Søgning i Text felt med lange sætninger. M~
Fra : Dennis M. Hansen

Dato : 25-09-02 07:58

Hej NG!

Hvis jeg nu har en tabel, hvor det ene felt f.eks er "qoutes" baseret på
Text, hvordan laver jeg så bedst søgning i dette felt der er så præcis som
muligt??
En qoute kan jo godt være temmelig lang sætning. Der kan være mange tusinde
records også.
Derudover har jeg en tabel der angiver ord der ikke skal medtages i en
søgning, ord som f.eks "hvad, der, kan, er, hvis, du, man" etc.

Lad os nu antage at jeg vil søge på følgende ord for at finde nogle qoutes
"supersej atomkraftværk".
Så vil jeg også gerne at databasen finder denne her record: "super sej atom
kraftværk".
Da jeg på feltet har slået Full Text til, havde jeg tænkt mig at bruge
Match() funktionen istedet for LIKE da LIKE vist ikke er specielt hurtig når
det drejer sig om hele sætninger der skal søges på?

Kan MySQL ovenstående, og hvordan gøres det???
Resultaterne skal gerne listes efter princippet hvor den mest præcise er
øverst - og det kan match jo, men jeg kan ikke finde ud af om match kan
fange "halve" ord, eller dele af et ord?

Håber nogne kan hjælpe.

Mvh Dennis