Kan man selv samle et netværkskabel?
Fra : Søren Blom

Dato : 26-09-02 15:01

hej

I forbindelse med at jeg skal have ført et netværkskabel igennem en væg, har
jeg tænkt på, om sådan et er muligt at samle selv. Så jeg kan få kabel
igennem væggen uden at skulle finde det firkantet bord, så stikket også kan
komme igennem.

--
Søren Blom
soren@blom.dk

Fra : Robert Jensen

Dato : 26-09-02 15:04

"Søren Blom" <soren@blom.dk> wrote in message
> [...]
> jeg tænkt på, om sådan et er muligt at samle selv. Så jeg kan få kabel
> igennem væggen uden at skulle finde det firkantet bord, så stikket også

Sagtens.
man kan købe løse stik og kabler og selv samle dem.
det kræver bare en slags pistol...og den koster vist en hel del.
men på den anden side, så har man den jo så til en anden gang

mvh

Robert

Fra : Devast8or

Dato : 26-09-02 15:06

Ja, det kan godt lade sig gøre hvis du har den rigtige tang (den hedder en
Crimp tang, og kan fås mange steder. Det billigste jeg har set var ~100,-
hos www.el-supply.dk). Derudover skal du så også have nogle stik (køb
hellere et par for meget så har du nogle at lave fejl med :). Og så skal du
selvfølgelig sørge for at sætte stikkene rigtigt sammen, det gøres sådan
her: http://www.brinck.dk/patch.asp

Devast8or

--
Spamfilter activated

Fra : wuffer

Dato : 26-09-02 15:07

hmmmmm jeg gjorde det uden en tang det er bare spørgsmål om at købe de
rigtige stik... men jeg ved ik hva det var for nogle jeg brugte den
gang... sådan nogle med en grøn plastikting man satte ned over hvor
ledningerne ligger og så låser dem den fast... nemt og farvekoden lå
på stikket(mener jeg)

mvh wuffer

Fra : Søren Blom

Dato : 26-09-02 15:43

"Devast8or" <No@no.blowme> skrev
> [...]
du
> selvfølgelig sørge for at sætte stikkene rigtigt sammen, det gøres sådan

Wau, det var hurtig at svarene dukkede op. Tagen er blevet bestilt, nu får
jeg nok ikke brug for den så ofte, men så er der noget til værktøjskassen
*SS*.

Lige et tillægsspørgsmål, hvor lange må netkabler være når de skal gå fra en
Router og til en computer uden at man skal begynde at bruge forstærker osv.
jeg skal have et kabel på lige undre 10 meter.
--
Søren Blom
soren@blom.dk

Fra : KT

Dato : 26-09-02 15:46

> [...]
osv.
> jeg skal have et kabel på lige undre 10 meter.

På vores kollegie må kabler højest trækkes lidt over 100m (cat. 5 kabel til
100Mbit)

Mvh Kim

Fra : Jens C. Hansen [Oden~

Dato : 26-09-02 18:29

Søren Blom wrote:

> Lige et tillægsspørgsmål, hvor lange må netkabler være når de skal gå fra en
> Router og til en computer uden at man skal begynde at bruge forstærker osv.
> jeg skal have et kabel på lige undre 10 meter.

Ethernet-standarden siger max. 100 m.

Fra : wuffer

Dato : 26-09-02 15:04

det kan man sagtens har selv gjort det på en hel skole og ska det igen
hjemme hos de gamle.... så blir hullet heller ik så stort

mvh wuffer

Fra : Preben Andersen

Dato : 26-09-02 15:21

> [...]
> jeg tænkt på, om sådan et er muligt at samle selv. Så jeg kan få kabel
> igennem væggen uden at skulle finde det firkantet bord, så stikket også

Sæt en stikdåse op, det ser meget pænere ud. Den kan monteres uden brug af
specialværktøj. Fra stikdåsen bruger du så bare et patchkabel.

mvh
Preben

Fra : Cacba

Dato : 26-09-02 16:20

> Sæt en stikdåse op, det ser meget pænere ud. Den kan monteres uden brug af
> specialværktøj. Fra stikdåsen bruger du så bare et patchkabel.

Den koster jo ogsaa lidt mere end en tang (kan jo være han har et skab foran
hvor han gaar gennem væggen :).. og hvis han skal ind i flere rum..

Cacba Out..

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 26-09-02 16:52

"Cacba" <cacba@cacba.dk> wrote in message

> Den koster jo ogsaa lidt mere end en tang (kan jo være han har et skab
foran
> hvor han gaar gennem væggen :).. og hvis han skal ind i flere rum..

Ja, det koster lidt mere. Men er da bestemt pengene værd.

Hvis han har et skab, hvor alle kablerne samles. Er det da en endnu bedre
ide, at lave en ordenlig installation med fastmonterede stik.. Til skabet,
kan man så bare købe en "patchbox" til Lexcoms´ system.. Hvor man kan
montere 8 kabler...

Her er nogle prise:

Fra www.greenline.dk finder du det under "edb netværk"

Taget fra siden:

Udtaget:
Fuga dataudtag T1 Stp/utp

Leveres uden konnektor

Varenr. 1086017650

Pris ekskl. moms kr.: 73,22

Connectoren:
LexCom 125 Konnekt.UTP Cat.5E.

Kabel monteres UDEN tang.

Varenr. 1086009341

Pris ekskl. moms kr.: 51,22

monteringsramme:

Lexcom montageramme u/låg

Varenr. 1086017825

Pris ekskl. moms kr.: 1,82

Derudover alm. marteriel:

Underlag:

Underlag for afbryder

Varenr. 1017032895

Pris ekskl. moms kr.: 15,68

Ramme:
ramme 50 til afbryder

Varenr. 1017018945

Pris ekskl. moms kr.: 4,39

73,22+51,22+1,82+15,68+4,39 = 146,33,- + 25% = 182,9125,-

Så skal du selvf. bruge det i begge ender.. Og husk kabel og evt. kanal.
Patch

Fra : Søren Blom

Dato : 27-09-02 10:06

"Preben Andersen" <pran@privat.dk> skrev

> Sæt en stikdåse op, det ser meget pænere ud. Den kan monteres uden brug af
> specialværktøj. Fra stikdåsen bruger du så bare et patchkabel.

Enig og det kan godt være at der kommer en stik dåse op på hver side af
væggen.
Men det er ikke en pærenemt løsning der skal laves, men en der skal være der
et års tid eller mindre og hullet kablet skal trækkes igennem, kan gemmes
væk i et hjørne ved en radiator, så det går nok at trække kablet lige
igennem uden at sætte stikdåse op, men nu må vi se. Er vel ikke søn af en
elektriker for intet

--
Søren Blom
soren@blom.dk