"Thomas" <no@spam.dk> wrote in message
news:3d920906$0$18135$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Jeg har i Bådnyt sep. 2002 læst en test af forskellige
insprøjtningssystemer
> på påhængsmotorer! Indsprøjtningssystemet som der vandt i testen var et
> 4-takt EFI-system (direkte indsprøjtning), i testen en Suzuki motor!
>
> Men både Honda, Yamaha, Mariner og Mercury laver påhængsmotorer med samme
> teknik, så hvordan kommer jeg så videre i valget af den optimale motor?
>
Hejsa
Kommer vel lidt an på hvad den skal bruges til! Hvis lydniveauet har noget
at sige, ville jeg ikke vælge en Mercury. Min erfaring med Mercury vs.
japanere siger at de generelt larmer mere. Hvad jeg ellers har lagt mærke
til synes jeg honda larmer mindre end suzuki - dog en subjektiv
bedømmelse...
Et eksempel: Vi havde en (kvaltets)gummibåd i klubben med en suzuki 60 hk
som man ind i mellem kunne blive i tvivl om kørte når den stod i tomgang.
Motoren blev desværre stjålet og blev derfor erstattet med en 50 hk Mercury.
Den var man ikke i tvivl om kørte - ja ok, så meget larmede den da heller
ikke, men når man har vænnet sig til suzukien så var der en relativt stor
forskel. Denne motor incl. båd blev stjålet i foråret
Nu er vi henvist til Brig gummibåd, der som sådan er ok, med en gammel
to-takter 25 hk Evinrude fra vores gamle Dory - Den larmer MEGET og kan være
virkelig belastende at sejle med.
- Lars