Problemer med TV-Out på Vega bærbar
Fra : Thomas T

Dato : 25-09-02 13:57

Min kammerat har en Vega bærbar. Den har S-VHS out. Han har købt et
scart-stik med S-VHS input på og "plokket" det i det helt nye fjernsyn. Men
kun sort/hvid-billede. Hvad kan det være for en indstilling han har glemt?
Det er et SIS650 GFX-kort der er i.

ThomasT

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 25-09-02 14:13

"Thomas T" <FJERN-DETTEthth@c.dk> crashed Echelon writing

> [...]
> fjernsyn. Men kun sort/hvid-billede. Hvad kan det være for en
> indstilling han har glemt? Det er et SIS650 GFX-kort der er i.

Computeren er sikkert sat til at sende signalet i NTSC istedet for PAL-B/G.

--
Bjarke Andersen

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 25-09-02 14:20

"Thomas T" <FJERN-DETTEthth@c.dk> skrev
> [...]
> kun sort/hvid-billede. Hvad kan det være for en indstilling han har glemt?

Hans fjernsyn er ikke forberedt til at modtage S-VHS stikket, som sendes ind
gennem scart-stikket. Derfor opfatter det blot signalet som et composite
signal, og da det ikke bliver samlet med farvesignalerne, bliver det
sort/hvid. (S-VHS adskiller sig netop fra composite ved at billedsignalerne
og farvesignalerne er separeret)

Der er ikke ret meget at gøre ved det, med mindre I kan finde en converter
fra S-VHS til Scart - og ikke bare en adaptor. Rygter vil vide, at sådanne
dimser findes hos
http://www.av-supply.dk/index.php?index=17&show=4&PHPSESSID=b26744ac09e86a9cc
bc6cc2857e568f4
Om den virker efter hensigten ved jeg ikke

mvh
Peter

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 25-09-02 14:21

"Chuke Mimergolf" <spam@nej.for.pokker> skrev

> Hans fjernsyn er ikke forberedt til at modtage S-VHS stikket,

Vrøvl... der skulle selvfølgelig have stået S-VHS *signalet*...

mvh
Peter

Fra : Jesper Juul

Dato : 25-09-02 14:39

"Chuke Mimergolf" <spam@nej.for.pokker> skrev i en meddelelse
> "Chuke Mimergolf" <spam@nej.for.pokker> skrev

> Vrøvl... der skulle selvfølgelig have stået S-VHS *signalet*...

Hehe, vrøvl der skulle nok have stået S-Video.

--
Mvh Jesper
Try something funny:

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 25-09-02 15:27

"Jesper Juul" <nospam@linuxplanet.nu> skrev

> Hehe, vrøvl der skulle nok have stået S-Video.

S-VHS og S-Video er så vidt jeg ved én og samme ting. Ret mig hvis jeg tager
fejl...

mvh
Peter

Fra : Sune Mika Salminen

Dato : 25-09-02 22:42

Chuke Mimergolf wrote:
> "Jesper Juul" <nospam@linuxplanet.nu> skrev

> S-VHS og S-Video er så vidt jeg ved én og samme ting. Ret mig hvis
> [...]

Du tager fejl. VHS står for "Video Home System" og har intet med S-Video
at gøre.

Se her hvad SVHS er for en størrelse:
http://www.geocities.com/SoHo/6413/AudiotekPress-SVHS.html

-Sune

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 25-09-02 22:41

"Sune Mika Salminen" <not_real@fakeantispamemail.dk> skrev i

> Du tager fejl. VHS står for "Video Home System" og har intet med S-Video
> at gøre.

Jo, det har.

> Se her hvad SVHS er for en størrelse:
> http://www.geocities.com/SoHo/6413/AudiotekPress-SVHS.html

Nej jeg tager ikke fejl. Hvis du ellers havde læst hvad du linkede til, ville
du vide det. Lad mig citere:

"Because SVHS's quality is partially derived from an improved separation of
the luminance and chrominance signals, it makes sense to keep these signals
separated in the cables which join SVHS and other video equipment.
S-Video is the name given to the four pin mini-DIN connector used to carry
this signal."

Altså - S-Video navnet på den connector, der bærer SVHS-signalet.

mvh
Peter

Fra : Nikolaj Marquart

Dato : 25-09-02 17:21

Havde samme problem med et gammel gforce mx 200 engang - Det løste jeg ved
at sættes på pal-b og et eller andet med en kinesisk standart!

Har han installeret de drivere som følger med pcen? der er nogle på utility
cden?

Mvh Nikolaj Maquart

Fra : Sune Mika Salminen

Dato : 25-09-02 22:45

Thomas T wrote:
> [...]
> fjernsyn. Men kun sort/hvid-billede. Hvad kan det være for en
> indstilling han har glemt? Det er et SIS650 GFX-kort der er i.

Det er fordi TV'et ikke understøtter S-Video.
Du kan lodde en 100 Ohms modstand over ben 15 til 20 inde i
SCART-stikket, så skulle der komme farver på.

Kilde: news:dk.teknik.elektronik

-Sune

Fra : Jacob Bech Hansen

Dato : 30-09-02 18:25

Har samme bærbare pc selv og har ikke oplevet det problem men prøv og tjekke
om ledningen til tv-out er sat rigtig i og om det er på den rigtige AV kanal

Jacob