Horsemanship (was: Ny i gruppen)
Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 25-09-02 07:54

Tina Uhre wrote:
> Ja, pony er han jo egentlig. Connemarevallak, 145 stg og syv år.
Lige > nu er han under tilridning med horsemanshipmetoderne hos en pige i
> Ringsted. Så jeg går og er utålmodig og venter på at han kan komme
> hjem.

Ja, 'ponyer' er skam også dejlige.

Men din omtale af tilridningen fik mig til at filosofere (og det skal
man jo passe på!) lidt over horsemanship, og hvad det egentligt er.

Det virker for mig som et lidt broget begreb der bruges om lidt af
hvert. En ting er selvfølig de mere kommercielt fremstormende
'metodikker', som f.eks. dem Parelli og Roberts sælger.

Men efter min opfattelse drejer det sig vel i bund og grund om
hesteforståelse og være god til at håndtere hestene.

Så må det så være en beskuer-opfattelse om det sker på en skånsom måde,
med gensidig respekt og alt det dér.

Hvad er folks holdninger? Drejer det sig mest om at læne sig op af nogle
navne (metoder / 'skoler'), eller drejer det sig om at have forstand på
heste?

Jeg betrager nemlig horsemanship som lidt af et pop-fænomen (eller
ihvertfald pop-ord), der ikke er noget nyt i. Men jeg kan måske lære
noget nyt idag også?

-dennis

Fra : Pia J

Dato : 25-09-02 08:03

Jeg er nok mest enig med dig - så i dag til salg i markedsgruppen en
"horsemanshipreb" til salg for 350 kr.

Og så må jeg nok ryste lidt på hovedet, for jeg tror godt man kan "tale" med
heste uden en bestemt slags reb, om det så er blå nylon fra harald nyborg
eller en brugt longe.

Tålmodighed og indlevelse er i mine øjne ægte horsemanship, samt sund
fornuft og et ikke for stort ego.

:Pia

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 25-09-02 08:39

Pia J wrote:
> Tålmodighed og indlevelse er i mine øjne ægte horsemanship, samt sund
> fornuft og et ikke for stort ego.

Interessante ord du vælger. Jeg synes de rammer godt.

-dennis

Fra : Tina Uhre

Dato : 25-09-02 08:11

"Dennis Thrysøe" <dennis@geysirheste.dk> wrote in message
> [...]
>
> Jeg betrager nemlig horsemanship som lidt af et pop-fænomen (eller
> ihvertfald pop-ord), der ikke er noget nyt i. Men jeg kan måske lære

Ja mange kender det kun som et begreb. Noget alle mere eller mindre gør i
deres daglige omgang med heste.

Og så er der Natural Horsemanship (NH). Som Parelli og Roberts og mange
flere. Det er noget helt andet. Det går ud på at være trænet i at kunne læse
hestes indbyrdes kropssprog og kunne bruge det i det daglige med hesten. I
bund og grund drejer det sig om at være i stand til at træde ind i rollen
som lederhest. Mange mener så at man dominerer hesten og det aldrig vil
blive et forhold med gensidig respekt. Men det kan man sagtens opnå. Hesten
er et flugtdyr og har brug for enten at være lederhesten og selv tage ansvar
over for sin egen overlevelse eller være "underhesten" og stole på at
lederhesten tager ansvar. Og da hesten jo er et stærkt dyr et det eneste
forsvarlige at den er "underhesten". Hvis hesten ikke kan finde ud af om man
er leder eller "under" bliver den usikker og nødt til selv at tage ansvar.

Puha det blev en længere smøre.

Hilsen Tina

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 25-09-02 08:43

Tina Uhre wrote:
> [...]
> hestes indbyrdes kropssprog og kunne bruge det i det daglige med hesten.

Min grundpointe (spørgsmål) er, om ikke alle erfarne hestefolk benytter
principper der er baseret på hestenes naturlige (flok-)adfærd.

> bund og grund drejer det sig om at være i stand til at træde ind i rollen
> som lederhest. Mange mener så at man dominerer hesten og det aldrig vil
> blive et forhold med gensidig respekt.

Spørgsmålet er så, om ikke dominans og respekt - i denne sammenhæng - er
to sider af samme sag.

Jeg har stadig en smule svært ved at se det unikke i NH. Udover,
selvfølgelig, at Parelli, Roberts et. al. sikkert har en masse erfaring.

-dennis

Fra : Line Chr. Prestkværn

Dato : 25-09-02 11:58

"Dennis Thrysøe" <dennis@geysirheste.dk> skrev i melding news:YNdk9.27519

> Min grundpointe (spørgsmål) er, om ikke alle erfarne hestefolk benytter
> principper der er baseret på hestenes naturlige (flok-)adfærd.

NEI! Ikke alle gjør det! Jeg har møtt mennesker som etter 20 års erfaring
(noe usikker på begrepets anvendelighet siden det forutsetter at man har
lært noe...) fremdeles ikke har lært å håndtere en hest rettferdig, ikke vet
hvorledes man får en hest til å stå stille, ikke greier å leie sin hest uten
å bli trukket avsted eller tråkket ned, etc.etc.etc.......
Noen tror også at det eneste hester forstår er at man skriker til dem i
raseri om de blir skremt av noe og på vakt... Nå, tror disse mennesker at
hesten forstår hva de sier?? Nei, den hører masse støy og ser et
rovdyr(mennesket) true dem på livet i tillegg til det de allerede var
vaktsomme på.
Noen tror også at det er riktig å straffe hesten hvis den ikke gjør det
mennesket ber den om. Gjerne med piskeslag eller annet. Uten å stanse opp og
tenke over om hesten hadde forutsetning for å forstå hva den ble bedt om å
gjøre..... And the list goes on-and on-and on....

Line.

Fra : Pia J

Dato : 25-09-02 12:27

Ja, mennesket forstår som det eneste dyr konceptet at blive straffet for
noget man ikke har gjort - altså undladt at gøre. Men en hest bliver kun
snotforvirret når de får et rap i røven eller ryk i munden for at gøre
"ingenting". For at forstå en konsekvens må der være en forudgående
handling, men altfor ofte lader vi temperamentet løbe af med os, så fjerde
gang vi beder hesten lave en schenkelvigning, og den stadig fortsætter
ligeud, så bander og råber vi og presser hesten fysisk for at tvinge det
stædige kræ. Hesten oplever ikke dette som en straf for at ikke udføre
kommandoen men som et lyn fra en klar himmel. Den gik jo blot fremad, lavede
ingen krumspring eller andet i det sekund den får et par sporer i siden. Den
har blot ikke opfattet kommandoen. Hvorfor ikke? Fordi vi ikke har været
gode nok til at give hjælpen eller til at lære hesten det fra starten.

Jeg har oplevet en hest være uoplagt under træningen og "modvillig, stædig,
på tværs". Udover skældud og hårde ryk, blev konklusionen at "i morgen fik
den kandar på så den kunne forstå hvad det ville sige at arbejde".

Kan hesten mon i morgen huske, hvorfor den har fået kandaren på?
Vil det hjælpe på gårsdagens problem?

Nej, vel?

Hvis vi husker kun at give hesten respons når den rent faktisk "gør" noget -
ros eller irettesættelse - så er der en chance for, at den lærer hvad vi vil
have den til. Gør vi det samme rigtig mange gange, vil det blive en
naturlig, ingroet del af arbejdet og hestens opførsel.

Men rigtig mange tror, deres hest kan læse tanker og besidder samme logik
som vi.

:Pia

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 25-09-02 12:24

Line Chr. Prestkværn wrote:
> "Dennis Thrysøe" <dennis@geysirheste.dk> skrev i melding news:YNdk9.27519

> NEI! Ikke alle gjør det!

'Alle' var egentligt også et forkert ord at bruge. 'De fleste' havde
været bedre.

> [...]
> tenke over om hesten hadde forutsetning for å forstå hva den ble bedt om å
> gjøre..... And the list goes on-and on-and on....

Så ved vi da hvad modpunktet er til horsemanship er. :)

-dennis

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 25-09-02 08:32

On Wed, 25 Sep 2002 08:53:40 +0200, Dennis Thrysøe
<dennis@geysirheste.dk> wrote:

>Men efter min opfattelse drejer det sig vel i bund og grund om
>hesteforståelse og være god til at håndtere hestene.

   Det er det jo i bund og grund også. ....

> [...]
>
>Hvad er folks holdninger? Drejer det sig mest om at læne sig op af nogle
>navne (metoder / 'skoler'), eller drejer det sig om at have forstand på

   Uhm, horsemanship gælder om at lære mest muligt om hesten
generelt - og ens egen hest specifikt. Og der er mange forskellige
metoder man kan bruge - jeg skal fx. til Pat Parelli kursus her på
søndag - 4 stykker med egen (Eller part) hest og en træner som er
indstillet å at bruge hele dagen på at vi får lært Seven Games
korrekt.
   Men jeg bruger det ikke som en vidundermetode - jeg bruger det
fordi a) man kan altid lære noget mere b) det er noget andet end at
smide sig op på ryggen og lalre rundt på en ridebane. Og især det
sidste mener jeg er uhyggeligt vigtigt for mig - og hesten. Han er som
bekendt rideskolehest - han bliver ikke arbejdet ret meget fra jorden
og fra enkelte gåture i skoven ved jeg at han nyder at komme ud uden
rytter på ... han elsker at gå løs i ridehallen uden rytter og han
synes det er dejligt hvis jeg bare kommer ud og siger hej på folden :)
   Og netop at jeg gør disse ting - går tur med ham, går ud og
siger hej på fold og kører hjem igen og sådan noget - det gør at jeg
nok pt. er den halvpart der har mest ud af "min" hest af os
allesammen. De andre piger virker som om de betaler for at ride - ikke
for at have hest på vildt favorable vilkår og det gør fandme hestene
endnu mere trætte og umulige. Og det vil jeg naturligvis forsøge at
gøre noget ved på "min" prusser for jo bedre han har det jo bedre vil
han forsøge at gå med mig på ryggen - jo mere vil han stole på mig og
have tillid til mig. Og en anden genvinst for mig er jo at jo mere
jeg arbejder med han i alle mulige situationer - jo mere kommer jeg
naturligvis osse til at stole på ham.
   Jeg tror så osse på at grunden til at jeg gør det er at jeg
uden sammenligning er den ældste halvpart derude. Jeg er mindst 6 år
ældre end den ældste så vidt jeg ved.... Det har meget at sige.

>Jeg betrager nemlig horsemanship som lidt af et pop-fænomen (eller
>ihvertfald pop-ord), der ikke er noget nyt i. Men jeg kan måske lære
>noget nyt idag også?

   Det er det da osse - eller selve det at så mange mener at
horsemanship er det eneste rigtige og det eneste der virker og ser ned
på folk der godt kan styre deres heste foruden ...... Men det er vel
en form for fanatisme - og det er i alle sine former ulækkert ;) Men
det er da dejligt at man har mulighed for at få hjælp på et helt andet
plan end man fik tidligere når man har en problemhest .... :)

/Trine.
What We Do in Life Echoes in Eternity.

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 25-09-02 08:49

Trine Stubbe Teglbjærg wrote:

> [...]
> rytter på ... han elsker at gå løs i ridehallen uden rytter og han
> synes det er dejligt hvis jeg bare kommer ud og siger hej på folden :)

Jeg kan godt se problemstillingen. Den er vi heldigvis mere eller mindre
fri for med vores heste, fordi vi går op og ned af dem i døgndrift.

De første (mange) trin når vi tilrider går også ud på at 'lære hesten at
lære'. Her skal de lige vises til rette og lære at blive hundset rundt med.

>    Jeg tror så osse på at grunden til at jeg gør det er at jeg
> uden sammenligning er den ældste halvpart derude. Jeg er mindst 6 år
> ældre end den ældste så vidt jeg ved.... Det har meget at sige.

Ja, alt efter hvorhenne i alders-spektret vi taler om ;)

> [...]
> det er da dejligt at man har mulighed for at få hjælp på et helt andet
> plan end man fik tidligere når man har en problemhest .... :)

Ja, jeg synes ogsp, at det altsammen lyder vældigt tiltalende. Men jeg
får nu alligevel sådan en sjov kvalme når jeg hører 'navnene' :)

-dennis

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 25-09-02 18:14

On Wed, 25 Sep 2002 09:48:30 +0200, Dennis Thrysøe

>Jeg kan godt se problemstillingen. Den er vi heldigvis mere eller mindre
>fri for med vores heste, fordi vi går op og ned af dem i døgndrift.

   Hvis en rideskolehest ikke får lov at slappe af - både med og
uden mennesker så bliver den til sidst rigtig træls. Det tror jeg ikke
kan undgås i en eller anden grad - men jeg vil gerne have det sådan at
hesten er glad for at se mig. Om det jeg gør så også indvirker sådan
at han bliver ved at være sød i ridetimerne rager sådan set mig - ud
over at det da er en sidegevinst ;)

>De første (mange) trin når vi tilrider går også ud på at 'lære hesten at
>lære'. Her skal de lige vises til rette og lære at blive hundset rundt med.

   Det forstår jeg ikke - er du sød at forklare nærmere? :)

>Ja, alt efter hvorhenne i alders-spektret vi taler om ;)

   Jeg er et par og tyve..... så vi taler teenagere...

>Ja, jeg synes ogsp, at det altsammen lyder vældigt tiltalende. Men jeg
>får nu alligevel sådan en sjov kvalme når jeg hører 'navnene' :)

   Kvalmen kommer først hos mig når jeg hører at der ikke findes
andet der er rigtigt - så får jeg sgu lange nosser.... Pardon my
french ;)

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 26-09-02 07:16

Trine Stubbe Teglbjærg wrote:

>    Det forstår jeg ikke - er du sød at forklare nærmere? :)

Noget i stil med de øvelser der indgår i NH-koncepterne. Ikke noget
specielt - bare longering og anden "håndteringstræning". Faktisk starter
vi mange år før tilridningen med at "håndtere" hesten - dvs. trække den
rundt, binde den, løfte hove mv.

>    Jeg er et par og tyve..... så vi taler teenagere...

Ja, der er en klar tendens til at seriøsiteten stiger med udgangen af
teenage alderen.

-dennis

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 26-09-02 20:22

On Thu, 26 Sep 2002 08:16:11 +0200, Dennis Thrysøe

> [...]
>specielt - bare longering og anden "håndteringstræning". Faktisk starter
>vi mange år før tilridningen med at "håndtere" hesten - dvs. trække den

   Det er vel en selvfølge at man gør det med en unghest :) Jeg
ku i hvert fald ikke forestille mig en følbasse der allerede efter få
dage ikke kunne røres over det meste ar kroppen :)

>Ja, der er en klar tendens til at seriøsiteten stiger med udgangen af
>teenage alderen.

   Gud ske tak og lov for det. Godt nok har jeg været teenager og
fjollet - men jeg synes nu alligevel ikke at jeg var så lad i det når
der skulle svinges en kost - og jeg har aldrig redet på en skadet hest
medmindre jeg har fået god for det.....

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 25-09-02 12:11

Trine Stubbe Teglbjærg <snoe@nospam.dk> writes:

[snip]

> Jeg tror så osse på at grunden til at jeg gør det er at jeg
> uden sammenligning er den ældste halvpart derude. Jeg er mindst 6 år
> ældre end den ældste så vidt jeg ved.... Det har meget at sige.

Her kommer du så ind på nogle overvejelser jeg har gjort mig. Jeg er
24 og har redet nogle år i mine yngre dage, men jeg vil frygtelig
gerne i gang igen. I første omgang på et ridehold for
bevægelseshæmmede under FOF og det er fint nok, men på et tidspunkt
kommer tankerne om en "rigtig" rideskole og måske part osv. Men når
man nu er 24, så gider man altså ikke rende rundt med en flok
13-16-årige teenagetøser og hvad dertil hører. Og det bliver ikke
bedre af at de alle sammen sikkert er meget bedre til det der med
heste og ridning end en selv.

Så selvom man aldrig må spørge en kvinde om hendes alder, så vover jeg
pelsen alligevel: Trine, hvor gammel er du? Hvordan klarer du det med
ovennævnte problemstillinger?

Mvh Trine

http://usenet.dk
http://www.triane.dk, hvis du mangler et sted at sove i Nordjylland

Fra : Pia J

Dato : 25-09-02 12:45

Jeg var 30 da jeg begyndte at ride igen efter 14 års pause. Jeg valgte et
sted, hvor der udelukkende var pension, ikke rideskole, og fik part på en
hest der. Ydermere var der heller ikke ponyer, hvilket gjorde, at der stort
set kun var voksne ryttere. Det gør ikke miljøet perfekt, for der er mange
snobber blandt ryttere, også dem på 45, men det hjalp. Der var så mulighed
for individuel undervisning ved forskellige beridere/lærere som fik lov at
komme og undervise på stedet.

Der er også rideskoler som har voksenhyggehold.

:Pia

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 25-09-02 18:20

On 25 Sep 2002 13:10:59 +0200, Trine Kornum Christiansen
<news@trinekc.dk> wrote:

>Så selvom man aldrig må spørge en kvinde om hendes alder, så vover jeg
>pelsen alligevel: Trine, hvor gammel er du? Hvordan klarer du det med
>ovennævnte problemstillinger?

   Jeg er 22 og jeg klarer mig ved at ride fx. om aftenen - eller
ved at holde mig til de piger der virker til at have fornuft i
hovedet. Især det første er rigtigt godt - de skal i reglen hjem og
lave lektier ;) Men ellers er der jo også piger i 20'erne der rider på
rideskole og du skal naturligvis finde et begynderhold for voksne hvis
du vil starte på rideskole. Og så er jeg så heldig at jeg har en
veninde (som er 30) at ride sammen med. =)

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 25-09-02 14:42

Dennis Thrysøe <dennis@geysirheste.dk> writes:

> Jeg betrager nemlig horsemanship som lidt af et pop-fænomen (eller
> ihvertfald pop-ord), der ikke er noget nyt i. Men jeg kan måske lære
> noget nyt idag også?

Jeg sidder her med en bog fra 1990, hvori der står om "horsemanship":

Desværre findes der ikke noget dækkende udtryk på dansk for dette
engelske ord på samme måde, som der helle rikke findes noget dækkende
ord for det herlige engelske udtryk "fairness". Begge begreber har
imidlertid en hel del med hinanden at gøre. Omsorg og fairness overfor
partneren, hesten, som noget der særligt appellerer til følelsen, kan
man vel sige.

Herefter kommer så en del eksempler på hvad man _ikke_ skal gøre, men
kort fortalt: Hesten, og dens velbefindende, kommer før ALT andet.

Den beskrivelse er, efter min mening, meget rammende. Jeg tror bare
det er et såkaldt buzz-word, lidt ligesom IT. Hvis man kalder noget,
noget med IT, så kan man straks få større bevillinger til det. Hvis
man kalder et reb, for et horsemanship-reb, så kan man få 350 kroner
for det.

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 25-09-02 15:06

Trine Kornum Christiansen wrote:

> Jeg sidder her med en bog fra 1990, hvori der står om "horsemanship":

Jeg mente ikke selve ordet. Men mere mode-elementet i 'fænomenet'.

> Desværre findes der ikke noget dækkende udtryk på dansk for dette
> engelske ord

Kunne 'hestekendskab' måske bruges i en snæver vending?

> [...]
> kort fortalt: Hesten, og dens velbefindende, kommer før ALT andet.
>
> Den beskrivelse er, efter min mening, meget rammende. Jeg tror bare

Præcis min pointe. Jeg ville bare lodde stemningen og se om andre synes
det samme.

> lidt ligesom IT. Hvis man kalder noget,
> noget med IT, så kan man straks få større bevillinger til det.

Nix - den slags er vist ikke så forekommende nu om dage. Der er ikke
mange der tør/vil bruge penge på IT for tiden. Men det er ikke længe
siden, at de fire tegn '.com' kunne sælge hvadsomhelst.

-dennis

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 25-09-02 15:26

> [...]

> mange der tør/vil bruge penge på IT for tiden. Men det er ikke længe
> siden, at de fire tegn '.com' kunne sælge hvadsomhelst.

Åh ja, det er også rigtigt, i dag er det "nano-" eller "bio-" der skal
til. For slet ikke at snakke om "terror".

Fra : Tina Uhre

Dato : 25-09-02 15:09

"Trine Kornum Christiansen" <news@trinekc.dk> wrote in message
> [...]
>
> Mvh Trine
>
> --
> Nyhedsgrupper er ikke Jeopardy, svar efter spørgsmålet!

Misforståelsen ligger i at god horsemanship er noget enhver kan udøve bare
de behandler hesten ordentligt og sørger for at den ikke lider nød, samtidig
med at den bliver redet fornuftigt uden skrig, skrål og uberettigede spark i
siden.

Og så er der Natural Horsemanship (NH) som er en helt anden måde at omgås
hesten på. Selvfølgelig ligger der det i det at man omgås hesten påen
fornuftig måde. Der ligger også det i det at man taler hestens sprog. Hesten
kan jo naturligvis ikke lære det talte sprog så for at kunne kommunikere med
hesten skal man lære dens sprog.

Eksempel:

Jeg trækker hesten men den bliver konstant ved med at gå ind i mig eller
helt forbi. Resultat: Hesten respekterer ikke mit personlige rum og lader
mig derved vide at jeg er under den i hierakiet. Som den fysisk underlegne
jeg jo naturligvis er det nødvendigt at træde ind i rollen som leder. I en
hesteflok vandrer underhestene ikke bare forbi føreren uden at have fået
lov.
Så hvordan kan jeg skabe den lederrolle og lade hesten vide at jeg ikke
accepterer at den vader forbi mig?
Jeg laver et meget pludseligt stop så hesten ikke er i tvivl om at jeg
stopper. Og uanset hvad så bliver jeg stående. Det er den der skal vige for
mig. Vader den forbi vender jeg mig om, stadig stående i samme spor. Jeg
begynder at vifte med mit 4 meter lange træktov og hesten skulle gerne
reagere. Tovet har på intet tidspunkt ramt hesten. Sker der ikke noget må
jeg vifte endnu højere og dreje enden af tovet rundt indtil hesten begynder
at bakke. I samme sekund hesten giver tegn til at gå baglæns stopper
påvirkningen og jeg roser højlydt.

Grunden til at et træktov kan kaldes horsemanshiptov er at det skal laves i
et meget tungt materiale og det er gerne 4 m eller længere. Længden er
nødvendig når man skal til at lære sin hest at stå stille, bakke fra afstand
og andre lege.

Hilsen Tina

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 25-09-02 15:22

Tina Uhre wrote:
> [...]
> kan jo naturligvis ikke lære det talte sprog så for at kunne kommunikere med

Men der er vel en eller anden grad af "NH" i de fleste (dygtige)
hestefolks arbejde med heste?

> [...]
> nødvendig når man skal til at lære sin hest at stå stille, bakke fra afstand

Nå, men så fik jeg jo ret: Jeg lærte noget ny idag. (Selvom 4 meter
lange tove vistnok også kan fås under andre betegnelser ;)

-dennis

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 25-09-02 15:24

Dennis Thrysøe wrote:
[bla bla]

Nogle gode bud på hvem der lærer (natural)horsemanship - kald det hvad
de vil - fra sig. Jeg kunne egentligt godt tænke mig at stifte lidt
nærmere bekendskab til de lege og øvelser der tales om.

Selv autodidakte kan lære noget nyt ;)

-dennis

Fra : Tina Uhre

Dato : 25-09-02 15:28

> [...]
> de vil - fra sig. Jeg kunne egentligt godt tænke mig at stifte lidt
> nærmere bekendskab til de lege og øvelser der tales om.

Det kommer helt an på i hviklet område.

Men af kendte kan jeg nævne Gitte Naldal og Jasmin Schrase.
Så er der også Karin Petersen som er i midtsjælland.

Der er også flere hjemmesider med god læsning men hvordan er kotymen med
hjemmesider herinde?

Hilsen Tina

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 26-09-02 07:18

Tina Uhre wrote:
> "Dennis Thrysøe" <dennis@geysirheste.dk> wrote in message

> Det kommer helt an på i hviklet område.

Nordjylland. Men jeg kunne godt finde på at arrangere et kursus, hvis
det kan lade sig gøre. Så kunne man sikkert betale sig fra kørslen.

> [...]
> Så er der også Karin Petersen som er i midtsjælland.
>
> Der er også flere hjemmesider med god læsning men hvordan er kotymen med

Bare pas på du ikke ligner en der vil sælge noget, så går folk helt amok ;)

-dennis

Fra : Tina Uhre

Dato : 26-09-02 07:47

> [...]
> det kan lade sig gøre. Så kunne man sikkert betale sig fra kørslen.

> Bare pas på du ikke ligner en der vil sælge noget, så går folk helt amok

Alle tre nævnte navne arrangerer kurser men jeg ved ikke helt hvor I landet
de to førstnævnte holder til.

Ang hjemmesider vil jeg helt klart anbefale Parelli.com. Der står alt om de
syv lege som er tillidslege man kan lege med de helt unge plage. Af danske
sider er der utallige. Bare søg på ordet Horsemanship så vil flere brugbare
hits dukke op.

Hvis du vil have lidt faglitteratur så lån eller køb Gitte Naldals bog "Fra
rytter til hest". Den viser helt fra bunden hvordan du kommer igang.
Der er også Klaus Ferdinand Hempfling´s bog "At danse med heste" men det er
lidt for idealistisk efter min mening.

Tina

Fra : Nina Svanholm

Dato : 26-09-02 09:17

> Der er også Klaus Ferdinand Hempfling´s bog "At danse med heste" men det
er
> lidt for idealistisk efter min mening.
>
> Tina

Hej

Hvad mener du med det? Jeg har selv bogen og har trænet min hest efter den,
jeg er meget tilfreds med resultatet!

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Tina Uhre

Dato : 26-09-02 09:42

"Nina Svanholm" <hammer@telefona.dk> wrote in message
> er

> Hej
>
> Hvad mener du med det? Jeg har selv bogen og har trænet min hest efter
> [...]

Jeg lånte bogen som noget af det første og synes den virkede alt for
uoverskuelig. Den var forklaret alt for indviklet efter min mening, måske
fordi det var noget af det første jeg læste om NH. Hvis jeg læser den igen
kan det være jeg ændrer mening. Hvem ved?

Jeg synes Naldal er meget lettere at gå til hvis man er nybegynder i faget.

Tina

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 26-09-02 09:43

Nina Svanholm wrote:

> Hej
>
> Hvad mener du med det? Jeg har selv bogen og har trænet min hest efter den,
> jeg er meget tilfreds med resultatet!

Hvis jeg lige skal blande mig her (også):

Jeg synes bogen virker udemærket, men han bruger meget tid/tekst på
poetiske udskejelser og filisoferen. Jeg er ikke nået hele vejen igennem
den, men i den første tredjedel/halvdel er der lidt langt mellem
guldkornene synes jeg.

-dennis

Fra : Tina Uhre

Dato : 26-09-02 10:01

> [...]
> poetiske udskejelser og filisoferen. Jeg er ikke nået hele vejen igennem
> den, men i den første tredjedel/halvdel er der lidt langt mellem

Præcis sådan jeg ville formulere det hvis jeg ellers var god til at
formulere mig *SS*

Tina

Fra : Nina Svanholm

Dato : 26-09-02 18:15

> [...]
> poetiske udskejelser og filisoferen. Jeg er ikke nået hele vejen igennem
> den, men i den første tredjedel/halvdel er der lidt langt mellem

Hej

Tjo...det har du nok ret i, men jeg synes faktisk at det giver en bedre
forståelse for _hvorfor_ han mener som han mener og dermed hvorfor vi skal
gøre med vores heste som ham. Og at sammenligne ting kan om ikke andet for
nogen give en nemmere forståelse for hvad det er han mener. Han vil jo have
at vi skal tænke som en hest for at kunne forstå den og for at kunne forstå
hvorfor vi skal gøre som han mener med dem.

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 26-09-02 14:01

"Tina Uhre" <lily@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

[snip]

> ;)
>
> Alle tre nævnte navne arrangerer kurser men jeg ved ikke helt hvor I
landet
> de to førstnævnte holder til.

Gitte Naldal bor nede i Vejle-området, svjh.

> [...]
> syv lege som er tillidslege man kan lege med de helt unge plage. Af danske
> sider er der utallige. Bare søg på ordet Horsemanship så vil flere

- og Gitte Naldals hjemmeside er her:

http://www.horsemanship.dk

Jeg er jo (også) webmaster for en hjemmeside, hvor jeg har samlet en
anseelig mængde hestelinks; herunder også en gruppe af links med NH. Denne
side kan findes her:

http://www.isafold.dk

mvh
Trond Øyvind Hermansen

Fra : Tina Uhre

Dato : 26-09-02 14:45

> [...]
>
> Jeg er jo (også) webmaster for en hjemmeside, hvor jeg har samlet en
> anseelig mængde hestelinks; herunder også en gruppe af links med NH. Denne

Takker. Begge er lige tilføjet mine favoritter

Tina

Fra : Liz

Dato : 25-09-02 21:17

Stor debat herinde så jeg må lige deltage lidt.

Til Dennis vil jeg sige at istedet for at bruge begrebet Natural
Horsemanship, så heller bruge Jasmin Scrauses begreb - øvelser i tillid og
respekt. For det er just det det hele går ude på. Lange reb
(fortøjningsreb til fx sejlskib) og specielle rebgrime (knytte selv for
ingen penge) er bare redskaber som gøre dit arbejde lettere og nemmere for
hesten at forstår. Du opnår meget hurtig gode resultater af tillid og
respekt, gensidig dig og din hest imellem. Check it out, it's worth it!

Og til Tina vil jeg sporge om hvorfor du ikke selv er med i træningen af
dine hest, fordi hvis du ikke ved nøjagtig hvad træneren har gjort for at
opnå tilredning, så er jeg bange for at du bliver slemt skuffede. Du skal
til at bruge de samme øvelser, ellers bliver hesten forvirret og så kan du
selv gætte resten af historien, ikke?

Mvh Liz (som er helt bidt af NH/TRØ)

Fra : Tina Uhre

Dato : 25-09-02 21:46

"Liz" <lizb@worldonline.dk> wrote in message
> [...]
> til at bruge de samme øvelser, ellers bliver hesten forvirret og så kan du

Det er ganske simpelt. Jeg har først købt hesten nu mens den er under
tilridning. Har altså ikke selv været med til at træffe beslutningen om at
det skulle foregå med NH-metoden. Dog tiltaler det mig meget da jeg har
meget stor interesse for det.

Og så er der også den naturlige forhindring at hesten står i Ringsted og jeg
selv i Taastrup.
Men at den bliver "afleveret" til mig redet på den måde betyder jo ikke at
jeg selv må klare resten. Inden da har jeg haft en meget lang snak med
berideren om hendes metoder. Desuden er NH jo et "internationalt" sprog hvis
man kan kalde det det. Det er jo hestens eget sprog.

TRØ, hvad står det for?

Tina

Fra : Liz

Dato : 26-09-02 19:58

"Tina Uhre" <lily@post.cybercity.dk> wrote in message
Desuden er NH jo et "internationalt" sprog hvis
> man kan kalde det det. Det er jo hestens eget sprog.
>
> TRØ, hvad står det for?
>
> Tina

Hej Tina,
"Internationalt" er så meget sagt. Godt nok gør metoderne ude efter de
samme principper, men de kan alligevel være af vidt forskelligt art for den
samme øvelse. Jeg kan kun være enig med Dennis - det er meget vigtig at
både hest og rytter er sammen om undervisning/tilredning. Jeg vil klart
anbefale at du prover at få nogle dage sammen med berideren således at du er
helt på det rene med hvad det er han/hun foretager sig. Der er alt for
mange eksempler af heste der ikke "duer" når de kommer tilbage fra
berideren, og næsten alle tilfælde skyldes "misforståelser". Dette gælder
alle former for "opdragelse" om det er efter de klassiske og traditionelle
metoder eller efter NH.
TRØ = Tillid og Respekt Øvelser. (Min egen opfindelse)

Mvh Liz

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 26-09-02 07:21

Liz wrote:
> [...]
> hesten at forstår. Du opnår meget hurtig gode resultater af tillid og
> respekt, gensidig dig og din hest imellem. Check it out, it's worth it!

Ja, det er lige det jeg fiskede efter. Dagligdagsbegreber der beskriver
hvad der *egentligt* er tale om.

> [...]
> til at bruge de samme øvelser, ellers bliver hesten forvirret og så kan du

Faktisk et generelt problem efter min mening. Der er mange der sætter
deres hest i træning(/tilridning). Både hest og rytter vil ofte få meget
mere ud af det, hvis rytteren selv delgtager i processen.

-dennis

Fra : Liz

Dato : 26-09-02 20:01

> [...]
> deres hest i træning(/tilridning). Både hest og rytter vil ofte få meget
> mere ud af det, hvis rytteren selv delgtager i processen.

Hej Dennis,
Ku' ikke være mere enig med dig!
Mvh Liz