Hønseringe
Fra : SB

Dato : 28-09-02 11:29

Hej

Min datter har arvet en masse hønseringe, og ved at man i "gamle" dage
spillede med dem.
Nogen der ved hvordan man gjorde det, synes ikke at kunne finde noget om det
nogen steder.

Søren

Fra : Erik Olsen

Dato : 28-09-02 11:43

SB wrote:

> Min datter har arvet en masse hønseringe, og ved at man i "gamle" dage
> spillede med dem.
> Nogen der ved hvordan man gjorde det, synes ikke at kunne finde noget
> om det nogen steder.

Vi spillede i skolegården og brugte en af de hvide striber som var malet
på asfalten.

Vi spillede med et antal hønseringe hægtet sammen (typisk 2-10 stk),
alle deltog med samme antal. På 3-4 m afstand kastede man sine
hønseringe mod den hvide stribe, og efter tur puffede men så til sine
hønseringe indtil den første havde få sine hønseringe helt ind på
striben (ingen del måtte berøre asfalten udenfor striben).

Den der vandt, "tog" de andre deltageres hønseringe. Det var dog
accepteret at taberne afleverede et tilsvarende antal fra deres
beholdning så man kunne spille med de samme igen.

Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : mig

Dato : 28-09-02 12:09

"Erik Olsen" <bjerg.olsen@ishoejby.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
Vi havde dem i en cigaræske hvor vi havde lavet en form for et lykkehjul
ovenpå, som vi fik til at dreje rundt med en elastik, men hvordan og
hvorledes og hvordan man spillede, husker jeg desværre ikke. Det kunne være
sjovt om nogen vidste det og kunne forklare det nærmer.

Fra : Erik Olsen

Dato : 28-09-02 12:17

mig wrote:

> [...]
> hvordan og hvorledes og hvordan man spillede, husker jeg desværre
> ikke. Det kunne være sjovt om nogen vidste det og kunne forklare det

Dem husker jeg godt.

En viser af en halv træklemme, boret hul i midten, og fastgjort til
æskens låg med en lille skrue eller lignende. En skive indelt i 10
nummererede felter omkring viseren tegnet på låget. 10 nummrerede
stifter i lågets anden ende, og et hul skåret i låget.

Ejeren opfordrede andre til at gøre en indsats ved at hægte en hønsering
på en af stifterne. Ejeren lod viseren snurre; standsede den på et tal
hvor nogen havde hægtet en hønsering, fik denne sin indsats tilbage plus
en hønsering (andre antal mulige). Ejeren indkasserede alle andre
indsatser - dertil hullet i låget.

Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Tomas O.

Dato : 28-09-02 13:27

Erik Olsen skrev:

SNIP om hønseringe

Ørj manner.. det havde jeg sgu helt glemt.

Tomas som også i den periode spillede med glaskugler.

Fra : Sott

Dato : 28-09-02 17:29

"SB" <sfb@privat.dk> skrev i en meddelelse

Hej Søren.

> [...]
> spillede med dem.
> Nogen der ved hvordan man gjorde det, synes ikke at kunne finde noget om

I min skolegård spillede vi således:
Man lavede "puder" af h'erne og c'erne, og disse "puder"
blev lagt mellem benene på ham/hende som så havde
"puden" på spil. Man kastede så et sær (to hønseringe
hægtet sammen) mod puden, ramte man ikke - indkas-
serede indehaveren af "puden" hønseringene, ramte
man "puden" havde man vundet den.

Nogle gange lagde man en række, en serie af hønseringe,
ud - i stedet for en "pude". Andre gange gjaldt det om
at komme tættest på muren ved kast, andre gange igen
- som nævnt andet steds i tråden - så gjaldt det om at
ramme en "stribe".

Vi havde også vores hønseringe i cigarkasser, men ikke
med et "lykkehjul" på *S*. Åh, det var tider - hvor fedt
at blive mindet om det. Kommer pludselig til at tænke
på "jorden rundt", "at hoppe i elastik", "fangeleg" osv.

Mange hilsner
Søs

Fra : Nielsen

Dato : 28-09-02 21:31

Jeg har aldrig rigtig leget med hønseringe (det var ikke helt "in" mere da
jeg var barn) - men jeg arvede da min storesøsters samling og hendes
cigaræske med "lykkehjul".

Her var lykkehjulet en rund pap-skive, som var sat fast i æskens låg med en
tegnestift. Hjulet var inddelt i et antal felter, hvor der f.eks. kunne stå
"Tabt tur", "Ekstra tur", "Vundet 10", "Tabt 10", "Vundet 5" osv osv. På
låget var tegnet en pil - og i selve skiven var der klippet et lille hak.
Man fik hjulet til at dreje ved at sætte en elastik fast i hakket mens man
holdt fast på hjulet, derefter spændte man elastikken og slap hjulet.

Hun lærte mig spillet, som gik ud på, at hver deltager efter tur drejede
lykkehjulet. Enten kunne man afsætte et vist tidsrum man hvor spillede,
eller man kunne aftale en vist antal hønseringe (alle skulle selvfølgelig
have lige mange), og så spille til en havde tabt alt.

Det var så den version jeg har lært.... God fornøjelse

--
Nielsen

-------oooOOooo-------
http://outsearch.dk/opskrifter - velbekomme

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 30-09-02 09:57

SB says in dk.familie.barn:
> Nogen der ved hvordan man gjorde det, synes ikke at kunne finde noget om det
> nogen steder.

Vi spillede altid indenfor på et glat gulv, langt de fleste spil
en mod en. Spillerne lavede hver en bunke hønseringe eller
brugte bare en enkelt, hvis den havde høj værdi.

Den første spiller startede med at kaste sin bunke hen ad gulvet
(tænk curling). Den anden spiller skulle så kaste sin bunke
efter og forsøge at ramme. Hvis spiller to ramte forbi var det
spiller ets tur til at prøve at ramme spiller tos bunke.
Vinderen fik modspillerens bunke.
--
Toke Eskildsen <URL:http://www.daimi.au.dk/~darkwing/>