n00b-venlig Linux...?
Fra : Brian Axelgaard [940~

Dato : 29-09-02 17:13

Ja spørgsmålet har i sikkert fået mange gange før, men jeg skal til at rode
lidt (en del) med Linux - men hvilken... ehhe :) tjae?
Jeg er desværre gået hen og blevet en lille slave for M$, men sådan er vi
vel så mange... Jeg vil i hvert fald gerne bryde denne uheldige afhængighed
af M$-produkter.
Jeg er helt på bar bund mht. hvad det er jeg vil lære... det eneste linux
jeg har set er min egen router/firewall, Coyote Linux.
Jeg har en PII-350MHz med 196mb ram og 40gb hd, af grafikkort har jeg enten
et ATI Rage XL, S3 trio 3D og en masse andre s3... kan det lade sig gøre at
køre på sådan en maskine og er der hardare det ikke understøtter eller noget
man skal være specielt opmærksom på...?

Før jeg får skrevet en hel roman må jeg hellere vente på svar fra en som
kender lidt til det. Findes der nogle gode sider hvor man kan læse om
dette... altså en guide til det meste?

På forhånd tak!

Brian Axelgaard, Basisår Aalborg Universitet - Elektronik&Elektroteknik
/ Elektronik.

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 29-09-02 17:20

Jeg har hørt at Sød Lakrids, <http://www.lycoris.com/>, skulle være
nem at gå til. Den kan downloades fra <http://LinuxISO.org/>.

> Findes der nogle gode sider hvor man kan læse om dette...
> altså en guide til det meste?

Start med <http://www.sslug.dk/linuxbog/>.

// Klaus

Fra : Martin Dalum

Dato : 29-09-02 17:39

Klaus Alexander Seistrup <jakabov119@magnetic-ink.dk> writes:

> Jeg har hørt at Sød Lakrids, <http://www.lycoris.com/>, skulle være
> nem at gå til. Den kan downloades fra <http://LinuxISO.org/>.

Du kan også hente Lycoris i Danmark på
ftp://sunsite.dk/mirrors/lycoris/ eller
http://mirrors.sunsite.dk/lycoris/

--
Venlig hilsen / Regards from, |   /* If you listen carefully, you can
Martin Dalum |    actually hear this code suck. */

Fra : Bjorn Andersen

Dato : 29-09-02 17:51

Martin Dalum wrote:
> [...]

Jeg ville nu foreslå den nye RedHat 8.0 der kommer mandag morgen... Den
er mindst lige så simpel som Lycoris, ihvertfald var beta null det...

Læs evt mere her:

http://www.linuxin.dk/artikler/index.php?id=109

V.H.
Bjørn

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 29-09-02 18:10

Bjørn Andersen skrev:

> Jeg ville nu foreslå den nye RedHat 8.0

Hvor smart er en poinmt-release fra RedHat? <*ducking*>

> der kommer mandag morgen...

Godt jeg ikke henter Debian fra SunSITE mere.

// Klaus

Fra : Brian Axelgaard [940~

Dato : 29-09-02 17:48

"Klaus Alexander Seistrup" <jakabov119@magnetic-ink.dk> skrev i en
meddelelse news:jakabov+6db26fd7-6bb2-4963-a3d0-dc78c2642d2b@news.szn.dk...
> Jeg har hørt at Sød Lakrids, <http://www.lycoris.com/>, skulle være
> nem at gå til. Den kan downloades fra <http://LinuxISO.org/>.

Jeg har hørt noget om at Mandrake skulle være rimeligt nem at gå til... men
der sker vel ikke noget ved at prøve Lycoris

Fra : Larz

Dato : 29-09-02 21:41

Brian Axelgaard [9400] wrote:

> Jeg har hørt noget om at Mandrake skulle være rimeligt nem at gå til... men
> der sker vel ikke noget ved at prøve Lycoris

Kender ikke Lycoris - men Mandrake er en lækker lille ting - og v9.0 er
netop ude :) Download fra ftp://ftp.sunsite.dk/mirrors/mandrake/iso

--
-
Lars

Fra : Brian Axelgaard [940~

Dato : 29-09-02 23:00

"Larz" <lp@your-pants.coder.dk> skrev i en meddelelse
> Kender ikke Lycoris - men Mandrake er en lækker lille ting - og v9.0 er
> netop ude :) Download fra ftp://ftp.sunsite.dk/mirrors/mandrake/iso

Nice nok! Jeg går selv på Aalborg Universitet... og der står den server du
linker til :) Så kan jeg brænder den direkte derude fra... fedt!

Fra : Brian Axelgaard [940~

Dato : 29-09-02 23:13

"Brian Axelgaard [9400]" <0011754m001@mail1.stofanet.dk> skrev i en
meddelelse news:3d9777af$0$11464$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...

> Nice nok! Jeg går selv på Aalborg Universitet... og der står den server du
> linker til :) Så kan jeg brænder den direkte derude fra... fedt!

Tjae, jeg kan ikke hente fra den adresse :( Måske er den en smule belastet
for tiden :)

Fra : Niels Andersen

Dato : 29-09-02 19:46

Brian Axelgaard [9400] wrote in
<3d972627$0$1029$ba624c82@nntp04.dk.telia.net>:
> [...]
> Jeg er helt på bar bund mht. hvad det er jeg vil lære... det eneste linux
> jeg har set er min egen router/firewall, Coyote Linux.

Så vil jeg da lige fortælle lidt om mine erfaringer. :)

Jeg var på et tidspunkt ca. hvor du er nu. Jeg havde brugt Linux i
forskellige server-sammenhænge, men kørte Windows på min workstation. Og
det var selvfølgelig Outlook Express, MS Office osv. Det syntes jeg ikke
rigtigt harmonerede med at jeg ikke brød mig om Microsofts måde at gøre
tingene på.

At skifte det hele ud på én gang var dog lige overvældende nok. Jeg tror
vist jeg fik installeret Linux et par gange, hvor jeg prøvede med multiboot
og sådan noget, men det endte med at jeg sad i Windows hele tiden
alligevel.

Jeg besluttede mig for en "blødere" overgang. Jeg ville starte med
applikationerne, og tage OS'et senere. Dvs. jeg forsøgte så vidt muligt at
skifte alle mine programmer ud med andre programmer, som kunne køre i både
Windows og Linux. Fx. skiftede jeg MS Office ud med StarOffice.

Det gik faktisk ret godt. Jeg synes ikke lige jeg fandt et egnet program til
browser, mail eller news og et par småting.

Så skiftede jeg endelig til Linux. Jeg fandt hurtigt frem til at Konquerer,
Kmail og Knode var henholdsvis en browser, mail-klient og news-klient, som
var lige noget for mig. Jeg fandt dem bare ikke før, fordi de ikke kører
under Windows.

Så var det bare at få det grundlæggende til at virke. De fleste af
programmerne kendte jeg jo allerede.

Hvis det ikke lige går med at skifte det hele til Linux på én gang, så vil
jeg altså anbefale dig at starte med at skifte dine applikationer ud på
frie alternativer. :)

--
Mvh.

Niels Andersen