Samle ny pc selv :-)
Fra : Lasse

Dato : 26-09-02 17:10

Hejsa
Har efterhånden haft pc et års tid og lærer nyt hver dag
Nu kunne jeg godt tænke mig at prøve at samle en selv, hvis jeg magter det.
Den skal absolut ikke være den dyreste model, gerne god til prisen og er
ligeglad med om vi snakker AMD eller Pentium processor. Bundkort har jeg
ikke meget forstand på hvad mærke man skal gå efter, men kunne godt tænke
mig at få en med en bushastighed på ca 400 mhz.
Kabinettet stiller jeg et krav til , Ikke kæmpe stort
Nogle der gider hjælpe, på forhånd tak

--
MVH Lasse (8900)

Håber dette er den rigtige gruppe ellers for jeg nok skæld ud
Ved svar direkte til mail skal FJERN væk.

Fra : Michael M Nielsen

Dato : 26-09-02 17:29

Lasse wrote:
> [...]
> Nogle der gider hjælpe, på forhånd tak
>
> Håber dette er den rigtige gruppe ellers for jeg nok skæld ud

Det vigtigste valg bliver dit valg af processor. P4 er noget dyrere end end
Athlon XP, så først skal du gøre op med dig selv hvad den skal bruges til

Skal du kun spille, surfe, tekstbehandling osv skal du have AMD. Skal du
igang med at lege at tegne i 3D og lignende, skal du have P4.

Bushastigheden bliver så afgjort af processoren

-Michael

Fra : Janner

Dato : 26-09-02 18:02

> Det vigtigste valg bliver dit valg af processor. P4 er noget dyrere end
end
> Athlon XP, så først skal du gøre op med dig selv hvad den skal bruges til

Mangler du en ekstra radiator skal det være AMD *GG*

Fra : Lasse

Dato : 26-09-02 19:08

> Mangler du en ekstra radiator skal det være AMD *GG*

Har gulvvarme i huset *SS*, hader at male

Fra : [TR]Fido_linux

Dato : 26-09-02 18:34

> Skal du kun spille, surfe, tekstbehandling osv skal du have AMD. Skal du
> igang med at lege at tegne i 3D og lignende, skal du have P4.

og det er jo så løgn
Alle de grafiske workstations vi sælger, er AMD, eller DUAL AMD, da de
performer bedre i de tegneprogrammer vores kunder bruger

Fra : Lasse

Dato : 26-09-02 19:10

Undskyld venner men er blevet mere forvirret

Skal spille Wartcraft 3, surfe, regneark og det var det.

Fra : Lars Pedersen

Dato : 26-09-02 19:59

Hej Lasse!

Som du sikkert har bemærket er det lidt en religionssag, hvorvidt man vælger
Intel eller AMD. Jeg skal ikke rode videre i religionsstriden (he he - blot
konstatere, at jeg selv har en P4).

Både AMD og Intel (ny processorer fra disse producenter) vil uden problemer
kunne klare dine krav, så det er lidt op til dig selv.

Jeg var ikke selv i tvivl, da jeg købte.... og hvis du så fx også køber et
Asus board, så er du utvivlsomt godt kørende.

Kan kun anbefale dig selv at bygge din computer - det er jo netop sådan man
lærer, hvordan dyret fungerer. MEN pas nu på en ting: Statisk elektricitet.
Ikke at jeg nogensinde har prøvet at brænde noget af, men det må simpelt hen
være den vildeste nedtur at smadre computeren inden man overhovedet har fået
den samlet....

Rigtig go' fornøjelse!

- Lars

PS.: Hvis du vil have en FSB på 400 eller 533 MHz, så bliver du nødt til at
vælge Intel P4, da AMD kører med 200/266.

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 26-09-02 21:02

> [...]
> mig at få en med en bushastighed på ca 400 mhz.
> Kabinettet stiller jeg et krav til , Ikke kæmpe stort

Jeg får sikkert skæld ud for denne konfig, men jeg har lavet 4 af dem og de
kører uden problemer.
Mobo: Soltek (har lavere fejl procent end ASUS)
CPU: AMD (hastighed afhænger af pengepungen.)
Ram: min 512 MB min. pc 2100
Harddisk: Seagate ATA133 7200 RPM <40 GB
Cd-rom: Enten combo med brænder og dvd, eller et DVD (bruger selv sony) og
en brænder.
Skærm: 17"-19" eller 15" TFT
Logitech cordles keyboard (ergonomisk?) og optisk mus, eller trackball.
Cpu blæser: Silent viking fra Thermal take.
Kabinet: Midi tower, f.eks. codegen (min 300W PSU.)
Creative lydkort, med sourround og tilhørende højttalere.
Netkort: 10/100 (har både brugt billige og dyre, der er ikke den store
forskel til privat brug)
Kabinetblæser: f.eks. papst, det er en god ide at montere støvfilter på
blæseren.
Floppy drev: Lige meget hvilket mærke da du sikkert ikke kommer til at bruge
det ret meget. Alternativt kan du kigge på de såkaldte LS120 drev, de er
fuldt kompatible med alm. floppy disk. Men kan lagre 120MB(på specielle
disks)

Den sidste maskine jeg lavede med denne konfig kostede ca. 12.000,- incl
moms og levering.(og TFT skærm)

Men du vil får lige så mange forskellige meninger og forslag som der er folk
der svarer dig herinde.

Thomas
This mail was scanned by Norton Antivirus 2002

Fra : Martin K

Dato : 26-09-02 21:29

Thomas Nørgaard wrote:
> Jeg får sikkert skæld ud for denne konfig, men jeg har lavet 4 af dem
> og de kører uden problemer.

Det ved jeg nu ikke om du gør, men...

> Mobo: Soltek (har lavere fejl procent end ASUS)

Jeg ville hellere have Asus! Men det er jo en smagssag....

> CPU: AMD (hastighed afhænger af pengepungen.)

AMD er det eneste rigtige

> Ram: min 512 MB min. pc 2100

Simpelthen, og hvis der så stor Kingston på pakken er det jo super...

> Harddisk: Seagate ATA133 7200 RPM <40 GB

Seagate er fede diske... har selv en enkelt...

> Cd-rom: Enten combo med brænder og dvd, eller et DVD (bruger selv
> sony) og en brænder.

Ja, ja... mindre vigtigt...

> Skærm: 17"-19" eller 15" TFT

Samsung 959NF (mener jeg den hedder), er en glimragende 19"!

> Logitech cordles keyboard (ergonomisk?) og optisk mus, eller
> trackball.

Det er op til een selv hvad man foretrækker. Men jeg selv er mest til
Logitech..

> Cpu blæser: Silent viking fra Thermal take.

Den rigtige køler til den rigtige CPU.

> Kabinet: Midi tower, f.eks. codegen (min 300W PSU.)

Her ville jeg så gå hele vejen og vælge Chieftec eller AOpen...

> Creative lydkort, med sourround og tilhørende højttalere.

Jeps...

> Netkort: 10/100 (har både brugt billige og dyre, der er ikke den store
> forskel til privat brug)

Det er der nemlige ikke, snup bare det billige...

> Kabinetblæser: f.eks. papst, det er en god ide at montere støvfilter
> på blæseren.

Papst er super...

> [...]
> at bruge det ret meget. Alternativt kan du kigge på de såkaldte LS120
> drev, de er fuldt kompatible med alm. floppy disk. Men kan lagre

Det er jo en detalje... Hvad der i midlertid ikke er en detalje er, at det
lader til du har glemt grafikkortet. Her ville jeg nok vælge et Matrox
G400-'et eller andet', et ATi Radeon 9000 eller et GeForce 4 Ti4200...

--
Martin K

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 27-09-02 01:26

<snip>
> [...]
> lader til du har glemt grafikkortet. Her ville jeg nok vælge et Matrox
> G400-'et eller andet', et ATi Radeon 9000 eller et GeForce 4 Ti4200...

Sorry, jeg vidste der var noget jeg havde glemt
Men jeg er enig med dig i valget af kort.
Jeg bruger selv et noname med 'nvidia chips på. Det var hvad jeg havde råd
til dengang, men det virker fint og der er jo stadigvæk 2 års
garanti/reklamationsret.
Og efter 2 år skal det jo nok skiftes alligevel Men jeg bruger det
heller ikke til grafiktunge spil (højst lidt Red Alert 2 og Age of Empires
agtige spil)

Fra : Tinky Winky

Dato : 26-09-02 22:54

> Harddisk: Seagate ATA133 7200 RPM <40 GB

Laver de ATA133? Anyway det er ligegyldigt om det er ATA100 eller 133. Du
mener vel større og ikke mindre end 40GB?

Har selv en Barracuda IV 80gig, kan anbefales.

> [...]
> disks)
>
> Den sidste maskine jeg lavede med denne konfig kostede ca. 12.000,- incl

Min kostede under 3K kr. uden grafikkort og uden extern hardware som mus,
skærm. XP1800+, 80GB 'cuda, lyd+net indbyg. i K7S5A motherboard, dog kun
256MB PC2100 DDR RAM.

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 27-09-02 01:30

<snip>
> Laver de ATA133? Anyway det er ligegyldigt om det er ATA100 eller 133. Du
> mener vel større og ikke mindre end 40GB?

<snip>
Ja, selvfølgelig

En fordel ved seagate er at de bruger "liquid gel"-lejer så de larmer mindre
end mange andre i det prisleje.

Fra : pwa

Dato : 26-09-02 21:43

> [...]
> Ved svar direkte til mail skal FJERN væk.
>

> Kig engang på Gigabyte MB GA-7DXR....det er bare fremragende og et de
hurtigste MB`s

PWA

Fra : Lasse

Dato : 27-09-02 15:12

Hej igen

Har fundet følgende og ønsker kommentarer, please

1. Bundkort - ECS, K7S6A ATX
2. Processorer - AMD, Athlon Palomino XP 1700+ (1466MHz) Box
3. Kabinetter - Aashima, MidiTower WTY400 ATX

4. Grafikkort - Palit Microsystems, Daytona GeForce3 TI200 TV-Out

De koster en cirka pris samlet: 2500 kr
Er der evt andre dele til nogenlunde samme pris men bedre ?
Øhhh foresten hvad er forskellen på en processor der er boxed?

Fra : -=Madsen=-

Dato : 27-09-02 15:50

<---------->
> 4. Grafikkort - Palit Microsystems, Daytona GeForce3 TI200 TV-Out

<----------->
Abit Siluro GeForce3 TI200 koster kun 599,- Palit kortet er noget dyrer

http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1364937891

Der er ikke TVout på Abit kortet...

Fra : Michael M Nielsen

Dato : 27-09-02 16:29

Lasse wrote:
> Hej igen
>
> Har fundet følgende og ønsker kommentarer, please
>
> 1. Bundkort - ECS, K7S6A ATX
Jeg ville jo tage et asus - men det er smag og behag.

> 2. Processorer - AMD, Athlon Palomino XP 1700+ (1466MHz) Box
> 3. Kabinetter - Aashima, MidiTower WTY400 ATX
>
> 4. Grafikkort - Palit Microsystems, Daytona GeForce3 TI200 TV-
> Out
Spiller du meget? Ellers kig på G550 som har et bedre billed. Det har også
en bedre tv-out, hvis du vil bruge det

> De koster en cirka pris samlet: 2500 kr
> Er der evt andre dele til nogenlunde samme pris men bedre ?
> Øhhh foresten hvad er forskellen på en processor der er boxed?

En boxed er med køler

-Michael

Fra : Martin K

Dato : 27-09-02 17:04

Lasse wrote:
> Hej igen
>
> Har fundet følgende og ønsker kommentarer, please
>
> 1. Bundkort - ECS, K7S6A ATX

Ville jeg ikke vælge. Asus er altså kongen Desuden har jeg læst i
bundkort-gruppen, at ECS'eren er 'for billig'. Der skulle vidst være nogel
grove fejl i deres BIOS'er... Jeg holder stadig på et A7V333. Det koster kun
900,- og det er ca. 300,- mere en dit board svjh...

> 2. Processorer - AMD, Athlon Palomino XP 1700+ (1466MHz) Box

Kanon. Har en selv

> 3. Kabinetter - Aashima, MidiTower WTY400 ATX

Kender det ikke, men sikkert ok...

> 4. Grafikkort - Palit Microsystems, Daytona GeForce3 TI200
> TV-Out

Efter hvad jeg har læst på Palit ville jeg ikke vælge deres kort...

> Øhhh foresten hvad er forskellen på en processor der er boxed?

Boxed får du køler + klistermæke med. AMD's boxedkølere er ikke lige så gode
som Intels, men med et Thermal Take Silent Viking, skulle du vidst være
sikret

--
Martin K