Vedrørende Garanti.
Fra : Berit Nielsen

Dato : 23-02-01 23:25

Hejsa.
Husk at når i køber noget som i realiteten stadig er dækken ind under
købsgarantien,
så træder garantien i de fleste tilfælde ud af kræft ved ejerskifte.
Så selv om i køber et eller andet som kun er x antal år gammelt, og stadig
dækket af garanti.
så er garantien udstedt til den som har købt sadlen
og gfrafalder ved videre salg.
Det står også ofte med småt på beviset.

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 24-02-01 02:23

In article <976o1a$13ba$1@news.cybercity.dk>, Berit Nielsen wrote:
> [...]
>dækket af garanti.
>så er garantien udstedt til den som har købt sadlen

Uden at vaere advkat, saa kan jeg ikke forestille mig at det holder i retten.
Givet, loven siger ikke der skal vaere garenti, men kun et aars reklamationsret
Hvis du koeber noget, og videresaelger det inden for 1
aar, saa har den nye ejer stadig reklamationsret, indtil den dato hvor koebet
er sket.
Jeg kan ikke se at evt. extra garentier skulle vaere undtaget for dette.
Det er jo ikke noget unaturligt at koebe og saelge ting.

ion++

--

A picture always lies...

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 24-02-01 08:20

"Jon Bendtsen" <bendtsen@ask.diku.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg kan ikke se at evt. extra garentier skulle vaere undtaget for dette.
> Det er jo ikke noget unaturligt at koebe og saelge ting.

I følge købeloven har man 1 års reklamationsret. Denne ret har man altid, og kan
ikke
fratages - ej heller ved salg.
Garanti er noget forhandleren vælger at give - han er ikke tvunget til det - han
kan derfor
sætte betingelser, så som at den ophører ved salg.

--
Mvh. Morten Fruergaard, som har disse 2 biler til salg. Tlf.: 21230025
Fiat Uno 70 SXie, '90, grå, 100T km, el-ruder, c-lås, tågelygter, sænket

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 24-02-01 11:45

> [...]
>kan derfor
>sætte betingelser, så som at den ophører ved salg.

Det kan jeg ikke forestille mig er rimeligt. Det er jo ikke unaturligt
at saelge ting.

ion++

--

A picture always lies...

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 25-02-01 19:38

> Det kan jeg ikke forestille mig er rimeligt. Det er jo ikke unaturligt
> at saelge ting.

Næ, og?
Forhandleren er ikke forpligtiget til at yde garanti,
når han så gør kan han da også godt stille betingelser - der er jo ingen der
tvinger ham til at yde den ekstra garanti.
Bemærk, at der altid er 1 års reklamationsret.

Hvis du ikke tror på mig, stil da spørgsmålet i dk.videnskab.jura og
du vil få samme svar.

Fra : Trine Stubbe Teglbja~

Dato : 24-02-01 14:07

On Sat, 24 Feb 2001 07:20:14 GMT, "Morten Fruergaard"
<fornavn@efternavn.com> wrote:

> [...]
>kan derfor
>sætte betingelser, så som at den ophører ved salg.

   Og garantien skal stille forbrugeren væsentlig bedre end
lovens regel om reklamationsret
--
- Trine
snoe@nospam.dk

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 25-02-01 19:36

"Trine Stubbe Teglbjaerg" <snoe@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> Og garantien skal stille forbrugeren væsentlig bedre end
> lovens regel om reklamationsret

Nemlig.
Man har ALTID 1 års reklamationsret - at forhandleren derudover
yder garanti, er jo også kun bedre end lovens regel om reklamationsret...
OG han kan dermed også sætte betingelser.