Selv lave en projektor - nem opgave ?
Fra : Morten

Dato : 25-09-02 17:50

Hejsa

Jeg gik og filosoferede lidt over noget idag, som jeg gerne vil have jeres
mening om:

En overhead projektor gør det at den sender lys op fra en lille pære til et
meget kraftigt forstørrelsesglas, (lidt større end et A4 papir) og derefter
sendes lyset vidre til et glas der ændre på størrelsen og sender lyset til
speglet og vidre op på lærret.

Men så tænkte jeg på at et TV er jo faktisk også en lyskilde, så ville det
ikke være muligt at udskifte pæren med en TV skærm, og så bare placere det
andet ovenover TV skærmen i stedet for, og derpå faktisk have lavet en
projektor...og altså kunne se TV på storskærm ?

I teorien vil det i hværtfald virke, men hvad med i praksis ?... for hvis
det forholder sig sådan kunne man jo lave den af et 14" TV og en gammel
overhead projektor ... det kunne fås for 1 - 1.500 ,- ... i forhold til
normale AV-Projektore der koster 15.000,- og opefter...

Kommentare ?

/Morten

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-09-02 17:51

Morten skrev:

>Men så tænkte jeg på at et TV er jo faktisk også en lyskilde

Projektorpæren er ret kraftig. Det er tv'ets lysudsendelse ikke.

--
Bertel

Fra : Jeppe Madsen

Dato : 25-09-02 17:52

Morten skriver:

> [...]
> overhead projektor ... det kunne fås for 1 - 1.500 ,- ... i forhold til
> normale AV-Projektore der koster 15.000,- og opefter...

Jo, du kan projicere et billede op på en væg fra en tv-skærm. Kan gøres i et
mørkt rum med en alm. lup, hvilket godt nok vender op og ned på billedet.
Lysstyrken bliver derefter, hvilket nok er det væsentligste problem.
mvh
Jeppe

Fra : Torben Simonsen

Dato : 25-09-02 18:01

"Morten" <NOSPAM-post@simonsen.mail.dk> writes:

> [...]
> andet ovenover TV skærmen i stedet for, og derpå faktisk have lavet en
> projektor...og altså kunne se TV på storskærm ?

Et af de problemer, du vil løbe ind i, er, at det vil blive problematisk
at få en rimelig mængde lys på billedet.

Hvis vi siger, at du f.eks. forstørrer en 14" tv-skærm op til bare
28" med et linsesystem, så vil lyset fra tv-skærmen blive bredt ud
på et areal, som er det firedobbelte af det oprindelige. Det vil
sige, at lysstyrken aftager til en fjerdedel for hver fordobling
af billedstørrelsen (målt lineært). Og så er der ikke engang taget
højde for eventuelle lystab i linsesystemet.

--
-- Torben.

Fra : Morten

Dato : 25-09-02 18:52

"Torben Simonsen" <ts@biograferne.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> af billedstørrelsen (målt lineært). Og så er der ikke engang taget
> højde for eventuelle lystab i linsesystemet.

Ja, det var også min tanke, at det nok ville blive det største problem, men
lad os sige at man skruede helt om for lysstyrken og farverne på TV'et og
gjorde det i et lokale som var helt mærkt, ville det så på inden måde være
realistisk at lave en prokejtor der kunne vise et billede på en 50" el.
noget ?

Fra : Torben Simonsen

Dato : 25-09-02 19:04

> [...]

> realistisk at lave en prokejtor der kunne vise et billede på en 50" el.

Du kan sikkert godt lave et eller andet, som kan vise et billede.
Men jeg tvivler på, at kvaliteten bliver noget, du gider at se på.
Så hellere nøjes med et mindre billede med en rimelig lysstyrke.

--
-- Torben.

Fra : Per A. Hansen

Dato : 25-09-02 19:18

Morten <NOSPAM-post@simonsen.mail.dk> skrev i en
> [...]
> andet ovenover TV skærmen i stedet for, og derpå faktisk have lavet en
> projektor...og altså kunne se TV på storskærm ?

Det vil være en dårlig ide.
Tv-skærmen sender ikke lyse i den forstand, men en
elektronstråle, der påvirker en speciel belægning for at
give denne enkelte pixel en bestemt farve.
Elektronstrålen belyser ikke hele skærmen ad gangen,
men bevæger sig i vandrette linier ( 625) med en
hastighed på 50 gange pr. sekund. Det giver et uroligt
billede samt en alt for lav lysstyrke.
En OH-projektor koster ikke særligt meget - mon ikke du
forveksler prisen med en af de fyre man sætter til en
computer?

Per A. Hansen

Fra : Morten

Dato : 25-09-02 20:45

"Per A. Hansen" <per.hansen@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> En OH-projektor koster ikke særligt meget - mon ikke du
> forveksler prisen med en af de fyre man sætter til en
> computer?

Nej, jeg skrev at en AV-Projektor var dyr...

Fra : Per A. Hansen

Dato : 25-09-02 21:35

> "Per A. Hansen" <per.hansen@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Nej, jeg skrev at en AV-Projektor var dyr...

Åbenbart en lille misforståelse - mange anvender begge betegnelser
om den såkaldte pædagogkanon : OH-projektor = AV-projektor.

Hvis du kan få et computersignal gennem et Tv skulle
det kunne ses ret utydeligt gennem en af disse forstørrelseslinser -
der forresten er ret dyre. Billedet fra dem er meget uskskarpt.

Per A. Hansen

Fra : Ulrik Smed

Dato : 25-09-02 22:05

In article <Z3nk9.90$mI3.2280@news.get2net.dk>,
Per A. Hansen <per.hansen@get2net.dk> wrote:

> [...]
> men bevæger sig i vandrette linier ( 625) med en
> hastighed på 50 gange pr. sekund. Det giver et uroligt

Sådan virker en rigtig projektor jo også (næsten). Det er ikke
princippet der er noget galt med, men alene den måde billedrøret
(rørene) er bygget på i praksis.

--
Ulrik Smed, Denmark, Aarhus
e-mail: ulsm@post1.tele.dk

Fra : Morten

Dato : 25-09-02 22:12

"Ulrik Smed" <ulsm@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse
> In article <Z3nk9.90$mI3.2280@news.get2net.dk>,
>
> Sådan virker en rigtig projektor jo også (næsten). Det er ikke
> princippet der er noget galt med, men alene den måde billedrøret
> (rørene) er bygget på i praksis.

Kunne man ikke, hvis man nu var rimelig god til lodning osv. modivicere et
TV så det kunne lyse kraftigere ?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-09-02 22:57

Morten skrev:

>Kunne man ikke, hvis man nu var rimelig god til lodning osv. modivicere et
>TV så det kunne lyse kraftigere ?

Nej. I en tv-projektor sidder der også en ganske heftig lampe.
Der må være et tv-billede der er mørkt og kraftigt nok til at
'overleve' en gennemlysning. Det kan et normalt tv-billede næppe.

--
Bertel

Fra : Ulrik Smed

Dato : 25-09-02 23:16

In article <k6c4pu8otc2v42uden5qpj6dv1eogk28b4@news.telia.dk>,
Bertel Lund Hansen <nospam@lundhansen.dk> wrote:

> [...]
> Der må være et tv-billede der er mørkt og kraftigt nok til at
> 'overleve' en gennemlysning. Det kan et normalt tv-billede

Det er en helt anden teknik du nævner her (LCD). Mange
projektorer er faktisk bygget med rigtige billedrør, ganske som
et TV. Det er blot nogle mindre(!) rør, med en ekstremt stor
lysstyrke, og der er et til hver farve. Så hvis man er _rigitig_
dygtigt til at lodde kunne man faktisk godt bygge det selv,
på grundlag af et TV, men man skal nok udskifte røret til tre af
de særlige projektor-rør, og højspænding/strømforsyning skal nok
lige 'tunes' nogle 100 procent!

--
Ulrik Smed, Denmark, Aarhus
e-mail: ulsm@post1.tele.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-09-02 11:04

Ulrik Smed skrev:

>Det er en helt anden teknik du nævner her (LCD).

Kanonerne på min skole har (tilsyneladende?) en normal
projektorlampe. Det ser sådan ud bagfra hvor det hvide lys
skinner ud. De er også blæserkølede.

--
Bertel

Fra : Ulrik Smed

Dato : 26-09-02 16:15

In article <dpm5pu8tfe05q791gbhmgo8f0mrp8tss1d@news.telia.dk>,
Bertel Lund Hansen <nospam@lundhansen.dk> wrote:

> Kanonerne på min skole har (tilsyneladende?) en normal
> projektorlampe. Det ser sådan ud bagfra hvor det hvide lys
> skinner ud. De er også blæserkølede.

Det er så en type med gennemlyst skærm. Fungere i princippet som
en OH med LCD ovenpå.

--
Ulrik Smed, Denmark, Aarhus
e-mail: ulsm@post1.tele.dk

Fra : Torben Simonsen

Dato : 25-09-02 23:22

Bertel Lund Hansen <nospam@lundhansen.dk> writes:

> Nej. I en tv-projektor sidder der også en ganske heftig lampe.
> Der må være et tv-billede der er mørkt og kraftigt nok til at
> 'overleve' en gennemlysning. Det kan et normalt tv-billede næppe.

Nu er en tv-projektor ikke bare en tv-projektor. Der er flere
forskellige konkurrerende teknologier.

I en CRT-projektor er der faktisk ingen konventionel lampe, men
tre forskellige rør, som svarer til billedrøret i et normalt tv.
CRT-projektorer er store, dyre, komplicerede at justere, og efterhånden
godt på vej til at blive helt udkonkurreret af andre teknologier.

De konkurrerende teknologier er primært LCD, DLP (fra Texas Instruments)
og D-ILA (fra JVC-Hughes). Disse teknologier er alle bygget op omkring
forskellige former for chips, som fungerer som "ventiler" for lyset
fra en stærk lampe.

--
-- Torben.

Fra : Per A. Hansen

Dato : 26-09-02 09:22

Ulrik Smed <ulsm@post1.tele.dk> skrev i en
> In article <Z3nk9.90$mI3.2280@news.get2net.dk>,
> Per A. Hansen <per.hansen@get2net.dk> wrote:

- -

> Sådan virker en rigtig projektor jo også (næsten). Det er ikke
> princippet der er noget galt med, men alene den måde billedrøret
> (rørene) er bygget på i praksis.

Også kun næsten.
En rigtig projektors lyskilde udsender lysenergi kontinuert
over hele fladen - med små varationer, der skyldes
vekselstrømmens natur.
I et Tv sker det som ovenfor beskrevet - kun eftergløden i
røret forhindrer, at det blinker ret så kraftigt.
Nu er jeg ikke helt klar over, hvorledes Morten havde tænkt sig at
bruge sin indretning. Jeg har set Tv med påmonterede kæmpebriller
til at blæse billedet op som en storskærm. Det var ikke godt.
Den bedste teknik er absolut en OH-projektor med flydende
krystaller - men de er som nævnt ret dyre.
Et Tv med "briller" er billigere, men bestemt ikke gratis.

Per A. Hansen

Fra : Torben Ægidius Mogen~

Dato : 26-09-02 09:56

Denne diskussion minder mig om noget Clive Sinclair engang lavede.

Til de yngre af jer, vil jeg lige nævne at Siclair i 80'erne var kendt
for at have mange gode ideer, og lave lidt for billige
implementationer af dem. Nogle af den (f.eks. ZX80, ZXC81 of Spectrum
computerne) solgte meget godt, mens andre ikke gjorde (f.eks. elbilen
C5).

Anyway, Sinclair lavede på et tidspunkt et lommeTV med en CRT skærm.
For at gøre denne flad og for at mindske strømforbruget gjorde han
følgende: Han lagde fosforbelægningen bagest i skærmen og lod
elektronstrålerne ramme dem forfra, så man så billedet gennem en tynd
glasvæg i stedet for den tykke glasvæg, som en alm. CRT har for at
stoppe elektronstrålerne. Dermed behøvedes mindre effekt for at give
samme lysvirkning. Desuden lod han elektronstrålerne komme fra siden
af skærmen og bøje af ned mod bagsiden, så billedrøret ikke var ret
dybt.

Denne metode burde vel også kunne bruges til at lave fladere CRT
skærme i dag? Måske er det et problem at lave en farveskærm, da
gitteret måske vil skygge (delvist) for billedet?

   Torben

Fra : Ulrik Smed

Dato : 26-09-02 16:30

In article <w565wt6seq.fsf@pc-032.diku.dk>,
Torben Ægidius Mogensen <torbenm@diku.dk> wrote:

> Anyway, Sinclair lavede på et tidspunkt et lommeTV med en CRT skærm.

Det kan jeg godt huske, en virkelig smart ide!

> [...]
> glasvæg i stedet for den tykke glasvæg, som en alm. CRT har for at
> stoppe elektronstrålerne. Dermed behøvedes mindre effekt for at give

Det var vist ikke glastykkelsen der gav den bedre virkningsgrad,
men mere at elektronerne rammer den samme side af fosforlaget som
man kigger på. Derved skal fosforet ikke 'gennemlyses' men lyser
direkte fra den overflade der ses. En anden meget stor fordel for
strømforbruget er at afbøjningsvinklerne er små pga. rørets
geometri, og kræver derfor ikke et ret stort magnetfelt.

> Desuden lod han elektronstrålerne komme fra siden
> af skærmen og bøje af ned mod bagsiden, så billedrøret ikke var ret
> dybt.

Jeps, skærmen var skråtstillet så kanonen kunne ramme den fra
siden. Virkelig genialt!

> Denne metode burde vel også kunne bruges til at lave fladere CRT
> skærme i dag? Måske er det et problem at lave en farveskærm, da
> gitteret måske vil skygge (delvist) for billedet?

I princippet skulle man kunne. Jeg kan ikke lige se hvorfor
gitteret skulle skygge mere end i et almindeligt rør.

--
Ulrik Smed, Denmark, Aarhus
e-mail: ulsm@post1.tele.dk

Fra : Per A. Hansen

Dato : 26-09-02 18:51

Torben Ægidius Mogensen <torbenm@diku.dk> skrev i en

> Denne diskussion minder mig om noget Clive Sinclair engang lavede.

-klip-
> Denne metode burde vel også kunne bruges til at lave fladere CRT
> skærme i dag? Måske er det et problem at lave en farveskærm, da
> gitteret måske vil skygge (delvist) for billedet?

Ingen tvivl om at Sinclair på visse områder var genial.
Hans ideer nåede ikke langt ud over legetøjsstadiet.
Jeg tror at elektronkanoner versus flade skærme forlængst
er overhalet af teknikkerne med plasmaskærme, flydende
krystaller og dioder.

Per A. Hansen

Fra : Ulrik Smed

Dato : 26-09-02 21:21

In article <vaIk9.140$XE4.1988@news.get2net.dk>,
> [...]

> Jeg tror at elektronkanoner versus flade skærme forlængst
> er overhalet af teknikkerne med plasmaskærme, flydende

Minder mig om en forholdsvis ny teknik kaldet OLED, som jeg så på
en messe. Det står for Organic Light Emitting Diode, og kan
bruges til at lave displays hvor punkterne lyser selv, istedet
for at gennemlyses. Ganske spændende. Giver god spredning af
lyset, lavt forbrug, meget stor kontrast (kan slukke helt, i
modsætning til LCD), men lysstyrken og levetiden er vist stadig
ikke så god.

Så også en TFT på 3640x2048 punkter på messen, den var nok lige
skarp! Man kunne knap nok se de enkelte pixels!

--
Ulrik Smed, Denmark, Aarhus
e-mail: ulsm@post1.tele.dk

Fra : Torben Ægidius Mogen~

Dato : 27-09-02 08:55

"Per A. Hansen" <per.hansen@get2net.dk> writes:

> [...]
> Jeg tror at elektronkanoner versus flade skærme forlængst
> er overhalet af teknikkerne med plasmaskærme, flydende

Disse er stadig _væsentligt_ dyrere end CRT skærme med lignende
opløsning. Ovennævnte teknologi kunne måske bruges til at lave
billigere fladskærme. O.K., de er ikke helt så flade som LCD skærme
(og de vil bruge mere strøm). Men de kan sagtens bruges til
stationære computere, hvor bordpladsen i dag er domineret af CRT
skærmens tykkelse (jeg måtte "nøjes" med en 17" skærm hjemme, da en
19" skærm ville fylde hele bordet).

   Torben

Fra : Ulrik Smed

Dato : 27-09-02 11:02

In article <w54rcbuasm.fsf@pc-032.diku.dk>,
Torben Ægidius Mogensen <torbenm@diku.dk> wrote:
> (jeg måtte "nøjes" med en 17" skærm hjemme, da en
> 19" skærm ville fylde hele bordet).

Heh, sidder her med en 21" Philips Brilliance 2120, DEN fylder!

--
Ulrik Smed, Denmark, Aarhus
e-mail: ulsm@post1.tele.dk

Fra : Ulrik Smed

Dato : 26-09-02 16:14

In article <Dqzk9.41$XE4.598@news.get2net.dk>,
> [...]

> En rigtig projektors lyskilde udsender lysenergi kontinuert
> over hele fladen - med små varationer, der skyldes

Kun hvis det er en type der anvender en gennemlyst LCD-skærm
(eller lignende), ellers ikke. Og iøvrigt forsynes lampen ofte
med jævnspænding.

> I et Tv sker det som ovenfor beskrevet - kun eftergløden i
> røret forhindrer, at det blinker ret så kraftigt.

Jeps, men ikke desto mindre findes der projektorer der virker
sådan, det er vist oven i købet de bedste. Barco laver f.eks.
nogle. Den type kan kendes på at der er tre linser som lyset
kommer ud af, med hver sit lille billedrør bagved.

--
Ulrik Smed, Denmark, Aarhus
e-mail: ulsm@post1.tele.dk

Fra : Torben Simonsen

Dato : 27-09-02 01:56

Ulrik Smed <ulsm@post1.tele.dk> writes:

[snip - om CRT-projektorer]

> [...]
> nogle. Den type kan kendes på at der er tre linser som lyset
> kommer ud af, med hver sit lille billedrør bagved.

Jeg er ikke sikker på, at CRT-projektorer kan regnes som de
bedste længere. De er alt for store og dyre og komplicerede
i forhold til, hvad de egentlig kan. Der er rigtig mange steder,
hvor man for få år siden har investeret i CRT-projektorer i
mange-hundredetusindekroners-klassen, og hvor man i dag skifter
dem ud med langt billigere og bedre DLP- eller D-ILA-projektorer.

Der foregår i øvrigt også forsøg med digital projektion i
rigtige biografer. På verdensplan er der installeret lidt
over 100 biografer med et system, som kaldes "DLP Cinema"
(eller "black chip DLP" - det er baseret på en forbedret
version af TI's DMD-chips med højere kontrastforhold end
den normale "consumer version" af chippen). Og næste år
kommer Kodak med en biograf-projektor baseret på D-ILA.

--
-- Torben.

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 27-09-02 16:52

"Per A. Hansen" wrote:

> Et Tv med "briller" er billigere, men bestemt ikke gratis.

Kunne man i øvrigt ikke engang få sådan nogle store, firkatede for-
størrelsesglas som var beregnet til at stille foran et almindeligt
fjernsyn for at hjælpe svagtseende? Jeg synes at huske noget med at
de var ret farlige hvis man lod dem stå frit nær et vindue hvor solen
kunne komme til at skinne igennem dem på en uheldig måde.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : David T. Metz

Dato : 06-10-02 21:42

Jeppe Stig Nielsen skriblede:

> Kunne man i øvrigt ikke engang få sådan nogle store, firkatede for-
> størrelsesglas som var beregnet til at stille foran et almindeligt
> fjernsyn for at hjælpe svagtseende?

Der er sådan et permanent udstillet foran et tv i en optikerforretning på
Rolighedsvej på Frb. Jeg bliver søsyg af at se på det, når jeg cykler forbi

David

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 25-09-02 22:20

Morten skrev:

> [...]
> bare placere det andet ovenover TV skærmen i stedet for, og derpå
> faktisk have lavet en projektor...og altså kunne se TV på storskærm ?

Det lyder som planerne til det 100" tv, der længe har cirkuleret på
nettet (som fupnummer): http://www.mybigtv.com/

--
Mvh. Peter
"Vampires are make believe, just like elves and gremlins and eskimos!"

Fra : Kim Hansen

Dato : 25-09-02 23:53

"Morten" <NOSPAM-post@simonsen.mail.dk> writes:

> Kommentare ?

Jeg mente at jeg engang havde læst om i nogle filer der fulgte med
XCthugha, og efter at jeg havde genopdaget hvordan man stavede til
programmet fandt jeg frem til:

http://www.noah.org/acidwarp/warper.html

--
Kim Hansen | |\ _,,,---,,_ | Det er ikke
Dalslandsgade 8, A708 | /,`.-'`' -. ;-;;,_ | Jeopardy.

Fra : Søren

Dato : 26-09-02 14:15

Hej Morten,

> [...]
> gammel overhead projektor ... det kunne fås for 1 - 1.500 ,- ... i
> forhold til normale AV-Projektore der koster 15.000,- og opefter...

Check fx.
<URL:http://www.bigscreentvkit.com/>
og
<URL:http://www.bstvcentral.b0x.com/>

Jeg ved ikke med lysstyrken (kræver nok et ret mørkelagt rum, men alt der
kræves er lidt snedkerarbejde (evt. blot lidt papkasse-snitteri) og en
(stor) fresnel-linse, så der er ikke så meget at tabe på forsøget.

God fornøjelse og husk pop-corn :)

--
Venlig hilsen,
Søren

Fra : Morten

Dato : 26-09-02 14:23

"Søren" <Look@iNO-SPAMt.dk.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> kræves er lidt snedkerarbejde (evt. blot lidt papkasse-snitteri) og en
> (stor) fresnel-linse, så der er ikke så meget at tabe på forsøget.

Så vidt jeg kan se kræver det da også et LCD display ik ?... sådan et koster
jo også en del ... men kan det virkelig passe at en 5,5" LCD er nok til at
lave en projektor...jeg mener, den kan vel ikke have ret mange pixels i
opløsning (100 - 200 måske) ... de billigste projektore har jo minimum 800
pixels ...

Fra : Morten

Dato : 26-09-02 14:25

> [...]
> kræves er lidt snedkerarbejde (evt. blot lidt papkasse-snitteri) og en
> (stor) fresnel-linse, så der er ikke så meget at tabe på forsøget.

Okay, nu så jeg så lige den anden guide hvor de bare bruger et normalt TV
(der er også en hvor man skal bruge et 5,5" LCD display nemlig)

Men jo, den ser til gengæld ret nem ud, og jeg har en gammel OH projektor
stående så der må forstørrelses-glasset jo være iddielt at bruge til det...
jeg vil iværtfald prøve det i løbet af weekenden og vende tilbage her med
mine resultater !

/Morten

Fra : Søren

Dato : 02-10-02 04:08

Hej Morten,

Og for andre der skulle undre sig, direkte links:
<URL:http://www.bstvcentral.b0x.com/is1.htm>
<URL:http://www.bstvcentral.b0x.com/is2.htm>
<URL:http://www.bstvcentral.b0x.com/is3.htm>
<URL:http://www.bstvcentral.b0x.com/bw.htm>

De 3 øverste laves af:
Papkasse(r), 1 stor Fresnellinse (kan måske tiltuskes fra en kasseret
overhead), 1 Spejl, Gaffatape og matsort spraylak.

Derudover skal der bruges:
Hobbykniv, passer, tuschpen ell. lign., lineal.

Den sidste laves af træ og kræver derfor lidt mere værktøj, men
grundprincippet er det samme og kunne dårligt være simplere.

Check evt. først <URL:http://www.bstvcentral.b0x.com/faq.htm>

> Men jo, den ser til gengæld ret nem ud, og jeg har en gammel OH
> projektor stående så der må forstørrelses-glasset jo være iddielt at
> bruge til det...

Nemlig :)

> jeg vil iværtfald prøve det i løbet af weekenden og
> vende tilbage her med mine resultater !

OK... Hvilken weekend ? ;)

Fra : Morten

Dato : 02-10-02 08:45

> OK... Hvilken weekend ? ;)

ja, det er jo det når man tænker "Jeg har hele weekenden til det" og så er
der pludselig 40 andre ting man skal :) ... så der går nok lidt flere
weekender alligevel

Fra : Søren

Dato : 03-10-02 18:34

Hej Morten,

> ja, det er jo det når man tænker "Jeg har hele weekenden til det" og
> så er der pludselig 40 andre ting man skal :) ... så der går nok lidt
> flere weekender alligevel

Det sker jo for os alle (og alt for ofte IMO).