Holde computeren tændt over natten?
Fra : pizzaman

Dato : 25-09-02 22:56

Måske er det OT i disse grupper, men jeg vil godt spørge: jeg vil gerne
sætte min computer til at rendere noget video over natten, sådan noget tager
gerne en 7-8 timer, men er der nogen risiko rent hardwaremæssigt at holde
den tændt og uovervåget så længe? Kan den bryde i brand eller bliver
overophedet eller noget? Hvad er risikoen egentlig? Jeg mener selv, den får
luft nok og indvendigt er den ikke ligefrem overfyldt. Min maskine er ca. 2
år gammel og tændt i gennemsnit om dagen ca. 4 timer.

Gode råd efterlyses...

Hilsen

Fra : Michael Aggerholm, B~

Dato : 25-09-02 23:10

"pizzaman" <langenaese@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]
2
> år gammel og tændt i gennemsnit om dagen ca. 4 timer.

Det skulle der vist ikke være noget problem i.

Jeg har af og til min PC tændt natten igennem, og normalt er den tændt hele
dagen.

Her i sommerferien var den og anden maskine tændt det meste af 50 døgn, uden
problemer overhovedet.

Mange har da også ældre Pc'er til at fungere som servere, og de er da også
tændt (næsten) hele tiden.

Mvh Michael

Fra : Martin S.

Dato : 25-09-02 23:44

>klip<

> Mange har da også ældre Pc'er til at fungere som servere, og de er da også
> tændt (næsten) hele tiden.

Yep ingen problemer der
Martin

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 25-09-02 23:51

> [...]
2
> år gammel og tændt i gennemsnit om dagen ca. 4 timer.

Jeg har en gammel compaq 300MHz'er tændt 24/7/365 uden problemer.
Jeg har dog monteret en ekstra kabinetblæser og nogle støvfiltre.
Af og til tager jeg trykluft og blæser den ren, men uden at slukke den.
I min primære maskine har jeg også monteret støvfiltre og ekstra blæsere, de
ekstra blæsere styres af en DigiDoc (elektronisk temp. styringsenhed) så er
jeg nemlig sikker på at der ikke bliver for varmt i kabinettet. Men samtidig
støjer maskinen ikke mere end "nødvendigt"

Thomas
This mail was scanned by Norton Antivirus 2002

Fra : morten L

Dato : 26-09-02 07:26

min pc har været tændt i 14 måneder nu uden problem.

Mvh morten

Fra : Peter Holm

Dato : 26-09-02 07:27

"pizzaman" <langenaese@yahoo.com> wrote in message
> [...]
2
> år gammel og tændt i gennemsnit om dagen ca. 4 timer.

Uagtet folks erfaringer, så kan det faktisk gå galt. Min sambo oplevede
således, at hendes PSU (strømforsyning) var brændt af imens hun var på
ferie - jeg sov i rummet ved siden af! Rummet stank af "brændthed".
Heldigvis havde varmen ikke bredt sig til andet materiale.
Det var simpelthen sket et kortslutning et eller andet sted, og det endda
uden at PC'en overhovedet var tændt.
Mit forslag er derfor, at du installerer en temperaturmonitor med "shutdown
alarm" på inden du begynder at lade den køre natten igennem. Umiddelbart vil
jeg tro, at en motherboardsensor målt af MBM5 http://mbm.livewiredev.com/ og
indstillet til at lukke ned ved en kabinettemp på 60 grader vil kunne gøre
det.
Sørg som minimun for, at der er et røgalarm i rummet hvor den står.
Peter

Fra : pizzaman

Dato : 26-09-02 19:50

Gode forslag! Tak skal du have.

Fra : Niels Andersen

Dato : 26-09-02 08:05

pizzaman wrote in <3d92310e$0$11459$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>:
> [...]
> holde den tændt og uovervåget så længe? Kan den bryde i brand eller bliver
> overophedet eller noget? Hvad er risikoen egentlig?

Jeg har hørt om et enkelt tilfælle, hvor en PC er brudt i brand. Den var
ikke overvåget, og det fik større konsekvenser.

Risikoen er dog ikke særligt stor. Jeg har hørt om flere køleskabe,
kogekander osv. der har gjort det samme. Fx. køleskabet slukker man jo ikke
om natten, af frygt for brand.

Personligt anser jeg risikoen for teoretisk. Når jeg ofte slukker PC'en hvis
jeg er væk en hel weekend, er det altså kun for at spare lidt strøm.

> Jeg mener selv, den
> får luft nok og indvendigt er den ikke ligefrem overfyldt. Min maskine er
> ca. 2 år gammel og tændt i gennemsnit om dagen ca. 4 timer.

Det bedste du kan gøre er, at sørge for at den ikke er fyldt med støv.
Skulle der ske noget, vil det nemlig være støvet der gør, at det antænder,
eller at det breder sig. Sådan noget støv brænder desværre utroligt godt.

En støvsuger og en pensel, så er du godt på vej. :)

Støvsugeren må helt ikke røre de elektriske komponenter. Hvis den suger sig
fast mens du kører hen over, risikerer du at ødelægge noget. Brug
platic-mundstykke, så den ikke kortslutter noget, hvis det skulle ske
alligevel. :)
Pas på når du støvsuger blæsere. Sugekraften kan få dem til at køre meget
hurtigt, og ødelægge motoren. På den anden side, det lyder sjovt, og jeg
har ikke selv set det gå galt.
En blød pensel er også god til at tørre støv af med. Jeg bruger selv en
lille pensel til malerier, men en større pensel til at male vægge med kan
vel også bruges. :)

--
Mvh.

Niels Andersen
(la nels. anersyn.)

Fra : Peter Holm

Dato : 26-09-02 09:41

> Pas på når du støvsuger blæsere. Sugekraften kan få dem til at køre meget
> hurtigt, og ødelægge motoren. På den anden side, det lyder sjovt, og jeg
> har ikke selv set det gå galt.

LOL, ja vi er sgu en flok legesyge unger
Peter

Fra : Digit

Dato : 26-09-02 10:38

"Niels Andersen" <niels-usenet@myplace.dk> skrev

> [...]
| eller at det breder sig. Sådan noget støv brænder desværre utroligt godt.
|
| En støvsuger og en pensel, så er du godt på vej. :)

Jeg bruger også selv sugeren til indret... men ligefrem at køre så tæt på,
og med en pensel(!) --er der ikke risiko for at den statiske elektricitet
futter nogle følsomme kredsløb af?

/Digit

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 26-09-02 19:31

"Niels Andersen" <niels-usenet@myplace.dk> wrote in message

> En støvsuger og en pensel, så er du godt på vej. :)

Er det ikke nemmere og bedre, at højtryksspule kabinettet med luft? Jeg
mener man kan købe en alm."spraydåse" til at rense sådanne noget elektronisk
af, med luft.

Fra : pizzaman

Dato : 26-09-02 19:48

Ups, jeg støvsuger blæseren masser af gange... skal nok være opmærksom næste
gang.

Fra : Hans-Jørgen Sindholt

Dato : 27-09-02 05:48

Vi havde engang en ganske almindelig pc som server- den kørte faktisk
uafbrudt i intet mindre end 6 år.
Den blev kun afbrudt ved opgraderinger.

Maskinen stod i et "depotrum" og voldte aldrig kvaler. Der var rigeligt med
luft omkring den.
Hans-Jørgen Sindholt

Hjemmeside:
http://home4.inet.tele.dk/sindholt

Fra : Henrik Hougaard

Dato : 26-09-02 21:35

Sikken gang "vand ud af ørene"!

Jeres køleskab, fryser, vækkeur m.v. står da også tændt konstant. Og tænk på
jeres tv, video, DVD osv., der hele tiden står på standby!

Det er da yderst sjældent, at det et noget tændt elektronik, der bryder i
brand målt i forhold til alle de apperater, der er tændt i landet!

Tænkt på alle de pc'ere det være sig arbejdsstationer og servere, er står
tændt konstant.

Ja, Ja så vil en sige - "jeg har læst, at årsagen til brande i hjemmet
oftest er elektriske apperater eller installationer". Ja, det er da rigtigt,
"men hvor der handles der spildes". Hvis man ikke vil risikere at blive kørt
over, skal man da også bare lade være med at gå uden for en dør!

Nej, Pizzamann hold du bare din computer tændt hele tiden - får da nogen
glæde af den!

--
Henrik Hougaard
fam.hougaard@nospam.stofanet.dk

Fra : N/A

Dato : 26-09-02 19:28

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 26-09-02 19:28

"morten L" <kalkunen@mail.dk> wrote in message
> min pc har været tændt i 14 mb nu uden nogen problem.

Hehe,, det var ellers ikke ret meget.. 12 microbit, er ellers ikke meget
data overførsel

Mener du 14 Måneder?

Fra : morten L

Dato : 27-09-02 10:24

> "morten L" <kalkunen@mail.dk> wrote in message
>
> Hehe,, det var ellers ikke ret meget.. 12 microbit, er ellers ikke meget
> data overførsel
>
> Mener du 14 Måneder?

LOL Yep det var det jeg mente.

Morten

Fra : Dion D Pedersen

Dato : 29-09-02 22:21

Bare hav den tændt, men vær sikker på at du har den passende køling.

Hvis det er DivX-Ripping du beskæftiger din computer med, så SKAL du have en
God køler, da det kræver 100% af CPUen under hele forløbet.

hvis du Konvatere direkte fra DVD-en så kan drevet brænde af. Har dog aldrig
selv oplevet dette

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 27-09-02 06:39

"pizzaman" <langenaese@yahoo.com> wrote in message

Her er et link som mange burde kigge nærmere på og derefter følge...

Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen
- Skriv _under_ det I svarer på. Spørgsmål først, svar bagefter.
Det er jo ikke Jeopardy.