Død computer pga. strømsvigt
Fra : hjalte aka. izeqb

Dato : 27-09-02 12:34

Hej alle...
I en tidligere post har jeg skrevet hvordan min computer gik død efter et at
strømmen gik.

Nu skal jeg så reperere den her i weekenden.
Men jeg ved sg' ikke helt hvad der er galt.

Det ser ud som om strømforsyningen virker, den giver i hvertilfald strøm til
bundkortet (lampen lyser på MB), men blæseren starter ikke når jeg vil
tænde.

Kan jeg risikere at Bundkortet er dødt, og er der evt. andet jeg skal være
opmærksom på?
Andre dele i computeren der kan have taget skade?

En anden underlig ting er at min skærm også er begyndt at flimre og vise
billedet meget uskarpt efter det skete. Hvad kan det være?

MVH.
Hjalte

Fra : Niels Andersen

Dato : 27-09-02 13:17

hjalte aka. izeqb wrote in <an1fvu$1pa5$1@news.cybercity.dk>:
> [...]
> opmærksom på?
> Andre dele i computeren der kan have taget skade?

I princippet kan alt, hvad der har forbindelse med strømforsyningen (direkte
eller indirekte) tage skade af "forkert strøm". Det vil sige alt elektrisk.

Lampen kan godt lyse på bundkortet, selv om både strømforsyning og bundkort
er gået i stykker.

Jeg ville teste de enkelte dele fra computeren, i en anden computer.

Jeg ville være påpasselig med strømforsyningen, du *kan* være så uheldig, at
den ødelægger alt hvad du sætter den til!

Da den slet ikke vil starte op, fejler mindst én af disse dele noget:
Strømforsyning, bundkort, cpu, ram, grafikkort.

Med "fejle noget" kan det være så simpelt, at det måske bare skal skilles
ad, og samles igen. Men når det er som følge af strømsvigt, så er der nok
noget der er gået i stykker.

> En anden underlig ting er at min skærm også er begyndt at flimre og vise
> billedet meget uskarpt efter det skete. Hvad kan det være?

Den har nok også taget skade. Jeg ved ikke præcist hvad der kan være sket,
med de symptomer, men i bedste fald skal den bare justeres.

I øvrigt vil et strømsvigt i sig selv næppe være mere (fysisk) skadeligt,
end når man normalt lukker en computer ned.
Der er nok sket det, at spændingen er øget først, så computeren har fået for
meget strøm.

--
Mvh.

Niels Andersen
(la nels. anersyn.)

Fra : hjalte aka. izeqb

Dato : 27-09-02 23:32

> Jeg ville være påpasselig med strømforsyningen, du *kan* være så uheldig,
at
> den ødelægger alt hvad du sætter den til!

Men jeg kan godt sætte en anden strømforsyning til den defekte computer uden
at risikere at den brænder af ik' ?

> [...]

> Den har nok også taget skade. Jeg ved ikke præcist hvad der kan være sket,
> med de symptomer, men i bedste fald skal den bare justeres.

Det har jeg prøvet, men det funker ikke helt.

Tak for hjælpen indtil videre

MVH
Hjalte

Fra : Niels Andersen

Dato : 28-09-02 08:02

hjalte aka. izeqb wrote in <an2mh6$6an$1@news.cybercity.dk>:
> Men jeg kan godt sætte en anden strømforsyning til den defekte computer
> uden at risikere at den brænder af ik' ?

Umiddelbart, ja.
Rent teknisk kunne det godt være at bundkortet kortslutter, så PSU'en
brænder af, men jeg ved ikke om det er noget der kan ske. :)

Jeg ville ikke frygte det, men jeg vil heller ikke udelade muligheden helt.

> Det har jeg prøvet, men det funker ikke helt.

Det kan godt være du misforstod mig, men jeg mente skille den ad, og justere
på de mange skruer der er inden i. :)

--
Mvh.

Niels Andersen
(la nels. anersyn.)

Fra : Hjalte aka. izeqb

Dato : 28-09-02 11:30

On Sat, 28 Sep 2002 09:01:52 +0200, Niels Andersen
<niels-usenet@myplace.dk> wrote:

>Det kan godt være du misforstod mig, men jeg mente skille den ad, og justere
>på de mange skruer der er inden i. :)

Nej, den fangede jeg godt

---
MVH.
Hjalte aka. izeqb

Fra : Hjalte aka. izeqb

Dato : 28-09-02 12:13

On Sat, 28 Sep 2002 12:30:21 +0200, Hjalte aka. izeqb <isak@city.dk>
wrote:

>Nej, den fangede jeg godt

Det jeg er kommet frem til nu er at Min strømforsyning er død, min
skærm har taget skade, jeg har mistet min ene harddisk, der er fejl på
samtlige 256 mb ram (tre Ram-klodser).

Alt dette har jeg fundet ud af ved at teste det i en anden maskine.
Min computer gider stadig ikke starte.'

Hvad kan det så være?

Motherboard?
CPU?
GPU? (selvom det ser ud til at virke i den anden maskine)

Og lige til sidst, kan alt det virke ske, pga. en sølle strøm-svigt?

---
MVH.
Hjalte aka. izeqb

Fra : Jens C. Hansen [Oden~

Dato : 29-09-02 20:13

Hjalte aka. izeqb wrote:

> Og lige til sidst, kan alt det virke ske, pga. en sølle strøm-svigt?

Nej, det er fordi du bare slog relæet til igen, uden at slukke for noget
inden du gjorde det.
Dermed lavede du en pokkers stor transient, som sandsynligvis nakkede
din computer osv.
Når strømmen går, altid slukke for så meget som man kan, inden man slår
relæet til igen, og derefter tænde tingene igen en for en.

Fra : hjalte aka. izeqb

Dato : 29-09-02 21:45

Jens C. Hansen [Odense] <greylion@gmx.net> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3d9750a5$0$32507$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> [...]
> Når strømmen går, altid slukke for så meget som man kan, inden man slår
> relæet til igen, og derefter tænde tingene igen en for en.

Damn....
Ligesom et lynnedslag?
Pokkers...

Kan en UPS forhindre sådan noget i at ske en anden gang?

MVH.
Hjalte

Fra : Jens C. Hansen [Oden~

Dato : 30-09-02 09:06

hjalte aka. izeqb wrote:

> Kan en UPS forhindre sådan noget i at ske en anden gang?

Ja, men så er det måske den UPS som bliver ristet istedet for.

Fra : Jens C. Hansen [Oden~

Dato : 30-09-02 09:17

Hjalte aka. izeqb wrote:
> Min computer gider stadig ikke starte.

Med alt det som er gået i stykker, ligner det faktisk lidt et lynnedslag..

> Hvad kan det så være?
>
> Motherboard?

Der kan sagtens være noget der er ristet på det, ja.
Især fordi alle ramstængerne blev defekte da det skete.

> CPU?

Ikke nødvendigvis, prøv den i et andet bundkort.

> GPU? (selvom det ser ud til at virke i den anden maskine)

Hvis kortet virker i en anden pc, nej.

Fra : hjalte aka. izeqb

Dato : 30-09-02 11:19

Jens C. Hansen [Odense] <greylion@gmx.net> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3d980865$0$32525$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> [...]
> Især fordi alle ramstængerne blev defekte da det skete.

> Ikke nødvendigvis, prøv den i et andet bundkort.

Det virker i en anden PC, men når jeg skal afspille videofiler. går det helt
i sort.
Kan det være at det bare har taget skade, men stdig virker?

`MVH.
Hjalte

Fra : Jens C. Hansen [Oden~

Dato : 30-09-02 11:31

hjalte aka. izeqb wrote:

> Det virker i en anden PC, men når jeg skal afspille videofiler. går det helt
> i sort.
> Kan det være at det bare har taget skade, men stdig virker?

Har du installeret nyeste driver til det?

Fra : hjalte aka. izeqb

Dato : 27-09-02 23:32