Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Ejendomsvurdering
Fra : Jacob Tjørnholm

Dato : 26-09-02 15:26

Hej alle,

Jeg vil gerne have omlagt mit nuværende obligationslån til et Flexlån for at
opnå en lavere ydelse. Og nu jeg er i gang ville jeg også gerne "overbelåne"
(belåne friværdi, hvad hedder det?) min lejlighed. I den forbindelse har min
bankrådgiver sagt, at banken gerne sender en vurderingsmand ud og kigger på
lejligheden.

Nu er jeg så i tvivl om, hvad sådan en fyr egentlig kigger på. Vi har nemlig
planer om at få malet opgangen (den er bestemt ikke ret pæn nu), men det ser
ud til at have lange udsigter. Derfor vil jeg nødig vente på det projekt,
inden jeg giver grønt lys til vurderingsmanden.

Kort sagt: Har det nogen betydning for vurderingen af lejliheden, hvordan
opgangen ser ud?

Med venlig hilsen,
Jacob Tjørnholm

Fra : Carsten Riis

Dato : 26-09-02 16:28

"Jacob Tjørnholm" wrote:

> Kort sagt: Har det nogen betydning for vurderingen af lejliheden, hvordan
> opgangen ser ud?

Er det trappeopgangen eller entreen i lejligheden du skal have malet?

Hvis det er opgangen, så burde det ikke være en del af vurderingen
(medmindre den totalt slidt ned og rådden, da der så kan komme
fællesudgifter på den dvs. det også vil belaste din lejligheds andel i
ejendommen).
Det er jo lejligheden som skal vurderes.

Hvorfor ikke a) få projektet overstået og b) give det bedste indtryk.

Med mandskab, rydning, afdækning og den rigtige maling, så skulle
projektet være overstået i løbet af en weekend.

--
Med venlig hilsen Carsten Riis
http://www.bloddonor.dk

Fra : Jacob Tjørnholm

Dato : 26-09-02 17:43

> Er det trappeopgangen eller entreen i lejligheden du skal have malet?

Det er trappeopgangen; se iøvrigt mit svar til Knud Thomsen.

Mvh., Jacob

Fra : Knud Thomsen

Dato : 26-09-02 17:05

Vurderingsmanden vil formentlig ikke interesse sig det fjerneste for det
maler problem. Hans opgave er at vurdere, hvilken værdi ejendommen har / kan
sælges til på det aktuelle tidspunkt. Udover værdien generelt kigger han
naturligvis på den generelle vedligeholdelsesstandard, som jo kan få
betydning for de kommende års udgifter. Her kan et par liter (manglende)
maling nok ikke have den helt store betydning.

Venlig hilsen
knud

Fra : Jacob Tjørnholm

Dato : 26-09-02 17:42

> [...]
> betydning for de kommende års udgifter.
> Her kan et par liter (manglende)
> maling nok ikke have den helt store betydning.

Tak for svarene til både dig og Carsten Riis.

Jeg burde måske lige have nævnt at vi allerede har aftalt at få en
malermester til at ordne opgangen, men arbejdet kan tidligst være færdigt om
4-5 uger. Det kommer iøvrigt til at koste ca. 20.000 kr., så hvis jeg nu
fortæller at det er en lille opgang med kun fire lejligheder, så kan I nok
regne ud hvordan standen er nu!

Men jeg vil ikke mene, at opgangen giver indtryk af at ville medføre
omkostninger fremover: Den er grim, men ikke faldefærdig.

Ville det være helt upassende simpelthen at gøre opmærksom på at den snart
vil blive sat i stand?

Mvh., Jacob

Fra : Knud Thomsen

Dato : 26-09-02 18:50

> [...]
> omkostninger fremover: Den er grim, men ikke faldefærdig.
>
> Ville det være helt upassende simpelthen at gøre opmærksom på at den snart

Det er da oplagt at nævne det, når nu maleren i øvrigt er bestilt allerede.
Man kunne forestille sig at vurderingsmanden bad om ejerforeningens
referater/beslutninger, så han bedre kan vurdere, hvordan ejendommen
planlægges vedligeholdt.
Venlig hilsen
knud

Fra : Carsten Riis

Dato : 27-09-02 01:04

"Jacob Tjørnholm" wrote:

> Ville det være helt upassende simpelthen at gøre opmærksom på at den snart
> vil blive sat i stand?

Næh, men fokuser på din lejlighed.

Opgangens tilstand skal måske bare nævnes i en bibemærkning evt. når
vurderingsmanden selv nævner det.

Han vil vel primært se på din lejlighed og dennes værdi.

Fra : Kenn Gerdes

Dato : 26-09-02 18:49

"Jacob Tjørnholm" skrev:

> [...]
"overbelåne"
> (belåne friværdi, hvad hedder det?) min lejlighed.

Jeg ved ikke om det har et bestemt udtryk. Men du kan låne op til 80 % af
handelsværdien (fratrukket den gæld du allerde har i kreditforeningen).

> Nu er jeg så i tvivl om, hvad sådan en fyr egentlig kigger > på.

Vurderingsmanden kigger på det samme som en ejendomsmægler ville gøre
(ejendomsmægleren er også vurderingsmand), nemlig hvad kan lejligheden
sælges for i dag. Dog må det forventens at vurderingsmanden ikke er helt så
"optimistisk" som en ejendomsmægler kan/vil være.

Forestil dig at du er en potentiel køber. Ville udseendet af opgangen få dig
til at synes at lejligheden er mindre værd?

Med venlig hilsen
Kenn Gerdes
--
Intet er som bekendt mere befordrende
for kreativiteten og produktiviteten end

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 26-09-02 23:29

"Kenn Gerdes" <kenn@kenngerdes.dk> wrote:

> [...]
> sælges for i dag. Dog må det forventens at vurderingsmanden ikke er helt

> "optimistisk" som en ejendomsmægler kan/vil være.

Toppen af optimisme i forbindelse med vurdering af fast ejendom findes hos
Told & Skat, mit hus blev på 2 år 300.000 mere værd.

Det tog kun 2 minutter for de to kvinder i højhælede sko at spørge hvad jeg
ønskede min vurdering ændret til, paf som jeg blev sagde jeg 300.000 mindre
end nu, og det blev godkendt samtidigt med at hun noterede at der var en
revne i en mursten i det vindue vi stod ud for.

Måske er de nye vurderingsregler ikke så dumme endda....

--
Med Venlig Hilsen

Ulrik Lunddahl - nospam037@lunddahl.dk
My heroes: Heddy Lamar, George Antheil and now also Anders Hejlsberg