Gartner i Thisted
Fra : Lykke Juhler

Dato : 26-09-02 13:26

Hej

Jeg er i Højst sogn, Sønderjylland, stødt på en Jens Lassen Andersen, -søn
af Gartner i Thisted Anders Nielsen og dennes hustru Kjesten Kristensen.

Jens Lassen Andersen er født omkring 1815.
Han er vaccineret d. 19. juli 1817 af en Wittendorf, der står som distrikts
Kirurg, Thisted.

Om det er selve Thisted eller bare et eller andet sted i Thisted amt, ja det
ved jeg ikke noget om.

Et sted står sågar at han er født Thisted, Jylland.

Kan nogen hjælpe mig med at få opklaret, hvor han kommer fra.

Med venlig hilsen

Lykke Juhler
fam.juhler@mail.telecomnet.dk

Fra : Lars Kr. Lundin

Dato : 26-09-02 16:15

Thu, 26 Sep 2002 14:25:36 +0200 skrev Lykke Juhler:

Jens Lassen Andersen er født omkring 1815. Han er vaccineret d. 19. juli
> 1817 af en Wittendorf, der står som distrikts Kirurg, Thisted.

> Kan nogen hjælpe mig med at få opklaret, hvor han kommer fra.

(Dit tastatur har et '?', som er godt til afslutning af spørgsmål).

Jeg har to aner vaccineret af Wittendorf. Den ene er født og døbt
i Thisted købstad december 1820 og vaccineret juli 1823. Den anden
er født og døbt i Sennels sogn omkring januar 1826 og vaccineret
juni 1828.

Så selv om du kan starte med Thisted købstad, er han ikke
nødvendigvis døbt der. Mine to aner blev iøvrigt vaccineret i
2.5 års alderen, så det blev din gartnersøn måske også.

Mvh,
-Lars Lundin.
--
GEDCOMP: En omfattende og gratis database for slægtsforskere med
interesse i Danmark: http://www.lklundin.dk/gedcomp/

Fra : K. Thidemann

Dato : 26-09-02 21:21

On Thu, 26 Sep 2002 14:25:36 +0200, "Lykke Juhler"
<fam.juhler@mail.telcomnet.dk> wrote:

> [...]
>
>Jens Lassen Andersen er født omkring 1815.
>Han er vaccineret d. 19. juli 1817 af en Wittendorf, der står som distrikts

Wittendorf har jeg også et uden for Thisted by.

Vester Han- Herred har distriktslægerne:

C. F. Ramløse, krigsråd (1829-48), bopæl i Kettrup.
N. G. Mynster, krigsråd (1849-55), bopæl i Kettrup.
Isac Nathan Cantor (1856-63) bopæl i Kettrup.
G. E. F. M. Fangel (1864-75) bopæl i Elmelund.
H. B. Schierup (1875-97), bopæl i Elmelund, senere Kettrup.
A. L. A. Bartsch (1898 -1915) bopæl i Fjerritslev

Mvh
K. Thidemann

Fra : Ole Bech Knudsen

Dato : 26-09-02 21:42

Anton Ivar Wittendorff var distriktskirurg i Thisted fra 1815 til1849.
Desværre indeholder arkivet for "Stiftsfysikatet for Viborg og Thisted
amter" først vaccinationsprotokoller fra 1818ff.
Og i Thisted Lægedistrikts arkiv ses slet ikke bevaret
vaccinationsprotokoller.
Mvh.
Ole Bech Knudsen

Fra : K. Thidemann

Dato : 27-09-02 10:01

On Thu, 26 Sep 2002 22:42:21 +0200, "Ole Bech Knudsen"
<obk.aarhus@mail1.stofanet.dk> wrote:

> [...]
>amter" først vaccinationsprotokoller fra 1818ff.
>Og i Thisted Lægedistrikts arkiv ses slet ikke bevaret

Sennels sogn 1773-1814, Hillerslev herred, Thisted amt, HMB C 105-2,
kort 2/3

Julii 5te Aar 1817 vaccineret af Hr. distr. Anton Wittendorp

En liste med børn boende i Sennels sogn.

Jens Lassen Andersen kan jeg ikke finde.

Mvh
Ketty Thidemann

Fra : Lykke Juhler

Dato : 27-09-02 14:10

> [...]
>
> Et sted står sågar at han er født Thisted, Jylland.
>
> Kan nogen hjælpe mig med at få opklaret, hvor han kommer fra.

Hej igen

Foreløbig tusind tak for de svar der er kommet indtil nu, -

Jeg har lige en tilføjelse til historien om Jens Lassen Andersen, -han er
faktisk en spændende person.

Han bliver 1839 gift med Gunder Maria Christensen i Højst kirke. De får en
datter 3 måneder senere som dør og moderen dør i barselssengen.
1843 bliver han igen gift, denne gang med Cathrine Margretha Thomsen, 3
måneder senere får de en datter, som overlever. Ved vielsen står han til at
være 28 år, hvilket stemmer overens med at han er fra ca 1815 og 2,5 år ved
vaccinationen.

Så forsvinder parret, -i 1856 dukker han op i Ubjerg sogn med en ny kone
(Inge Maria Andersen) og har da 2 børn med hende, 2 mere kommer til, og i
1858 dør hun i barsels-sengen. Barnet ser ud til at overleve.
I 1863 overgår han til fattigvæsenet og de to ældste børn kommer på
(armenanstalt, det står jo på tysk) fattiggården eller et
børneforsogshjem, -men i Thisted. De bliver altså "deporteret" fra Ubjerg
sogn som er det sydligste sogn i Jylland helt op til Thisted.
Hvad der sker med de to yngste fremgår ikke af mandens livshistorie fra 1866
hvor han dør.
Der fremgår det også, at han har boet i Süder Lügum sogn i de år, hvor jeg
ikke kunne finde ham, -jeg skal altså til Tyskland for at kortlægge de
år, -da det ikke umiddelbart så ud til at LAA havde den årrække af
kirkebøger stående fra Süder Lügum.

Jeg synes egentlig han er en spændende person, -som jeg med lidt held har
mulighed for at finde temmelig meget om.

Der må være noget fra den "Armenanstalt" i Thisted hvor børnene kom
til, -eller hvad??????????????? (jeg kan skam godt skrive spørgsmålstegn, I
får lige et par ekstra i tilfælde af, at jeg har glemt nogen andre steder
.

Et andet begreb kommer frem i hans livshistorie, "Armenrecht". Skal det
oversættes til fattigvæsenet, -eller fattigkommisionen som det også
sommetider blev kaldt eller har andre en bedre ide?.

Fra : K. Thidemann

Dato : 27-09-02 20:36

On Fri, 27 Sep 2002 15:09:41 +0200, "Lykke Juhler"
<fam.juhler@mail.telcomnet.dk> wrote:

>Så forsvinder parret, -i 1856 dukker han op i Ubjerg sogn med en ny kone
>(Inge Maria Andersen) og har da 2 børn med hende, 2 mere kommer til, og i

Her har du så Inger Maria

Ringkøbing, Hind, Vedersø, Vedersø, , Hagbye, en Gaard, 77, FT-1834

Iver Tranekjær, 43, Gift, , Gaardmand,
Mette Jensdatter, 38, Gift, , hans Kone,
Johanne Iversdatter, 12, Ugift, , deres Barn,
Inger Marie Iversdatter, 10, Ugift, , deres Barn,
Anne Iversdatter, 6, Ugift, , deres Barn,
Jenssine Iversdatter, under 1 år, Ugift, , deres Barn,
Johanne Christensdatter, 78, Enke(mand), , på Aftægt,
Ketty Thidemann

Fra : Anne Lise Kirk Jense~

Dato : 30-09-02 07:23

Hej Lykke,
..
> [...]
> får lige et par ekstra i tilfælde af, at jeg har glemt nogen andre steder

Der er jo børne-asylet i Thisted, men om det existerede på det tidspunkt,
det ved jeg ikke. Prøv at kontakte lokal arkivet i Thisted.
http://arkiv.thisted-bibliotek.dk/

mvh
anne lise
Randers.

Fra : Lykke Juhler

Dato : 05-10-02 09:56

> Hej Lykke,
> .
> det ved jeg ikke. Prøv at kontakte lokal arkivet i Thisted.
> [...]

Hej Anne lise

Tak for tippet, -jeg var ikke klar over at der har været et børneasyl i
Thisted.

Men jeg har skrevet til arkivet, -deværre har Telecomnets mailserver haft et
totalt sammenbrud, så jeg er blevet tildelt en ny mailadresse.
Derfor har arkivet ikke kunnet svare mig, -jeg må hellere sende dem den nye.

Hilsen Lykke
tn000178@tcnmail.dk

Fra : K. Thidemann

Dato : 07-10-02 17:47

> [...]

>Jens Lassen Andersen er født omkring 1815.
>Han er vaccineret d. 19. juli 1817 af en Wittendorf, der står som distrikts

Hej Lykke

Var lige et smut på Erhvervsarkivet.
Der kan være tale om hele 2 drenge, men da jeg har fundet
konfirmationen på den ene kan jeg godt udelukke ham (den nederste).

Thisted sogn 1814-1824 C 107-11, kort 1/6 side 7
No 5 April 4. 1815
Jens Lassen
Daglejer Anders Nielsen og hustrue Kirstine? Christensdatter Malle
Thisted.
Daabens Datum
hjemme April 5. i kirken Juni 4.
Faddere:
Inger Thomasdatter i ? Maren Kirstine Christensd. Jannerup?, Jens
Christensen Jannerup? karl alle af Thisted

Jeg fandt ingen konfirmation i Thisted sogn men har IKKE set Thisted
Landsogn. I Sennels er han ikke konfirmeret.

Den anden dreng som jeg udelukker (på grund af Vacc.)
får du lige her.

Thisted sogn 1814-1824 C 107-11, kort 1/6 side 8
No 9 May 12. 1815
Jens Lassen
Købmand Anders Andreasen Griishauge og hustrue Marie Pallesdatter i
Thisted.
Thisted Sogn 1824-1836 C 107-12, kort 5/6 side 183
Confirmerede drenge
1830
No 17
Jens Lassen søn af Kjøbmand Anders Griishauge, d. 1815 Mai 12
meget gode kundskabet og opførsel
VACC. 14 august 1818

Ketty Thidemann

Fra : Lykke Juhler

Dato : 07-10-02 21:46

> [...]
> 1830
> No 17
> Jens Lassen søn af Kjøbmand Anders Griishauge, d. 1815 Mai 12

Hej Ketty

Jeg har idag fået svar fra Arkivet i Thisted
De har fundet familien i folketællingen 1834, -da er Jens Lassen Andersen 20
år gammel.
Da bor de i selve Thisted by, sågar i Vesterstræde og faderen er slagter
Anders Nielsen født i Hørdum, og moderen hedder Kirsten Christensdatter og
hun er født i Thingstrup, Thisted Landsogn.

Se det passer jo fint med den første som du har fundet, ----det er bare
super godt.
Thisted arkiv ligger desværre kun inde med et microkort fra kirkebogen
1810-? og det er meget dårligt, så han kunne ikke hjælpe med dåben. Det
kunne du heldigvis; TAK.

Han kunne også fortælle at fattiggården blev bygget i 1844 og lå på
Munkevej, -han kunne desværre ikke hjælpe med om de to sønner havde været
der eller ej. Men han kunne supplere med at ved en fattigsag, -så var det
mandens hjemmesogn der skulle forsørge familien. Derfor blev børnene sendt
fra Ubjerg og helt til Thisted.

Jeg håber endag at komme til Viborg og se om der findes nogen protokoller
fra denne fattiggård.

Jeg har spurgt om børneasylet var bygget i 1866, men har foreløbig ikke fået
svar på det.

Venlig hilsen

Lykke Juhler
(bemærk ændret e-mail)