Lene Espersens udspil
Fra : PMJ

Dato : 25-09-02 07:40

Det lader til, at der endelig er en minister, der forsøger at få gennemført
sanktioner mod de, der gennemfører de modbydelige hestetransporter til feks
Italien. Men mishandling af heste finder jo også sted andre steder end på
ladet af lastvogne. Måtte Lene's udspil også nå helt ind i flokken af
sammenspiste "hestefolk", og enhver amatør-hesteejer, der ikke behandler sit
dyr ordentligt!

mvh
pmj

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 25-09-02 07:45

"PMJ" <doink@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> ladet af lastvogne. Måtte Lene's udspil også nå helt ind i flokken af
> sammenspiste "hestefolk", og enhver amatør-hesteejer, der ikke behandler

Det er rigtigt, men jeg synes nu at alm. hesteejere tranportere deres heste
meget forsvarligt.
Det er min holdning at problemet er klart mest udtalt blandt de
profesionelle ala. Hestehandler Palle Ellehammer Nielsen fra DR's program.

--
mvh/regards

Christian
ICQ: 4937239

Fra : PMJ

Dato : 25-09-02 07:57

"Christian B. Andresen" <mailto:username@domain.country> skrev i en
meddelelse news:3d915b5d$0$193$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Det er rigtigt, men jeg synes nu at alm. hesteejere tranportere deres
heste
> meget forsvarligt.

Selvfølgelig -mit indlæg går jo også kun på de, der IKKE behandler deres dyr
ordentligt. HELT generelt, vil jeg gerne tilføje.

mvh
pmj

Fra : Tina Uhre

Dato : 25-09-02 08:01

"Christian B. Andresen" <mailto:username@domain.country> wrote in message

> [...]

> Det er min holdning at problemet er klart mest udtalt blandt de
> profesionelle ala. Hestehandler Palle Ellehammer Nielsen fra DR's program.

Jeg tror at det der blev ment var at der også sker andre tilfælde af
dyremishandling end uforsvarlige hestetransporter. Misrøgt vold og
tankeløshed (at man kan være det kan jeg ikke forstå).

Det er uhyggeligt så mange sager der bliver henlagt fordi politiet ikke
kunne dømme i den enkelte sag. Og forståeligt nok da de ikke er uddannet i
forsvarligt dyrehold og ikke aner hvordan en syg hest kan se ud. Lige så
mange sager bliver henlagt fordi kredsdyrlægen holder hånden over den
enkelte landmand.

Hilsen Tina

Fra : PMJ

Dato : 25-09-02 08:29

"Tina Uhre" <lily@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg tror at det der blev ment var at der også sker andre tilfælde af
> dyremishandling end uforsvarlige hestetransporter. Misrøgt vold og
> tankeløshed (at man kan være det kan jeg ikke forstå).

Jeps -det var lige præcis det, jeg mente!

> Det er uhyggeligt så mange sager der bliver henlagt fordi politiet ikke
> kunne dømme i den enkelte sag.

OG fordi, hesteorganisationer og -klubber er så sammenspiste, at den slags
kan finde sted. Har endnu ikke glemt, hvordan man jordede bla Morten Stig's
udesendelser for et par år siden. Er der sket noget i sagerne? Nej, intet!"

> Og forståeligt nok da de ikke er uddannet i
> forsvarligt dyrehold og ikke aner hvordan en syg hest kan se ud.

Det behøver man vel ikke nogen hesteuddannelse for at kunne bedømme -bare
almindelig sund fornuft og ansvarsfølelse overfor andre levende væsener.
Problemet er nok snarere, at sådanne sager netop bliver nedpriorioteret. Det
overbelastede politi har ikke ressourcer til at arbejde med en sag, der vil
give 500 kr i bøde. Og netop derfor er Lene's udspil, hvor straffen virkelig
skal kunne mærkes jo et godt skridt på vejen. I det mindste herhjemme. For i
Sydeuropa har man som bekendt en helt anden mentalitet!

> Lige så
> mange sager bliver henlagt fordi kredsdyrlægen holder hånden over den
> enkelte landmand.

Eller snarere de enkelte hesteejer -for ikke at landmænd generelt skal have
skylden for, at heste bliver mis handlet -røgtet.

mvh
pmj

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 25-09-02 08:38

PMJ wrote:
> [...]
> udesendelser for et par år siden. Er der sket noget i sagerne? Nej, intet!"

Ja, det er tankevækkende. Lige så snart der kommer penge med ind i
billedet går det galt...

> [...]
> skal kunne mærkes jo et godt skridt på vejen. I det mindste herhjemme. For i
> Sydeuropa har man som bekendt en helt anden mentalitet!

Ja, og sådan er der selvfølgelig forskelle i verden. En del af de
grønlandske slædehunde har det heller ikke godt efter en dansk 'målestok'.

-dennis

Fra : PMJ

Dato : 25-09-02 08:57

"Dennis Thrysøe" <dennis@geysirheste.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, og sådan er der selvfølgelig forskelle i verden. En del af de
> grønlandske slædehunde har det heller ikke godt efter en dansk 'målestok'.

Grønlandske slædehundes forhold berettiger i mine øjne ikke mishandling af
dyr syd for alperne. Men det kan du jo argumentere for i en anden tråd.
Denne her er startet som en kommentar til Lene Espersens udspil mod de
infame transporter af heste sydpå -i håbet om, at det kan føre mere med sig.

mvh
pmj

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 25-09-02 09:57

PMJ wrote:
> "Dennis Thrysøe" <dennis@geysirheste.dk> skrev i en meddelelse

> Grønlandske slædehundes forhold berettiger i mine øjne ikke mishandling af
> dyr syd for alperne.

Heller ikke i mine. Hvad får dig til at tro andet?

> Men det kan du jo argumentere for i en anden tråd.

Jeg perspektiverer bare, som det vistnok hedder med et fint udtryk.

> Denne her er startet som en kommentar til Lene Espersens udspil mod de
> infame transporter af heste sydpå -

Min kommentar går på, at der ikke er samme indstilling til tingene
overalt. (Det er vel også derfor Lene Espersens synspunkter møder
modstand fra de mere sydlige himmelstrøg).

> i håbet om, at det kan føre mere med sig.

Ja, hvis man vil ændre verden skal man jo starte et sted.

-dennis

Fra : PMJ

Dato : 25-09-02 11:57

> Heller ikke i mine. Hvad får dig til at tro andet?

Intet specielt -men du startede selv med at snakke udenom, Dennis. På samme
måde som hele diskussionen om sydlændingenes modbydelige behandling af dyr,
alt for ofte strander i, at der findes burhøns i Danmark.

> Jeg perspektiverer bare, som det vistnok hedder med et fint udtryk.

Jeg er ikke god til fine udtryk -påpeger blot at dyremishandling er
uacceptabelt. Jo længere sydpå, des værre. Fatter ikke, at man er så glad
ved at rejse ned til folk med den mentalitet..

> Min kommentar går på, at der ikke er samme indstilling til tingene
> overalt. (Det er vel også derfor Lene Espersens synspunkter møder
> modstand fra de mere sydlige himmelstrøg).

Ja, jo længere sydpå, des værre, er vi nok enige om..... Og jeg ser ikke
nogen anledning til bare at slå ud med hænderne og acceptere at folk skal
have lov til at være onde ved dyr andre steder i verden!

> i håbet om, at det kan føre mere med sig.
>
> Ja, hvis man vil ændre verden skal man jo starte et sted.

Og når man så har startet, skal man også fortsætte!

mvh
pmj

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 25-09-02 12:20

PMJ wrote:
> [...]
> måde som hele diskussionen om sydlændingenes modbydelige behandling af dyr,
> alt for ofte strander i, at der findes burhøns i Danmark.

Jeg synes ikke jeg snakker uden om. Jeg har en pointe der - efter min
opfattelse - ligger inden for trådens emne.

For nu at tage dit eksempel op, så er det min overbevisning at vi skal
behandle vore egne høns ordentligt (kollektivt. som et land) inden vi
peger fingre af andre lande.

> Jeg er ikke god til fine udtryk -påpeger blot at dyremishandling er
> uacceptabelt.

Helt enig. Så består resten af problemstillingen jo bare I, at der er
mange meninger om hvad der overhovedet er dyremishandling. Men det,
medgiver jeg, er en anden diskussion.

> Jo længere sydpå, des værre.

Huh?

> Fatter ikke, at man er så glad
> ved at rejse ned til folk med den mentalitet..

Det er heldigvis nok ikke alle der bor syd for os selv, der ikke kan
opføre sig ordentligt ;) Der er vel også mange 'gode' hestefolk sydpå?

> Ja, jo længere sydpå, des værre, er vi nok enige om.....

Det er nok lidt af en generalisering. Jeg tror nærmere man kan definere
det ved hvor fattigt et givent samfund er, og hvor meget man bruger dyr
som arbejdsdyr/fødevarer i hverdagen.

I Danmark er vi rige nok til at holde husdyr og kæledyr 'for sjov'. Dem
behandler vi godt. I andre lande er man måske afhængig af dyrene for
opretholdelse af sin levevis, men uden midler til at lade dem have det
godt (efter f.eks. Danske normer).

Desuden er der en tendens til, at når der bliver penge involveret, ryger
ting som dyrevelfærd fløjten. Det er nok vi skal finde forklaringen i
forbindelse med de famøse hestetransporter mellem f.eks. Danmark og Italien.

> Og jeg ser ikke
> nogen anledning til bare at slå ud med hænderne og acceptere at folk skal
> have lov til at være onde ved dyr andre steder i verden!

Hvis man tror jeg gør det, har man misforstået mig. Folk skal ikke være
onde på nogen måde. Men jeg har en fornemmelse af, at man er oppe mod
meget store kræfter hvis man vil *al* dyremishandling til livs.

Men man skal selvfølgeligt ikke give op af den grund.

> Og når man så har startet, skal man også fortsætte!

Jeps. Men vi er vist (heller) ikke helt færdige med Danmark endnu... :/

-dennis

Fra : PMJ

Dato : 25-09-02 13:37

> For nu at tage dit eksempel op, så er det min overbevisning at vi skal
> behandle vore egne høns ordentligt (kollektivt. som et land) inden vi
> peger fingre af andre lande.

Er slet ikke enig. Den dyreUetiske mentalitet, som finder sted i lande syd
for Alperne, skal vi bestemt ikke acceptere bare fordi vi har lyst til at
tage på en billig ferie. Eller bare fordi, at det fortsat er tilladt at
holde burhøns -eller at mishandle sine heste, køer, hunde eller grise til en
pris af 500 kr pr stk

> Helt enig. Så består resten af problemstillingen jo bare I, at der er
> mange meninger om hvad der overhovedet er dyremishandling. Men det,
> medgiver jeg, er en anden diskussion.

Ja, jeg er gerne parat til at diskutere, hvad dyremishandling er. Hvorhenne?
Det er IKKE for tidligt, at vi kommer i gang!

> Det er heldigvis nok ikke alle der bor syd for os selv, der ikke kan
> opføre sig ordentligt ;) Der er vel også mange 'gode' hestefolk sydpå?

Det håber jeg sateme -men sydlændingens generelle mentalitet bekræfter
bestemt ikke din påstand sådan lige umiddelbart!!

> [...]
>
> Det er nok lidt af en generalisering. Jeg tror nærmere man kan definere
> det ved hvor fattigt et givent samfund er, og hvor meget man bruger dyr

Bruger/mishandler??????????

> I Danmark er vi rige nok til at holde husdyr og kæledyr 'for sjov'. Dem
> behandler vi godt.

Nogle af os gør -andre desværre ikke!

> I andre lande er man måske afhængig af dyrene for
> opretholdelse af sin levevis, men uden midler til at lade dem have det
> godt (efter f.eks. Danske normer).

Enig -men det man ser fra feks Mellemøsten og ikke mindst Spanien bærer jo
ikke præg af nød, men af direkte ondskab. Har du noget at indvende imod den
påstand? Eller at sydlændingene nok er mindre hensynsfulde over for deres
dyr?

> [...]
> ting som dyrevelfærd fløjten. Det er nok vi skal finde forklaringen i
> forbindelse med de famøse hestetransporter mellem f.eks. Danmark og

Igen enig. Der ER danske møgdyr, der for penge kan finde på at sende deres
dyr ud på sådanne transporter -eller bare behandler deres dyr dårligt. Jeg
håber VIRKELIG at Lene Espersens udspil kan hjælpe med til at få ram på de
møgsvin!

> Hvis man tror jeg gør det, har man misforstået mig. Folk skal ikke være
> onde på nogen måde. Men jeg har en fornemmelse af, at man er oppe mod
> meget store kræfter hvis man vil *al* dyremishandling til livs.

Og jeg er ikke et øjeblik i tvivl om, at jeg til enhver tid vil bekæmpe
disse "meget store kræfter".

> Jeps. Men vi er vist (heller) ikke helt færdige med Danmark endnu...

Jeg håber da ikke, at du fortsat taler om burhøns og tremmegrise som
undskyldning for at tæske heste, dyrke tyrefægtning eller bare være ond mod
æsler og andre dyr nede i Arabien?

mvh
pmj

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 25-09-02 15:01

PMJ wrote:
> [...]
> holde burhøns -eller at mishandle sine heste, køer, hunde eller grise til en

Jeg accepterer det heller ikke. Min kommentar skulle opfattes som "Fej
for egen dør...". Jeg er bare lidt selvkritisk overfor os danskere.

> Ja, jeg er gerne parat til at diskutere, hvad dyremishandling er. Hvorhenne?
> Det er IKKE for tidligt, at vi kommer i gang!

Det ved jeg ikke. Men det bør nok være i et internationalt forum, som du
selv gør opmærksom på.

> Det håber jeg sateme -men sydlændingens generelle mentalitet bekræfter
> bestemt ikke din påstand sådan lige umiddelbart!!

Det ved jeg så ikke noget om. Men det lyder som en lidt uretfærdig
generaliserng.

> Bruger/mishandler??????????

Nogle bruger deres dyr som en del af deres levevis, og kan ikke gøre det
anderledes. Tro mig.

> [...]
> ikke præg af nød, men af direkte ondskab. Har du noget at indvende imod den

Det har jeg ikke kendskab til. Jeg har svært ved at tro at nogle er onde
uden grund, men jeg er måske bare naiv.

> Eller at sydlændingene nok er mindre hensynsfulde over for deres
> dyr?

Det er muligt. Igen synes jeg ikke jeg ved nok om det til at udtale mig
så konkret.

> Og jeg er ikke et øjeblik i tvivl om, at jeg til enhver tid vil bekæmpe
> disse "meget store kræfter".

Jeps. Vi må væbne os med tålmodighed. For denne slags kulturelt og
socialt betinget adfærd kan tage *laaaaang* tid at påvirke.

(Og for at vende tilbage til de stakkels grønlændere, så har både dem og
deres hunde vist fået det dårligere efter "civilisationens" indtog).

> Jeg håber da ikke, at du fortsat taler om burhøns og tremmegrise som
> undskyldning for at tæske heste, dyrke tyrefægtning eller bare være ond mod
> æsler og andre dyr nede i Arabien?

Jeg begriber ikke hvordan man kan læse mine indlæg som en undskyldning
for den slags.

Jeg tror, at denne del af debatten er ved at løbe tør for konstruktive
elementer. Så lad os bruge vores tid på noget andet.

-dennis

Fra : PMJ

Dato : 25-09-02 20:10

Hvorhenne?

> Det ved jeg ikke. Men det bør nok være i et internationalt forum, som du
> selv gør opmærksom på.

I så fald er jeg bange for, at det har lange udsigter. Sydlændingene skal jo
nok forhindre ethvert tiltag til at forbedre forholdene for dyr.

> Jeg begriber ikke hvordan man kan læse mine indlæg som en undskyldning
> for den slags.

Det gør jeg vel heller ikke -men det er en del af den bortforklaring man
altid hører. Og derfor sker der intet.

> Jeg tror, at denne del af debatten er ved at løbe tør for konstruktive
> elementer. Så lad os bruge vores tid på noget andet.

Ja.

mvh
pmj

Fra : Marlene

Dato : 26-09-02 13:36

PMJ <doink@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3d9209d1$0$84660$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> I så fald er jeg bange for, at det har lange udsigter. Sydlændingene skal
jo
> nok forhindre ethvert tiltag til at forbedre forholdene for dyr.

Jeg har haft samme mening i et stykke tid nu - og har det for så vidt
stadig. Den måde spanierne behandler deres hunde på, er fuldstændigt
forkasteligt og uacceptabelt (har skrevet til Spaniens præsident - hvis I
ønsker en kopi af brevet, så I kan sende det til ham, så sig endelig til).
Men her den anden dag så jeg et program på Animal Planet om disse hunde,
hvor et engelsk par havde et sted for disse stakkels hunde, og de sagde i
programmet, at flere og flere lokale var begyndt at vågne op, og der var nu
protestgrupper i Spanien, som der overhovedet ikke var tidligere. Den første
dyreværnslov i Spanien blev indført i 1987 - utroligt, ikke? De sagde også,
at f.eks. i regionen Valencia skulle alle hunde nu chipmærkes, så det går da
fremad. Men, men, men, de sagde også, at en hund var blevet hængt til en
eller anden festival foran 5000 mennesker. Så er det sgu da ikke så sært, at
folk finder det ok at behandle hunde på den måde. Så der er stadig brug for
vores kræfter - både i udlandet, men også herhjemme.

Med venlig hilsen

Marlene.

Fra : PMJ

Dato : 29-09-02 11:54

"Marlene" <tunne@heaven.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> >

> Jeg har haft samme mening i et stykke tid nu - og har det for så vidt
> stadig. Den måde spanierne behandler deres hunde på......

Hunde, heste, æsler, geder, tyre, høns -ja, dyr i almindelighed. Og længere
sydpå er det jo endnu værre. Jeg fatter simpelthen ikke, at nogle er så
glade ved at besøge disse mennesker. Om Lene Espersens udspil vil få nogen
større effekt, tvivler jeg på -er tværtimod bange for, at det på længere
sigt bliver OS her i lille Danmark, der må slække på reglerne.

mvh
pmj

Fra : Nina Svanholm

Dato : 25-09-02 11:29

Måtte Lene's udspil også nå helt ind i flokken af
> sammenspiste "hestefolk", og enhver amatør-hesteejer, der ikke behandler
sit
> dyr ordentligt!

Så vidt jeg kunne læse mig frem til i avisen, så er det netop det hun godt
vil opnå-altså hun har bla. udtalt at det er forkasteligt at en pony var
blevet så vanrøgtet at den måtte aflives-ejeren fik en bøde på 500 kr!!! så
mon ikke der snart sker noget med alle former for misligholdte dyr, og ikke
"kun" på transport området?

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : PMJ

Dato : 25-09-02 11:39

"Nina Svanholm" <hammer@telefona.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> blevet så vanrøgtet at den måtte aflives-ejeren fik en bøde på 500 kr!!!

> mon ikke der snart sker noget med alle former for misligholdte dyr, og

Håber det. Håber det virkeligt!!!!!!!!!!

mvh
pmj