Snyde batteri til bærbar.
Fra : Erik Hansen

Dato : 27-09-02 07:32

Hejsa.

Jeg har en bærbar computer som jeg godt kunne tænke mig at tilslutte
min bils batteri.
Problemet er bare at jeg ikke kan få nogen bil-adapter til min bærbar
og i det eksterne stømstik skal den have en spænding på 19 Volt så det
kan jeg heller ikke bruge.

Da det eksisterende batteri er på 14,8 Volt og bilers spænding ca. er
på 13,2 Volt tænkte jeg at jeg måske kunne lave noget "fusk".

Men når jeg kikker på terminalerne på batteriet så ser jeg jo 6
terminaler.
Jeg har målt lidt på dem og fundet ud a at der er en plus terminal og
5 minus terminaler. På nogle af terminaler er det 14,8 Volt og på
nogle andre er der 16,? volt.

Det jeg tænke på var om der fantes nogen standard for sådan nogle
batterier?, for det er jo ikke helt lige til at finde ud af hvordan
jeg skal tilslutte bilens spændig? - hvis det altså kan lade sig gøre.

Det er en bærbar fra Zitech computer model ECS G720.

....:Hilsen Erik

Fra : Søren

Dato : 27-09-02 11:16

Hej Erik,

> [...]
> Problemet er bare at jeg ikke kan få nogen bil-adapter til min bærbar
> og i det eksterne stømstik skal den have en spænding på 19 Volt så det

Lav en selv.

> Da det eksisterende batteri er på 14,8 Volt og bilers spænding ca. er
> på 13,2 Volt tænkte jeg at jeg måske kunne lave noget "fusk".

Hmmm, det er jo din laptop, så jeg skal da ikke forhindre dig i at brænde
den af ;)

> [...]
> nogle andre er der 16,? volt.
>
> Det jeg tænke på var om der fantes nogen standard for sådan nogle

Nope.

> for det er jo ikke helt lige til at finde ud af hvordan
> jeg skal tilslutte bilens spændig? - hvis det altså kan lade sig gøre.

Det kan det ikke. (det sidste var et PUNKTUM ;)

> Det er en bærbar fra Zitech computer model ECS G720.

Lav en 12 -> 19V switcher (or B L7)

--
Venlig hilsen,
Søren