Igangsætte PHP-script vha SMS
Fra : Peter Skjelbo, eaid.~

Dato : 23-02-01 19:57

Hej

Kan man med php lave et script, der aktiveres, når man sender en email til
en bestemt adresse.
Altså:

Jeg sender en mail/sms til script@eaid.dk - php samler nogle data til mig i
mysql osv. og sender dem retur til mail-adressen.

Kan det lade sig gøre, eller skal jeg lave script i et andet sprog. Og
hvordan?

Mvh

Peter, eaid.dk

Fra : Mickey

Dato : 23-02-01 20:17

"Peter Skjelbo, eaid.dk" <peter@eaid.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> mysql osv. og sender dem retur til mail-adressen.
>
> Kan det lade sig gøre, eller skal jeg lave script i et andet sprog.

vil mene det var smartere med perl, men det kan svjv godt laves i
PHP - har overvejet samme type script til at udføre bestemte
kommandoer ;)

--
Mickey

Fra : John Mørck Hansen

Dato : 23-02-01 20:52

> [...]
>
> Jeg sender en mail/sms til script@eaid.dk - php samler nogle data til mig
> mysql osv. og sender dem retur til mail-adressen.

Jeg tror ikke helt jeg er med her!!! Skal scriptet kaldes af din mail-client
?

(John =

Fra : Mickey

Dato : 23-02-01 21:54

"John Mørck Hansen" <adilock@it.dk> skrev i en meddelelse
> "Peter Skjelbo, eaid.dk" <peter@eaid.dk> skrev

> Jeg tror ikke helt jeg er med her!!! Skal scriptet kaldes af din
mail-client

ja, du sender en SMS eller en email - i din alias fil sætter du så den
adresse du sender til til at gå til scriptet hvorefter scriptet laver
noget og afslutter med at sende en mail...

--
Mickey

Fra : Bo Meyer

Dato : 24-02-01 09:13

"Peter Skjelbo, eaid.dk" wrote:
> Kan man med php lave et script, der aktiveres, når man sender en email til
> en bestemt adresse.

Hvis du bruger sendmail under unix kan du oprette en .forward fil
under script brugernavnet. Forwardfilen kunne for eksempel have
dette indhold:

"|/www/script/smsmail.php"

Når en epost ankommer til script brugeren vil denne blive sendt
videre til smsmail.php scriptet.

Det forudsættes her at php er kompileret i cgi udgave.

smsmail.php kunne så se således ud:

#!/usr/local/bin/php -q
<?
// Læs epost
$fp = fopen("/dev/stdin", "r") or die("stdin kunne ikke åbnes\n");
while (!feof($fp)) {
$str = chop(fgets($fp,1024));
... læs of fortolk eposten og udfør hvad der skal udføres ...
}
fclose($fp);
?>

--
Bo Meyer

Fra : Peter Skjelbo, eaid.~

Dato : 24-02-01 10:14

Bo Meyer <bmeyer@relief.dk> skrev i en news:3A976D25.5943D96E@relief.dk...

> Hvis du bruger sendmail under unix kan du oprette en .forward fil
> under script brugernavnet. Forwardfilen kunne for eksempel have
> dette indhold:
>
> "|/www/script/smsmail.php"

Det vil jeg gerne have forklaret lidt mere. Jeg har lavet en email-adr
sys@eaid.dk - DHT, som er vores host, kører unix. Hvor skal forward filen
ligge, og hvad skal den hedde? DHTs mailmanager vil ikke gå med til, at jeg
under forward skriver et filnavn.

-Peter

Fra : Bo Meyer

Dato : 24-02-01 10:38

"Peter Skjelbo, eaid.dk" wrote:

> [...]
> ligge, og hvad skal den hedde? DHTs mailmanager vil ikke gå med til, at jeg

Jeg kan kun forklare dig hvad man gør under standard sendmail.

Filen skal hedde ".forward" og skal placeres i brugerens "sys"
hjemmebiliotek.

Indholdet af filen skal f.eks. være:

"|/www/script/smsmail.php"

dobbelt.pling pipe-tegn kommando dobbelt-pling.

--
Bo Meyer

Fra : Thomas Purkaer Niels~

Dato : 24-02-01 15:18

"Peter Skjelbo, eaid.dk" <peter@eaid.dk> wrote in message

> [...]
> sys@eaid.dk - DHT, som er vores host, kører unix. Hvor skal forward filen
> ligge, og hvad skal den hedde? DHTs mailmanager vil ikke gå med til, at

Hos DHT skal du ftp til mail.ditdomæne.dk og selv lave en fil der hedder eks
hvis email adressen skulle være test@ditdomæne.dk

så laver du en fil der hedder

..qmail-test

og i den skriver du så |/sti/til/scriptet.php

MVH
Thomas

Fra : Peter Skjelbo, eaid.~

Dato : 24-02-01 18:15

Thomas Purkaer Nielsen <thomas@websup.dk> skrev i en
> Hos DHT skal du ftp til mail.ditdomæne.dk og selv lave en fil der hedder
eks
> hvis email adressen skulle være test@ditdomæne.dk

Mange tak for det - nu er der kun et problem. Det virker ikke. Scriptet
kører først, når jeg henter siden i browseren. Jeg har sat rettighederne til
execute, som det står jeg skal på mbn.dk. Nogen ideer?
Koden ses nedenunder:
Mvh

Peter, eaid.dk

#!/usr/local/bin/php -q
<?
$send = "Bannere: ";
require("/hotel/eaid/system.php");
// Læs epost
$fp = fopen("/dev/stdin", "r") or die("stdin kunne ikke åbnes\n");
while (!feof($fp)) {
$str = chop(fgets($fp,1024));

$conn_id = mysql_connect($dbserver, $user, $pass)
OR DIE ("MySQL kunne ikke connecte");
mysql_select_db($db)
OR DIE ("MySQL kunne ikke finde databasen");

$query = mysql_query("SELECT * FROM banner ORDER BY id desc limit 0,5");
while ($row = mysql_fetch_array($query))

$dato = $row["dato"];
$hits = $row["hits"];
$send .= "$dato - $hits. ";
}
mail("26714183@sms.mobilix.dk","eaid",$send,"From: eaid(eaid@eaid.dk)");
}
fclose($fp);
?>

Fra : Thomas Purkaer Niels~

Dato : 24-02-01 18:21

> [...]
til
> execute, som det står jeg skal på mbn.dk. Nogen ideer?

Yep du har sikkert uploaded i binary du skal huske at uploade i ASCII format
som er UNIX formatet. Prøv det.

MVH
Thomas

Fra : Peter Skjelbo, eaid.~

Dato : 24-02-01 20:24

> Yep du har sikkert uploaded i binary du skal huske at uploade i ASCII
format
> som er UNIX formatet. Prøv det.
Det prøvede jeg så - med samme resultat. Har på fornemmelsen, at det må være
i .qmail-filen, problemet ligger, selv om jeg har kigget det igennem 100-vis
af gange :/ Tror jeg må opgi'

Men tak for hjælpen, pænt af jer at tage tid.

-Peter

Fra : Niels Andersen

Dato : 25-02-01 10:29

> [...]
være
> i .qmail-filen, problemet ligger, selv om jeg har kigget det igennem

Du siger du kan få den frem i browseren? Det skulle da vist ikke kunne lade
sig gøre...
Prøv lige at fortæl helt præcist hvilken server du ligger php-filen og
..qmail-filen, hvor på serveren, og hvad filerne hedder.

Mvh.

Niels Andersen

Fra : Peter Skjelbo, eaid.~

Dato : 25-02-01 10:59

Niels Andersen <niels-usenet@myplace.dk> skrev i en
> [...]
> Prøv lige at fortæl helt præcist hvilken server du ligger php-filen og
> .qmail-filen, hvor på serveren, og hvad filerne hedder.
Allerførst lagde jeg den i hotel/eaid/WWW/ - altså webroden. Derefter lagde
jeg den kun i hotel/eaid. Samme resultat.
Når jeg kalder den i roden, kan jeg se første linie af scriptet, altså
#!/usr....

Kan det være PHP, der ikke er kompileret i CGI udgave?

Jeg kommer i tanke om, at når jeg giver filnavnet endelsen php, er det php3
der parser koden - måske jeg skulle ændre det til php4 ?

Ellers har jeg lagt qmail-filerne som beskrevet. Jeg prøver lige
php4-endelsen - vender tilbage hvis det virker...

-Peter

Fra : Peter Skjelbo, eaid.~

Dato : 25-02-01 11:13

> Ellers har jeg lagt qmail-filerne som beskrevet. Jeg prøver lige
> php4-endelsen - vender tilbage hvis det virker...

Nå, virker stadig ikke. Lidt grundigere forklaring af hvad mine filer
hedder:

email adr: test@eaid.dk
..qmail: .qmail-test og ligger i mail.eaid.dk-roden, hvor de andre
..qmail-filer ligger.
indhold i denne: |/hotel/eaid/smssystem.php4
php fil hedder: smssystem.php4 og ligger i hotel/eaid

Lægger jeg filen smssystem.php4 hvor browseren kan nå den, aktivere filen,
modtager jeg få sekunder efter et bip på telefonen, hvor de data jeg ønsker
står. Hmmm...

-Peter

Fra : Niels Andersen

Dato : 25-02-01 15:49

"Peter Skjelbo, eaid.dk" <peter@eaid.dk> skrev i en meddelelse
> Kan det være PHP, der ikke er kompileret i CGI udgave?

Det er den, jeg bruger den... :)

Det er i øvrigt php4, og den ligger her:
/usr/local/bin/php

Dvs. den første linje i dit php-script skal være:
#!/usr/local/bin/php -q

Hvilket minder mig om... har du markeret filen som "executable"?

> Jeg kommer i tanke om, at når jeg giver filnavnet endelsen php, er det
php3
> der parser koden - måske jeg skulle ændre det til php4 ?

Nej, det er ligegyldigt hvad du kalder den. Du kunne kalde den
"sausage.php", "sausage.cgi", "sausage.exe", "sausage.fnat" eller bare
"sausage", det er fuldstændigt ligegyldigt. Den første linje i scriptet
afgør hvad der parser filen. :)

> Ellers har jeg lagt qmail-filerne som beskrevet. Jeg prøver lige
> php4-endelsen - vender tilbage hvis det virker...

Det gør det ikke. :)

Men igen, har du givet "alle" execute-rettigheder til filen?
Det kan gøres med de fleste ftp-programmer. Filen skal have rettighederne
"755".

Mvh.

Niels Andersen

Fra : Mickey

Dato : 25-02-01 19:50

"Niels Andersen" <niels-usenet@myplace.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
bare
> "sausage", det er fuldstændigt ligegyldigt. Den første linje i

husk, det er kun hvis du kører PHP i cgi udgaven, mine PHP filer
bliver parset pga .php efternavnet!

--
Mickey

Fra : Niels Andersen

Dato : 25-02-01 20:43

"Mickey" <news001@susie.dyndns.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
[...]

> husk, det er kun hvis du kører PHP i cgi udgaven, mine PHP filer
> bliver parset pga .php efternavnet!

I dette tilfælle kan der kun være tale om CGI-udgaven. Dette lille "stunt"
kan ikke gøres på nogen anden måde.
(Ud over noget underligt work-around)

Der er ingen webserver, browser eller socket forbundet med at starte og
udføre netop dette script.

Mvh.

Niels Andersen

Fra : Peter Skjelbo, eaid.~

Dato : 25-02-01 20:00

Niels Andersen <niels-usenet@myplace.dk> skrev i en
< [snip]En masse venlig hjælp...

Jeg har simpelthen forsøgt ALT. I morgen, når jeg kommer ud på skolen, ud
til den gratis linie til nettet, vil jeg dedikere mine to
programmeringstimer til at finde ud af, hvor hulen fejlen ligger! For noget
kunne jo efterhånden tyde på, det er mig...

Jeg har overført det hele i ascii, indholdet af .qmail-filen er
|/hotel/eaid/smssystem.php og filerne er executable og jeg ved ikke hvad.
Men mange tak for de mange løsningsforslag.

Venligst

Peter, én stakkel der snart sparker sin computer langt væk...

Fra : Niels Andersen

Dato : 25-02-01 20:55

> Jeg har overført det hele i ascii, indholdet af .qmail-filen er

Måske bare en tastefejl el. lignende fra din side, men der er kun én fil der
skal være executable, og det er php-filen. :)
Tror ikke det betyder noget med .qmail-filerne, men vi må jo prøve alt,
efterhånden. :)

Har du prøvet at telnette? Har du prøvet at arbejde lidt i en shell? Altså
taste nogle kommandoer i et unix-prompt...
I så fald kan du prøve at starte scriptet fra shell'en.
Hvis ikke, så er det vist for besværligt at lære bare for det... :)

Mht. rettighederne skal de være "755" og ikke "644". Kan også vises på en
anden måde:
Forkert: rw-r--r--
Rigtigt: rwxr-xr-x
Denne bruges af nogle ftp-programmer i fil-listerne.

Held og lykke med det. :)

Mvh.

Niels Andersen

Fra : Peter Skjelbo, eaid.~

Dato : 26-02-01 19:17

> [...]
> I så fald kan du prøve at starte scriptet fra shell'en.
> Hvis ikke, så er det vist for besværligt at lære bare for det... :)

Har snust lidt til det, men det er vist for besværligt

> Mht. rettighederne skal de være "755" og ikke "644". Kan også vises på en
> anden måde:
> Forkert: rw-r--r--
> Rigtigt: rwxr-xr-x

Er sat. Fik i dag en del mails retur fra maildemon - her stod der, at qmail
ikke kunne levere mailen til mit script. Har i dag snakket med en anden
DHT-bruger, der heller ikke kan få det til at virke. Måske man skulle
kontakte albers.

Heldigvis er jeg nu gået i gang med et nyt projekt, så jeg slet ikke har tid
til at blive irriteret - tror jeg foreløbig lader det blive ved det...

Mvh

Peter

Fra : Jan

Dato : 27-02-01 02:07

Hej
<en masse klip>

Jeg mener også at .procmail kan gøre noget hen af det samme.
(det siger min bog i hvert fald).

Fra : Niels Andersen

Dato : 27-02-01 18:21

> Fik i dag en del mails retur fra maildemon - her stod der, at qmail
> ikke kunne levere mailen til mit script.

Godt! Rigtigt godt! I de mails står der sikkert hvad problemet er! :)

Men hvad står der i de mails?

> Måske man skulle kontakte albers.

Han kan i hvert fald se på hvad problemet kan være. Hvis du tør kan du også
maile dit brugernavn og password til mig, så kan jeg kigge på det. :)

Mvh.

Niels Andersen

Fra : Peter Skjelbo, eaid.~

Dato : 27-02-01 20:21

> "Peter Skjelbo, eaid.dk" <peter@eaid.dk> skrev i en meddelelse
>
> Godt! Rigtigt godt! I de mails står der sikkert hvad problemet er! :)
>
> Men hvad står der i de mails?

Noget af en tråd vi er ved at få lavet... Har slettet mails'ne (dum som jeg
er) men der stod, at qmail ikke kunne aflevere mailen til f.eks.
/hotel/eaid/smssystem.php - der var flere forskellige stier. Jeg fik kun
seks smidt i nakken, så jeg tror, det har været imens at qmail-filen pegede
forkert, for jeg har sendt et halvt hundrede :)

Jeg turde godt sende bruger + pass til dig, men jeg ville sikkert få høvl af
kompagnonen, så jeg tror jeg nøjes med albers... På DHT's brugerform, hvor
jeg også har startet en tråd, er der endnu én, der ikke kan få det til at
virke - noget der kunne tyde på, vi ikke kører helt den samme php. De har jo
også flere forskellige servere, så..?

Mvh

Peter

Fra : Niels Andersen

Dato : 27-02-01 21:52

> [...]
> virke - noget der kunne tyde på, vi ikke kører helt den samme php. De har

Jeg ved faktisk ikke hvor mange mailservere de har, i hvert fald to...
Men vi to ligger i hvert fald på den samme mail-server. Og da først jeg
fandt ud af at jeg har adgang til mail-serveren som til www-serveren, så
havde jeg slet ingen problemer.

Mvh.

Niels Andersen

Fra : Peter Skjelbo, eaid.~

Dato : 03-03-01 20:02

> [...]
> Men vi to ligger i hvert fald på den samme mail-server. Og da først jeg
> fandt ud af at jeg har adgang til mail-serveren som til www-serveren, så

Nu var det ikke så meget mailserverne, jeg tænkte på, men mere webserveren.
Det ku jo være forskellig php-versioner...

Nedenunder en mail-notice fra mailerdeamon - den efterlyste du på et
tidspunkt.

Hi. This is the qmail-send program at dht.dk.
I'm afraid I wasn't able to deliver your message to the following addresses.
This is a permanent error; I've given up. Sorry it didn't work out.

<sys@eaid.dk>:
/hotel/eaid/smssystem.php4: not found
I'm not going to try again; this message has been in the queue too long.

-Peter

Fra : Niels Andersen

Dato : 03-03-01 23:50

> Nu var det ikke så meget mailserverne, jeg tænkte på, men mere
webserveren.
> Det ku jo være forskellig php-versioner...

Dette kører jo altså på mailserveren, så glem du bare alt om webserveren. :)

> Nedenunder en mail-notice fra mailerdeamon - den efterlyste du på et
> tidspunkt.
[...]
> <sys@eaid.dk>:
> /hotel/eaid/smssystem.php4: not found
> I'm not going to try again; this message has been in the queue too long.

Yeps, der står præcis hvad problemet er. Filen du har angivet eksisterer
ikke.
Den forventer det er et script, så hvis den findes men ikke er "executable"
kan det måske også give den fejl.

Men siden du roder webserver og mailserver sammen: Nu er det vel
mailserveren du har lagt php-filen på?

Mvh.

Niels Andersen

Fra : Peter Skjelbo, eaid.~

Dato : 04-03-01 11:04

> Men siden du roder webserver og mailserver sammen: Nu er det vel
> mailserveren du har lagt php-filen på?

:) ... har faktisk tænkt på, om det ikke var der, den skulle være, men nej,
tænkte jeg. Kan faktsik ikke huske om jeg har forsøgt, men det vil jeg da
lige prøve. Pinligt :)

Mvh

Peter

Fra : Peter Skjelbo, eaid.~

Dato : 04-03-01 11:24

Niels Andersen <niels-usenet@myplace.dk> skrev i en
> Men siden du roder webserver og mailserver sammen: Nu er det vel
> mailserveren du har lagt php-filen på?
Ja, så virker det - simpelthen.

Da jeg før smed smssystem.php op på mailserveren, glemte jeg en detalje: jeg
require'er et andet php-dokument, hvor passwords'ne til mysqk ligger - dette
havde jeg ikke lagt op på mailserveren.

Men nu virker det - endda så godt så jeg ved en enkelt mail fik smidt 25
sms'er tilbage i hovedet. Min mail() kommando lå i en løkke, der åbenbart
kørte i det uendelige...

Men tusind tak for hjælpen, jeg er en klogere mand nu...!

-Peter

Fra : Niels Andersen

Dato : 24-02-01 14:12

"Peter Skjelbo, eaid.dk" <peter@eaid.dk> skrev i en meddelelse
> Det vil jeg gerne have forklaret lidt mere. Jeg har lavet en email-adr
> sys@eaid.dk - DHT, som er vores host, kører unix.

Jeg har netop lavet noget i den stil, hos DHT.

Lav en email-adresse i mail-manageren, men lad være med at lave en mailkonto
eller noget som helst.
Så skal du have fat i "mail.domain.dk" (mail-serveren er en anden maskine).
FTP eller SSH.

Der ligger en masse ".qmail"-filer. Hver fil indeholder opsætningen til én
email-adresse.
Har du fx. lavet adressen test@domain.dk hedder filen ".qmail-test". Denne
fil skulle gerne være tom.
I denne fil skal du have følgende linje:

|/hotel/domain/script-navn.php

Så vil emails sendt til den adresse komme over i php-scriptet.

Bo har vist dig hvordan du så får php til at læse emailen.

Mvh.

Niels Andersen