Logge fra serielport
Fra : Allan Olesen

Dato : 23-02-01 22:56

Jeg har en Dlink 206 router sat på serielporten på en RH62-maskine.
Jeg kan med minicom se, at den ved boot smider en masse information ud
på serielporten, og importøren påstår, at fejlmeddelelser også ryger
den vej. Det kunne jeg selvfølgelig godt tænke mig at logge til en
fil, også når jeg ikke selv er logget ind på computeren.

Hvordan gør man det?

--
Allan Olesen, Lunderskov

"UNIX er overflødigt." - Lars P. Fischer

Fra : Jesper Frank Nemholt

Dato : 24-02-01 00:28

"Allan Olesen" <aolesen@post3.tele.dk> wrote in message
> [...]
> den vej. Det kunne jeg selvfølgelig godt tænke mig at logge til en
> fil, også når jeg ikke selv er logget ind på computeren.

Hvis du har netværkshul til routeren :

man syslog, syslogd & syslog.conf.

Du kan givetvis sætte din router op til at logge efter syslog standarden.
Du angiver hvortil og en facilitet (oftest local0 - local7).

Herefter skal du sætte din Linux maskine op til at tillade & tage imod det
routeren logger.

Du laver et entry i /etc/syslog.conf der svarer til den facilitet du satte i
routeren, f.eks. :

local6.* /var/log/router.log

Genstart syslogd og den skal startes med -r option hvis det ikke er default
i RH6.2.

l8r/Jspr

Fra : Allan Olesen

Dato : 24-02-01 01:07

"Jesper Frank Nemholt" <jfn@dassic.com> wrote:

>Hvis du har netværkshul til routeren :

Ja, det har jeg, men:

>Du kan givetvis sætte din router op til at logge efter syslog standarden.
>Du angiver hvortil og en facilitet (oftest local0 - local7).

Det troede jeg også, før jeg købte det billige skidt. Men jeg har ikke
været i stand til at finde en sådan mulighed. Derfor min interesse
omkring serielporten - også fordi den skriver en masse under boot på
serielporten, _før_ netværket kommer op.

Fra : Stig H. Jacobsen

Dato : 24-02-01 13:46

Allan Olesen wrote:

> [...]
> den vej. Det kunne jeg selvfølgelig godt tænke mig at logge til en
> fil, også når jeg ikke selv er logget ind på computeren.

Hvis du først indstiller porten korrekt mht. hastighed, flowcontrol, etc.,
så burde du kunne cat'e fra porten til en fil. Prøv med noget a'la dette:

port=/dev/ttyS0
stty 38400 crtscts -parenb <$port
cat <$port >>/var/logs/`basename $port`.log

(på Linux kan du evt. bruge setserial istedet for stty)

Stig

Fra : Allan Olesen

Dato : 24-02-01 15:29

"Stig H. Jacobsen" <shj@bigfoot.com> wrote:

>Prøv med noget a'la dette:

Takker.

Er det egentlig samme start, man skal bruge, hvis man vil lave et
expect-script, der taler med routeren over serielporten?

Fra : Stig H. Jacobsen

Dato : 25-02-01 06:33

Allan Olesen wrote:

> Er det egentlig samme start, man skal bruge, hvis man vil lave et
> expect-script, der taler med routeren over serielporten?

Dunno, jeg bruger ikke expect. Men hvis du ikke skal angive parametrene
til serielporten i scriptet eller på kommandolinien, så er du formentlig
selv ansvarlig for at de står korrekt.

Stig