266 eller 200mhz FSB ??
Fra : Peter

Dato : 26-09-02 18:20

Hej alle.

Jeg har i lang tid efter hånden haft en computer med et Asus A7V rev 1.02
bundkort, og en 800mhz t-bird cpu. Nu vil jeg så gerne opgradere cpu'en til
en 1400mhz, men jeg har ingen anelse om jeg kan bruge en med 266mhz fsb
eller om jeg skal have en med 200mhz fsb. Manualen og kassen til bundkortet
har jeg ikke. Nogen der ved hvad jeg kan bruge?

--
Mvh.
Peter Bak

Fra : Jakob-H // iVER_uRT

Dato : 26-09-02 19:11

Du skal have en med 200Mhz FSB, da dit motherboard ikke kan klare meget over
de 200Mhz standard.
De 600Mhz forskel burde give dig et stort nok boost og sammen med et godt
grafikkort, vil de fleste spil køre glidende, hvis det er den slags du er
vild med! Du skal også være opmærksom på, om din køler er nok til den nye
CPU, hvis du vælger at købe den uden køler (Dem med køler hedder "In a
box"). Du skal ligeledes købe en Thunderbird og ikke en XP, MP eller Tbred,
da dit motherboard ikke understøtter de prosessortyper.

--
Med Venlig Hilsen / Best Regards
Jakob H // iVER_uRT@mail.dk

Fra : Peter

Dato : 26-09-02 19:32

> Du skal have en med 200Mhz FSB, da dit motherboard ikke kan klare meget
over
> de 200Mhz standard.

Okay, men jeg kører med PC133 RAM, og synes bare at det lød "passende" hvis
man skulle bruge PC100 RAM hvis man havde et bundkort der kunne køre 200mhz
på FSB, og PC133 hvis man havde et bundkort der kunne køre 266mhz på FSB'en.

> De 600Mhz forskel burde give dig et stort nok boost og sammen med et godt
> grafikkort, vil de fleste spil køre glidende, hvis det er den slags du er
> vild med!

Hæhæ, jeg har min C-64'er til at spille på

> Du skal også være opmærksom på, om din køler er nok til den nye
> CPU, hvis du vælger at købe den uden køler (Dem med køler hedder "In a
> box").

Yep, har allerede set på ny.

> Du skal ligeledes købe en Thunderbird og ikke en XP, MP eller Tbred,
> da dit motherboard ikke understøtter de prosessortyper.

Ja men, sker der noget hvis jeg køber en med 266mhz FSB? Hvis mit bundkort
nu kun kan klare 200, er det så ikke noget den selv justerer, eller som man
kan justere i BIOS'en?

Mvh.
Peter Bak

Fra : Jakob-H // iVER_uRT

Dato : 26-09-02 19:38

> [...]
200mhz
> på FSB, og PC133 hvis man havde et bundkort der kunne køre 266mhz på

Dit motherboard kan sættes til at køre RAM'en ved 266Mhz. Kig efter det i
din BIOS.
Manual kan desuden hentes på www.asus.com.tw --> Products --> Og så videre
:)

> Hæhæ, jeg har min C-64'er til at spille på

Der er satme også mange gode spil fra dengang :)

> [...]
> nu kun kan klare 200, er det så ikke noget den selv justerer, eller som

En 1400 vil nok køre: 1400/133*100 = ~1053Mhz, så der er ikke rigtigt vundet
noget der.
Du kan så vælge at låse dens multiplyer (Gangefaktor imod FSB'en. Fx. en
1000Mhz 200Fsb har en multiplyer på 10, da 10x100 = 1000 (FSB 200 er pga.
det er DDR)) op, men det er en længere affære, så det vil nok være det
letteste at købe en der passer til!

Fra : Peter

Dato : 26-09-02 19:55

> Dit motherboard kan sættes til at køre RAM'en ved 266Mhz. Kig efter det i
> din BIOS.

Jeg kan instille RAM'en til enten 100 eller 133 mhz?

> Manual kan desuden hentes på www.asus.com.tw --> Products --> Og så videre

Ja, men jeg synes der er så mange forskellige A7V'er, er ikke helt 100%
sikker på om hvilken der er den rigtige.

> En 1400 vil nok køre: 1400/133*100 = ~1053Mhz, så der er ikke rigtigt
vundet
> noget der.

Måske ikke, men en 1400mhz Thunderbird med 266mhz FSB er meget billigere end
en med 200mhz FSB.

> [...]
> 1000Mhz 200Fsb har en multiplyer på 10, da 10x100 = 1000 (FSB 200 er pga.
> det er DDR)) op, men det er en længere affære, så det vil nok være det

Det må jeg lege med senere...

Tror jeg køber en med 266mhz FSB.... det er billigst, og det kan vel ikke
køre dårligere end en med 200mhz FSB?

Mvh.
Peter Bak

Fra : Jakob-H // iVER_uRT

Dato : 26-09-02 20:06

> Jeg kan instille RAM'en til enten 100 eller 133 mhz?

Ja, mit ABIT KT7 med samme chipset som dit havde det!

> Ja, men jeg synes der er så mange forskellige A7V'er, er ikke helt 100%
> sikker på om hvilken der er den rigtige.

Prøv bare at tage den model der hedder "A7V", den er nemlig uden noget
ekstra geil oven i.

> Måske ikke, men en 1400mhz Thunderbird med 266mhz FSB er meget billigere
end
> en med 200mhz FSB.

Ja, der er selvfølgelig en væsentlig faktor :)

> Tror jeg køber en med 266mhz FSB.... det er billigst, og det kan vel ikke
> køre dårligere end en med 200mhz FSB?

Jo, den kommer til at køre de der 1050Mhz!
Du kan maile mig, så kan vi snakke om at få din CPU låst op!
Noget jeg da gerne vil gøre gratis for dig.

Fra : Peter

Dato : 26-09-02 21:51

Okay, har kigget lidt på det igen, og hentet en lille video der viser
hvordan man låser multiplyeren op ved at forbinde L1 broerne med en
stiftsblyant, ser lidt... sjovt ud. Ved ikke helt om jeg er modig nok til
den slags

Men konklusionen er så vidt jeg har forstået følgende:
Jeg kan købe en 1400 mhz med 200mhz FSB, og køre med den helt normalt.
ELLER jeg kan købe en med en FSB på 266 mhz, men så skal jeg låse
multiplyeren op, og sætte den anderledes, for at få samme hastighed (evt.
mere, da man så kan overclocke en del?).

Hm, tror det kræver lidt overvejelse da den første løsning er dyere, men
sikker - hvorimod løsning 2 er billig, og kan blive meget god, men.. også
virker lidt risikabel.

--
Mvh.
Peter Bak

Fra : Jakob-H // iVER_uRT

Dato : 26-09-02 21:50

Hvis du bruger en normal stiftblyant og ikke rammer stregerne ind i
hinanden, virker det 100% :)

Fra : Peter

Dato : 26-09-02 21:58

> Hvis du bruger en normal stiftblyant og ikke rammer stregerne ind i
> hinanden, virker det 100% :)

Spørgsmålet er bare hvor meget man ryster på hænderne når man skal lave det
trick første gang, på en meget lille dims man lige har betalt mange penge
for

Tror faktisk at jeg lige prøver med min nuværende 800mhz først, og lader
udfaldet af det forsøg bestemme hvilken mulighed jeg vælger!

Mvh.
Peter Bak

Fra : Simon Walther-Larsen

Dato : 26-09-02 19:59

"Peter" <admin@silkeborgmuseum.dk> har med klæbrige fingre ramt
tastaturet på en måde, så disse sprøde ord er fremkommet:

> [...]
>eller om jeg skal have en med 200mhz fsb. Manualen og kassen til bundkortet
>har jeg ikke. Nogen der ved hvad jeg kan bruge?

Hej !

Jeg har netop opgraderet en kammerats Duron 750 til en Duron 1200. Han
har et A7V rev. 1.01

Der var et enkelt problem ved den opgradering, og det var at der ved
opstart fremkom en "keyboard error/not present" efter 1200'eren var
kommet i.

Jeg blev nødt til at nedclocke til 12x90 for at kunne komme i BIOS og
ændre til "Halt on all errors but keyboard".
Derefter kunne jeg sætte den til 12x100 igen og alt "virkede".

Lær mere om A7V her : http://www.a7vtroubleshooting.com/troubleshoot/

PS : Husk at opdatere din BIOS.

--
MVH Simon Walther-Larsen
"Hvis alle tænker på sig selv, er der tænkt på alle"

Fra : Peter

Dato : 26-09-02 21:53

> Lær mere om A7V her : http://www.a7vtroubleshooting.com/troubleshoot/

Tak for linket!