/ Forside / Teknologi / Operativsystemer / Linux / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Linux
#NavnPoint
o.v.n. 11177
peque 7911
dk 4814
e.c 2359
Uranus 1334
emesen 1334
stone47 1307
linuxrules 1214
Octon 1100
10  BjarneD 875
En minimalistisk maskine til browsing
Fra : Lasse Hedegaard


Dato : 30-09-02 00:27

Hej!

Jeg skal tirsdag aften have besøg af et hold unger, som skal deltage i
FDFs "Væbnermesterskabet" (www.mesterskabet.dk).

Jeg har 3 PCere klar til brug, men har en gammel maskine med en 450MB
harddisk i, hvor jeg skal have installeret et lille system med en
browser på.

Jeg prøvede med min Red Hat 7.3, men kunne ikke få den presset ned på
de 450MB.

Hvad kan anbefales? Det skal være let og hurtigt at sætte op, men der
er jo heller ikke de store krav - blot en maskine med en grafisk
internetbrowser. Jeg har en DHCP-server kørende.
--
Venligst,
Lasse Hedegaard

http://www.simlock.dk/ - låsesmeden til din simlock

 
 
Niels Andersen (30-09-2002)
Kommentar
Fra : Niels Andersen


Dato : 30-09-02 00:31

Lasse Hedegaard wrote in <hu2fpugsdt0n3ba8059hoc2837s9h0eclp@news.tele.dk>:
> men har en gammel maskine med en 450MB
> harddisk i, hvor jeg skal have installeret et lille system med en
> browser på.

Den eneste begrænsning du nævner, er harddisk.

Måske du skulle prøve Knoppix. Den kræver intet af harddisken (men bliver
glad for en Linux swap-partition).

Man downloader bare CD'en, brænder den, og booter på den. Så har du en Linux
workstation køre, med grafisk brugerflade, mindst én browser (jeg tror
faktisk der er en 3-4 stykker), 2 officepakker og hvad ved jeg.

--
Mvh.

Niels Andersen
Linux 2.4.18 - Debian testing/unstable


Lasse Hedegaard (30-09-2002)
Kommentar
Fra : Lasse Hedegaard


Dato : 30-09-02 00:36

Niels Andersen skrev:

>Den eneste begrænsning du nævner, er harddisk.

Ja, der kommer lige lidt mere data her:

450MHz
MEGET gammelt ISA grafikkort, kan vidst kun køre 640x480x256, men det
er også fint nok...

>Måske du skulle prøve Knoppix. Den kræver intet af harddisken (men bliver
>glad for en Linux swap-partition).

Det må jeg kigge på...

>Man downloader bare CD'en, brænder den, og booter på den. Så har du en Linux
>workstation køre, med grafisk brugerflade, mindst én browser (jeg tror
>faktisk der er en 3-4 stykker), 2 officepakker og hvad ved jeg.

Det lyder jo alle tiders. Hvor er det lige den gemmer opsætning osv?
Kan den uden problemer starte og køre 640x480x256?
--
Venligst,
Lasse Hedegaard

http://www.simlock.dk/ - låsesmeden til din simlock

Niels Andersen (30-09-2002)
Kommentar
Fra : Niels Andersen


Dato : 30-09-02 08:28

Lasse Hedegaard wrote in <te3fpuocpv6192tgphm2ae4hm7ge3n0i7k@news.tele.dk>:
>>Den eneste begrænsning du nævner, er harddisk.
> Ja, der kommer lige lidt mere data her:
>
> 450MHz

Det er i hvert fald rigeligt til Knoppix.

> MEGET gammelt ISA grafikkort, kan vidst kun køre 640x480x256, men det
> er også fint nok...

Hmm... Det bliver så spændende, om den bliver auto-detected. :)

>>Man downloader bare CD'en, brænder den, og booter på den. Så har du en
>>Linux workstation køre, med grafisk brugerflade, mindst én browser (jeg
>>tror faktisk der er en 3-4 stykker), 2 officepakker og hvad ved jeg.
>
> Det lyder jo alle tiders. Hvor er det lige den gemmer opsætning osv?

Opsætningen bliver ikke gemt. :)

Der er mulighed for at placere et script i den diskette, som kan pille ved
opsætningen. Det er dog ikke noget jeg har leget med endnu.

> Kan den uden problemer starte og køre 640x480x256?

Det tror jeg nok. :)

--
Mvh.

Niels Andersen
Linux 2.4.18 - Debian testing/unstable


frank damgaard (30-09-2002)
Kommentar
Fra : frank damgaard


Dato : 30-09-02 13:10

Lasse Hedegaard <laxxe@nospam.dk> wrote:

>Jeg har 3 PCere klar til brug, men har en gammel maskine med en 450MB
>harddisk i, hvor jeg skal have installeret et lille system med en
>browser på.
.....

> 450MHz
> MEGET gammelt ISA grafikkort, kan vidst kun køre 640x480x256, men det
> er også fint nok...


"browser" og "640x480" lyder ikke godt.
Erfaring med min laptop med 600x800 viser at mange hjemmesider
bliver en pine at se på.
Da maskinen sikkert er langsosm/lille med lidt RAM, så er Opera nok en
brugbar browser eller evt. Netscape 4
Mozilla, konqueror (KDE) mv. er for store til små gamle PC.
Og da det skal dkøre grafisk (X), så vælg en lille windowmanager
som f.eks. fvwm2.

Kan man leve med "tekstmode" browsere, så er der bla. w3m og lynx,
og de kræver ikke mange kræfter af PC'en.


PS
Debian kan også installeres på små maskiner.
Se vejledningerne på www.debian.org

--
Frank Damgaard |


Lasse Hedegaard (30-09-2002)
Kommentar
Fra : Lasse Hedegaard


Dato : 30-09-02 14:27

frank damgaard skrev:

>"browser" og "640x480" lyder ikke godt.

Nej, nok desværre ikke helt optimalt, men jeg har nu engang ikke andre
grafikkort liggende.

Jeg kunne slet ikke få startet Knoppix op på den

>Erfaring med min laptop med 600x800 viser at mange hjemmesider
>bliver en pine at se på.

Jeg har 800x600 på min (hvilket vel også er det du har), det er
egentlig OK, men nu surfer jeg heller ikke så meget fra den.

>Da maskinen sikkert er langsosm/lille med lidt RAM,

384MB RAM er der i den, og en 450 MHZ-processor, det er sådan set kun
grafikkortet der er problemet.

>så er Opera nok en
>brugbar browser eller evt. Netscape 4
>Mozilla, konqueror (KDE) mv. er for store til små gamle PC.
>Og da det skal dkøre grafisk (X), så vælg en lille windowmanager
>som f.eks. fvwm2.

Alt sådan noget opsætning har jeg ikke tid til. Maskinen skal (blandt
andre) køre i morgen, og jeg er stadig forholdvis ny til Linux, så
ikke alt for meget pilleri :)

>Kan man leve med "tekstmode" browsere, så er der bla. w3m og lynx,
>og de kræver ikke mange kræfter af PC'en.

Der skal desværre være understøttelse for grafik.
--
Venligst,
Lasse Hedegaard

http://www.simlock.dk/ - låsesmeden til din simlock

Lars Kongshøj (30-09-2002)
Kommentar
Fra : Lars Kongshøj


Dato : 30-09-02 14:38

Lasse Hedegaard wrote:
> frank damgaard skrev:
> >Da maskinen sikkert er langsosm/lille med lidt RAM,
> 384MB RAM er der i den, og en 450 MHZ-processor, det er sådan set kun
> grafikkortet der er problemet.
> >så er Opera nok en
> >brugbar browser eller evt. Netscape 4
> >Mozilla, konqueror (KDE) mv. er for store til små gamle PC.
> >Og da det skal dkøre grafisk (X), så vælg en lille windowmanager
> >som f.eks. fvwm2.
> Alt sådan noget opsætning har jeg ikke tid til. Maskinen skal (blandt
> andre) køre i morgen, og jeg er stadig forholdvis ny til Linux, så
> ikke alt for meget pilleri :)

Med den mængde ram behøver du nok ikke være så bekymret, over hvilken
browser, du kører. Vanvittigt hurtigt kommer fx KDE-3 med Netscape ikke
til at køre, men det er vist desværre en sandhed, uanset hvilken
hardware du har.

Din største bekymring bør være grafikkortet.

--
Lars Kongshøj
Registrer dig som linux-bruger:
http://counter.li.org/enter-person.php

Claus Christian lars~ (30-09-2002)
Kommentar
Fra : Claus Christian lars~


Dato : 30-09-02 20:46

Lasse Hedegaard wrote:
> frank damgaard skrev:

> Alt sådan noget opsætning har jeg ikke tid til. Maskinen skal (blandt
> andre) køre i morgen, og jeg er stadig forholdvis ny til Linux, så
> ikke alt for meget pilleri :)


Har du overvejet istedet for at bruge maskinen som en tynd klient?

Så er ltsp.org en spændende mulighed. Jeg har selv sat sådan en op på en
gammel computer, det virker fremragende.Så kan du jo køre den nyeste
software.

Jeg satte den op på en suse 8 server og det havde jeg meget bøvl med.
Men debianguiden har en kapitel der nøje beskriver hvorledes man sætter
det op .
Hilsen Claus.


Lars Kongshøj (30-09-2002)
Kommentar
Fra : Lars Kongshøj


Dato : 30-09-02 21:05

Claus Christian larsen wrote:
> Lasse Hedegaard wrote:
> > Alt sådan noget opsætning har jeg ikke tid til. Maskinen skal (blandt
> > andre) køre i morgen, og jeg er stadig forholdvis ny til Linux, så
> > ikke alt for meget pilleri :)
> Har du overvejet istedet for at bruge maskinen som en tynd klient?
> Så er ltsp.org en spændende mulighed. Jeg har selv sat sådan en op på en
> gammel computer, det virker fremragende.

.... med mindre den browsing, man skal bruge maskinen til, inkluderer
flash, desværre. Normalt får den mindste smule flash på et remote
display netscape/mozilla til at crashe. Og på konqueror virker det vist
heller ikke.


--
Lars Kongshøj
Registrer dig som linux-bruger:
http://counter.li.org/enter-person.php

Claus Christian lars~ (30-09-2002)
Kommentar
Fra : Claus Christian lars~


Dato : 30-09-02 21:49

Lars Kongshøj wrote:
> Claus Christian larsen wrote:

>>Har du overvejet istedet for at bruge maskinen som en tynd klient?
>>Så er ltsp.org en spændende mulighed. Jeg har selv sat sådan en op på en
>>gammel computer, det virker fremragende.
>
>
> ... med mindre den browsing, man skal bruge maskinen til, inkluderer
> flash, desværre. Normalt får den mindste smule flash på et remote
> display netscape/mozilla til at crashe. Og på konqueror virker det vist
> heller ikke.

Jeg er ikke helt med. Mener du at klienten crasher hvis der er flash
kørende på serveren?

Min p133 kan godt køre mozilla som en tynd klient. Men selvfølgelig:
P133 er gammel, men dog ikke noget oldsag.

Hilsen Claus

>
>




Lars Kongshøj (30-09-2002)
Kommentar
Fra : Lars Kongshøj


Dato : 30-09-02 21:53

Claus Christian larsen wrote:
> Lars Kongshøj wrote:
> > ... med mindre den browsing, man skal bruge maskinen til, inkluderer
> > flash, desværre. Normalt får den mindste smule flash på et remote
> > display netscape/mozilla til at crashe. Og på konqueror virker det vist
> > heller ikke.
> Jeg er ikke helt med. Mener du at klienten crasher hvis der er flash
> kørende på serveren?

Jeg mener, at hvis du har installeret flash-plugin'et i din browser, og
browser ind på en webside, der bruger flash, og dette vises på et remote
display (ie. browseren køres på end maskine og viser sine vinduer på X
på en anden maskine), så crasher browseren.

Se fx: http://bugzilla.mozilla.org/show_bug.cgi?id=58937

> Min p133 kan godt køre mozilla som en tynd klient. Men selvfølgelig:
> P133 er gammel, men dog ikke noget oldsag.

Jeg kan også sagtens køre mozilla og netscape på et remote display. De
crasher bare normalt, når jeg kommer til en flash-side.

--
Lars Kongshøj
Registrer dig som linux-bruger:
http://counter.li.org/enter-person.php

dudsen (01-10-2002)
Kommentar
Fra : dudsen


Dato : 01-10-02 14:16

Lars Kongshøj wrote:

> Jeg kan også sagtens køre mozilla og netscape på et remote display.
> De crasher bare normalt, når jeg kommer til en flash-side.

Gør konqueror det samme?

--
Daniel Udsen
Everybody has something to conceal.
-- Humphrey Bogart


Lars Kongshøj (01-10-2002)
Kommentar
Fra : Lars Kongshøj


Dato : 01-10-02 15:17

dudsen wrote:
> Lars Kongshøj wrote:
> > Jeg kan også sagtens køre mozilla og netscape på et remote display.
> > De crasher bare normalt, når jeg kommer til en flash-side.
> Gør konqueror det samme?

Så vidt jeg husker fra diskussionen på det mozilla-link, jeg gav i et
andet indlæg, crasher konqueror ikke selv, det gør kun flash-plugin'et.
Det skyldet angiveligt at konqueror kalder plugins på en anden måde end
mozilla. Jeg har ikke selv forsøgt mig med at installere plugin'et i
konqueror, da jeg altid kører konqueror på et remote display. God
browser i øvrigt.

--
Lars Kongshøj
Registrer dig som linux-bruger:
http://counter.li.org/enter-person.php

Niels Andersen (01-10-2002)
Kommentar
Fra : Niels Andersen


Dato : 01-10-02 17:08

Lars Kongshøj wrote in <3D99AE60.E690F896@hotmail.com>:
>> > De crasher bare normalt, når jeg kommer til en flash-side.
>> Gør konqueror det samme?
>
> Så vidt jeg husker fra diskussionen på det mozilla-link, jeg gav i et
> andet indlæg, crasher konqueror ikke selv, det gør kun flash-plugin'et.

Det kan jeg bekræfte. Jeg bruger en "unstable" version af Konqueror, og det
sker en sjælden gang, at Konqueror går ned. Men det er ikke hver dag, på
trods af at der næsten konstant er en 5-10 vinduer i gang.

Til gengæld crasher flash ret tit. Mange gange om dagen. Oftest ved jeg det
kun, fordi den gør mig opmærksom på det. Det sker nok når jeg forlader en
side.
Det sker dog en sjælden gang, når jeg lige skal se noget "fed flash", så
crasher flash-pluginen når den prøver af vise flashen. Øvøv. Men det er
faktisk aldrig sket med flash-bannere og den slags. Lidt mystisk,
egentlig... :)

> God browser i øvrigt.

Klart min favorit. :)

--
Mvh.

Niels Andersen
Linux 2.4.18 - Debian testing/unstable


Lars Kongshøj (01-10-2002)
Kommentar
Fra : Lars Kongshøj


Dato : 01-10-02 17:16

Niels Andersen wrote:
> Det kan jeg bekræfte. Jeg bruger en "unstable" version af Konqueror, og det
> sker en sjælden gang, at Konqueror går ned. Men det er ikke hver dag, på
> trods af at der næsten konstant er en 5-10 vinduer i gang.
> Til gengæld crasher flash ret tit. Mange gange om dagen. Oftest ved jeg det
> kun, fordi den gør mig opmærksom på det. Det sker nok når jeg forlader en
> side.
> Det sker dog en sjælden gang, når jeg lige skal se noget "fed flash", så
> crasher flash-pluginen når den prøver af vise flashen. Øvøv.

Kører du på remote display?

> Men det er
> faktisk aldrig sket med flash-bannere og den slags. Lidt mystisk,
> egentlig... :)

Er det ikke normalt bare animerede gif-billeder?

--
Lars Kongshøj
Registrer dig som linux-bruger:
http://counter.li.org/enter-person.php

Niels Andersen (01-10-2002)
Kommentar
Fra : Niels Andersen


Dato : 01-10-02 17:44

Lars Kongshøj wrote in <3D99CA4B.9E26ECAE@hotmail.com>:
>> Det kan jeg bekræfte. Jeg bruger en "unstable" version af Konqueror,
[...]
>> Det sker dog en sjælden gang, når jeg lige skal se noget "fed flash", så
>> crasher flash-pluginen når den prøver af vise flashen. Øvøv.
> Kører du på remote display?

Nope. Og der ville jeg heller ikke forsøge at se "fed flash".

De ting jeg kører remote er ren tekst.

>> Men det er
>> faktisk aldrig sket med flash-bannere og den slags. Lidt mystisk,
>> egentlig... :)
> Er det ikke normalt bare animerede gif-billeder?

Nej, ikke flash-bannere.

Flash-bannere bliver mere og mere udbredte. Har du ikke set fx. "Punch the
monkey and win $1.000" eller sådan noget. Så er der en abe, som fiser frem
og tilbage. Midt i banneret er der en boksehandske. Når man bevæger musen
hen over banneret følger boksehandsken musepilen. Jeg vil dog tro man
kommer ind på annoncørens side uanset om man rammer aben.

Efter et stykke tid blev banneret udskiftet med en variant. Så stod der
"Shock the monkey...", og boksehandsken var udskiftet med sådan en
"shocker", man kan bruge til at "bedøve" onde folk med. :)

Det er vist den mest kendte flash-banner, world-wide...

--
Mvh.

Niels Andersen
Linux 2.4.18 - Debian testing/unstable


Lars Kongshøj (01-10-2002)
Kommentar
Fra : Lars Kongshøj


Dato : 01-10-02 19:41

Niels Andersen wrote:
> Flash-bannere bliver mere og mere udbredte. Har du ikke set fx. "Punch the
> monkey and win $1.000" eller sådan noget.

Nej, heldigvis ikke. Der er vist også en fejl, der gør at flash ikke
altid kan 'detektes' af en website, hvis man bruger netscape-linux, så
det er måske derfor jeg er blevet forskånet.

Fejlen giver desværre problemer med visse websider, der viser en side,
hvor det kræves at man downloader flash-plugin. Som man allerede har.

--
Lars Kongshøj
Registrer dig som linux-bruger:
http://counter.li.org/enter-person.php

frank damgaard (30-09-2002)
Kommentar
Fra : frank damgaard


Dato : 30-09-02 22:06

Lasse Hedegaard <laxxe@nospam.dk> wrote:

.....
>>Erfaring med min laptop med 600x800 viser at mange hjemmesider
>>bliver en pine at se på.

> Jeg har 800x600 på min (hvilket vel også er det du har), det er
> egentlig OK, men nu surfer jeg heller ikke så meget fra den.

det kræver en del op/ned og sidelængs scroll, undtagen
man anvender f.eks. 1024x768 virtuel skærmstørrelse,
så kan scroll blive lettere (men anderledes).

>>Da maskinen sikkert er langsosm/lille med lidt RAM,

> 384MB RAM er der i den, og en 450 MHZ-processor, det er sådan set kun
> grafikkortet der er problemet.

så RAM og kraft er ok, blot undgå KDE3/KDE2.
(der findes andre udmærkede windowsmanagere og Gnome
syntes jeg er mindre krævende)

Vedr. grafikkort:
Prøv evt. at se på brugtmarkede for et billigt graffikkort der
kan lidt mere. dk.marked.privat.edb mfl.
(evt. kan jeg lige se i rodekassen om jeg har noget liggende)


--
Frank Damgaard |


Kim Hansen (30-09-2002)
Kommentar
Fra : Kim Hansen


Dato : 30-09-02 16:35

frank damgaard <frank_tmp4@post.cybercity.dk> writes:

> Lasse Hedegaard <laxxe@nospam.dk> wrote:
>
> >Jeg har 3 PCere klar til brug, men har en gammel maskine med en 450MB
> >harddisk i, hvor jeg skal have installeret et lille system med en
> >browser på.
> ....
>
> > 450MHz
> > MEGET gammelt ISA grafikkort, kan vidst kun køre 640x480x256, men det
> > er også fint nok...

Med den plads osv. vil jeg anbefale en Debian med Galeon.

Debian kan sagten ligge på 450MB og Galeon har en rigtig god
FullScreen-mode. Opløsningen vil dog sikkert stadig være et problem.

--
Kim Hansen | |\ _,,,---,,_ | Det er ikke
Dalslandsgade 8, A708 | /,`.-'`' -. ;-;;,_ | Jeopardy.
2300 København S | |,4- ) )-,_. ,\ ( `'-' | Svar _efter_
Phone: 32 88 60 86 | '---''(_/--' `-'\_) | spørgsmålet.

Larz (30-09-2002)
Kommentar
Fra : Larz


Dato : 30-09-02 01:22

Lasse Hedegaard wrote:
> Jeg skal tirsdag aften have besøg af et hold unger, som skal deltage i
> FDFs "Væbnermesterskabet" (www.mesterskabet.dk).
>
> Jeg har 3 PCere klar til brug, men har en gammel maskine med en 450MB
> harddisk i, hvor jeg skal have installeret et lille system med en
> browser på.
>
> Jeg prøvede med min Red Hat 7.3, men kunne ikke få den presset ned på
> de 450MB.
>
> Hvad kan anbefales? Det skal være let og hurtigt at sætte op, men der
> er jo heller ikke de store krav - blot en maskine med en grafisk
> internetbrowser. Jeg har en DHCP-server kørende.

Hvad med blot at prøve en af de "Live CD'er" der findes? Så skal du ikke
installere noget - men blot boote fra CD'en! SuSE og Gentoo har en og
jeg er sikker på at der er utallige andre!

--
-
Lars
http://coder.dk/sohofaq.php - Uofficiel WOL SOHO 77 FAQ
To mail me remove your pants.


dudsen (30-09-2002)
Kommentar
Fra : dudsen


Dato : 30-09-02 16:22

Lasse Hedegaard wrote:

> Hej!
>
> Jeg skal tirsdag aften have besøg af et hold unger, som skal deltage
> i FDFs "Væbnermesterskabet" (www.mesterskabet.dk).
>
> Jeg har 3 PCere klar til brug, men har en gammel maskine med en
> 450MB harddisk i, hvor jeg skal have installeret et lille system med
> en browser på.
>
> Jeg prøvede med min Red Hat 7.3, men kunne ikke få den presset ned
> på de 450MB.

Jeg har kørt mandrake i konsol mode uden noget som helst det fyldte
ca 100mb X vil kunne klemmes ned på 150mb mozilla 29mb

Med individuelt pakkevalg og intet der ikke er krevet af
mozilla/opera burde den gå

> Hvad kan anbefales? Det skal være let og hurtigt at sætte op, men
> der er jo heller ikke de store krav - blot en maskine med en grafisk
> internetbrowser. Jeg har en DHCP-server kørende.

mandrake ville værre mit bud debian ville måske gøre det med endnu
mindre plads men deres install menuer er IMHO mere besværlige end
mandrakes.

--
Daniel Udsen
46. What's this switch for anyways...?
--Top 100 things you don't want the sysadmin to say


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408876
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste