Netopsætningsproblem i linux
Fra : Byrial Jensen

Dato : 23-02-01 21:37

Jeg har et konfigurationsproblem som jeg ikke kan finde ud af at
løse. Situationen er som følger:

- 2 pc'er (PC1 og PC2) er koblet sammen på et ethernet
(10.0.0.0/24). PC1 kører MS Windows 98 og PC2 kører Linux 2.2.

- PC1 har en PPP-forbindelse til WS1 som er en enkeltstående
computer som (bl.a.) har er en http-server. WS1 har tildelt
de IP-adresser som bruges til PPP-forbindelsen.

- PC2 har en PPP-forbindelse til WS2 som er magen til WS1. Den
bruger også de samme IP-addresser som WS1.

.-------------. .-------------.
| | | |
| | | |
| WS1 | | WS2 |
| | | |
| 192.168.0.1 | | 192.168.0.1 |
`-------------' `-------------'
: :
: :
:(PPP) :(PPP)
: :
: :
.--------------. .-----------------.
| 192.168.0.25 | | 192.168.0.25 |
| | | |
| PC1 (Win98) | | PC2 (Linux 2.2) |
| | | |
| 10.0.0.51 | | 10.0.0.180 |
`--------------' `-----------------'
: :
: :
.......:....................:.........
(ethernet)

Problemet er nu at jeg fra PC1 skal kunne se webserverne på
både WS1 og WS2.

Min ide er at lave et IP-alias for PC2 på ethernettet og dirigere
http-trafik fra alias-adressen til WS2:

# ifconfig eth0:0 10.0.0.185
# ipmasqadm portfw -a -P tcp -L 10.0.0.185 80 -R 192.168.0.1 80
# ipchains -A forward -j MASQ -s 192.168.0.1

Det ser ud til at jeg kan få TCP-pakker fra PC1 til WS2, men jeg kan
ikke få svar igennem den anden vej. Jeg har spekuleret på om det
skyldes at svar-pakkerne bliver "masqueradet" til 10.0.0.180 i
stedet for 10.0.0.185. Hvis det er tilfældet, kan man så evt. lave
en routingsregel som siger at trafik fra ppp-interfacet skal routes
via eth0:0?

Jeg vil være glad for alle råd om hvordan jeg kan komme videre.

Mvh.
Byrial

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 24-02-01 10:29

Byrial Jensen wrote:
[En hel masse, der er for meget at citere]
> Jeg vil være glad for alle råd om hvordan jeg kan komme videre.

Prøv at sende ipchains -L -n fra PC2, og route fra PC1 og WS2.

Kender du tcpdump? Det kan også være, at den kan lede dig på sporet.

--
Lars Kongshøj