OT: Citat-teknik (surt opstød)
Fra : Martin_P

Dato : 26-09-02 09:17

Kan det virkelig være rigtigt?? Kan det mon passe??

At man skal scrolle ned(sommetide100 linier) gennem mængder af kode
eller gammel tekst for at læse 4-6 linier, som er tilføjet i et nyt
indlæg?

Og jeg vil gerne lige have på plads - hvorfor er topposting så
bandlyst? Jeg synes da det er genialt, for så kan man da umiddelbart
se svaret på foregående post, istedet for at bladre 152 linier ned for
bar at se svaret : "Korrekt" og så en eller anden ligegyldig signatur.

Nuvel - nogle vil måske sige, at det er fordi så kan man læse den
foregående post, og se hvad der er svaret på - ja, men har man ikke
lige netop læst denne foregående post? Og hvor mange gange _skal_ man
læse det før det siver ind?

Jeg er da (næsten) ligeglad med at det står på usenet's side om
"rigtig" citat-teknik, men det er da så himmelråbende dumt, at det
burde omskrives...

for at tage eksemplet fra usenets hjemmeside :

Citat Begynd

Hvorfor svare nedenunder:
Det kan siges ganske kort:

Det er en muldvarp på motorcykel!
Hvad er det, der er småt, sort og meget hurtigt?

Citat slut
dermed menes vel at linierne skal vendes; så den nederste(spørgsmålet)
kommer øverst...(i øvrigt er eksemplet taget ud af context)

Det første indlæg gik på spørgsmålet. Hvorfor i himlens navn så sætte
spørgsmålet øverst igen, så man kan læse det samme igen?? og hvis en
havde lyst til at skrive "LOL" til dette indlæg, så ville det blive
til:

Hvad er det, der er småt, sort og meget hurtigt?
Det er en muldvarp på motorcykel!
LOL

Og så en eller anden underskrift+signatur

Så har man faktisk læst sprgmålet 3 gange, og svaret 2 gange for at se
det skide LOL.....

Jeg er lidt irriteret....sorry

Martin_P(Som overvejer at topposte fra nu af)

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 26-09-02 09:42

Som svar på skriblerier nedfældet af Martin_P :

> Kan det virkelig være rigtigt?? Kan det mon passe??

Dette ville man normalt klippe væk

> At man skal scrolle ned(sommetide100 linier) gennem mængder af kode
> eller gammel tekst for at læse 4-6 linier, som er tilføjet i et nyt
> indlæg?

Nej, man klipper irrelevant væk

> [...]
> se svaret på foregående post, istedet for at bladre 152 linier ned for
> bar at se svaret : "Korrekt" og så en eller anden ligegyldig signatur.

Fordi den der poster således er et ...... man klipper ligegyldig/irrelevant
tekst væk

> Nuvel - nogle vil måske sige, at det er fordi så kan man læse den
> foregående post, og se hvad der er svaret på - ja, men har man ikke
> lige netop læst denne foregående post? ...

Depends, det er ikke alle indlæg der bliver replikeret rigtig rundt på de
forsk newsservere
Eller også er der en bug i OE - men jeg ser ikke alle indlæg

Der kan også være et issue hvis man flytter diskussionen til en anden gruppe
Så skal man til at fedte med msgid osv for at finde de oprindelige artikler

> ...Og hvor mange gange _skal_ man
> læse det før det siver ind?

Depends, men man lader ikke 150 linier stå fra den foregående post
Man klipper det irrelevante væk

> Jeg er da (næsten) ligeglad med at det står på usenet's side om
> "rigtig" citat-teknik, men det er da så himmelråbende dumt, at det
> burde omskrives...

Lav et OTD og smid den efter dk.admin

<klip - lidt om usenet webpages>

> Jeg er lidt irriteret....sorry

Det er sgu ok, det ligner ikke noget at citere 150 linier for at sige
"korrekt"

> Martin_P(Som overvejer at topposte fra nu af)

Jvfr ovenfor, som det er lige nu så får du bred modstand mod topcitering
Det værste der kan ske for dig er at dine indlæg bliver ignoreret
Det værste der kan ske for gruppen er endeløse flamewars vedr topcitering

Jeg har sat followup til dk.admin.netikette, da diskussionen rettelig hører
til der

mvh/Peter Lykkegaard

Fra : Chrisser

Dato : 26-09-02 09:43

"Martin_P" <mpXXX@alkaline-batteries.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> At man skal scrolle ned(sommetide100 linier) gennem mængder af kode
> eller gammel tekst for at læse 4-6 linier, som er tilføjet i et nyt

Jeg havde det lidt på samme måde i starten, jeg er vant til topposting fra
mails.
Men efterhånden har jeg indset det smarte i systemet, det viser sig især når
der er flere end to bolde i luften i samme indlæg - så slipper man nemlig
for at skulle starte med at fortælle hvilken af dem du kommenterer/svarer
på.
Og hvad angår de sommetider 100 linier er der fordi mange ikke er gode nok
til at skære unødvendige ting væk (som der også står beskrevet inde på
usenet's side om citat-teknik ), nu synes jeg for eksempel ikke at det er
nødvendigt at have citat af dit eksempel med muldvarpen, da jeg ikke har
nogle direkte kommentarer til denne del

Desuden hjælper det jo ikke dig at du begynder at topposte- medmindre du kan
kun læser dine egne indlæg

Chrisser

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 26-09-02 09:52

Martin_P wrote in news:qlf5pukm3b6n3o3pfg7fcv2ou4kjiiobss@4ax.com:

Ja, det kan godt passse. Det er dog en fejl fra senders side, da kun det
relevante i det oprindelige indlæg skal citeres med. Problemet opstår jo,
hvis tråde udvikler sig i flere deltråde. Så kan det være svært at
overskue, hvem der taler til hvem. Specielt hvis der er flere om at
diskutere, så er det en stor hjælp at der bundciteres.

Men læser self. et indlæg indtil det forståes ... det er der vel ikke
noget i vejen i.

Men så synes jeg du skulle tage diskussionen i dk.admin.netikette
(hvortil der er sat FUT). Dér skal diskussionen tages, og ikke herinde.

Og det står dig da frit for at topcitere, men du skal være opmærksom på,
at de fleste af de "faste" herinde er enige om, at buncitater er at
foretrække. Derfor kunne man jo overveje, om det "stategisk" er en god
idé at starte med at irritere dem man spørger om hjælp ... ?

--
Jesper Stocholm
http://stocholm.dk

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 26-09-02 10:11

"Jesper Stocholm" <jespers@stocholm.invalid> escribió

> [...]
> overskue, hvem der taler til hvem. Specielt hvis der er flere om at
> diskutere, så er det en stor hjælp at der bundciteres.

Nej nej nej, bundcitering er noget skidt. Det giver alenlange indlæg
og det er ikke til at se hvad der bliver svaret på.

www.usenet.dk frarådes det at bundcitere.

> Men så synes jeg du skulle tage diskussionen i dk.admin.netikette
> (hvortil der er sat FUT). Dér skal diskussionen tages, og ikke
herinde.

Du glemte din FUT, så jeg har sat X-FUT på dette svar

Hmm, det tvivler jeg stærkt på.
Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 26-09-02 10:21

Lars Hoffmann wrote in news:amuj0p$ohh$1@sunsite.dk:

> "Jesper Stocholm" <jespers@stocholm.invalid> escribió

> Nej nej nej, bundcitering er noget skidt. Det giver alenlange indlæg
> og det er ikke til at se hvad der bliver svaret på.

øeh ... måske er jeg blevet misforstået. Med "bundcitering" mener jeg at
man skriver under det man svarer på - ikke at man nødvendigvis medtager
100 liniers tekst og skrive "Det synes jeg også". For at sige det kort:
min holdning til citering afspejles i den måde jeg selv citerer på.

> På www.usenet.dk frarådes det at bundcitere.

ok ... jeg har åbenbart brugt et forkert ord. Jeg beklager den forvirring
det har medført.

> Du glemte din FUT, så jeg har sat X-FUT på dette svar

mange tak ... :)

> Hmm, det tvivler jeg stærkt på.

Igen: min fejl ... jeg snøvlede et forkert ord i mit indlæg.

Til orientering: Det indlæg du har svaret på er et eksempel på, hvordan
jeg mener, at det _IKKE_ skal være. Dette burde naturligvis have været
understreget. For ikke at forpludre debatten yderligere, så vil jeg
hermed trække mig ud af tråden - skulle jeg ikke blive opfordret til at
blive. Jeg håber, at I andre kan få "talt" Martin på plads.

Jeg har ignoreret din xFUT.

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 26-09-02 09:54

Martin_P wrote in news:qlf5pukm3b6n3o3pfg7fcv2ou4kjiiobss@4ax.com:

> Kan det virkelig være rigtigt?? Kan det mon passe??

ja

> At man skal scrolle ned(sommetide100 linier) gennem mængder af kode
> eller gammel tekst for at læse 4-6 linier, som er tilføjet i et nyt
> indlæg?

nej ... det er en fejl fra skrivers side. Som Jens G. ofte påpeger, så
skal kun det væsentlige sendes med i svaret på et indlæg.

> [...]
> se svaret på foregående post, istedet for at bladre 152 linier ned for
> bar at se svaret : "Korrekt" og så en eller anden ligegyldig signatur.

fordi tråde ikke altid er "lige". Der opstår hele tiden svar på tidligere
indlæg, og i disse tilfælde kan det være svært at overskue, hvad folk
svarer på. Specielt hvis der er flere om at diskutere, så er det en stor
hjælp at der bundciteres.

> [...]
> foregående post, og se hvad der er svaret på - ja, men har man ikke
> lige netop læst denne foregående post? Og hvor mange gange _skal_ man

indtil det forståes ?

> [...]

så synes jeg du skulle tage diskussionen i dk.admin.netikette (hvortil
der er sat FUT). Dér skal diskussionen tages, og ikke herinde.

[snip noget fra usenet.dk]

> Jeg er lidt irriteret....sorry
>
> Martin_P(Som overvejer at topposte fra nu af)

det står dig da frit for. Men du skal være opmærksom på, at de fleste af
de "faste" herinde er enige om, at buncitater er at foretrække. Derfor
kunne man jo overveje, om det "stategisk" er en god idé at starte med at
irritere dem man spørger om hjælp ... ?

Jeg har forsøgt at citere som jeg/usenet.dk nu synes det skal gøres og er
det så uforståeligt ?¨

Jeg har lavet en version af mit svar, hvor jeg topciterer. Det kan du
læse i indlægget <Xns92956E7C8635Aspamstocholmdk@192.38.208.81> Jeg har
skrevet stort set det samme som i dette indlæg - blot i toppen. Jeg har
dog været nødt til at lave lidt om i formuleringerne, da det ellers var
umuligt at forstå.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 26-09-02 10:18

Martin_P skrev:

> Kan det virkelig være rigtigt?? Kan det mon passe??

I teorien: nej. I praksis: ja, desværre.

> At man skal scrolle ned(sommetide100 linier) gennem mængder af
> kode eller gammel tekst for at læse 4-6 linier, som er
> tilføjet i et nyt indlæg?

Når man en gang imellem skal det er det fordi der er nogen der
glemmer at klippe i deres citater. Jeg synes bestemt også det er
irriterende at skulle scrolle en hel skærm for at læse den første
kommenatar til et indlæg. Det er bare ikke et problem med den
anbefalede citatteknik, men snarere et problem fordi alt for mange
ikke kan eller vil følge den.

> Og jeg vil gerne lige have på plads - hvorfor er topposting så
> bandlyst? Jeg synes da det er genialt, for så kan man da
> umiddelbart se svaret på foregående post,

Du kan også umiddelbart se mine svar her. Og andre, der måske ikke
har læst dit oprindelige indlæg kan se hvad det er jeg kommenterer.
Det er egentlig ikke så svært at skrive på denne måde - problemet
er at der er mange der har frygtelig travlt med at skrive deres
guldkorn - så travlt at de åbenbart ikke kan afsætte 2 minutter til
at gøre deres indlæg læsevenligt.

> Nuvel - nogle vil måske sige, at det er fordi så kan man læse
> den foregående post, og se hvad der er svaret på

Jeg tror ikke du kan finde nogen der argumenterer for at man skal
kunne læse _hele_ den foregående post.

> - ja, men har man ikke lige netop læst denne foregående post?

Nej - det kan du ikke forvente. Faktisk vil man i rigtig mange
tilfælde netop ikke have læst den pågældende post umiddelbart før -
hvis man følger en gruppe regelmæssigt er læser man ikke indlæg
mere end én gang - og hvis din kommentar først kommer efter at jeg
har læst det indlæg du kommenterer så har jeg altså ikke pr
definition det oprindelige indlæg i hukommelsen.

Jeg læser selv 10-20 grupper dagligt - og det er komplet umuligt at
holde styr på alle de tråde der er i gang i disse grupper uden at
have nogle citater at holde sig til.

> Og hvor mange gange _skal_ man læse det før det siver ind?

Du behøver ikke at læse hele citatet - men det er der for at
præcisere hvad de nye kommentarer handler om.

> Jeg er da (næsten) ligeglad med at det står på usenet's side
> om "rigtig" citat-teknik, men det er da så himmelråbende dumt,
> at det burde omskrives...

Så prøv at argumenter for det i den passende gruppe -
dk.admin.netikette (hvortil jeg i øvrigt sætter xfut). Men forvent
ikke at du kan revolutionere usenetverdenen. Du er langt fra den
første der har foreslået radikale ændringer på usenet.
Retningslinjerne på usenet.dk er gennemtestede gennem en lang række
år. Det fungerer ganske fornuftigt i mange grupper. Desværre er en
række grupper (heriblandt mange edb-grupper) hvor folk "hopper ind"
uden på nogen måde at overveje hvor de er og hvordan man gebærder
sig her. Det bliver ikke bedre af at mange kommer fra webbaserede
newsportaler - dels fordi der så er ringe forståelse for nogle af
de ting der gør det praktisk at læse usenet via et særskilt
program, og dels fordi webbrugerne i sagens natur springer
processen med at opsætte sit newsprogram over - mange opdager slet
ikke at de har bevæget sig ind på noget andet end www.

> for at tage eksemplet fra usenets hjemmeside :

> Det er en muldvarp på motorcykel!
> Hvad er det, der er småt, sort og meget hurtigt?

> dermed menes vel at linierne skal vendes; så den
> nederste(spørgsmålet) kommer øverst...

Nemlig.

> (i øvrigt er eksemplet taget ud af context)

Det er citater i almindelighed. Men et velvalgt citat kan bringe
læseren på sporet - ovennævnte eksempel er jo ikke noget problem at
forstå, på trods af at der ikke er nogen yderligere kontekst.

> Det første indlæg gik på spørgsmålet. Hvorfor i himlens navn
> så sætte spørgsmålet øverst igen, så man kan læse det samme
> igen??

Hvis vi nu forestiller os at eksemplet kom fra en vittighedsgruppe.
Så kunne der jo være andre indlæg som fx:

1) Hvad er det der er rundt, gult og meget varmt.

2) Kender I den om dyret på vejen?

Hvis du bare ser svaret "Det er en muldvarp på motorcykel!" skal du
til at bruge tid og energi på at finde ud af hvilket
spørgsmål/indlæg den hører sammen med.

> Og så en eller anden underskrift+signatur

Her lige en anden lille kommentar til det med signaturer. Når man
taler om at klippe i citater så er signaturen noget der så godt som
altid skal beskæres -men endnu en af de ting der ofte glemmes. Gode
newsprogrammer (tm) kan selv klippe korrekt markerede signaturer
bort ved svar - så her er det slet ikke noget problem. Desværre er
Outlook Express, som er et af de mest anvendte newsprogrammer og
næsten enerådende blandt nybegyndere, ikke blandt de programmer der
kan klippe signaturer (det program kan ikke engang markere den
korrekt, men det er en anden diskussion).

Indledninger ("Lars Hansen skrev den 23. september 2001 kl.
23:31:25 i nyhedsmeddelelse:234lksjf23lkj5@tdk.dk...") er endnu en
ting der kunne have godt af en beskæring - hvis ikke folk selv
bruger: "Lars Hansen skrev:" er der ikke noget galt i at rette en
citeret indledning.

> Martin_P(Som overvejer at topposte fra nu af)

Jeg håber at argumenterne i denne tråd kan få dig på andre tanker.

XFUT: dk.admin.netikette (dette indlæg sendes både til asp- og
netikettegruppen, mens svar kun kan ses i netikettegruppen).

--
Jens Gyldenkærne Clausen