Islænder import
Fra : Laura Nygaard Kjær

Dato : 29-09-02 03:04

Jubiii..
I starten af oktober kommer min helt egen islænder med fly til Billund fra
Island. Jeg glæder mig helt vildt, men er selvfølgelig fuld af spørgsmål.
Nogle rent tekniske: Skal man fx betale told af flytningen? Og andre mere
heste relaterede, hvordan med afklimatisering? Hvad har jeg glemt at tænke
på? Etc etc.
Er der nogen her i gruppen der har prøvet det før, eller kender nogen der
får heste hjem med samme fly? (kørelejlighed??)
Laura

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 28-09-02 18:36

In article <Fbll9.45724$Qk5.1823034@news010.worldonline.dk>, Laura Nygaard Kjær wrote:
> [...]
> Nogle rent tekniske: Skal man fx betale told af flytningen? Og andre mere

Nej, du skal selvfølgelig ikke betale told for at flytte (importere)
hesten fra Billund i Jylland, til nordsjælland i Danmark ;-D
(se dk.marked.privat.dyr.hest)
Umiddelbart vil jeg mene at dk.videnskab.jura er et bedre sted at få
afklaret om der skal betales told, og i givet fald hvor meget. Uanset
om det har med heste eller ej.

> [...]
> Er der nogen her i gruppen der har prøvet det før, eller kender nogen der
> får heste hjem med samme fly? (kørelejlighed??)

Jeg har forsøgt at sælge min hest til en scheiwzer, men det blev alt
for dyrt for ham at indføre hesten. Island er ikke et EU land, så...
men på den anden side er det gammelt dansk, og de har måske nogle
aftaler der ? Igen, dk.videnskab.jura er nok det bedre sted at få
besked. Hvis du da ikke bare skal kontakte told&skat, eller lands-
kontoret for hesteavl.

JonB

"ingen krydspost". Se http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 29-09-02 13:39

Laura Nygaard Kjær wrote:
> [...]
> Island. Jeg glæder mig helt vildt, men er selvfølgelig fuld af spørgsmål.
> Nogle rent tekniske: Skal man fx betale told af flytningen?

Det kunne man godt frygte. Det skal man f.eks. af biler, så vidt jeg
ved. Jeg ville kontakte Told og skat.

> Og andre mere
> heste relaterede, hvordan med afklimatisering? Hvad har jeg glemt at tænke
> på? Etc etc.

Jeg tror ikke afklimatisering er noget problem. Slet ikke i oktober. Men
der er en reel forhøjet risiko for sommereksem fra næste forår.

> Er der nogen her i gruppen der har prøvet det før, eller kender nogen der
> får heste hjem med samme fly? (kørelejlighed??)

Vi fik engang en hjem, men vi fik meget hjælp af en der var erfaren med
den slags. Så jeg kender ikke så meget til de konkrete forhold dengang.

Der kører en del professionelle hestetransporter rundt i landet der
kunne flytte den det sidste "indenrigs" stykke. Men de vil selvfølgelig
nok have en del for det.

Måske ved (speditions-)firmaet der står for fragten både hvordan du skal
forholde dig med told/moms og om der er noget transport videre fra Billund.

-dennis

Fra : Laura Nygaard Kjær

Dato : 30-09-02 16:39

"Dennis Thrysøe" <qabi@qabi.dk> wrote in message

> forholde dig med told/moms og om der er noget transport videre fra
Billund.

> -dennis

Ja, jeg har skrevet til dem, men venter stadig svar. Må hellere få ringet
til Told og Skat
Laura

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 02-10-02 18:53

Laura Nygaard Kjær wrote:
> "Dennis Thrysøe" <qabi@qabi.dk> wrote in message

> Billund.

> Ja, jeg har skrevet til dem, men venter stadig svar. Må hellere få ringet
> til Told og Skat

Det er ihvertfald det mest effektive. De er ikke altid lige flinke til
at besvare den slags. (Har lige stillet et skriftligt spørgsmål til dem
- det tog en måndes tid at få svar på).

-dennis

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 02-10-02 20:03

In article <3d9b326c$0$52224$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Dennis Thrysøe wrote:

> Det er ihvertfald det mest effektive. De er ikke altid lige flinke til
> at besvare den slags. (Har lige stillet et skriftligt spørgsmål til dem
> - det tog en måndes tid at få svar på).

Det er der en grund til...
hvis told og skat giver dig et skrifteligt svar, så kan du tro
på det (med mindre der åbenlyst er grund til at tro at der er
sket en fejl, altså ond tro)

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 04-10-02 19:13

Jon Bendtsen wrote:

> Det er der en grund til...
> hvis told og skat giver dig et skrifteligt svar, så kan du tro
> på det
> [SNIP]

I modsætning til et mundtligt svar? Dem håber jeg da også man skal tro på(?)

Faktisk har de engang lovet mig en skriftlig bekræftigelse af en
mundtlig aftale omkring moms'ning af heste. Det har jeg aldrig fået. Men
det betyder sikkert bare, at de ikke vil stå ved det alligevel ;)

-dennis

Fra : Heidi Falch

Dato : 29-09-02 13:39

Laura Nygaard Kjær <laura@kaal.dk> skrev:

> [...]
>betale told af flytningen? Og andre mere
>heste relaterede, hvordan med
>afklimatisering? Hvad har jeg glemt at tænke

Det første jeg vil sige, er, pas på med at glæde dig for
tidligt...der, hvor jeg rider, har de lige importeret en 6års kåret
hingst, som i første omgang skulle ankomme til Billund d. 30. august
-
han kom, via Luxemborg og Bremen, i tirsdags ;o( Hvor den nye ejer
selv kørte ned og hentede ham, sammen med den person, der importerede

hesten.

Nu ved jeg ikke, om du selv importere hesten, eller om du køber den
af en anden, der så er den reelle importør? Det var det sidste Helle
gjorde, og hun skulle ikke betale for andet end hesten (og
hjemtransporten) - resten havde importøren klaret.

Ang. afklimatisering, tja - "vores" hingst tager det hele fra oven og

ned, så han lignede faktisk en hest, da han ankom; ved godt huld og
pæn - men uplejet - man kan godt risikere, at hesten ser tynd og
kedelig ud, når man først ser den, det kommer helt an på, hvordan den

har taget turen og det deraf følgende stress.

Vi lader ham gå ude om dagen - på jordfold, hvor han får wrap og
noget "høhalm", det er halmballer af halm, der har stået på en mark
med græsudlæg, og derfor er der meget hø i (de er også *rigtig* tunge

de baller kan jeg godt fortælle - jeg har flyttet på alle dem vi fik
*G*). Han har gået ude siden tirsdag (han kommer ind om natten, hvor
den anden hingst vi har så kommer ud og gå), og passet sig selv og
forhåbentlig fundet sig til rette. Vi har ikke gjort andet end at
tage ham ud af boksen et par gange og striglet ham. Nu regner jeg så
med, at Helle vil prøve at ride ham let, og se, hvordan han egt. er,
når man er på ryggen af ham.

Ang. foder så trapper vi ham stille og roligt op med havre, da vi
ikke ved, om han har været vant til at få det, og så får han en masse

af det "høhalm", omtrent så meget som han gider æde.

Du vil nok opdage, at din nye hest fælder en del, når du får
den...det gør "vores" ihvertfald Men de kommer jo også fra et
sted, hvor vinteren allerede er noget mere på vej end hos os, så der
er en del sommerpels at smide. Der lå ca. en ½ hest tilbage efter jeg

havde striglet Vinur første gang - og nogle timer efter fik han en
tur til...og så lå der igen en ½ hest tilbage )

Du ved sikkert allerede, at du skal være opmærksom på, at importerede

heste har en relativ høj risiko for at udvikle sommereksem, hvorfor
du nok skal være extra opmærksom på ikke at have den gående ude (om
sommeren), hvor der er flest mitter, hvilket så vidt jeg husker er om

morgenen og om aftenen. Mener at have hørt nogen sige, at ml. 10 og
17 kan de gå ude - resten af tiden inde, med mindre selvfølgelig man
vil pakke den ind i et dækken, eller er så heldig at bo et sted, hvor

man slipper for insekter.

Nårh - det blev vist en længere smøre, men jeg håber da, du kan bruge

bare noget af det.

--
Knus,

Trolden

Fra : Laura Nygaard Kjær

Dato : 30-09-02 16:36

"Heidi Falch" <trold@troldepus.dk> wrote in message

> [...]
> han kom, via Luxemborg og Bremen, i tirsdags ;o( Hvor den nye ejer
> selv kørte ned og hentede ham, sammen med den person, der importerede

Ja islændinge har ikke den samme mening om punktlighed som os

> Nu ved jeg ikke, om du selv importere hesten, eller om du køber den
> af en anden, der så er den reelle importør? >

Jeg importerer selv, eller det vil sige jeg betaler en mand/firma på Island
for at stå for al det praktiske.

> [...]
> kedelig ud, når man først ser den, det kommer helt an på, hvordan den
> har taget turen og det deraf følgende stress.

Nu var min hest temmelig overvægtig sidst jeg så ham, så tynd kommer han nok
næppe til at se ud

> Ang. foder så trapper vi ham stille og roligt op med havre, da vi
> ikke ved, om han har været vant til at få det, og så får han en masse
> af det "høhalm", omtrent så meget som han gider æde.

Ja, jeg ved at min aldrig har fået kraftfoder i sit liv (eller gulerødder og
æbler for den skyld) Så der er en del han og hans mave skal lære... Men
heldigvis har de stadig græs der hvor han skal stå så det kan blive en blid
overgang.

> [...]
> Du ved sikkert allerede, at du skal være opmærksom på, at importerede
> heste har en relativ høj risiko for at udvikle sommereksem, >

Det var netop de to årsager der gjorde at jeg venter med at tage ham hjem
til oktober, selvom jeg købte i august. Nu håber jeg alle mitter er døde for
i år, og at han kan få en langsom og gradvis tilvænning til sommer.

Jo, tak...

Laura