HJAELP, Restore af maskine
Fra : Rudi Hansen

Dato : 26-09-02 16:20

Min RedHat linux box er gået totalt død, disken er gået i stykker.

Heldigvis har jeg backup af maskine i form af .tar filer af alle filer,
hvordan restorer jeg det til en ny maskine?

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 27-09-02 09:20

Rudi Hansen wrote:
> Min RedHat linux box er gået totalt død, disken er gået i stykker.
>
> Heldigvis har jeg backup af maskine i form af .tar filer af alle filer,
> hvordan restorer jeg det til en ny maskine?

Hvordan er disse tar filer lavet?

Hvor har du dem nu (bånd, cdrom, anden harddisk?)

Mogens

Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08

Fra : Rudi Hansen

Dato : 27-09-02 10:07

> Hvordan er disse tar filer lavet?
# tar -c -v -f -z
Skulle de have været lavet på en speciel måde, så vil jeg da gerne vide det.

> Hvor har du dem nu (bånd, cdrom, anden harddisk?)
Jeg har dem på en anden harddisk.

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 27-09-02 10:59

Rudi Hansen wrote:

> # tar -c -v -f -z
> Skulle de have været lavet på en speciel måde, så vil jeg da gerne vide det.

Er det ét tararkiv af "/" eller hvad?

> Jeg har dem på en anden harddisk.

OK, hvis du havde dem på bånd ville du have
et problem.

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 28-09-02 15:32

Mogens Kjaer wrote:

> Er det ét tararkiv af "/" eller hvad?

Hvis du har alt som tar arkiv(er), er opskriften
følgende:

Boot RedHat i rescue mode.
Genopret filsystemerne med mke2fs (er det ext2
eller ext3? Hvilken redhat snakker vi om?).
Bemærk, alt på den partition forsvinder!

Hvormange filsystemer havde du - det hele
som én root partition?

mkdir /mnt/root
mount /dev/hda1 /mnt/root

(hvis din root skal ligge på /dev/hda1)

cd /mnt/root

Hvor har du dine .tar filer? På en harddisk
i samme maskine?

mkdir /mnt/backup
mount /dev/hdaxx /mnt/backup

tar xvpf /mnt/backup/dittararkiv.tar

Kørte du grub eller lilo som loader?

Hvis det var lilo, skal du:

chroot /mnt/root
lilo
ctrl-D

Sør for at cd'e ud af dine mount points,

umount /mnt/backup
umount /mnt/root

ctrl-D

Så bør det virke.

> OK, hvis du havde dem på bånd ville du have
> et problem.

RedHat har undladt at putte st modulet på
rescue cd'en. Redhat kører med en speciel
version af tar på rescue cden (busybox),
som ikke kan læse filer med meget lange filnavne.
Rigtigt, rigtigt usmart!

Jeg har lige checket Mandrake 9.0 for det
samme: De har st modulet med, og tar
ser rigtig ud. Men de har glemt mkfs.xfs,
så hvis man kører med XFS filsystemet og vil
lave en restore, har man et problem. Suk.

Fra : Rudi Hansen

Dato : 29-09-02 13:39

Ok det var en længere historie du fik skrevet her.

Ja

> Boot RedHat i rescue mode.
Er det noget jeg kan gøre fra cd'en ?

> Genopret filsystemerne med mke2fs (er det ext2
> eller ext3? Hvilken redhat snakker vi om?).
> Bemærk, alt på den partition forsvinder!
ext3 redhat 7.2.

> Hvormange filsystemer havde du - det hele
> som én root partition?
Nej jeg havde 5 partioner.
Filesystem 1k-blocks Used Available Use% Mounted on
/dev/hda7 148364 118530 23707 84% /
/dev/hda1 17534 6369 10260 39% /boot
/dev/hda8 2842573 1086121 1609459 41% /usr
/dev/hda5 954840 124000 792056 14% /var
/dev/hdc1 3844584 1322136 2327152 37% /home

> Hvor har du dine .tar filer? På en harddisk
> i samme maskine?
Ja.

> Kørte du grub eller lilo som loader?
lilo

Nå men mange tak for hjælpen, jeg må igang med at prøve.

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 29-09-02 17:56

Rudi Hansen wrote:

> Er det noget jeg kan gøre fra cd'en ?

Ja, læs hvad den skriver når den booter på installations CD'en.

Enten skriver man "rescue" eller også er det "linux rescue".

Fra : Rudi Hansen

Dato : 29-09-02 20:37

>Boot RedHat i rescue mode.
>Genopret filsystemerne med mke2fs (er det ext2
>eller ext3? Hvilken redhat snakker vi om?).
>Bemærk, alt på den partition forsvinder!

Bruger man også mke2fs på ext3?

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 30-09-02 08:02

Rudi Hansen wrote:

> Bruger man også mke2fs på ext3?

Ja.

mke2fs -j /dev/hda1

Og så mounter man vha:

mount -t ext3 /dev/hda1 /mnt/root

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 30-09-02 08:03

Mogens Kjaer wrote:

> Og så mounter man vha:
>
> mount -t ext3 /dev/hda1 /mnt/root

Evt. kan man under selve restore-fasen mounte som ext2 (ext3 er nemlig
bagudkompatibel med ext2 og kan mountes som ext2), hvis ens rescue-system
ikke har ext3.

/Rasmus

Eat right, exercise regularly, die anyway.

Fra : Rudi Hansen

Dato : 29-09-02 23:29

Nu er jeg ved at være kommet noget længere, men jeg har et lille problem når
jeg pakker tar filerne ud.

Jeg kører kommandoen.
#tar xvpf /mnt/backup/tarfil. -z

Jeg får så en del fejl der siger noget i denne her stil.
tar: usr/sbin/lwresd: Cannot create hard link to '/usr/sbin/named' : No such
file or directory.

Hvad betyder det??

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 30-09-02 08:18

Rudi Hansen wrote:
> [...]
>
> Jeg får så en del fejl der siger noget i denne her stil.
> tar: usr/sbin/lwresd: Cannot create hard link to '/usr/sbin/named' : No such

https://listman.redhat.com/pipermail/roswell-list/2001-August/001286.html

Den er meget svær at klare...

Da vi kørte redhat 7.2 havde jeg vistnok en speciel boot cd, hvor
jeg havde patchet tar. Eller var det til redhat 7.1?

Jeg har altid undret mig over at så få er stødt ind i dette
problem (plus et par andre i redhat) med at lave restore
i Redhat.

Det virker som om at ret få systemadministratorer omkring
i verden rent faktisk har prøvet, om de kan restore
deres backup på en tom maskine...

Jeg kan ikke lige klare dette problem, måske ville jeg
hente Mandrake 9.0's første CD og boote den i rescue
mode og se, om den kan klare problemet. Husk, der bliver
ikke installeret noget fra rescue cd'en, så der burde ikke
være problemer med at blande distributionerne sammen.

Fra : Rudi Hansen

Dato : 29-09-02 23:48

> Kørte du grub eller lilo som loader?
> Hvis det var lilo, skal du:

Og hvad gør man hvis man kører grub ??
Det gør jeg nemlig så jeg har et lille problem der.

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 30-09-02 07:33

Rudi Hansen wrote:

> Og hvad gør man hvis man kører grub ??

Så skal du svjh køre grub-install. Jeg kan dog ikke huske syntaksen (har
ikke kørt grub længe).

/Rasmus

Computers are like airconditioners:
They stop working properly if you open windows.