Nødvendige betingelser for entydighed
Fra : Anders Gorst-Rasmuss~

Dato : 29-09-02 14:07

Et lille, rent teoretisk spørgsmål om eksistens og entydighed for ordinære
differentialligninger
Betragt det generelle begyndelsesværdiproblem:

x'=X(t,x)
x(t_0)=x_0,

hvor X: U->R^n er et vektorfelt defineret på en åben mængde U \subseteq R x
R^n o.s.v.

Eksistens af løsninger kan vises uden nogle yderligere antagelser for X
udover kontinuitet (Peanos eksistenssætning).
Hvad angår entydighed, kan vi naturligvis antage, at X er lokalt Lipschitz,
hvoraf resultatet følger nogenlunde ubesværet.
Opfyldelse af lokal Lipschitzbetingelse er altså en tilstrækkelig
betingelse - men er den også nødvendig?
Sagt på en anden måde, findes der mere "lempelige" krav, der stadig sikrer
entydigheden for det generelle problem (kontinuitet er naturligvis ikke
tilstrækkeligt).

vh,

Anders Gorst-Rasmussen.

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 29-09-02 15:48

"Anders Gorst-Rasmussen" <agorst@mail1.stofanet.dk> wrote in message
> [...]
> hvoraf resultatet følger nogenlunde ubesværet.
> Opfyldelse af lokal Lipschitzbetingelse er altså en tilstrækkelig

Det er godt spørgsmål.

> [...]
sikrer
> entydigheden for det generelle problem (kontinuitet er naturligvis

Mit umiddelbare gæt er ja. Ordvalget i

http://www.math.byu.edu/~grant/courses/m634/f99/mega.pdf

underbygger denne antagelse. [Foredrag 3]

Hvis f antages at være mere end kontinuert, er det muligt at
finde en entydig løsning. I særdeleshed er Lipschitz-kontinuitet
af
f(t,-) tilstrækkeligt.

Det gode ved Lipschitz-kriteriet er, at det er nemt at arbejde med.

Jeg begyndte med at kigge i Hirsch and Smale, men kunne umiddelbart
ikke finde et svar.

Denne nedenstående note besvarer ikke dit spørgsmål, men var ikke
desto mindre
interessant. Forfatteren motiverer, hvorfor beviset ser ud som det
gør.

http://web.mit.edu/18.03-esg/www/cwss02/notes/F00/1exu.pdf

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Anders Gorst-Rasmuss~

Dato : 09-10-02 16:02

> Sagt på en anden måde, findes der mere "lempelige" krav, der stadig sikrer
> entydigheden for det generelle problem (kontinuitet er naturligvis ikke
> tilstrækkeligt).

Til min store glæde har jeg ved et rent tilfælde fundet et muligt svar på
spørgsmålet. Det kan ses på følgende adresse:

http://groups.google.com/groups?q=uniqueness+ODE+lipschitz+group:sci.math&hl
=da&lr=&ie=UTF-8&oe=UTF-8&selm=82dm4u%245jd%241%40hades.csu.net&rnum=1

Er der nogen, der kan uddybe på ovenstående?

vh,

Anders Gorst-Rasmussen.

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 09-10-02 16:51

Anders Gorst-Rasmussen wrote:

> [...]
> =da&lr=&ie=UTF-8&oe=UTF-8&selm=82dm4u%245jd%241%40hades.csu.net&rnum=1
>
> Er der nogen, der kan uddybe på ovenstående?

Der mangler desværre henvisninger i ovenstående (velskrevne)
indlæg. En tilsvarende diskussion kan findes her:

http://makeashorterlink.com/?F30022E02

Her henvises til en Zygmund-betingelse, som skulle være
svagere end Lipscitz'.

Kan du ikke finde en monografi om eksistens af løsninger
af ODE'er på biblioteket?

--
Jens Axel Søgaard