sql problem med opdatering af db
Fra : Johs. Veje

Dato : 27-09-02 09:39

Jeg har følgende kode og når jeg udskriver min sql sætning så er den:
UPDATE login SET count=1,slogon='27-09-2002 10:36:40', WHERE
brugernavn='johs'

<%
' Her kommer en counter til opdatering af db
dim navn, count, strCOUNT, tid
brugernavn = rs("brugernavn")
count = RS("count").Value + 1
tid = now

strCOUNT = "UPDATE login"
strCOUNT = strCOUNT & " SET count=" & count & ","
strCOUNT = strCOUNT & "slogon='" & tid & "',"
strCOUNT = strCOUNT & " WHERE brugernavn='" & brugernavn & "'"

'response.write tid
'response.write strCOUNT

Conn.Execute strCOUNT 'linie 39
%>

giver fejlen:
Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers (0x80040E14)
[Microsoft][ODBC Microsoft Access-driver] Der er en syntaksfejl i
UPDATE-sætningen.
line 39

Jeg har en formodning om at det er noget med tid=now, men jeg kan skisme
ikke finde det. Alle mine databasefelter er tekst undtaget count

Er der en der kan se det ?
mvh
Johs.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 27-09-02 10:10

Johs. Veje skrev:

> 'response.write tid
> 'response.write strCOUNT

Hvad får du ud hvis du fjerner ovenstående udkommenteringer?
(Jeg har vist sagt det et par gange før - udskriv den færdige
sqlvariabel - hver gang der er problemer med den - og helst
inden der spørges her i gruppen).

> Jeg har en formodning om at det er noget med tid=now, men jeg
> kan skisme ikke finde det. Alle mine databasefelter er tekst
> undtaget count

Hvorfor gemmer du en dato (tid) i et tekstfelt?

Hvis du laver det om til et datofelt kan du i din updatesætning
kalde Now i Access - i stedet for som nu at kalde den i asp og
sende resultatet til Access. Så vil updatesætningen blive noget
i retning af:

strUpd = "UPDATE login SET count = " & count & ", slogon = Now() " & _
   "WHERE brugernavn = '" & brugernavn & "'"

--
Jens Gyldenkærne Clausen
nødvendigt for at forstå dit svar i sammenhængen.

Fra : Johs. Veje

Dato : 27-09-02 10:39

> (Jeg har vist sagt det et par gange før - udskriv den færdige
> sqlvariabel - hver gang der er problemer med den - og helst
> inden der spørges her i gruppen).

og det var det jeg prøvede med:
"Jeg har følgende kode og når jeg udskriver min sql sætning så er den:
UPDATE login SET count=1,slogon='27-09-2002 10:36:40', WHERE
brugernavn='johs' "

Så jeg var da lidt ked af at du sætter mig på plads på den måde.
Men du løste mit problem, og TUSIND TAK for det.
Jeg erkender at jeg er grøn i asp-sammenhæg.

mvh
Johs.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 27-09-02 11:11

Johs. Veje skrev:

> og det var det jeg prøvede med:

Argh! Undskyld... Jeg havde totalt overset de første linjer i dit
indlæg. Beklager - min fejl.

> "Jeg har følgende kode og når jeg udskriver min sql
> sætning så er den: UPDATE login SET
> count=1,slogon='27-09-2002 10:36:40', WHERE
> brugernavn='johs' "

Ah - pludselig ser man det helt klart. Du har et komma før WHERE -
det skal væk.

> Så jeg var da lidt ked af at du sætter mig på plads på den
> måde.

Det kan jeg bestemt godt forstå. Jeg beklager endnu en gang.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Carsten Pedersen

Dato : 27-09-02 19:59

Hej, Johs.

Det er kommaet før WHERE, der giver fejlen.

C@rsten

Fra : Johannes Veje

Dato : 28-09-02 23:36

> Det er kommaet før WHERE, der giver fejlen.
>
> C@rsten

Tak for det, det er skønt at man kan få lidt hjælp når man går kold i
programmeringen.

Og til Jens, ingen grund til at undskylde så mange gange, alt er forladt....
Og det er rigtigt at man bør og skal udskrive sin sql før man spørger og
sammen med at man spørger.

Jeg synes som rimelig grøn i asp-faget at det er svært at få , og " sat
rigtig i sin sql, er der nogen der har en rigtig god opskrift eller Tutorial
hvor man gennemgår opbygningen af sql-sætningen til opdatering ??

mvh
Johs.

Fra : Jørn Andersen

Dato : 29-09-02 13:11

On Sun, 29 Sep 2002 00:36:26 +0200, "Johannes Veje" <jv@jv-data.dk>
wrote:

>Jeg synes som rimelig grøn i asp-faget at det er svært at få , og " sat
>rigtig i sin sql, er der nogen der har en rigtig god opskrift eller Tutorial
>hvor man gennemgår opbygningen af sql-sætningen til opdatering ??

Se evt. mit indlæg i tråden "Fejl i script...".
Date: Sat, 28 Sep 2002 19:25:10 +0200

--
Jørn Andersen,
Brønshøj