Læser kun 512 Mb af 768 Ram
Fra : Valle

Dato : 25-09-02 17:47

Hej NG

Jeg har en kammerat der har installeret en stang med 512 Mb pc 133 Mhz Ram
på en dell Dimension
4100, som i forvejen havde 256 Mb Ram, men nu kan han så kun læse de 512 Mb.

Hvis han så sætter de 512 Mb i alene, kan han læse 512 Mb.

Er der noger der har et godt bud på hvordan vi lige fanger de sidste 256 Mb
ram.

Valle Juelsminde.

Ps håber ikke der gør noget at jeg også har sat den i Bundkort gruppen.

Fra : Michael DK

Dato : 25-09-02 18:03

Jeg havde samme problem. I mit tilfælde var det fordi maskinen ikke kunne
håndtere mere en så og så meget ram.

Du skal læse i bundkortets manual, for at se hvor stor en blok den kan
klare, og hvor mange ram ialt den kan klare

Michael

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 25-09-02 18:04

"Valle" <gjvallentin@mailnot.tele.dk> skrev

> Er der noger der har et godt bud på hvordan vi lige fanger de sidste 256 Mb
> ram.

Som standard understøtter computeren muligvis ikke 512 MB blokke. Derfor ser
maskinen kun de ram-chips, der sidder på den ene side af modulet. Prøv at
hoppe ind på Dells hjemmeside, og kig efter en Bios-opdatering, der måske kan
løse problemet.

mvh
Peter

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 25-09-02 18:09

"Chuke Mimergolf" <spam@nej.for.pokker> skrev

> Som standard understøtter computeren muligvis ikke 512 MB blokke.

Nej, manualen siger blokke á max 256 Mb -
http://support.jp.dell.com/docs/systems/dzuul/specs.htm (i alt 512 Mb)
.... Men prøv alligevel med en ny bios, da det *kan* ændre dette forhold.

mvh
Peter

Fra : Valle

Dato : 25-09-02 18:30

Jeg takker for den hurtige og præcise hjælp, der er da noget at arbejde
videre med.

Valle Juelsminde

Fra : Valle

Dato : 25-09-02 18:37

Hej NG

Du skriver for resten at den kun kan håndtere blokke af 256 Mb, men vi har
prøvet med een blok 512 Mb, og den kan den udmærket læse, men ikke de sidste
256 Mb når vi så sætter dem i ????

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 25-09-02 18:43

> [...]

> Du skriver for resten at den kun kan håndtere blokke af 256 Mb, men vi har
> prøvet med een blok 512 Mb, og den kan den udmærket læse, men ikke de

Hmmm.... Dvs. at boardet godt kan klare 512 Mb blokke - men som der også står
i manualen http://support.jp.dell.com/docs/systems/dzuul/specs.htm er
max.-mængden 512 Mb.

Om en bios-opgradering kan flytte denne grænse ved jeg ikke, men det er værd
at prøve.

mvh
Peter

Fra : Steen Brusgaard

Dato : 25-09-02 20:52

Mig bekendt understøtter selve i815E-chipsettet ikke mere end en samlet
RAM-mængde på 512MB. Så med mindre en BIOS-opgradering samtidig lodder en ny
memorycontroller på bundkortet, kan du godt opgive!

Mvh. Steen B.

Fra : -=Madsen=-

Dato : 25-09-02 21:06

<------------------------->
> [...]
ny
> memorycontroller på bundkortet, kan du godt opgive!

Lyder rigtigt, men kom til at tænke på de problemer der var med i820
chipsetet de ligner lidt dem som det nye i845 chipset har, for at gøre det
nemt for mig selv at forklarer tager jeg udgangs punkt i i845 chipsetet det
kunne jo være det samme eller noget lignende for gælder i815 ?

i845 chipsetet understøtter kun 4 sider ram, det vil sige at hvis man bruger
dobbelt side ram kan man kun sætte 2 ram stænger i det, hvis man bruger
single side ram kan man sætte 4 ram bloker i sit MB.

Fra : H3nrik V! [2670]

Dato : 26-09-02 09:36

"Steen Brusgaard" <sbrusgaard@nospam.tiscali.dk> wrote in message
> [...]
ny
> memorycontroller på bundkortet, kan du godt opgive!

Øv ja... Det var DERFOR jeg ikke tog et ASUS TUSL-2---! Komplet amatøragtigt
i øvrigt!

--
/H3nrik V! - Ivrig OverClocker.

A486DX4-133 @ 160 K6-233 @ 262 P75 @ 100 P90 @ 120
Dual P100 @ 133 P133 @ 166 P166 @ 200 P200MMX @ 225 PII-266 @ 333(2.5x133)
C300A @ 504 C366 @ 566 Dual C366 @ 550 C600 @ 1008 PIV1.6A @ 2.56

Fra : [2300]Paul

Dato : 25-09-02 20:58

hvis du bruger win 98,, så kan den kun læse max 512mb
mvh Paul

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 25-09-02 21:27

"[2300]Paul" <p-e-f@get2net.dk> skrev....

> hvis du bruger win 98,, så kan den kun læse max 512mb

Det er en udokumenteret påstand. Lad være med det.

Min påstand er at man godt kan køre med mere end 512Mb RAM i en Win98
maskine, men man kan løbe ind i problemer. Dem kan man læse mere om
her:

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=KB;EN-US;Q253912&
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=KB;EN-US;Q184447&

--
Kent Oldhøj

Fra : bannister

Dato : 26-09-02 08:40

Fra : [2300]Paul

Dato : 26-09-02 22:19

det er bare noget jeg har læst i en dansk pc blad, win 98 kan god bruge
rammen men kun visser 512mb i egenskaber for system hvis man har mere end de
512mb.
MVH Paul