Opbevaring af tøj i kælderen
Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 29-09-02 11:43

Vi har det lidt fugtig i kælderen om sommeren, men har brug for
at opbevare børnetøj o.l. i kælderen.

Er det bedste at opbevare tøjet i papkasser, så fugten kan trænge
væk i tørre perioder?

Eller skal man pakke tøjet i plastikposer/-box, som man forsøger
at lukke tæt? Måske kan det slet ikke lade sig gøre at lukke så
tæt, at fugten ikke kommer ind og det så vil plastikken have den
negative virkning, at fugten ikke kan komme ud igen!

Håber, at nogen kan hjælpe - fortsat god weekend.

Lisbet Holst

Fra : Claus P.

Dato : 29-09-02 12:29

"Lars Thomsen Nielsen" <lars@flexcom.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> tæt, at fugten ikke kommer ind og det så vil plastikken have den
> negative virkning, at fugten ikke kan komme ud igen!

Hvis tøjet bliver fugtigt, bliver det først jordslået og derefter muggent,
og det tørrer ikke af sig selv. Hvis du vil opbevare i en fugtig kælder,
skal det være helt tørt og godt/tæt pakket ind:

MVH CP

Fra : Erik Olsen

Dato : 29-09-02 17:46

Lars Thomsen Nielsen wrote:
> [...]
> negative virkning, at fugten ikke kan komme ud igen!
>
> Håber, at nogen kan hjælpe - fortsat god weekend.

Hvis kælderen er opvarmet så I kan holde samme temperatur hele året, kan
det måske godt lade sig gøre. Men hvis temperaturen svinger, og tøjet er
pakket i plastposer, kan I risikere at fugten kondenserer på posens
inderside når det bliver koldt.

Mit råd er derfor: Find et andet sted end i kælderen.

Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Jens

Dato : 29-09-02 18:31

Jeg ville pakke det i tætte plastik poser, sammen med noget der suger
fugten, før tøjet gør det. Først ville jeg lægge tøjet i en sort sæk, og
tæpe den til, så ville jeg komme den ned i endnu en sæk med aviser og
kartoffelmel/talkum, så er det nemt at tjekke om kartofelmellen bliver
klumpet, det har også den fordel, at skulle der komme mus, så vil de hellere
gnave i aviserne end i tøjet.

Hilsen Jens

Fra : Pia

Dato : 30-09-02 11:07

Hejsa

Jeg ved ikke om det kan faas i Danmark (jeg bor i England), men jeg har
nogle plastikposer, som man vacuumpakker ved at saette stoevsugeren paa en
lille ventil paa posen. De faas i flere stoerrelser, og da (stort set) al
luft suges ud af posen, skulle det vaere rimeligt sikkert at opbevare selv i
en kaelder. (Vores er paa loftet, og trods svingende temperaturer, har vi
aldrig haft problemer). Det har ogsaa den ekstra fordel, at det reducerer
stoerrelsen af posen ret meget.

[Jeg koebte mine gennem www.lakelandlimited.co.uk, og saa vidt jeg ved
sender de ogsaa udenlands...men det kan vaere, det bliver lidt dyrt.]

Knus

Pia