Gode råd efterlyses...
Fra : Lotte Roar

Dato : 24-02-01 00:00

Hej med Jer

På søndag skal min kæreste og jeg ud og hente vores nye sambo, en yndig
lille hunkilling på 17 uger, der nok kommer til at hedde Ostemis (jeg ved
det, - det er et meget internt navn!). Vi var ude og hilse på hende idag, og
faldt pladask for dette yndige væsen, der er mest hvid, men også lysebrun
(næsten rosa), grå og sort på samme tid og har brune øjne. Vi havde aftalt
hjemmefra, at vi ikke ville melde ud mens vi var i lejligheden, men vente
til vi havde talt om det efter besøget. Vi var dog knapt kommet ud i
opgangen før vi var rørende enige om at sige ja. Cyklede hjem og ringede til
ejeren ... og var rigtigt glade.

MEN, nu er jeg gået hen og er blevet lidt smånervøs. Katten havde nemlig
lidt indtørret, gulligt snot ved det ene næsebor. På forespørgsel sagde
ejeren, at katten var lidt forkølet ... og at 'det var ingenting'. Meeen,
det huer mig ikke helt. Hun er jo ikke dyrlæge og ved ikke hvad det er.

Katten er født på landet og skulle være nummer to kat hos den dame, vi får
hende fra, men hendes Perser-han abgreb tilsyneladende det lille kræ og hun
havde opgivet at få dem til at blive venner. Den har fået ormekur men er
ikke vaccineret. Og jeg ved jo ikke, hvad den kan have fået af sære sygdomme
mens den har boltret sig i det fri.... har kigget lidt på netdyredoktor.dk,
og iflg. dem kan pus fra snuden være tegn på alt lige fra katte-AIDS til
katteinfluenza og lign. slemme sager.

Jeg forsøgte at checke katten, så godt jeg kunne, mens vi var i lejligheden.
Den virker frisk og nysgerrig, er legesyg og opmærksom og MEGET kælen &
spindende(!). Jeg spurgte til renlighed, vaner m.v. Alt skulle være i
skønneste orden. Hvorfor dælen jeg ikke kan slappe af, det ved jeg ikke.

Nu er mit spørgsmål : hvad skal jeg gøre? Vi vil selvfølgelig gerne have den
lille mis og vil hurtigst muligt tage hende til et check-up hos dyrlægen ...
MEN jeg vil altså ikke købe katten i sækken(!), komme hjem med en syg kat og
betale en formue for at få den aflivet om en uge. Det lyder måske kynisk,
men ... det er faktisk også et spørgsmål om følelser. Jeg vil ikke kaste al
min kærlighed på den lille fis, hvis jeg ikke kan beholde hende. :(

Er det utopisk at sige til ejeren, at vi tager katten til dyrlægecheck før
vi siger endeligt ja? Skal der i så fald skrives en kontrakt? Aaaaargh! Hvad
gør vi? Hjælp modtages med kyshånd!

Med venlig hilsen, Lotte

Fra : Helle Andersen

Dato : 24-02-01 00:47

"Lotte Roar" <lotte_roar@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:976pud$15ue$1@news.cybercity.dk...
> [...]
> vi siger endeligt ja? Skal der i så fald skrives en kontrakt? Aaaaargh! Hvad

Hej Lotte

Det er et svært spørgsmål du stiller og den eneste
der i sidste ende kan svare på det, er dig. Jeg kan
dog fortælle dig, hvad jeg ville gøre.

Der er nok ingen tvivl om, at den lille skal i
behandling - uanset hvad det er. Det kan godt
være en simpel forkølelse, men de forsvinder
sjældent af sig selv og skal derfor behandles. Som
du er inde på, kan det også være noget mere
alvorligt.

For mit eget vedkommende ville svaret klart være
nej, da jeg har andre katte, der kan blive smittet og
det ville jeg aldrig udsætte dem for.

Du kan da godt forsøge om ejeren er villigt til at
ofre et dyrlægetjek inden overdragelsen, men når
hun ikke har gjort det endnu, skal du nok ikke have
for store forhåbninger til den løsning. I hvert fald
skal du kræve dokumentation for det. Du skal nok
også spørge dig selv om hendes troværdighed, for
hun har jo ikke frivilligt nævnt, at katten er
"forkølet". Kan det betyde, at der også er andre
ting, der er fortiede eller usande ?

Jeg synes, at du skal følge din intuition.

Som en lille sidebemærkning vil katten ikke blive
ved med, at have brune øjne, men får sikkert gule
eller kobberfarvede øjne med tiden.

--
Hilsen Helle
If man could be crossed with a cat, it would

Fra : Helle Andersen

Dato : 24-02-01 01:30

> [...]
> vi siger endeligt ja? Skal der i så fald skrives en kontrakt? Aaaaargh! Hvad

Ups, jeg misforstod dig i første omgang, hvor jeg
troede, at I ville lade den nuværende ejer tage
hende til dyrlægen - for at undgå at overtage et
sygt dyr. I kan jo f.eks. også lave den aftale med
ejeren, at hun tager den til dyrlæge og hvis det blot
er en forkølelse, som hun siger, vil I betale
dyrlægeregningen, men hvis det er noget andet
må hun selv tage sig af det ?

--
Hilsen Helle
Anything on the ground is a cat toy. Anything not there yet, will be.

Fra : Ulla

Dato : 24-02-01 16:20

Ro på Lotte... For et stykke tid siden fik vi også en landkilling. Da vi fik
den hjem var der også, som hos ostemissen, lidt gulligt snot ved det ene
næsebor og vi blev ærligt talt lidt sure. Men efter et par dage var snottet
væk og vi så det aldrig igen. Missen havde gået i et lille fugtigt lokale og
min teori er, at det at komme ind i varmen gjorde den lidt snottet. Du ved,
vi andre kan også blive lidt snottede når vi kommer ind udefra... -I øvrigt
har flere af vores killinger været lidt forkølede, og haft lidt
øjenbetændelse, det hænger tit sammen, men de er aldrig blevet rigtig syge
af det, og det er altid gået over med tiden.
Jeg vil også anbefale et dyrlægebesøg, en forkølelse kan være svær at komme
af med, men vær ikke for nervøs for katteinfluenza, det kan helbredes.
KatteAIDS ved jeg ikke noget om, udover at det da vist kun er ved kønslig
omgang det smitter?, og da ostemissen kun er 17 uger er den risiko ikke
særlig stor.

App. katteAids.... Jeg har kun hørt om det via dyrlægen, ved nogen hvordan
det udarter sig og hvor ofte det reelt forekommer?

--
Med Venlig Hilsen Ulla

"Alt hvad jeg behøver at vide har jeg lært af min kat"
Af: Suzy Becker

Fra : Lotte Roar

Dato : 25-02-01 17:56

> App. katteAids.... Jeg har kun hørt om det via dyrlægen, ved nogen hvordan
> det udarter sig og hvor ofte det reelt forekommer?

Hej Ulla ...

Læs om katte-AIDS her :
http://www.netdyredoktor.dk/Kat/Kat_Sygdomsleksikon/kat_syg_katte_aids.html

Nu er der kun et par timer til vi skal hente den lille Ostefis (som er det
rette navn, det lyder måske lidt ulex for udenforståede, så officielt hedder
den Ostemis) ... og jeg glæææææder mig!

Mht snottet & bekymringerne, har vi nu talt med ejeren, og har lavet en
gentlemansaftale om, at hun - i tilfælde af at Ostefisen er alvorligt syg -
betaler dyrlægeregningen.

Ihhh, hvor det bliver spændende at få hende hjem, - er helt rundt på gulvet
& kan næsten ikke vente.

Mange hilsener fra Lotte

Fra : Ulla

Dato : 26-02-01 11:45

> [...]
syg -
> betaler dyrlægeregningen.
>
> Ihhh, hvor det bliver spændende at få hende hjem, - er helt rundt på

Dejligt..... Skriv endelig om hvordan det går......

Fra : Benny Pedersen

Dato : 28-02-01 20:12

Hej "Lotte Roar" <lotte_roar@hotmail.com>

du skrev om Re: Gode råd efterlyses... og det har jeg følgende at sige til

> Nu er der kun et par timer til vi skal hente den lille Ostefis (som
> er det rette navn, det lyder måske lidt ulex for udenforståede, så
> officielt hedder den Ostemis) ... og jeg glæææææder mig!

på dine vejne, fedt nok :)

> Mht snottet & bekymringerne, har vi nu talt med ejeren, og har lavet
> en gentlemansaftale om, at hun - i tilfælde af at Ostefisen er
> alvorligt syg - betaler dyrlægeregningen.

hvorfor vente ?

> Ihhh, hvor det bliver spændende at få hende hjem, - er helt rundt på
> gulvet & kan næsten ikke vente.

aligevel godt nok, men jeg ville ikke vente med at checke det hos en
læge, held og lykke til

--
Benny Pedersen