Tjek for ændringer
Fra : Michael Hansen

Dato : 28-09-02 13:50

Hej NG !

Er der en måde at lave et script der kontinuerligt (fx engang hvert andet
sekund) tjekker et felt i i databasen for ændringer ? Det skal siges af jeg
ikke har adgang til cron og at meta refresh er udelukket.

Mvh
Michael

Fra : Jan Fjeldmark

Dato : 28-09-02 14:06

Michael Hansen wrote:
> Er der en måde at lave et script der kontinuerligt (fx engang hvert andet
> sekund) tjekker et felt i i databasen for ændringer ? Det skal siges af jeg
> ikke har adgang til cron og at meta refresh er udelukket.

Hvis du vil gøre det i PHP:

$v = getvalue ();
$oldv = $v;

while (sleep (2)) {
$v = getvalue ();
if ($v != $oldv) {
// gør et eller andet
$oldv = $v
}
}

Getvalue er en funktion som du selv laver, der læser det pågældende felt
i databasen.

Det er samme princip i andre sprog.

--
Venlig hilsen
Jan Fjeldmark

Fra : Michael Hansen

Dato : 28-09-02 15:13

Hej

<SNIP>

Jeg har prøvet med følgende eksempel men det virker ikke :(
Nå jeg kører det i browseren så tager den en 3-4 sekunder om at loade siden
men kommer så bare frem med en blank side !

$v = profilstatus("22", "antal");
$oldv = $v;

while (sleep(10)) {
$v = profilstatus("22", "antal");
if ($v != $oldv) {
Print "Ændret !";
$oldv = $v;
}
else { echo $v; }
}

Efter min overbevisning så skulle den da som minimum skrive indholdet af $v
!?

Mvh
Michael

Fra : Larz

Dato : 28-09-02 15:16

Michael Hansen wrote:
> Jeg har prøvet med følgende eksempel men det virker ikke :(
> Nå jeg kører det i browseren så tager den en 3-4 sekunder om at loade siden
> men kommer så bare frem med en blank side !

Husk

   set_time_limit(0);

--
-
Lars

Fra : Henrik Hansen

Dato : 28-09-02 19:08

Larz wrote:

> Husk
>
> set_time_limit(0);

AFAIK skal man også have et flush() kald ind i loopet, hvis man vil have
output flushet til browseren før scriptet er færdigt.

--
Henrik Hansen

Fra : Jan Fjeldmark

Dato : 28-09-02 19:08

Jeg tror mit tidligere indslag var lidt på vildspor. Jeg prøver igen.

Det som dit eksempel gør er at checke hvert tiende sekund om der er
ændret. Men du må forstå at dit output (i princippet) først sendes til
browseren, når scriptet afslutter.

Hvis du ønsker at opdatere browserbilledet løbende uden at brugeren skal
gøre noget, så kan du ikke bruge server side scripts. Det er ikke et
problem med PHP men med den måde webbrowsere virker.

Jeg er ikke den rette til at pege på en løsning. Men måske er Java
applets eller Javascript en mulighed.

Lad mig illustrere browserens virkemåde. (Nedenstående kan kun læses
rigtigt hvis din newsreader kan vise fixed font så som courier).
En url er nærmest et andet udtryk for en web-adresse.

browser server
============= ===================================
klik på link.
Url sendes -- url ------>
program der svarer til url køres.
programmet danner output.
programmet afslutter.
<--output---- output sendes
Side vises.

Og her kommer dit program:

browser server
============= ===================================
klik på link.
Url sendes -- url ------>
program der svarer til url køres.
programmet danner output.
programmet venter 10 sekunder
programmet danner output.
programmet venter 10 sekunder
programmet danner output.
programmet venter 10 sekunder
gentages for evigt ...

I virkeligheden afbrydes programmet når en timer udløber. Men reelt
hjælper det ikke noget. Intet vises i browseren.

Alternativet er et program på klienten (browseren):

browser server
============= ===================================
klik på link.
Url sendes -- url ------>
program der svarer til url køres.
programmet sender et andet program.
programmet afslutter.
<--program--- det andet program sendes.
program køres
programmet
venter 10 sek.
program
sender url
-- url ----->
program der svarer til url køres.
programmet sender opdaterede data.
programmet danner output.
programmet afslutter.
<--output---- output sendes
Side vises.
[...]
gentages indtil brugeren afbryder.

Denne newsgroup omhandler kun server side programmering. Men der må være
en anden som omhandler client side programmering.

--
Venlig hilsen
Jan Fjeldmark

Fra : Niels Andersen

Dato : 28-09-02 19:36

Jan Fjeldmark wrote in <3d95eff2$0$84687$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>:
> Det som dit eksempel gør er at checke hvert tiende sekund om der er
> ændret. Men du må forstå at dit output (i princippet) først sendes til
> browseren, når scriptet afslutter.

I praksis kan man sagtens sende én linje af gangen. Fx. ved at kalde flush()
når man har skrevet noget ud.

Det er dog helt op til browseren hvad den vil gøre, indtil hele dokumentet
er hentet.
Et helt simpelt eksempel *hel* uden andet end "<p>" omkring linjen, og så et
par lineskift efter "</p>" har jeg dog held med at bruge. Når det virker,
kan man prøve at putte noget pynt på hist og her lidt af gangen.

--
Mvh.

Niels Andersen
(la nels. anersyn.)

Fra : Martin Seebach

Dato : 30-09-02 13:12

"Michael Hansen" <michael@amweb.dk> wrote in message
> [...]
jeg
> ikke har adgang til cron og at meta refresh er udelukket.

Hej,

Der er kommet en håndfuld muligheder her i gruppen, men det bliver noget b*
at have kørende i et produktionsmiljø.. Det er nok en bedre ide at samle
opdatetingen af det her felt i en funktion, og så i den funktion gøre det
der skal gøres ved en update..

--
Venlig hilsen
Martin Seebach