hvilken fugl ???
Fra : erik

Dato : 28-09-02 19:44

Hej
Jeg har et avisbillede af min færøske oldefar, der stolt står med bøsse og
en udstoppet fugl han skal have nedlagt på Færøerne (ca. 1880)
Det fortælles, at det var en ørn; men kan det passe?
Den plet der er over fuglens hoved, ser ud til at være en skade på
fotografiet.
Kan nogen fortælle hvad det kan være for en fugl.
http://www.sitecenter.dk/erikrn/nss-folder/mappe/Billeder/ccr1orn.jpg

Erik

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 28-09-02 23:42

erik <fox44REMOVETHIS@mail.dk> skrev i en
> [...]
> fotografiet.
> Kan nogen fortælle hvad det kan være for en fugl.

Det er helt sikkert den sjældne Toppet Fiskeørn. Hvem der har forskrækket
den, eller hvad der har lavet klatten over dens nakke ved jeg ikke
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Knud N. FLENSTED

Dato : 29-09-02 11:27

> [...]
> Det er helt sikkert den sjældne Toppet Fiskeørn. Hvem der har forskrækket
> den, eller hvad der har lavet klatten over dens nakke ved jeg ikke

Det er en "almindelig" fiskeørn, der dog bestemt ikke er særlig almindelig
på Færøerne.
Jeg har haft kontakt med ornitologer på Færøerne, og jeg har modtaget denne
meget interessante meddelelse fra
ornitologen Jens-Kjeld Jensen:

"Kære Knud Flensted

Mange tak for din meget interessante e-mail. Jeg kan, ... ,fortælle dig, at
Cornelius Reinert (manden på fotoet) den 27 maj
1889 skød en fiskeørn hun og da han skød den havde den en 9 tommer lang
bækørred i kløerne. Fiskeørnen er blevet udstoppet af Sysselmand H.C. Müller
i Tórshavn.

De bedste hilsner
Jens-Kjeld Jensen"

Det var da interessant! Mon der er nogen, der ved, hvor den udstoppede
fiskeørn befinder sig nu? - og hvor den blev skudt på Færøerne?

Mvh.
Knud Flensted

Fra : erik

Dato : 29-09-02 14:12

Mange tak for det intressante svar. Ved Jens-Kjeld Jensen mere eller hvorfra
har han sin viden?? Vides der mere om min oldefar, der siges at have været
en "stor jæger"?
Venlig hilsen
Erik
Denmark

Fra : erik

Dato : 29-09-02 14:24

Hej igen
Min oldefar boede i Kalbak (fjorden nord for Torshavn), så der omkring er
den nok skudt. Den udstoppede fugl opholdt sig i lang tid i en glasmontre i
Cornelius Reinerts hus. Om den er dér endnu ved jeg desværre ikke.
Jens-Kjeld Jensen kunne kontakte Reinert-familien i Kalbak for at få besked.
--
Erik
Denmark

Fra : Knud N. FLENSTED

Dato : 29-09-02 19:20

"erik" <fox44REMOVETHIS@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Cornelius Reinerts hus. Om den er dér endnu ved jeg desværre ikke.
> Jens-Kjeld Jensen kunne kontakte Reinert-familien i Kalbak for at få

Fiskeørnen (eller Flodørnen, som den hed dengang) blev skudt i Cornelius
Reinert's hjembygd
Kaldbak, Stremoy, Føroyar og det et andet fund af fiskeørn på Færøerne.

Jeg ved ikke hvor denne ørn befinder sig idag!? Erik kan jo prøve, at spørge
hans familie på Færøene om de ved noget om fiskeørnen.

Men jeg kan fortælle, at det første fund af fiskeørn på Færøerne vi ved om,
er en ung fugl, som blev skudt på Suderoy i 1848, denne fugl blev sendt ned
til Universitets Museet i København af Müller.

med venlig hilsen
Jens-Kjeld Jensen