du at stoppe med hele kroppen og ikke bare
> med hænderne.

Ja, jeg vil jo helst hive så lidt som overhovedet muligt i hesten. Den
skal vel bare have en ganske let anmærkning i tøjlen, men det var i
hvert fald ikke nok her. Det eneste der hjalp var at hive og det
gjorde så ondt på mig, altså ikke fysisk. Men det må man jo igen kunne
arbejde lidt med, det er nok bare lidt svært når jeg rider hesten en
time om ugen og resten af ugen bliver den stoppet ved at hive i tøjlerne.

> [...]
> har mere end rigeligt i de der 40 minutter lektionerne varer i
> fysioterapien.... Men 20 minutter kan man vist godt klare et par gange

Jeg er nu også blevet sat op til 45-50 minutter nu. Nu er det også
bare spændende omjeg kan komme ud af sengen i morgen, man kan jo godt
være en anelse øm efter at have redet for første gang i lang tid.
Heldigvis sørgede jeg for at strække de kritiske steder ud så godt jeg
nu kunne, men at strække ud er nu ikke det allernemmeste når man er
hypermobil.

Men hvor er det nu rart at sidde på en hesteryg igen. (glad suk)

Fra : Marlene

Dato : 01-10-02 09:31

Trine Stubbe Teglbjærg <snoe@nospam.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:bs8hpugc2sf11eel2g5utmjvjpkcbvp3rd@4ax.com...
> On 30 Sep 2002 20:50:23 +0200, Trine Kornum Christiansen
> <news@trinekc.dk> wrote:

Snip

> Uhm, man skal lukke benene ned om hesten og så at sige ride
> baglæns med sædet. Husker du at stoppe med hele kroppen og ikke bare
> med hænderne.

Nu har der været en del indlæg om at ride rigtigt, ride med sædet osv., og
det har været rigtigt godt læsestof for mig, for jeg har bestemt fundet ud
af, at det er meget vigtigt at finde en _ordentlig_ ridelærer. Jeg har
heller aldrig hørt "at ride med sædet" på rideskolen. Jeg red et par år som
ganske ung, men gik dengang ikke på rideskole. For et par år siden startede
jeg så på rideskole (Skåde Rideskole ved Århus) sammen med en veninde, som i
øvrigt aldrig havde siddet på en hest før. Vi fortalte, at vi begge var
nybegyndere, men blev ikke behandlet sådan. Vi fik absolut intet fortalt;
hvordan hesten skal behandles, hvordan den skal sadles op, hvordan man rider
rigtigt osv. De sagde bare til mig, at jeg da sagtens kunne ride - at jeg
ikke havde glemt det - men jeg betragter mig slet ikke som en god rytter
overhovedet, da jeg nok ikke slapper ordentligt af. Derfor; tak for alle de
gode råd herinde - jeg skal bestemt have støvet en ordentlig
ridelærer/rideskole op - for jeg har jo arvet en dejlig fjordhest og skal
have en hest mere..............

Mvh. Marlene.