Samba !!
Fra : Bloody2k

Dato : 29-09-02 19:56

Hej

Hvordan laver man så kun en bruger el. gruppe har adgang til et share ??

Og hvad er det der swat og hvor henter man det !! - har hørt at det skulle
være en grafisk guide til opsættelsen!! - men jeg kan ikke finde det nogle
stedet !!

Fra : Claus Sørensen

Dato : 29-09-02 20:12

Bloody2k wrote:

> Hvordan laver man så kun en bruger el. gruppe har adgang til et share ??

[delt]

read list = @bogholdere
write list = peter, ole

> Og hvad er det der swat og hvor henter man det !! - har hørt at det skulle
> være en grafisk guide til opsættelsen!! - men jeg kan ikke finde det nogle
> stedet !!

SWAT (Samba Web Administration Tool) følge ofte med selve Samba, hvis du
benytter en nyere Linux-distribution. Du kan læse mere om det her:

http://www.sslug.dk/linuxbog/admin/bog/swat.html

Hvis du vil vide mere om Samba, så tag eventuelt et kig på "Frit
Samba-kursus":

http://www.chbs.dk/kurser/samba/

De herligste hilsner

Fra : Bloody2k

Dato : 29-09-02 21:02

Hej og tak for det hurtige svar...

men jeg kan ikke få det til at virke

mit share ser således ud:

[Webserver]
comment = The place of bloody2k
path = /usr/local/httpd
write list = @admins

jeg har selvfølgelig oprettet min bruger (bloody2k) i gruppen admins men jeg
kan kun gå ind og kigge på det som er delt, jeg kan hverken slette eller
oprette filer !! -hvad gør jeg galt ??
det skal dog siges at jeg har ikke lavet nogle gupper i sambapassword filen
men kun i unixpassword filen, men selvfølgelig er brugeren tilføjet til
sambafilen, jeg kunne ikke finde ud af at tilføje grupper til samba filen!!

Fra : Claus Sørensen

Dato : 29-09-02 21:45

Bloody2k wrote:

> men jeg kan ikke få det til at virke
>
> mit share ser således ud:
>
> [Webserver]
> comment = The place of bloody2k
> path = /usr/local/httpd
> write list = @admins

Har du kigge på rettighederne til /usr/local/httpd?

Her skal din bruger bloody2k have rettighed til at skrive, før du kan
skrive. F.eks.

drwxrwxr-x 2 peter admins 4096 29 Sep 1998 /usr/local/httpd
^ ^^^^^^
eller

drwxr-xr-x 2 bloody2k root 4096 29 Sep 1998 /usr/local/httpd
^ ^^^^^^^^
De herligste hilsner

Fra : Bloody2k

Dato : 29-09-02 21:50

hvordan tjekker jeg det ??
og evt laver det om ??

Fra : Ove Lie

Dato : 29-09-02 21:55

"Bloody2k" <spacemann@mail.dk> skrev i melding
> hvordan tjekker jeg det ??
ls -l /sti/til/fil/filnavn

> og evt laver det om ??
man chmod
man chown

Du topposter ikke bra ....................

-Ove

Fra : Bloody2k

Dato : 29-09-02 22:02

> ls -l /sti/til/fil/filnavn
>
> man chmod
> man chown

kan jeg ikke få et eksempel på de ting!! - fatter ikke så meget !!

Fra : Ove Lie

Dato : 29-09-02 22:23

"Bloody2k" <spacemann@mail.dk> skrev i melding

> kan jeg ikke få et eksempel på de ting!! - fatter ikke så meget !!

I consol skriver du komandoene så får du svar

-Ove

Fra : Claus Sørensen

Dato : 30-09-02 07:14

Bloody2k wrote:

> hvordan tjekker jeg det ??

I tekstkonsollen skriver du:

ls -ld /usr/local/httpd

Og få et resultat som ligner dette:

drwxr-xr-x 2 peter admins 4096 29 Sep 1998 /usr/local/httpd

Vi starter lige for en ende af:

d betyder, at filen er et katalog (directory på engelsk)

rwx er rettighederne (r = læse, w = skrive, x = udføre) for ejeren af
filen - her peter

rwx er rettighederne for gruppen.

r-x er rettighederne for alle andre brugere.

2 skal du bare ignorere i første omgang.

peter er ejeren af filen.

admins er gruppen til knyttet filen.

4096 er filens størrelse i byte.

29 Sep 1998 er dato for hvornår filen sidst er blevet ændret.

/usr/local/httpd er filens navn

Du ændre rettighederne med kommandoen chmod og du skal enten være root eller
eje filen for at kunne ændre rettighederne. Så i ovennævnte tilfælde skal
du enten være logget på som root eller peter:

chown g+w /usr/local/httpd

Ovenstående kommando betyder at gruppen (g) gives (+) skriverettighed (w).

Hvis man vil fratage rettigheder, så bruger man minus (-) istedet.

Se mere her:

http://www.sslug.dk/linuxbog/unix/bog/filer.html

De herligste hilsner

Fra : Claus Sørensen

Dato : 30-09-02 07:15

Claus Sørensen wrote:

> [delt]
>
> read list = @bogholdere

Ovenstående er forkert. "read list" skal erstattes med "valid users":

valid users = @bogholdere

Beklager mange gange.

De herligste hilsner