Parellelkabel til filoverførsel mellem 2 P~
Fra : Peter Knutsen

Dato : 28-09-02 13:50

Hvad hedder det kabel, som jeg skal bruge? Jeg står og skal købe et
kabel, som skal bruges til en engangsaffære mellem to PCer, og jeg
har fået at vide at parallelporten er måden det bør foregå på (da
den gamle PC reelt ikke understøtter USB).

Hvad er den tekniske betegnelse, som jeg skal lire af når jeg
besøger Zitech for at købe det pågældende kabel. Det ku' osse
være rart at vide hvor hurtigt sådan at parallelkabel egentlig
kører, bare sådan cirka, da jeg har hundredevis af megabytes
af filer, der skal flyttes.

--
Peter Knutsen

Fra : Ole Axelsen

Dato : 28-09-02 13:57

"Peter Knutsen" <peter@knutsen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> være rart at vide hvor hurtigt sådan at parallelkabel egentlig
> kører, bare sådan cirka, da jeg har hundredevis af megabytes

Hvis det er stationære maskiner, og det kun er noget du skal gøre denne ene
gang er det meget hurtigere, og billigere, at flytte harddisken fra den
gamle over i den nye computer mens du flytter filerne.
Hvis du endelig insisterer på at købe et kabel fra Zitech skal du have dette
989809 Interlink/Laplink kabel, parallel, Sub-D 25-pol, han/han, 2,5 meter

--
Hilsen Ole Axelsen, Stenstrup, Sydfyn.

Fra : Ukendt

Dato : 28-09-02 16:49

> [...]
> har fået at vide at parallelporten er måden det bør foregå på (da
> den gamle PC reelt ikke understøtter USB).

Hvis jeg var dig ville jeg stærkt overveje at finde et brugt netkort. Da den
gamle PC sikkert har ISA-bus kan du nok finde et brugt netkort for 25,- plus
lidt porto i news:dk.marked.privat.edb.indstikskort

> Hvad er den tekniske betegnelse, som jeg skal lire af når jeg
> besøger Zitech for at købe det pågældende kabel.

Ole har vist allerede nævnt det "Interlink/Laplink kabel"

> Det ku' osse være rart at vide hvor hurtigt sådan at parallelkabel
egentlig
> kører, bare sådan cirka, da jeg har hundredevis af megabytes
> af filer, der skal flyttes.

Det er så den del du ikke vil bryde dig om at høre. Det gør m e g e t
langsomt via parallelporten. Derfor mit forslag om et netkort, for jeg
antager at du skal overføre data jævnligt siden du ikke bare flytter disken
over i den nye PC.

Claus

Fra : Ukendt

Dato : 28-09-02 17:10

Claus Nygaard-Pedersen skrev:

[cut]

> Det er så den del du ikke vil bryde dig om at høre. Det gør m e g e t
> langsomt via parallelporten.

SÅ langsomt er det nu heller ikke. Parallel med EPP kan smide 0,5-2 mB
igennem kablet pr. sekund, afhængigt af den langsomste maskine.

> Derfor mit forslag om et netkort, for jeg
> antager at du skal overføre data jævnligt siden du ikke bare flytter
> disken over i den nye PC.

Læste du ordet "engangsaffære"?

/Chr

Fra : Martin S.

Dato : 28-09-02 22:06

"Christian Mygind" <mygind(a)c.dk> skrev i en meddelelse
> Claus Nygaard-Pedersen skrev:
>
> [cut]

> SÅ langsomt er det nu heller ikke. Parallel med EPP kan smide 0,5-2 mB
> igennem kablet pr. sekund, afhængigt af den langsomste maskine.

Se her:
http://www.hp.com/cposupport/multifunction/support_doc/bpu08011.html

Serial port
.92 Mbps

Standard parallel port
.92 Mbps

USB 1.0/1.1 low speed
12 Mbps

USB 1.1 full speed
12 Mbps

ECP parallel port
24 Mbps

IEEE1394 (Firewire)
400 Mbps

USB 2.0 Hi-Speed
480 Mbps

Faktisk understøtter ECP-parallelport op til 3 MB /sek.
Men hvis den langsommeste ikke understøtter dette, så kører du 0,1 MB/s
´svt. ca. 6 MB / min

> Læste du ordet "engangsaffære"?

Det gjorde jeg i hvertfald, og kommer ikke med andre muligheder til at
overføre data.
Manden har et konkret spg. som han gerne vil have svar på.

Martin S

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 29-09-02 01:24

"Martin S." wrote:

> Se her:
> [...]

Det er grundlæggende forkert, en seriel port kan ikke overføre
..92 Mbps, så jeg tror nok heller ikke på resten, især da erfaring
giver max .48 Mbps på en standard parallelport.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Martin S.

Dato : 29-09-02 10:25

"Erik G. Christensen" <egc@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Det er grundlæggende forkert, en seriel port kan ikke overføre
> .92 Mbps, så jeg tror nok heller ikke på resten, især da erfaring
> giver max .48 Mbps på en standard parallelport.

Så ikke lige at der stod så høj en værdi ud for com... Det plejer ca. at
være 115 Kb/s som er max.
Erfaring med parallelport siger her ca. 6 MB /min svt 1 MB/10 sek. dvs.
nogenlunde 0,98 Mbps.
Nu er det lang tid siden, men erindrer at det tog ca. 10-14 min for at
overføre 80 MB data. Så tallet er estimeret.
Hvad HP-linket jeg fandt i anden tråd, har tænkt på .... vides ikke.

Fra : Stig Kjøller

Dato : 28-09-02 17:59

Hvorfor købe et dyrt kabel, køb et brugt netkort eller endnu bedre
hvis du kan sæt den gamle harddisk over i den ny maskine og kopier.
Stig