Ild i håret
Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 29-09-02 23:15

Hejsa!

Jeg har postet følgende i dk.fritid.spejder (da det skal bruges til et
FDF-arrangement), men jeg tror nu spørgsmålet er mere relevant i denne
gruppe.

Jeg skal have ild i håret. Så længe som muligt (eller, vi snakker
10-15 sekunder eller sådan noget.

Jeg har prøvet med Sambucha (spiritus - en såkaldt Sambucha Hair
Shot), men andre idéer er ganske velkomne.

Jeg havde en smule længere hår end jeg har nu dengang. Det gør
ingenting at mit hår bliver en smule svedet, det klipper vi bare af -
pyt med det.

Jeg overvejede om det skulle være smartere med en paryk, men er lidt
bange for, om skidtet skulle smelte, og da jeg tidl. har prøvet med
Sambucha, så ved jeg det kan lade sig gøre uden.

Erfaringer, råd osv. - kom så med dem!
--
Venligst,
Lasse Hedegaard

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 29-09-02 23:41

Lasse Hedegaard <laxxe@nospam.dk> skrev i en
> [...]
> bange for, om skidtet skulle smelte, og da jeg tidl. har prøvet med
> Sambucha, så ved jeg det kan lade sig gøre uden.

Jeg mener det henhører under besøg på skadestuen. Hvad har du tænkt at hægte
brillerne fast på bagefter, når du får lov at komme hjem fra sygehuset?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 29-09-02 23:46

KLIP

> Jeg mener det henhører under besøg på skadestuen. Hvad har du tænkt at
hægte
> brillerne fast på bagefter, når du får lov at komme hjem fra sygehuset?

Han skifter såmen over til kontaktlinser..

Hr. Bjørn

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 29-09-02 23:55

> Han skifter såmen over til kontaktlinser..
>
> --
> Mvh
> Hr. Bjørn

Så kan han også lettere få styrthjemen på inden kan kører ud over Møns Klint

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 29-09-02 23:57

KLIP

> Så kan han også lettere få styrthjemen på inden kan kører ud over Møns
Klint

ROFL .... samt .... LOOOOLLLL.

Hr. Bjørn

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 30-09-02 00:24

Preben Riis Sørensen skrev:

>Jeg mener det henhører under besøg på skadestuen. Hvad har du tænkt at hægte
>brillerne fast på bagefter, når du får lov at komme hjem fra sygehuset?

Jeg bruger allerede kontaktlinser

Men det er faktisk ment seriøst, det er til et underholdningsindslag.
Jeg har som sagt prøvet med Sambucha, med et fint resultat. Det er
bare at kaste et gennemblødt håndklæde over hovedet, når det er 'ved
at være'.

Det kunne være der var idéer til andre vædsker, hvor det f.eks. er
dampen der brænder. Jeg har ikke den store forstand på det område, så
det var her jeg håbede, at jeg kunne få lidt kyndig vejledning - gerne
så det brænder flot, men også samtidigt så længe som muligt (uden det
selvfølgelig går hen og bliver alt for farligt).
--
Venligst,
Lasse Hedegaard

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 30-09-02 05:20

d. 30/09/02 1:24 skrev Lasse Hedegaard på laxxe@nospam.dk i artiklen
tn2fpu0hli6u590f5u3p3oq3q3142ra230@news.tele.dk:

> Det kunne være der var idéer til andre vædsker, hvor det f.eks. er
> dampen der brænder.

Uha, det eneste, jeg har hørt om i den forbindelse, er nogle forholdsvis
dyre alkoholiske drikke med høj alkoholprocent. Hvad er det nu for en drik,
man sætter ild til på værtshusene?

Med venlig hilsen

Børge Rahbech Jensen

Fra : Thomas Frandzen

Dato : 30-09-02 08:38

"Boerge Rahbech Jensen" <brahbech@post8.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Uha, det eneste, jeg har hørt om i den forbindelse, er nogle forholdsvis
> dyre alkoholiske drikke med høj alkoholprocent. Hvad er det nu for en
drik,
> man sætter ild til på værtshusene?

Det må næsten være det tidligere nævnte Sambuca. Et lille glas, lidt
Sambuca, en hel kaffebønne, lidt ild og vupti.

-Thomas
www.fzc.dk/money/

Fra : Lasse Madsen

Dato : 02-10-02 13:16

Hmm benzin dampe brænder også :)

Fra : Erik Daugaard

Dato : 30-09-02 09:07

> [...]
> bange for, om skidtet skulle smelte, og da jeg tidl. har prøvet med
> Sambucha, så ved jeg det kan lade sig gøre uden.

Prøv bare med en sjat benzin - jeg mener ....det brænder jo ikke så længe.
Samme metode som når man skal have en kat til at sige lissom en hund.

Erik D

Fra : Poul-Erik Andreasen

Dato : 30-09-02 11:08

On Mon, 30 Sep 2002 00:54:54 +0200
"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> wrote:

> Så kan han også lettere få styrthjemen på inden kan kører ud over Møns Klint

LOL
Det lyder som virkelighedens udgave af ham den skøre fra tegneserien Pirana klubben

--
Poul-Erik Andreasen

Fra : Magnus Rohde

Dato : 30-09-02 11:21

Lasse Hedegaard <laxxe@nospam.dk> wrote:

> Erfaringer, råd osv. - kom så med dem!

Jeg mener at hvis man blander sprit og vand i det rigtige forhold, så
bliver varmen fra forbrændingen brugt til fordampning af vandet. Det er
jo også det der sker når man brænder sambucca. Når blandingen brænder
bliver den derfor ikke rigtig varmt. Du kan jo prøve med forkellige
blandinger af vand og husholdningssprit og se hvad der fungerer bedst,
hvis man går ud fra vol% i sambucca går man nok ikke helt galt i byen.

Husk nu hvad der sker når man leger med ild :)

Magnus

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 30-09-02 11:50

"Magnus Rohde" <magnus-marius@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Husk nu hvad der sker når man leger med ild :)

Det mest betænkelige er at gutten er spejder/FDF´r.

"Opvisningen" skal således foregå foran mindreårige.

Jeg vil på det kraftigste fraråde det.

Hr. Bjørn

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 30-09-02 11:58

Bjørn Jørvad wrote:

> Det mest betænkelige er at gutten er spejder/FDF´r.
>
> "Opvisningen" skal således foregå foran mindreårige.
>
> Jeg vil på det kraftigste fraråde det.

Jeg er helt enig. Jeg ville have skrevet det samme, straks jeg læste
indlægget, men jeg rystede så meget på hovedet, at jeg ikke kunne ramme
tasterne.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Sune Storgaard

Dato : 30-09-02 12:10

I news:3D982E24.5BB5@mail.dk
skrev Kim Ludvigsen dette:

> Jeg er helt enig. Jeg ville have skrevet det samme, straks jeg læste
> indlægget, men jeg rystede så meget på hovedet, at jeg ikke kunne
> ramme tasterne.

Det er vel ikke bedre end når "rådet for fyrværkeri sikkerhed" demonstrerer
til nytår hvordan man kan lave en herlig rørbombe og hvad der sker med
postkassen når man fyrer den af.
Tror godt man kan forklare en håndfuld små purke at det ikke er kotume at
sætte ild i håret, de har vel bål, kniv og reb bevis? de mindre begavede har
måske et velcro bevis men det er en anden sag..

--
Venlig hilsen
Sune Storgaard
Onani gør fri! -Legalize it

Fra : Anders Olesen

Dato : 30-09-02 14:57

"Sune Storgaard" <speg-fjern-@mail.dk> wrote in message
> [...]
demonstrerer
> til nytår hvordan man kan lave en herlig rørbombe og hvad der sker med

Det gør det ikke bedre!

Med venlig Hilsen,
Anders Olesen

Fra : Katrine

Dato : 30-09-02 12:19

"Kim Ludvigsen" <ludvig@mail.dk> wrote in message
> Jeg er helt enig. Jeg ville have skrevet det samme, straks jeg læste
> indlægget, men jeg rystede så meget på hovedet, at jeg ikke kunne ramme
> tasterne.

Nu er jeg selv FDF-leder, og jeg har da ingen problemer med det gutten
foreslår. Vi havde selv på en lejr "magi"-aften, hvor en af lederne spyede
(eller hvad det nu hedder) ild (I ved - sprit i munden, pust kraftigt ud
over en fakkel). Nu var det jo heller ikke sådan, at lederen stod og "drank"
sprit fra flasken eller "junglerede" med opskriften foran de små - nej, han
tog lidt vand fra den store grumsede limpubo-flod (eller hvordan det nu
staves) og det virkede langt bedre end vand fra vandværket.

Så sålænge det ikke er noget med, at opskriften skal deles ud til ungerne,
så er idéen vel fin nok. Det er ihvertfald noget af det, der holder ungerne
i ro mere end 5 sekunder.

> --
> Mvh. Kim Ludvigsen

Mvh
Katrine

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 30-09-02 13:14

Katrine wrote:

> Så sålænge det ikke er noget med, at opskriften skal deles ud til ungerne,
> så er idéen vel fin nok. Det er ihvertfald noget af det, der holder ungerne
> i ro mere end 5 sekunder.

Du mener opskrift i stil med: Tag mors lighter, tænd den, og hold den
hen til lillesøsters hår. Der sker jo ikke noget, det har spejderlederen
demonstreret.

Måske jeg blot er ved at være gammel, men jeg syntes det er dybt
uansvarligt.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Søren Emig

Dato : 30-09-02 13:58

> Måske jeg blot er ved at være gammel, men jeg syntes det er dybt
> uansvarligt.

Enig

Fra : Uffe Holst

Dato : 01-10-02 09:46

In an article of 30 Sep 2002 Kim Ludvigsen wrote:

> Måske jeg blot er ved at være gammel, men jeg syntes det er dybt
> uansvarligt.

Når man tænker på, hvad børn i dag ser uovervåget i tv, så har fyren
da i dette tilfælde i det mindste en mulighed for at tale med børnene
om begivenheden bagefter og derved advare.

Men derfra og så til at sige, at jeg synes, det er en god idé, er der
nu et stykke vej. Men jeg selvfølgelig heller ikke FDF'er.

--
Uffe Holst

Fra : Kai Birger Nielsen

Dato : 01-10-02 12:47

In <W3.S3.nL2MAXhSglby2Fe.NR@eremitage.dk> "Uffe Holst" <uffe@eremitage.dk> writes:

>N=E5r man t=E6nker p=E5, hvad b=F8rn i dag ser uoverv=E5get i tv, s=E5=
> har fyren
>da i dette tilf=E6lde i det mindste en mulighed for at tale med b=F8rnene
>om begivenheden bagefter og derved advare.

>Men derfra og s=E5 til at sige, at jeg synes, det er en god id=E9, er der
>nu et stykke vej. Men jeg selvf=F8lgelig heller ikke FDF'er.

>--
>Uffe Holst

Jeg synes han skal finde guitaren frem og gi' et nummer imens:
http://members.aol.com/Thejulies/myhairfire.html

og her er nogle, der har fundet en "fornuftig" grund til at
brænde sit hår af... http://www.blindwino.com/drvr/Driverbox90.html

mvh Birger Nielsen (bnielsen@daimi.au.dk)

Fra : Anders Olesen

Dato : 30-09-02 15:04

"Katrine" <hatikvah83@hotmail.com> wrote in message
> [...]
>
> Så sålænge det ikke er noget med, at opskriften skal deles ud til ungerne,
> så er idéen vel fin nok. Det er ihvertfald noget af det, der holder

Er det et eksempel fra FDFs anvendte pædagogik?

Med venlig Hilsen,
Anders Olesen (der også tror, at han kan holde ungerne i ro i mere end fem
sekunder ved at antænde håret... men så forhåbentligt ikke længere, da der
jo er nogen, der skal ringe til ambulancen!!)

Fra : Anders Lund

Dato : 30-09-02 15:19

"Katrine" <hatikvah83@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Nu er jeg selv FDF-leder, og jeg har da ingen problemer med det gutten
> foreslår.
Var det ikke noget med at der for et stykke tid siden var nogle fdf'er der
havde lavet katoffelkanoner, hvorefter et par drenge der hjemme havede skudt
et øje ud?

Jeg har selv været til et leder kursus (DDS) hvor der var nogle "ældre" der
ville lave et stor show med sprit, lunter og blå og jeg skal gi' dig. Det
endte med at en 30L spand med sprit andtænte (ikke meningen) en midre klog
leder prøvede da at slukke det ved at hælde saftevandt på >DUMT< det gjorde
bare flammer endnu større (Saftevand / spirt blandingen koger, fordamper og
antænder). Første da en af skuespillerne fandt ud af at kvæle ilden med sit
skold, fin ildebrænden stop.

Anders Lund
Anders@zaimGED.dk
Fjern geden fra min signatur!

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 30-09-02 14:30

Bjørn Jørvad skrev:

>Det mest betænkelige er at gutten er spejder/FDF´r.

Jeg er FDFer, ja.

>"Opvisningen" skal således foregå foran mindreårige.
>Jeg vil på det kraftigste fraråde det.

Njoah, unge mellem 15 og 18.
--
Venligst,
Lasse Hedegaard

Fra : Kim Schulz

Dato : 30-09-02 15:18

[snip]
> [...]
> fem sekunder ved at antænde håret... men så forhåbentligt ikke
> længere, da der jo er nogen, der skal ringe til ambulancen!!)

Jeg synes i er lidt hysteriske. Børn idag er altså ikke så dumme som i
gør dem til (jo måske i USA, men det er en helt anden sag).
Jeg har været spejder(leder) i næsten 12 år og jeg har endnu aldrig hørt
om en eneste af ungerne som har gjort noget af det vi har sagt de ikke
skal gøre - og vi har ellers både hygget en økse i ryggen på en anden,
hængt en person, skudt med skarpt, tændt bål og hældt brandfarlige
væsker på, antændt en person så han løb brændende rundt og vi har lavet
alverdens blodige sår med realistisk makeup.
Det er ting som disse der får unge til at ville være spejdere
idag....det er spændingen - ikke sangene om båle eller den "smarte"
uniform eller trøje (som fdf'erne vist kalder den).
Så længe det drejer sig om "store teenagere" så kan jeg bestemt ikke se
noget galt i dette "stunt" bare personen det går ud over selv er klar på
de skader han kan pådrage sig selv. Personligt har jeg selv prøve
sambuca tricket en enkelt gang, samt en gang med grand manier (eller
hvordan faen det nu staves), og der skete ikke andet med mit hård end at
det blev frygteligt klistret, et par skidser var svitset lidt og ellers
ikke andet.

--
Kim Schulz - Freelance Development | One nuclear bomb can ruin your
Email : kim @ schulz.dk | whole day.

Fra : Michael Vittrup

Dato : 30-09-02 15:51

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 30-09-02 17:09

Michael Vittrup skrev:

>Hvis du alligevel forsøger, er jeg dog trods alt så nysgerrig at jeg godt
>ku' tænke mig at høre resultatet af denne (efter min opfattelse) jack-ass
>værdige idé...

Jeg skrev i mit første indlæg, at jeg jo allerede har prøvet - og det
gik helt fint. Jeg vil tro der gik ca. 10 sekunder, så tog jeg et
gennemblødt håndklæder over hovedet - og så var det det.

Jeg vil dog gerne have lidt råd omkring hvad jeg evt. kunne bruge i
stedet - hvis der er en "optimal" blanding (i stedet for Sambucha)
osv.
--
Venligst,
Lasse Hedegaard

Fra : Peter Frederiksen

Dato : 30-09-02 17:17

Michael Vittrup wrote:

> Hvis du alligevel forsøger, er jeg dog trods alt så nysgerrig at jeg godt
> ku' tænke mig at høre resultatet af denne (efter min opfattelse) jack-ass
> værdige idé...
Jeg har set tricket udført af Stevo fra Jackass. Han skulle slå en
saltomotale mens der var ild i hans hår -- det gik galt da væsken løb ned i
ansigtet, hvilket medførte at han kunne trække store hudflader af ansigtet
bagefter.

--
Peter Frederiksen

Fra : Jeppe Madsen

Dato : 30-09-02 15:32

Lasse Hedegaard skriver:

> [...]
> 10-15 sekunder eller sådan noget.
>
> Jeg har prøvet med Sambucha (spiritus - en såkaldt Sambucha Hair
> Shot), men andre idéer er ganske velkomne.

Tja, havde engang et link, men det er væk... Noget lignende her:
www.geocities.com/mr_watson_2000/Burningtenner.html
altså en 50-50 vand sprit blanding. Skulle efter sigende også kunne hældes
i hånden og antændes uden problemer. Eventuelle små hår skulle dog virke
som væger...
Spritflammer kan være svære at se. En anelse salt giver en mere tydelig
flamme.

Jeppe

Fra : Regnar Simonsen

Dato : 30-09-02 20:15

Ja - et standardforsøg i kemi er at lave en 50%-50% blanding
(volumenprocent) og hælde den over en klud. Når kluden antændes, kommer der
flammer, men kluden brænder ikke, da den frigivne energi bruges til at
fordampe vandet med.
Jeg vil alligevel fraråde eksperimentet med håret, da selve flammen er meget
varm, og et lille lokalt overskud af ethanol, vil medføre forbrændinger (når
jeg udfører kludeforsøget, sker det almindeligvis det, at kluden svitses i
kanterne !!). Jeg har en enkelt gang dyppet fingeren i blandingen og
antændt - det sved.
Carbondisulfid kan antændes med en varm spatel, men denne væske er meget
giftig - og flammerne er heller ikke her kolde - så dette forsøg skal
udføres under kontrollerede forhold og under en kraftig udsugning.

Konklusion : Lad hellere være.

--
Hilsen
Regnar Simonsen

Fra : Jens

Dato : 30-09-02 22:09

> Ja - et standardforsøg i kemi er at lave en 50%-50% blanding

Jeg forstår ikke hvorfor der skal vand i, jeg har mange gange hælt en slat
sprit op i hånden, og sat ild til, det bliver da ikke spor varmt, før det
alder sidste brænder.

Men jeg kunne dog aldrig finde på at sætte ild til mit hår, uden at have
forhørt mig hos en fagman først, jeg har en kammerat der er uddannet til det
i hjemmeværnet(de bruger den slags under øvelser), han fraråder det på det
kraftigste.

hilsen Jens

Fra : Regnar Simonsen

Dato : 01-10-02 19:51

Jens skrev :
> Jeg forstår ikke hvorfor der skal vand i, jeg har mange gange hælt en slat
> sprit op i hånden, og sat ild til, det bliver da ikke spor varmt, før det
> alder sidste brænder.

Som skrevet - den frigivne energi ved forbrændingen skal anvendes til andet
end at brænde kluden. Vand har en forholdsvis stor fordampningsvarme og kan
derfor optage en ret stor mængde energi.
At brændende sprit i hånden måske ikke gør ondt, skyldes at varmen går
opad - der er jo også forskel på at holde en finger lige over et stearinlys
og ved siden af (eller under).

> [...]
det
> i hjemmeværnet(de bruger den slags under øvelser), han fraråder det på det

Tænder de ild i håret i hjemmeværnet ???

--
Hilsen
Regnar Simonsen

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 01-10-02 21:11

"Regnar Simonsen" <regnar.simo@image.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Tænder de ild i håret i hjemmeværnet ???

Hvordan skal medlemmerne ellers fremstå som lysende eksempler...???...

Hr. Bjørn

Fra : Jens

Dato : 01-10-02 22:09

> Som skrevet - den frigivne energi ved forbrændingen skal anvendes til
> andet end at brænde kluden. Vand har en forholdsvis stor
> fordampningsvarme og kan derfor optage en ret stor mængde energi.

Kluden vil ikke brænde så længe der er rigeligt sprit, der ved fordampning
holder kluden kold, også uden vand.

> At brændende sprit i hånden måske ikke gør ondt, skyldes at varmen går
> opad - der er jo også forskel på at holde en finger lige over et
> stearinlys og ved siden af (eller under).

Det er rigtigt, men sprit har nu et meget lavt flammepungt, derfor kan du
holde det i hånden, selv om at der er ild i, så længe der er væske at
fordampe af. Man kan jo ikke holde brændene mad olie i hånden (her burde
varmen jo også gå opad). Og for at sammenligne med sambuka, som tidligere
blev nævnt, er jeg sikker på at sprit brænder koldere, på grund af den
højere %.

> Tænder de ild i håret i hjemmeværnet ???

Om det er prøvet med håret, ved jeg ikke, men min kammerat har flere gange
sat ild til en person, en gang er det gået galt, på trods af at han er
uddannet til det. Det er jo også derfor at han fraråder det.