Balance (eller mangel på samme)
Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 28-09-02 02:43

Halløjsa.

Min hest (som jo ER temmeligt gammel) har tilsyneladende problemer med sin
balance; jeg kan ikke rigtigt få løftet hendes baghove (men det bunder
muligvis i andre problemer!?) og hun går meget langsomt og forsigtigt når vi
rider ned af bakke (og på grus, men det skyldes muligvis også andre ting).

Er der mon nogen, der har forslag til, hvad man kan gøre for at afhjælpe
dette, hvis det kan afhjælpes?

mvh
Trond Øyvind Hermansen

Fra : Pia J

Dato : 28-09-02 06:37

Lyder som en gammel spathest jeg kender. Men han har også gigt, så om det er
det ene eller det andet der giver netop de symptomer ved jeg ikke.

Artroflex som kosttilskud har en god virkning på gigten.

:Pia

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 28-09-02 08:36

On Sat, 28 Sep 2002 03:42:35 +0200, "Trond Øyvind Hermansen"
<oyvind.hermansen@iname.com> wrote:

> [...]
>rider ned af bakke (og på grus, men det skyldes muligvis også andre ting).

   Det ku godt lyde som en gammel gigthest vi har ude på
rideskolen. Udover at der findes en masse kosttilskud som er godt for
gigt (Men det er jo dyrt - så det bruger vi ikke :/ ) så er det
vigtigt at hesten bliver holdt igang. Den skal skridtes mindst et
kvarter om dagen - og det er naturligvis allervigtigest inden man skal
igang med "rigtig" ridning.

>Er der mon nogen, der har forslag til, hvad man kan gøre for at afhjælpe
>dette, hvis det kan afhjælpes?

   Få hesten undersøgt ved dyrlægen. Han kan i hvert fald oplyse
dig om hvorvidt det er gigt eller spat - ved spat skal hesten stå
stille i en længere periode for at glideleddene kan få lov at vokse
sammen.

/Trine.
What We Do in Life Echoes in Eternity.

Fra : Pia J

Dato : 28-09-02 11:09

Jeg glemte at sige, at gigtheste er værre om vinteren for så at blomstre op
i sommervarmen. Jeg red på en som blev engleblid en vinterdag, hvis hun
havde været under varmelamperne først. (sådan et spiltov med en masse
infrarøde lamper i loftet)

:Pia

Fra : Lene

Dato : 29-09-02 12:03

Hej,
ud over at være opmærksom på spat i benene, så er det værd at mærke sig at
en hest anstrenger sin skulder maksimalt ved at gå ned af bakke. Den skal
ikke alene bevæge sig fremad, men også bremse uforholdsmæssigt mange kilo -
dette foregår tildels i skulderen. Skal man fx checke en hest for
skulderhalthed, så kan man mønstre den ned af et svagt faldende fast
underlag, eller sætte den på et løbebånd som kan hældes.
Gigt får de fleste gamle heste i en eller anden grad. Tal med din dyrlæge om
evt. smertelindrende foranstaltninger. Artroflex har en dokumenteret gavnlig
effekt på gigt. Mange mennesker tager også en bette Artroflexdram hver dag,
for at afhjælpe gigtgener. Hvis du beslutter dig for at give din hest dette
kosttilskud, så hold dig fra billige kopiprodukter - de virker ikke nær så
godt, bla indholder Artroflex MSM, Devils Claw og ekstra Mangan. Disse tre
ingredienser virker i samklang med Glucosaminen og
Chondo(etellerandetnavnsomjegharglemt), og forstærker den opbyggende
virkning på brusk og ledvæske.
Når du skal rense baghovene, så prøv forsigtigt at " tippe " hoven op så den
støtter på hovspidsen ligesom når hesten hviler sig, man kan med lidt god
vilje sagtens rense hoven alligevel.

Hestens problemer kan også skyldes nerveskader, fx kan en forskubbet
halshvirvel nemt give balanceproblemer i bagparten. Det er en meget krævende
udredning hos dyrlægen for at få rede på dette. Lad endelig ikke mere eller
mindre selvbestaltede healere / massører / kiropraktikere pille ved hesten,
for hvis det skulle være tilfældet, så er sandsynligheden for at lave en
fatal uoprettelig blivende skade ENORM! Hvis din hest ikke har haft et
styrt, et reb-uheld, har gokket sig, eller på anden måde har haft en eller
anden kraftig slag eller riv påvirkning af hals eller ryg så lyder det HØJST
USANDSYNLIGT at det skulle være en nerveskade.

Nu skriver du jo ikke hvor gammel din hest er, men måske er tiden kommet,
hvor du skulle overveje at tilrettelægge dine rideruter uden alt for mange
stigninger og fald, for at skåne din gamle veninde lidt * s *. Under alle
omstændigheder så er varme ( fx et godt lunt tæppe ) og en god lang
opvarmning ved rideturene altid en god hjælp. Hold endelig din hest i gang
med passende motion.

Håber du kan bruge det her til noget....

Mvh. Lene

<3d9508bd$0$69032$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...

Fra : Lene

Dato : 29-09-02 12:26

Hovsa, glemte lige : Nerveprobelmer kan også opstå af virus.

Mvh. Lene

<3d96ddf1$0$70228$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 30-09-02 12:48

"Lene" <hamadryad@mail.dk> skrev i en meddelelse

[snip]

> [...]
den
> støtter på hovspidsen ligesom når hesten hviler sig, man kan med lidt god

Det har jeg prøvet, men lige så snart jeg tager bare lidt fat i hoven,
lægger hun vægten bagud på hoven/træder tilbage så jeg ikke kan rense den.
Men som jeg tidligere antydede, er det muligt, at dette bunder i noget helt
andet; at hun muligvis nærer stor mistro til mænd. I hvert fald kan de
hestepiger, jeg kender meget bedre få lov at komme til, så måske er det bare
et spørgsmål om at få en større tillid hos hende!?

Hun kan sagtens selv stå på tre ben og bide sig i benet uden at have
problemer med balancen, så jeg kan jo ikke forstå, at jeg ikke kan få lov at
"nappe" et ben for at rense hoven. Der er heller ingen problemer med
forhovene - dem må jeg godt rense.

> [...]
HØJST
> USANDSYNLIGT at det skulle være en nerveskade.
>
> Nu skriver du jo ikke hvor gammel din hest er

Jeg ved faktisk ikke hvor gammel hesten er; jeg købte den af en dame, som
havde købt den af en misrøgter. Hun er sandsynligvis et sted mellem 15 og 20
år gammel. Og da hun nu har haft denne skumle fortid, kan jeg ikke engang
begynde at gætte på, hvad hun har været udsat for.

> [...]
> omstændigheder så er varme ( fx et godt lunt tæppe ) og en god lang
> opvarmning ved rideturene altid en god hjælp. Hold endelig din hest i gang

Hun kan klare lidt af hvert og følger rimeligt godt med de yngre heste når
vi er ude på tur. Jeg har sågar fået hende i galop og hun har ingen
problemer med at trave. I øjeblikket går hun i nogle vilde bakker, der har
givet hende gode muskler. Jeg er også begyndt at fodre med kraftfoder hele
tiden, det har også hjulpet godt på både udseende og fysik.

mvh
Trond Øyvind Hermansen

Fra : Lene

Dato : 01-10-02 07:00

Hej Trond,
som du selv er inde på, så er det nok mere en fiks ide end en egentlig
fysisk lidelse som plager din hest. Når andre kan tage hovene uden de store
problemer, så burde du også kunne gøre det. Men, men, men, ligesom alle
ryttere heller ikke kan ride den samme hest til samme præstationer, så er
det heller ikke alle ryttere som kan få den til de samme ting fra jorden.
Du skriver at din hest har en tvivlsom fortid - -
Jeg har en del erfaring med misrøgtede heste. Du skal ikke være sikker på,
at det drejer sig om manglende tillid, når hesten ikke er så villig til at
løfte fusserne. Det KAN være at hun har opdaget at du er mere godmodig,
langmodig, omsorgsfuld, godhjertet - ( kald det hvad du vil ) - end de
andre. Hun har måske et behov ekstra omsorg / opmærksomhed, og har så fundet
ud af, at hvis hun " piver " over noget hos dig, så giver du hende, det hun
har brug for. Hovene har i så fald intet med de virkelige problemer at gøre.
For hesten har det bare været et rent tilfælde, at det lige blev fusserne
det skulle dreje sig om.

En parallel : Børn som har lidt et svigt, vil ofte klage sig over smerter
næsten altid i maven ). Sært nok oplever barnet at smerten bliver lindret,
hvis man omfavner det.............

Prøv at tage en lørdag ud af kalenderen.
Giv din veninde en helkropsmassage med hænderne. Ikke en dybdemassage,
nærmere varme strygninger. Ikke hårdt, men alligevel med en fast hånd. Pas
på ikke at kilde.
Start med ansigtet og arbejd dig langsomt igennem hele kroppen. Læg evt. et
lunt tæppe løst over hende, hvis det er koldt og stryg ind under det. Giv
dig endelig god tid og giv hver eneste cm på hesten din uddelte
opmærksomhed. Hvis hun " piver " et sted, så gå tilbage til der hvor det var
dejligt. Bliv ved.
Tag ikke fejl af at hesten nok selv oplever en " smerte " eller nok nærmere
stærk ubehag - - vi kan kalde det en kropslig hukommelse.

Giv en melding, hvordan det går.....

<3d983998$0$52274$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 02-10-02 02:38

> [...]
> det heller ikke alle ryttere som kan få den til de samme ting fra jorden.

Tjah, måske skulle jeg prøve at få lidt mere hjælp fra alle mine kvindelige
hestebekendtskaber, men de mener nu også at hesten har problemer emd
balancen.

> [...]
> løfte fusserne. Det KAN være at hun har opdaget at du er mere godmodig,
> langmodig, omsorgsfuld, godhjertet - ( kald det hvad du vil ) - end de

Jammen, det er jeg helt sikkert! Er (desværre?) blevet opdraget til at være
en blød mand, hvilket altså ikke altid er sagen når man har med heste at
gøre (har jeg måttet sande). Jeg er dog blevet bedre og det går også meget
bedre med hesten end det har gjort.

Men nu har jeg så heller ikke haft med heste at gøre i mere end to år og
haft min egen i mindre end et år. Jeg lærer til stadighed en masse. Også i
dette forum.

> [...]
gøre.
> For hesten har det bare været et rent tilfælde, at det lige blev fusserne

Muligvis, men det er ikke let at holde en fuss når krikken lægger vægt i...

[snip]
> Prøv at tage en lørdag ud af kalenderen.

Uuuha. Skal prøve...

> Giv din veninde en helkropsmassage med hænderne. Ikke en dybdemassage,
> nærmere varme strygninger. Ikke hårdt, men alligevel med en fast hånd. Pas
> på ikke at kilde.

Her går jeg ud fra, at du mener min hest, ikke!?

> [...]
nærmere
> stærk ubehag - - vi kan kalde det en kropslig hukommelse.

Hmm... lyder spændende. Har forsøgt det i mindre grad tidligere.

> Giv en melding, hvordan det går.....

Jeg skal prøve at gøre forsøget engang og melder så nok tilbage. Tak for
rådene.

mvh
Trond Øyvind Hermansen