Geografi og Israel ...
Fra : Per Rønne

Dato : 29-09-02 09:57

I dagens Jyllandspost er der på:

http://www.jp.dk/kbh/artikel:aid=1435560/

en stor artikel om ikke-fagdelt undervisning i folkeskolen - på
Grundtvigskolen i København.

Og her studser jeg over følgende forløb:

»I frikvarteret ...

I mellemtiden har en af drengene rullet europakortet ned foran tavlen.
Han peger på alle de lande, han kender, mens han siger navnene. På et
tidspunkt peger han på Cypern, og i drenget naivitet bedømmer han
middelhavsøen til at være Israel.

En pige farer op fra sin stol bagerst i lokalet. Hun løber op til
drengen ved tavlen, og uden at det er henvendt til drengen, skriger hun,
at hun ikke vil høre det navn. Inden drengen når at reagere, har hun
rullet plastickortet op igen. Det viser sig, at hun har palæstinensiske
rødder.«

Nu er der ganske vist tale om et frikvarter men forløbet synes i øvrigt
at indicere nogle problemer. Og, ja, i år har jeg som ikke-fastansat
gymnasielærer fået et job som vikar i en folkeskole ...

Af de tre vikarer er vi to magistre og en seminarieelev.
--
Per Erik Rønne

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 29-09-02 10:53

"Per Rønne" <serse@diku.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> at indicere nogle problemer. Og, ja, i år har jeg som ikke-fastansat
> gymnasielærer fået et job som vikar i en folkeskole ...

Tænk, er du virkelig kommet ud i det virkelige liv? Det var s'gu' på
tide.
Så kunne det være at du for alvor oplever hvordan verden er i
folkeskolen - hvor det drejer sig om børn, som ikke er små voksne og som
ikke uden videre reagerer forudsigeligt som voksne.

AT der findes etniske konflikter i klasseværelset skyldes ofte
forældrenes reaktioner - for nogle af børnene er det stadig et følsomt
område, og de reagerer som medierne eller de voksne reagerer. Og da de
voksne ikke er særlige gode forbilleder for deres børn i sådanne
sammenhænge, hvor også mange følelser er i klemme hos de voksne, så kan
man sagtens opleve sådanne reaktioner.

Jeg håber for børnenes skyld, at du forsøger at indse, at de lærer på
andre måder end på gymnasiet, at man har særlige hensyn at tage i
forbindelse med opdragelse og undervisning end i gymnasiet og særlige
omsorgshensyn at tage - som vikar vil du typisk blive kastet fra den ene
klasse til den anden, og da du samtidig ikke selv har børn, vil mange af
børnenes reaktioner formentlig undre dig - ligesom roen i klasserne ikke
altid er som på gymnasierne. Måtte det give dig stof til eftertanke, når
du nu skal tage hensyn til både de svageste og de mindre svage, når du
kan gennemgå et stofområde og opdage at de hverken altid er opmærksomme
eller forstår selv simple ting, som du kan opstille for dem.
Du kan sagtens opleve en spredning i en klasse på flere klassetrin,
selvom de har samme alder, og disse ting skal du tilgodese samtidig med
at du skal tage udgangspunkt i den enkelte elevs situation.
Desuden er det slut med at være ansvarsfri i forhold til
gymnasieeleverne: du skal have gårdvagt, du skal forudse, hvilke ulykker
de kan rende ind i og gribe ind før det sker, du skal kunne vurdere,
hvordan du kan irettesætte selv store elever med en adfærd på
børnehaveklassestadiet, uden at du roder dig ud i frustrationer af den
grund, du skal opleve at der er børn, der meddeler at "det gider vi ikke
at lære" og alligevel få dem til at deltage i undervisningen, du skal
tage hensyn til elever, der har problemer på hjemmefronten etc. etc. - i
virkeligheden er det mere en opgave, der indbefatter pædagogik,
børnepsykologi, socialrådgivning etc.

Når du så efter et skoleår -hvis du holder så længe - ser tilbage på
året, der gik, vil du måske (forhåbentlig) være mindre kry og bastant i
dine synspunkter omkring folkeskolen, de krav vi som lærere kan stille
til eleverne og hvordan det er at være lærer - og det er så mit håb at
du så en dag medgiver at det at være lærer er bestemt ikke så enkelt som
du gør det til- samtidig kan det være at du forlader de Helmuth
Nyborgske forestillinger og indser umuligheden i at dele børnene op i
"de kloge og de mindre kloge" på en retfærdig måde: det er ikke kun
bogligheden, der skal være i højsædet i folkeskolen, men også
kreativiteten og dens bidrag til styrkelse af de øvrige fag - og du vil
indse, at mange børn er mindre optaget af stofindholdet i læseplanerne
end de er optaget af, hvornår de "får fri".
Og prøv en gang at gå ind i en dansk-time og sig: nu tager vi historie i
stedet for - og bemærk så reationen.

Forhåbentlig vil du være en hel del klogere på folkeskoleområdet end du
hidtil har givet udtryk for - og det vil da sikkert kvalificere dine
pædagogiske indlæg.

> Af de tre vikarer er vi to magistre og en seminarieelev.

To "magistre"? er du magister fordi du er cand.scient.? JA, der kan man
bare se - jeg troede at betegnelsen "magister" var forbeholdt
mag.art.'er - men man lærer jo noget hver dag - i så fald er jeg jo også
magister (jf. min signatur), men jeg har nu aldrig opfattet det sådan.

Og en seminarieelev? Tja, der er i det mindste en, der har en chance for
at lære noget væsentligt i forhold til sin fremtid.
Arne H.Wilstrup
overlærer,cand.pæd.pæd.

Fra : Per Rønne

Dato : 29-09-02 12:49

Arne H. Wilstrup <karl@doedsmart.dk> wrote:

> Når du så efter et skoleår -hvis du holder så længe -

Børnene har nu foreløbig været meget søde. Men jeg er nu også typen der
har vanskeligt ved at hidse sig op.

> ser tilbage på året, der gik, vil du måske (forhåbentlig) være mindre kry
> og bastant i dine synspunkter omkring folkeskolen

Du tænker på vore politiske meningsforskelle når det kommer til
spørgsmålet om en delt hhv ikke-del skole? Jeg harikke tænkt mig at
indgå i den diskussion her, men jeg kan dog lige nævne en samtale jeg
havde med inspektør og viceinspektør. Inspektøren sagde at man lagde
vægten på det /sociale/.

Og ja, jeg har skam opdaget faglige forskelle, selv i regning i 1.
klasse.
--
Per Erik Rønne

Fra : Bro

Dato : 01-10-02 23:13

Af en eller anden udefineret årsag bliver jeg glad!
Glad for jeres indlæg, der viser hvor forskellige lærere er.
I den sidste ende det der kommer mine børn til gode, - i skolen altså :)

En Meget Ydmyg Mor.