"Det vidunderlige" linux til folkeskolen
Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 24-09-02 19:12

Ja, det er jo så enkelt at benytte sig af linux, hvis man IKKE er en
nørd - det vidner nedenstående nødråb om, hvor en person i en
Windows-gruppe måtte forsøge at få hjælp til blot at fjerne linux. Læs
bare:

"Jeg bøvler lidt med at få resterne af Linux ud af en pc, der nu skal
køre
windows. Men selv med delpart og fdisk, derpå følgende format starter
maskinen med at skrive noget med "GNU" og så går opstarten ellers i
"never-ending-loop". Hvorledes får man det system fejet ud af disken?"

Jo, det er i sandhed noget "enkelt"noget at bøvle med
Arne H.Wilstrup

Fra : Jørgen Kristensen

Dato : 24-09-02 19:58

"Arne H. Wilstrup" wrote:

> [...]
> "never-ending-loop". Hvorledes får man det system fejet ud af disken?"
>
> Jo, det er i sandhed noget "enkelt"noget at bøvle med

Ja Arne måske kan jeg hjælpe.

For 8 år siden stod jeg med en hard disk hvor der havde været installeret Unix
på, denne harddisk skulle genbruges til MS-DOS 4.0

Desværre var der ingen programmer fra Microsoft der kunne slette Unix på
harddisken.

Programmet Fdisk som normalt bruges til at indele harddisken i partitioner
kunne ikke slette Unix partitionen.

Jeg tror at problemet er det samme hvis man ønsker at slette en Linux partition,
men ser du på Microsofts hjemmeside er der hjælp at finde - de anbefaler at man
bruger et Linux program kaldet "Fdisk" til at slette Linux partitionen - se:
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=KB;EN-US;Q247804&

Hvorfor tror du at Microsoft anbefaler at man bruger Linux programmer til at
slette Linux med, mon ikke det skyldes at det er nemmere end at bruge et program
fra Microsoft.

Mvh. Jørgen

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 24-09-02 21:33

Jørgen Kristensen wrote:

> Hvorfor tror du at Microsoft anbefaler at man bruger Linux programmer
> til at slette Linux med, mon ikke det skyldes at det er nemmere end
> at bruge et program fra Microsoft.

Næ!

Arne H.Wilstrup

Fra : Jørgen Kristensen

Dato : 24-09-02 22:35

"Arne H. Wilstrup" wrote:

> Næ!

Det er en kendsgerning at Microsoft anbefaler at du bruger et Linux program til
at slette en eller flere Linux partitioner med.

Et lille spørgsmål.
Kan du slette en Linux partition på en harddisk med de programmer som findes på
Windows 98 CDen ?

Hvis du mener at det er muligt kan du jo sende vejledningen til Microsoft og her til NG.

Mvh. Jørgen

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 25-09-02 07:00

Jørgen Kristensen wrote:

> [...]
> findes på Windows 98 CDen ?
>
> Hvis du mener at det er muligt kan du jo sende vejledningen til

Hvis jeg vil slette linux, skulle jeg være så tåbelig at installere det,
så har jeg et lille program, der sletter masterbootrecord'en effektivt -
det tager under 30 sekunder - og vupti, jeg er "fit for fight" til at
installere noget nyt. Jeg behøver slet ikke noget specialprogram -heller
ikke fra Microsoft

Arne H.Wilstrup

Fra : Frederik Dannemare

Dato : 25-09-02 15:52

Arne H. Wilstrup wrote:
> [...]
[cut]

> [...]
> det tager under 30 sekunder - og vupti, jeg er "fit for fight" til at
> installere noget nyt. Jeg behøver slet ikke noget specialprogram -heller

jeg ville nok bare boote fra en linux floppy og køre en
"dd if=/dev/zero of=/dev/hda bs=512 count=1" ;)

/frederik

Fra : Claus Sørensen

Dato : 26-09-02 19:26

Arne H. Wilstrup wrote:

> Næ!

Jeg er interesseret i at vide, hvilke Microsoft-programmer [1], det er
lettere at fjerne en Linux-partition med.

[1] Med Microsoft-programmer menes programmer udviklet af Microsoft eller
som følger med et af deres styresystemer.

De herligste hilsner
--
Claus Sørensen Befri dit kontor med en åben pakke
Ansvarlig for Danmark OOo OOo OOo OOo OOo OOo OOo OOo OOo

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 26-09-02 17:46

"Claus Sørensen" <cs@openoffice.org> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> [1] Med Microsoft-programmer menes programmer udviklet af Microsoft
eller
> som følger med et af deres styresystemer.

Aner det ikke -jeg har aldrig haft problemet - men jeg har et lille
simpelt program, der sletter masterboot record'en på et øjeblik - det
sender jeg da gerne til dig, hvis du ønsker det (dog tidligst i
weekenden)

--
ahw

Fra : Claus Sørensen

Dato : 26-09-02 23:01

Problemet er, at du ikke svarer på det du bliver spurgt om.

Jørgen spørger:

"Hvorfor tror du at Microsoft anbefaler at man bruger Linux
programmer til at slette Linux med, mon ikke det skyldes at
det er nemmere end at bruge et program fra Microsoft."

Du svarer:

"Næ!"

Så spørger jeg:

"Jeg er interesseret i at vide, hvilke Microsoft-programmer [1],
det er lettere at fjerne en Linux-partition med."

Du svarer:

"Aner det ikke"

Siden du svare benægtende på, at det er lettere at bruge Linux end et
Microsoft-produkt til at slette Linux, så må det da være fordi du kender et
sådant produkt.

Ellers er du jo total usaglig i dit svar.

De herligste hilsner

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 26-09-02 21:27

> [...]
> programmer til at slette Linux med, mon ikke det skyldes at
> det er nemmere end at bruge et program fra Microsoft."

Det er fordi han manipulerer - han oplyser ikke at selvom Microsoft
oplyser at man kan bruge et linux-program til at fjerne linux, hvilket
jo er logisk nok, eftersom det er linux, der er installeret, så skriver
MS også at man kan benytte fdisk fra MS-dos 5.0 og følgende. Denne lille
"detalje" undlader han bevidst - og derfor gad jeg ikke svare ham.

> [...]
>
> "Jeg er interesseret i at vide, hvilke Microsoft-programmer [1],
> det er lettere at fjerne en Linux-partition med."

Jeg forestillede mig at spørgsmålet er retorisk -du kan umuligt være
uvidende om at MS-DOS er fremstillet af Microsoft og at der i f.eks.
version 5.0 findes en fdisk, der kan "do the trick" -

> [...]
kender et
> sådant produkt.
>
> Ellers er du jo total usaglig i dit svar.

Det har du misforstået - jeg mener blot at har man allerede installeret
linux, må man vel have det nødvendige installationssoftware til at
slette det lige ved hånden i stedet for at skulle opstøve et
windows-program.

Der er altså intet usagligt i svaret, blot en vurdering af, om der er
tale om et "retorisk" spørgsmål, fremfor et reelt spørgsmål fra en, der
er uvidende.

--
ahw

Fra : Jørgen Kristensen

Dato : 26-09-02 23:05

"Arne H. Wilstrup" wrote:

> [...]
> MS også at man kan benytte fdisk fra MS-dos 5.0 og følgende. Denne lille
> "detalje" undlader han bevidst - og derfor gad jeg ikke svare ham.

Arne prøv at læse hvad jeg har skrevet en gang mere. Jeg orienterede om
at du kunne finde hjælp på Microsofts hjemmeside, jeg gentager et
link fra tidligere indlæg:
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=KB;EN-US;Q247804&
Prøv at læse artiklen igen - mod slutningen står:

Another method of removing an operating system from the hard disk and
installing a different operating system is to use an MS-DOS version 5.0
or later boot disk, a Windows 95 Startup disk, or a Windows 98 Startup
disk that contains the Fdisk utility. Run the Fdisk utility. If you have
multiple drives, there are 5 choices; use option 5 to select the hard
disk that has the partition to be deleted. After that, or if you have
only one hard disk, choose option 3 ("Delete partition or logical DOS drive"),
and then choose option 4 ("Delete non-DOS partition"). You should then see the
non-DOS partitions you want to delete. Typically, the Linux operating system
has two non-DOS partitions, but there may be more. After you delete one partition,
use the same steps to delete any other appropriate non-DOS partitions.

Som du kan se har jeg ikke skjult vigtige informationer for dig.

Mvh. Jørgen

Fra : Claus Sørensen

Dato : 27-09-02 00:33

Arne H. Wilstrup wrote:

> [...]
> uvidende om at MS-DOS er fremstillet af Microsoft og at der i f.eks.
> version 5.0 findes en fdisk, der kan "do the trick"

Problemet er blot, at de ikke giver hele sandheden på den side, hvor de
fortæller, hvordan man slipper af med Linux. Nemlig at du med
MS-DOS-udgaven af fdisk også kan slette/nulstille Master Boot Record'en
(MBR) med kommandoen:

fdisk /mbr

Altså en udokumenteret mulighed.

De herligste hilsner

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 24-09-02 20:30

"Arne H. Wilstrup" <karl@doedsmart.dk> writes:

> [...]
> nørd - det vidner nedenstående nødråb om, hvor en person i en
> Windows-gruppe måtte forsøge at få hjælp til blot at fjerne linux. Læs

Jeg ved ikke hvem i alverden der har bildt dig det ind?

Linux er et meget svært og avanceret operativsystem som kun kan bruges
af veluddannede personer som er i stand til at læse og forstå
komplicerede tekster på udenlandsk for at løse selv de mest dagligdags
problemer.

Uanset hvem der har forsøgt at bilde dig andet ind, så passer det
altså ikke. Hold du dig til Windows - enkelt, simpelt og velkendt.

Med venlig hilsen,
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 24-09-02 21:32

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Jeg ved ikke hvem i alverden der har bildt dig det ind?

Linux-folkene!

> [...]
> af veluddannede personer som er i stand til at læse og forstå
> komplicerede tekster på udenlandsk for at løse selv de mest dagligdags

LOL!

> Uanset hvem der har forsøgt at bilde dig andet ind, så passer det
> altså ikke. Hold du dig til Windows - enkelt, simpelt og velkendt.

Rotfl. )

--
ahw

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 24-09-02 22:09

> Linux-folkene!

Du skal ikke høre efter. Lærte de dig ikke om kildekritik på
seminariet?

> LOL!

Så kommer spørgsmålet - hvorfor bruger du så ikke Linux?

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 25-09-02 07:02

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Du skal ikke høre efter. Lærte de dig ikke om kildekritik på
> seminariet?

Næ - jeg lærte mig selv kildekritik, men det burde nok opfriskes - især
når det gælder linux

> Så kommer spørgsmålet - hvorfor bruger du så ikke Linux?

Hvorfor er paven ikke muslim?

Arne H.Wilstrup

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 25-09-02 07:21

> Hvorfor er paven ikke muslim?

Jeg troede ikke denne diskussion var religiøs. Hvorfor har du ikke
meldt rent flag tidligere?

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 25-09-02 07:26

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Jeg troede ikke denne diskussion var religiøs. Hvorfor har du ikke
> meldt rent flag tidligere?

Gruppen er heller ikke teknisk - men måske du vil være så elskværdig at
forklare, hvorfor du mener, jeg skulle synke så dybt at installere
linux? Og hvorfor det nødvendigvis skal ske på en folkeskole. Men nye
argumenter, tak.
Vi har hørt om: prisen (den er alligevel ikke helt gratis blandt andet
på grund af TC0) - det er ikke styresystemet, der er det væsentlige, men
derimod at man ikke kan få undervisningssoftware til den, der opfylder
kravene til folkeskolelovens intentioner og pædagogikken - vi skal ikke
lære børnene at programmere - vi skifter ikke et velfungerende
Windows-system med support ud med et hobbyprodukt uden support.
´
Her på falderebet, kan jeg ikke frembringe flere hovedargumenter, men
jeg ser da gerne nogle nye, tak!

Og kan man ikke komme med nogle nye, så er det spild af tid at diskutere
det her i gruppen - emnet er blevet gennemtygget i adskillige måneder.

Arne H.Wilstrup

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 25-09-02 08:47

> [...]
> forklare, hvorfor du mener, jeg skulle synke så dybt at installere
> linux? Og hvorfor det nødvendigvis skal ske på en folkeskole. Men nye

Lad os tage den sidste først - jeg har aldrig sagt at man partout skal
bruge Linux i folkeskolen, og mine indlæg her i diskussionen har
primært været foranlediget af nogen tekniske spørgsmål eller forkerte
holdninger.

Når det så er sagt, finder jeg det underligt at jeg nu skal
argumentere for at du "skal synke så dybt" at gøre et eller andet.
Det gider jeg ikke. Udkommet er fastlagt på forhånd, så det vil være
spild af min tid.

Jeg vil dog godt gøre opmærksom på at jeg finder det uheldigt at du
åbenlyst opponerer og nedgører en alternativ måde at arbejde på, som
du kun har teoretisk kendskab til.

Tænk hvis jeg nedgjorde dit arbejde baseret på nogen erfaringer der
var gjort dengang jeg gik i skole? Tænk hvis det endda var nogen jeg
havde hørt på Usenet?

At du ikke kan lide budbærerne, gør det ikke nødvendigvis til et
dårligt budskab.

Vær saglig. Du kan godt.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 25-09-02 16:59

> [...]
> bruge Linux i folkeskolen, og mine indlæg her i diskussionen har
> primært været foranlediget af nogen tekniske spørgsmål eller forkerte

fint så!

> [...]
> argumentere for at du "skal synke så dybt" at gøre et eller andet.
> Det gider jeg ikke. Udkommet er fastlagt på forhånd, så det vil være

naturligvis, hvis du føler det sådan.

> Jeg vil dog godt gøre opmærksom på at jeg finder det uheldigt at du
> åbenlyst opponerer og nedgører en alternativ måde at arbejde på, som
> du kun har teoretisk kendskab til.

Nu ved du jo ikke, hvad jeg har kendskab til -teoretisk eller praktisk,
så skal vi ikke lade den del af debatten ligge?

> Tænk hvis jeg nedgjorde dit arbejde baseret på nogen erfaringer der
> var gjort dengang jeg gik i skole? Tænk hvis det endda var nogen jeg
> havde hørt på Usenet?

Det kan jeg jo ikke gardere mig mod - så det må jeg vel tage med oprejst
pande?

> At du ikke kan lide budbærerne, gør det ikke nødvendigvis til et
> dårligt budskab.

Når der er sammenfald mellem budbringer og budskab, så er jeg ikke enig
med dig.

> Vær saglig. Du kan godt.
'
Jeg er (næsten) altid saglig. Det er kun visse personer, jeg har opgivet
sagligheden over for.

Arne H.Wilstrup

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 26-09-02 03:02

> Nu ved du jo ikke, hvad jeg har kendskab til -teoretisk eller praktisk,
> så skal vi ikke lade den del af debatten ligge?

Nej, det synes jeg ikke. Jeg mente bestemt at have læst ud af hvad du
skrev, at du ikke havde prøvet sagen. Dette var blandt andet
begrundet i Message-ID: <3d88f805$0$75609$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>

Hvis jeg gør dig uret, vil jeg naturligvis gerne vedgå dette
offentligt, men kun i så fald. Ellers vil jeg opretholde mit udsagn
om at jeg synes det er uheldig at du udtaler dig så bombastisk om ting
du kun har teoretisk kendskab til.

Gør jeg dig uret?

> Når der er sammenfald mellem budbringer og budskab, så er jeg ikke enig
> med dig.

Jeg mener helt bestemt at have læst i denne tråd, at du har sagt at
Linux blev promoveret af Linuxnørder, og dem kunne du ikke lide.

Jeg faldt også over følgende guldkorn:

"StarOffice kan også fås til Windows - LInux er en dårlig idé - den er
for nørdet, besværlig at have med at gøre, hvis man ikke er en rigtig
nørd, der elsker at rode med uforståelige "dos"-kommandoer etc."

Mener du virkelig det?

Som mig fx?

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 26-09-02 16:52

> [...]
> offentligt, men kun i så fald. Ellers vil jeg opretholde mit udsagn
> om at jeg synes det er uheldig at du udtaler dig så bombastisk om ting

Jeg kan godt have mere end et teoretisk kendskab til tingene idet vi
deler hus med en professionel edb-mand, der HAR prøvet linux og hvor jeg
har set, hvordan det er gået. Jeg har endvidere været flittig læser af,
hvad andre har foretaget sig på den kant i PRAKSIS, så ærlig talt - jeg
ved nok til at udtale mig om dette. Men det, jeg faktisk gør er at
udtale mig om rimeligheden i at ville installere Linux på folkeskolerne
fordi det tilsyneladende er GRATIS - så det kan jeg altså også tale med
om. Når jeg dertil kan lægge at selv linux-brugere kan have store
vanskeligheder med simple procedurer, så finder jeg altså også belæg for
mine udtalelser deri. Det svarer til at en læge jo heller ikke behøver
at spise al den medicin, hun udleverer til patienterne for at få et
"praktisk" kendskab til dens virkninger.

> Gør jeg dig uret?

Ja.

> Jeg mener helt bestemt at have læst i denne tråd, at du har sagt at
> Linux blev promoveret af Linuxnørder, og dem kunne du ikke lide.

hvad angår dem som mennesker, så har jeg intet at indvende - sålænge de
er ukendte for mig, kan jeg ikke tage stilling til om jeg kan lide dem
eller ej, men hvis de på skrift og i tale udtaler sig med slet skjult
foragt over for brugere af f.eks. Windows, så har jeg altså god grund
til at tænke ilde derom.

> [...]
> for nørdet, besværlig at have med at gøre, hvis man ikke er en rigtig
> nørd, der elsker at rode med uforståelige "dos"-kommandoer etc."

Ja!

> Som mig fx?

Jeg erindrer dig ikke - måske har jeg svaret dig et eller andet sted,
men dit navn siger mig ikke det fjerneste i denne debat - jeg forsøger i
det mindste at gå efter sagen og ikke efter personen -nogle gange er det
svært, nogle gange umuligt.

Arne H.Wilstrup

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 27-09-02 10:27

> [...]
> hvad andre har foretaget sig på den kant i PRAKSIS, så ærlig talt - jeg
> ved nok til at udtale mig om dette. Men det, jeg faktisk gør er at

Som pædagog må du vel kende forskellen på at læse om det i en bog,
høre læreren tale om det, og at selv have nallerne i det.

> udtale mig om rimeligheden i at ville installere Linux på folkeskolerne
> fordi det tilsyneladende er GRATIS - så det kan jeg altså også tale med
> om. Når jeg dertil kan lægge at selv linux-brugere kan have store

Jovist. Men det her drejer sig netop ikke om folkeskolerne, men om
hvorvidt du nedgør ting du ikke har prøvet i praksis.

> [...]
> at spise al den medicin, hun udleverer til patienterne for at få et
> "praktisk" kendskab til dens virkninger.

Du har altså nogen fascinerende sprogblomster.

Jeg forventer at en læge som udskriver mig medicin gør det ud fra en
faglig vurdering, som blandt andet baserer sig på et grundigt kendskab
til fabrikantens oplysninger om dets virkninger, SAMT at lægen kender
egne begrænsninger og henviser til en speciallæge hvis det er noget
vedkommende ikke har praktisk erfaring med.

Hvordan tror du læger lærer at tage en blodprøve? Ved at høre på en
overlæge der fortæller hvordan man gør?

> Ja.

Jeg mener stadigvæk at du ikke har bevist at du har praktisk kendskab
til sagen. At du kender Gud og hvermand som har dårlige erfaringer og
åbenbart har fortalt dig om alle dårligdommene, betegner jeg ikke som
praktisk erfaring.

Indtil da, vil jeg mene at jeg ikke har gjort dig uret.

> [...]
> eller ej, men hvis de på skrift og i tale udtaler sig med slet skjult
> foragt over for brugere af f.eks. Windows, så har jeg altså god grund

Men det giver jo også dem fuldmagt til at tænke ilde om dig. Du
behøver ikke engang gå længere end til titlen på denne tråd!

> Ja!

Der er sket stormskridt indenfor Linuxverdenen de sidste år. At
sammenligne med hvordan det så ud dengang, med i dag, svarer til at
sammenligne DOS eller Windows 3.11 med et moderne system.

Jeg foreslår dig igen - søg praktisk erfaring.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Carsten Holck

Dato : 25-09-02 15:40

Carsten Holck, Malling Support ApS, Vesterbygade 14, DK-9520 Skørping -
Tel.: +45 98339688
++++++++ Latest edition: "Titanic - now as bridge" ------------

"Arne H. Wilstrup" <karl@doedsmart.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> "never-ending-loop". Hvorledes får man det system fejet ud af disken?"
>

> Jo, det er i sandhed noget "enkelt"noget at bøvle med

Tja, det er jo bare et bevis på at tingene mindst har to sider,
en anden en ville nok fortolke situationen som følger:
Det er dog et talentløst operativsystem der ikke kan finde ud af at
installere sig på en disk hvor der har været noget andet i forvejen - evt.
med et spørgsmål som " ønsker du at rydde disken?" Og demed føle sig
bekræftet i af windows er noget udueligt skrammel som nogen tjener urimeligt
mange penge på

iøvrigt vil "fdisk /mbr" genskrive en standard windows master boot record og
så burde der egentlig ikke være nogen problemer

/@rsten

Fra : Claus Sørensen

Dato : 26-09-02 19:14

Carsten Holck wrote:

> [...]
> med et spørgsmål som " ønsker du at rydde disken?" Og demed føle sig
> bekræftet i af windows er noget udueligt skrammel som nogen tjener

Helt enig. Hvorfor ikke sørge for, at tilbagevendte Windows-brugere let kan
få fjernet det tidligere styresystem (hvor dokumentationen endda er frit
tilgængelig - også i kildekode form) og få Windows tilbage.

> iøvrigt vil "fdisk /mbr" genskrive en standard windows master boot record
> og så burde der egentlig ikke være nogen problemer

Endnu en udokumenteret feature i et Microsoft-produkt. Se selv hvad der
sker, når du skriver kommandoen:

fdisk /h

De herligste hilsner

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 26-09-02 17:49

> [...]
frit
> tilgængelig - også i kildekode form) og få Windows tilbage.

Hvis man vælger at installere det talentløse linux-system, så kan det da
ikke være Microsofts opgave at fjerne det igen?

> Endnu en udokumenteret feature i et Microsoft-produkt. Se selv hvad
der
> sker, når du skriver kommandoen:
>
> fdisk /h

Ingenting - men jeg benytter mig også af XP - jeg har ikke brug for
nogen fdisk til dette. Skal jeg partitionere benytter jeg mig af
partition magic - godt program, ingen problemer med dette.

--
ahw

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 27-09-02 10:29

"Arne H. Wilstrup" <karl@doedsmart.dk> writes:

> Hvis man vælger at installere det talentløse linux-system, så kan det da
> ikke være Microsofts opgave at fjerne det igen?

Jeg mener at du skrev at du havde brugt OS/2 på et tidspunkt. Prøv -
bare for sjov - at installere en Windowsvariant på en maskine med
OS/2. Især en med OS/2 boot manageren.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 27-09-02 17:52

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Jeg mener at du skrev at du havde brugt OS/2 på et tidspunkt. Prøv -
> bare for sjov - at installere en Windowsvariant på en maskine med
> OS/2. Især en med OS/2 boot manageren.

Jeg benyttede både OS/2 og Windows 3.11 i sin tid - det var ikke godt,
men heller ikke umuligt. Men jeg er ikke fortaler for OS/2 - blot
konstaterede jeg og andre eksperter at OS/2 var et klippestabilt
system - akkurat som Linux påstås at være det.

Arne H.Wilstrup

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 29-09-02 03:44

> [...]

> konstaterede jeg og andre eksperter at OS/2 var et klippestabilt
> system - akkurat som Linux påstås at være det.

Tilsyneladende er den opførsel jeg gerne ville have du skulle se,
først tilstede i Windows95 og fremad.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Frederik Dannemare

Dato : 25-09-02 16:19

Arne H. Wilstrup wrote:
> [...]
> "never-ending-loop". Hvorledes får man det system fejet ud af disken?"
>
> Jo, det er i sandhed noget "enkelt"noget at bøvle med

Hvis jeg skulle poste et indlæg her i NG'en, hver gang mine forældre, venner
og bekendte havde et problem med deres Windows-installation, kunne jeg ikke
lave andet.

Jeg overtalte min kæreste til at skifte til Linux for godt 1½ år siden. Hun
bruger Linux dagligt til al hendes studiearbejde, email, web browsning,
etc. Hun er samtidig den eneste på sit hold (eller hvad den slags nu hedder
på et lærerseminarium), som er i stand til at læse *samtlige* (med
OpenOffice) formater (tekstbehandling), når de rundsender filer til
hinanden. De andre på holdet har *konstant* problemer med filformater,
fordi de alle sammen bruger noget forskelligt. Samtidig går hun fri, hver
gang de andre ubevidst får smidt en virus af sted.

På 1½ år har hun brokket sig to gange:
1) Gamle Netscape 4.7x crash'ede med mellemrum. (Nu bruger hun Mozilla 1.x,
som jeg smertefrit installerede remote via ssh ;) ).
2) Samt "Hvordan pokker tilgår jeg mit CD-ROM og floppy!?" (Hun er nu
bekendt med drev-betegnelser under Linux og mounter ved et enkelt klik med
musen. Hun har ikke beklaget sig siden.)

Mine forældre derimod (samt resten af familien) ringede til mig næsten på
uge-basis med problemer over en lang periode. I dag har de dog efterhånden
forstået, at jeg ikke kan hjælpe dem, da jeg ikke bruger Windows, men "det
dersens system med pingvinen".

/frederik

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 25-09-02 17:07

Frederik Dannemare wrote:

> Hvis jeg skulle poste et indlæg her i NG'en, hver gang mine forældre,
> venner og bekendte havde et problem med deres Windows-installation,
> kunne jeg ikke lave andet.

Det forstår sig - de færreste bruger jo linux- ergo må det være logisk
at de fleste bruger noget andet. Da vi ved at Microsoft sælger det mest
udbredte styresystem i verden og sælger den største mængde software til
private, så vil det da være temmelig underligt, hvis det ikke måtte
betyde at sandsynligheden for at støde ind i en windows-bruger er langt,
langt større end at støde ind i en Linux-bruger.

jeg har også benyttet mig af OS/2 -og surprise, surprise - jeg modtog
ikke et eneste opkald fra venner og bekendte, der havde vrøvl med deres
OS/2-system. Ret mærkværdigt -synes du ikke?

> Jeg overtalte min kæreste til at skifte til Linux for godt 1½ år
> siden. [...]

Det er da fint for hende.

Samtidig går hun fri, hver gang de andre ubevidst får
> smidt en virus af sted.

Der udvilkes også vira til linux.

> [...]
> bekendt med drev-betegnelser under Linux og mounter ved et enkelt
> klik med musen. Hun har ikke beklaget sig siden.)

Godt for hende. Jeg har daglig kontakt med kolleger, der ikke forstår
hvorfor en printer på skolen går ned ofte, medens de derhjemme aldrig
har problemer - og et forsøg på at forklare dem, at der er forskel på at
100 mennesker printer dagligt på samme "hjemmeprinter" og så at en eller
to gør det hjemme - er vanskeligt at forstå for dem alligevel.
Det ville jeg derfor ikke lægge så meget vægt på.
Desuden skriver du jo netop at du installerede Mozilla - hvorfor gjorde
hun det ikke selv?

> [...]
> dog efterhånden forstået, at jeg ikke kan hjælpe dem, da jeg ikke
> bruger Windows, men "det dersens system med pingvinen".

Du må have temmelig meget fred - og det er da udmærket. Mon det ville
ske, hvis de pågældende havde valgt linux?
Jeg tillader mig at tvivle.

--
ahw

Fra : Frederik Dannemare

Dato : 25-09-02 23:27

Arne H. Wilstrup wrote:
> Frederik Dannemare wrote:
[cut...]

> Der udvilkes også vira til linux.

Jovist, men hvis du tror, at vira under Linux er et reelt problem i det
daglige, tager du grueligt fejl. Og så hjælper det da samtidig, at man
(naturligvis) altid er "dødelig" bruger på systemet, samt at ens /home,
/var, /tmp er mounted noexec, nosuid, nodev. Ondsindet kode afviklet af en
"dødelig" bruger vil være fuldstændig ligegyldig for systemet som sådan.
Kun brugerens egne data (dokumenter osv) vil potentielt være udsat, men med
et daglig (natlig) cronjob, som snupper en backup af ens homedir, er man
pretty much home safe. ;) I praksis har det igen og igen vist sig, at vira
skrevet til Linux har haft utroligt svært ved at sprede sig.

> [...]
> Det ville jeg derfor ikke lægge så meget vægt på.
> Desuden skriver du jo netop at du installerede Mozilla - hvorfor gjorde

Fordi hun ikke har (og ikke får) root access til maskinen. Hvad skulle hun
dog bruge det til?? Hvis noget kræver root (sker en gang hvert halve år),
klarer jeg den remote via ssh hvor som helst fra i verden, og installation
af nye applikationer tager såmænd ikke mange sekunder med en hurtig
netforbindelse ("apt-get install mozilla" does the trick ;) ).

> Du må have temmelig meget fred - og det er da udmærket. Mon det ville
> ske, hvis de pågældende havde valgt linux?
> Jeg tillader mig at tvivle.

Jeg tillader mig derimod at tro, at det såmænd vil gå lige så smertefrit,
som det har vist sig at være tilfældet med min kæreste.

/frederik

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 26-09-02 02:52

"Arne H. Wilstrup" <karl@doedsmart.dk> writes:

> Du må have temmelig meget fred - og det er da udmærket. Mon det ville
> ske, hvis de pågældende havde valgt linux?
> Jeg tillader mig at tvivle.

Det er jo påstand mod påstand.

Er der nogen forsøgsforældre tilstede i salen?

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Claus Sørensen

Dato : 26-09-02 19:09

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Er der nogen forsøgsforældre tilstede i salen?

Prøv at spørge enten på SSLUGs MISC-postliste eller i nyhedsgruppen
dk.edb.system.unix.

Jeg kan huske, at der er flere, som har installeret Linux hos venner og
familie. Er der problemer, så logger de sig bare på maskinen (ofte har
venner og familien ikke root-login på maskinen, så de ikke kan ødelægge
andet en deres egne data og private opsætning).

De herligste hilsner

Fra : Andersen

Dato : 26-09-02 15:04

> Jeg overtalte min kæreste til at skifte til Linux for godt 1½ år siden.
Hun
> bruger Linux dagligt til al hendes studiearbejde, email, web browsning,
> etc.

Men har du ikke lige sat en masse begrænsninger på din kærestes "faglige
udvikling" , for som udviklingen er nu, så vil ord som cbt, e-leraning,
courseware blive ganske alm. I den daglig undervisning, se på et værktøj som
instruktor eller assistent. Med Windows havde din kæreste haft mulighed for
at "undersøge" disse medier , men ak nej ikke mere, hvor du nu har smidt en
linux på maskinen og hvad kan hun bruge det til, for hvis hun "bare" skal
lave rapporter og flotte print udskrivninger, så vil et lille WordPad
program, sagtens kunne ordne det lille problem, og det får da ikke Windows
til at stritte imod ,, andet en der opstår en 040 fejl.

> [...]
> hinanden. De andre på holdet har *konstant* problemer med filformater,
> fordi de alle sammen bruger noget forskelligt.

Man planlægger sit arbejde og finder et fællesformat (brug *.rft , *.Txt) så
er man ude over det problem og tænk nu hvis de aftaler at alle rapporter
skal samles i Word,, hvor kan hun så lige være med hmmmm.

>Samtidig går hun fri, hver
> gang de andre ubevidst får smidt en virus af sted.

Jo men en virus beskytter er jo ikke kun for at beskytte sin maskine, men
også for at beskytte andres mod spredning, så hvis I ikke har nogen
viruskiller, så se lige at få en installeret, (til windows er der mange
gratis, hvis man er privat bruger) det kunne jo tænkes at i sendte en mail
videre, til en med stud. Og dammmm hvor vil jeg not være den som skal
forklare mig hmmmm. Det er lidt uansvarlig det Linux og det at være en nørd,
der findes en real wold uden for, som kæmper mod virus, men ser ikke ud til
at "linux folk" vil være med til at stoppe eller begrænse spredningen.

> På 1½ år har hun brokket sig to gange:
> (Nu bruger hun Mozilla 1.x,
> som jeg smertefrit installerede remote via ssh ;) ).

Hvordan klarer den websider med flash ???

> 2) Samt "Hvordan pokker tilgår jeg mit CD-ROM og floppy!?" (Hun er nu
> bekendt med drev-betegnelser under Linux og mounter ved et enkelt klik med
> musen. Hun har ikke beklaget sig siden.)

Ja men hvad skal hun med cd-rom drev når alle relevante programmer som hun
har/vil få brug for er udviklet til Windows

> [...]
> uge-basis med problemer over en lang periode. I dag har de dog efterhånden
> forstået, at jeg ikke kan hjælpe dem, da jeg ikke bruger Windows,

Jeg hjælper da også Mac folk uden at have system 7 eller mac/os ,, man
behøver da ikke at have Windows for at hjælpe andre vel ,,,,,

med venlig hilsen

T. Andersen

Fra : Frederik Dannemare

Dato : 26-09-02 18:33

Andersen wrote:

> [...]
> som instruktor eller assistent. Med Windows havde din kæreste haft
> mulighed for at "undersøge" disse medier , men ak nej ikke mere, hvor du

Sludder. Mulighederne ligger stadig åbne, skulle hun blive stillet over for
krav om afvikling af Windows-specifikt programmel. Jeg har gennem tiden
haft god succes med wine/winex (bl.a. brugte jeg det selv til nogle
ordbøger, da jeg selv studerede). Tvinges man ud i det, kører MS Office,
Lotus Notes, Outlook, Quicken m.m. aldeles fortrinligt med Codeweavers
Office (produkt baseret på Wine-projektet).

Derudover kan jeg - skulle det blive nødvendigt - smide en win4lin på (som
jeg allerede har licens til som tak for et review, jeg lavede af produktet
engang sidste år). Med win4lin kan jeg eksekvere et totalt win9x
environment (på 5-10 sekunder), som kører som en ganske alm. linux proces
på lige fod med alle andre processer.

Så ens muligheder ligger absolut stadig åbne, selv om man ikke lige kører
det OS, som de fleste kommercielle softeware-huse (forståeligt nok) vælger
at udvikle til.

> [...]
> lille WordPad program, sagtens kunne ordne det lille problem, og det får
> da ikke Windows til at stritte imod ,, andet en der opstår en 040 fejl.

Jeg har set sendes rapporter o.s.v. Tro om igen, hvis du tror, de kan laves
med WordPad.

> Hun er samtidig den eneste på sit hold (eller hvad den slags nu hedder
>
> Man planlægger sit arbejde og finder et fællesformat (brug *.rft , *.Txt)
> så er man ude over det problem

En smukt tanke - bare en skam, at den ikke holder en meter i praksis. Jeg
har set din ide falde til jorden igen og igen i studiemiljøer.

> og tænk nu hvis de aftaler at alle
> rapporter skal samles i Word,, hvor kan hun så lige være med hmmmm.

ja, så er der stor sandsynlighed for, at hun igen sidder med de mest sikre
kort på hånden, for erfaringerne fra hendes studiegruppe viser , at hun med
seneste version af OpenOffice er mere kompatibel med Word end Word selv.
Det skal forstås således, at OO flere gange har vist sig bedre til at læse
og konvertere mellem ældre Word-formater (6.0/95/97, og hvad de nu måtte
hedde) ,end nyeste version af Word selv er.

> [...]
> gratis, hvis man er privat bruger) det kunne jo tænkes at i sendte en mail
> videre, til en med stud. Og dammmm hvor vil jeg not være den som skal

jeg kører såmænd en mail scanner (som bestemt var vist sit værd) direkte
på min egen SMTP/IMAP server, hvor min kæreste naturligvis også har en IMAP
account.

> [...]
> nørd, der findes en real wold uden for, som kæmper mod virus, men ser ikke
> ud til at "linux folk" vil være med til at stoppe eller begrænse

nonsens. magen til sludder skal man lede længe efter.

> Hvordan klarer den websider med flash ???

aldeles glimrende, tak.

> Ja men hvad skal hun med cd-rom drev når alle relevante programmer som hun
> har/vil få brug for er udviklet til Windows

jvf. mine svar til dig ovenfor.

> Jeg hjælper da også Mac folk uden at have system 7 eller mac/os ,, man
> behøver da ikke at have Windows for at hjælpe andre vel ,,,,,

naturligvis ikke. jeg kan bare ikke hjælpe X, når han lige ringer og
spørger, hvorfor program Y har udført en ulovlig handling og dumper en
masse hex-værdier til ham o.l.

/frederik

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 26-09-02 19:53

"Frederik Dannemare" <frederik@dannemare.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Lotus Notes, Outlook, Quicken m.m. aldeles fortrinligt med Codeweavers
> Office (produkt baseret på Wine-projektet).

Jeg skal ikke afvise at du har ret i dette, men jeg har nu aldrig set
det virke - kun hørt om det, så indtil da må det stå til troende - og i
øvrigt: hvorfor dog installere linux, hvis man har Windows og
Windows-produkter?

> [...]
> engang sidste år). Med win4lin kan jeg eksekvere et totalt win9x
> environment (på 5-10 sekunder), som kører som en ganske alm. linux

Ja - DU har licens til den - men ærlig talt: hvad hvis I skilles - får
hun så adgang til licensen? Eller modtager hun en piratkopi con amore?
Og kan hun selv installere den uden problemer?

> Jeg har set sendes rapporter o.s.v. Tro om igen, hvis du tror, de kan
laves
> med WordPad.

Ingen rapporter til seminariet behøver andet end Wordpad, hvis så skulle
være - en rapport /opgave til seminariet er ikke en opvisning i
skønskrift eller lignende.
Hvis hun vil gøre noget mere ud af det, så kan hun naturligvis gøre det
med andre programmer, men WordPad er faktisk rummeligt: det kan lave
bogstaver i farver, sørge for billedindsættelser, sætte fed eller kursiv
skrift og benytte sig af tabulatorer - der er altså intet, der ikke kan
laves i WordPad til en almindelig seminarierapport og der er heller ikke
krav om noget andet.

> En smukt tanke - bare en skam, at den ikke holder en meter i praksis.
Jeg
> har set din ide falde til jorden igen og igen i studiemiljøer.

Der har aldrig i studiemiljøer været problemer med at aftale et
fællesformat, med mindre man har fanatiske interesser for det modsatte.
Der var en gang hvor diverse tekstbehandlingssystemer ikke ville snakke
sammen i et eller andet konkurrerende format -sådan er det ikke mere -
der vil altid være et format man kan skrive i fællesskab, hvis man vil.
Jeg har aldrig set ideer af den art "falde til jorden igen og igen" i
studiemiljøer - i hvert fald ikke når det drejer sig om almindelige
rapporter.

> [...]
måtte
> hedde) ,end nyeste version af Word selv er.

Du har ret i en ting - nogle af Wordformaterne har haft problemer med
kompatibiliteten -og der er en stor skam. Men det viser blot at selv
professionelt software kan lave noget møg, uden at det kan ekstrapoleres
til at være gældende overalt.
Men hvis man oversætter til f.eks. RTF-format, vil selv Word-formater i
alle afskygninger kunne håndtere det.

> nonsens. magen til sludder skal man lede længe efter.

Hvis man forudsætter at linux-folk er gode nørder, så kan man også
mistænke dem for at være dem, der fabrikerer de vira, der skal ødelægge
Windows-systemerne - men det er jo kun et (kvalificeret) gæt.

> jvf. mine svar til dig ovenfor.

aha! først installeres Linux - af dig (kæresten kan jo ikke finde ud af
det, og hun har ingen adgang til disse opdateringer -det skal du jo nok
sørge for) -s å installeres et shell til linux, så det kan køre Windows
med det formål at undgå at betale licens til Windows-programmet (men
samtidig skal man alligevel købe de øvrige windows-programmer, som skal
køre på maskineriet uden nogen som helst garanti for at man kan få
support, da det jo er et linux-produkt, man installerer oven i) og derpå
skal hr. kæreste igen sørge for opdateringer m.v. Og alt er lyst og
venligt: hun behøver ikke at bekymre sit kønne hovede med slige ting -
det har hun jo en nørd til at gøre for sig. Jamen, så er alt jo godt -
altså indtil den dag, hun og du måske går fra hinanden -så er det måske
knap så morsomt at have været afhængig af en linux-nørd. Det havde til
gengæld været lettere at være afhængig af Windows, eftersom support og
hjælp findes allevegne. Men du har da ret: man sparede en Windows-licens
(men ikke alle andre licenser)

> naturligvis ikke. jeg kan bare ikke hjælpe X, når han lige ringer og
> spørger, hvorfor program Y har udført en ulovlig handling og dumper en
> masse hex-værdier til ham o.l.

Hvis programmet skriver dette med den ulovlige handling (et tåbeligt
udtryk i øvrigt til brug for almindelige brugere - gør det bedre
Microsoft), så kan man alligevel ikke ændre noget ved det udover at
genstarte skidtet eller i det mindste lukke et pågældende program ned.
At der findes så mange Windows-brugere på så mange forskellige
computere, må jo nok betyde at der kan ske fejl - det er dog fantastisk
at der er så mange computere det hele alligevel fungerer på. Det synes
jeg lige man skulle tage og tænke over. Desuden er det jo ofte
"fremmede" programmer, der ikke er signerede af Microsoft, der skaber
ravagen - det er ikke altid på grund af MS.

Arne H.Wilstrup

Fra : Frederik Dannemare

Dato : 26-09-02 21:27

Arne H. Wilstrup wrote:
> "Frederik Dannemare" <frederik@dannemare.dk> skrev i en meddelelse
[cut...]
> (som
> produktet
> proces
>
> Ja - DU har licens til den - men ærlig talt: hvad hvis I skilles - får
> hun så adgang til licensen?

ja, gerne. Jeg bruger den ikke. Gjorde jeg kun for en periode, mens mit
review stod på.

> Eller modtager hun en piratkopi con amore?

nope

> Og kan hun selv installere den uden problemer?

nej, for hun kan ikke finde ud at at installere og konfigurere windows (hun
har skam prøvet), hvilket i sagens natur er en forudsætning.

[cut...]
> Men hvis man oversætter til f.eks. RTF-format, vil selv Word-formater i
> alle afskygninger kunne håndtere det.

at satse på RTF er måske en løsning, man kan leve med, men selv om
RTF-formatet er åbent specificeret, implementeres det sjældent ens i
tekstbehandlingsprogrammer. Ja, selv fra version til version inden for
samme tekstbehandler, har vi set forskelle i implementeringen af RTF,
hvilket naturligvis er en skam.

Men ja, et langt stykke hen ad vejen kunne de fleste måske godt leve med
RTF. Hvis man derimod ikke har behov for at redigere i andres tekster,
ville jeg personligt foretrække at rundsende tekster i PDF.

[cut...]
> som hun

> aha! først installeres Linux - af dig (kæresten kan jo ikke finde ud af
> det, og hun har ingen adgang til disse opdateringer -det skal du jo nok
> sørge for)

ved ikke, om hun ikke kan finde ud af det. Hun har aldrig prøvet. Men hun
vil formentligt ikke kunne gennemføre en installation af Linux nemmere, end
det var tilfældet med Windows.

Jeg har længe gerne ville teste brugervenligheden af Windows (2000, XP,
eller hvad der nu er nemmest) versus brugervenligheden af de mest
brugervenlige Linux-distributioner over for "jævne" PC-brugere (de, som
typisk blot bruger lidt word, outlook og 7-kabale på deres Windows, som kom
preinstalleret med PC'en, da de købte den).

Når jeg finder tiden (får sparket mig selv bagi), vil jeg have gjort noget
ved det. Jeg siger ikke, at jeg tror, det vil falde ud til fordel for
Linux, men jeg tror samtidig ikke, man skal forvente, at de finder det
specielt mere besværligt at installere f. eks. Mandrake eller SuSE end
Windows XP/2000.

> [...]
> køre på maskineriet uden nogen som helst garanti for at man kan få
> support, da det jo er et linux-produkt, man installerer oven i) og derpå

Jeg har skam aldrig været ude på at ville benytte ulovlige licenser i denne
sammenhæng. Der tager du fejl. Men jeg vil omvendt heller ikke lyde
skinhellig, når jeg har sagt dette, og jeg har absolut ingen problemer med
at indrømme, at for år tilbage (særligt gennem min studietid) under Windows
har anvendt applikationer, som jeg ikke har haft en gyldig licens til.

> skal hr. kæreste igen sørge for opdateringer m.v.

jeg kører jo ikke IIS på kassen, så ugentlige updates er unødvendige ;)

> [...]
> altså indtil den dag, hun og du måske går fra hinanden -så er det måske
> knap så morsomt at have været afhængig af en linux-nørd.

Hun behøver ikke bekymre sig. Hun installerer bare Windows (det er jo så
nemt) og "låner" en kopi hos naboen, som alligevel ikke ved, hvor han har
sin kopi fra.

Alternativt beholder hun Linux, og ringer til mig eller smider mig en mail
et par gange om året, skulle behovet melde sig. Så skal jeg gladeligt
systemadministere fra min 486'er og min 33.6 modem-forbindelse i Alaska
eller Mozambique.

> Det havde til
> gengæld været lettere at være afhængig af Windows, eftersom support og
> hjælp findes allevegne.

Jeg har brugt Windows fra version 3.0 (vist fra engang sidst i 80'erne?) op
til omkring år 2000. Linux har jeg anvendt siden 1996. Jeg kan selvfølgelig
kun tale for mig selv, men jeg ved godt, hvor jeg har fået mest hjælp på
kortest tid, når jeg er rendt ind i problemer af den ene eller anden slags.
Og ja, jeg har prøvet at ringe til MS Support, for jeg er skam (på legal
vis) indehaver et par Windows-licenser.

[cut...]
> [...]
> computere, må jo nok betyde at der kan ske fejl - det er dog fantastisk
> at der er så mange computere det hele alligevel fungerer på. Det synes

Jeg er helt enig.

> Desuden er det jo ofte
> "fremmede" programmer, der ikke er signerede af Microsoft, der skaber
> ravagen - det er ikke altid på grund af MS.

Sandt nok, men OS'et må så bare ikke tillade, at når program X crasher,
påvirker det program Y og/eller resten af systemet. Dette var i hvert fald
et kæmpe problem med Win9x. Jeg er klar over, at 2000/XP håndterer dette
bedre.

/frederik

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 26-09-02 21:35

> [...]
(hun
> har skam prøvet), hvilket i sagens natur er en forudsætning.

Men hun kan sagtens finde ud af at installere linux, ikke sandt?

> [...]
> tekstbehandlingsprogrammer. Ja, selv fra version til version inden for
> samme tekstbehandler, har vi set forskelle i implementeringen af RTF,

Yes, men selv i WordPad har man RTF-muligheden.

> [...]
> RTF. Hvis man derimod ikke har behov for at redigere i andres tekster,
> ville jeg personligt foretrække at rundsende tekster i PDF.

Det er også en mulighed.

> [...]
hun
> vil formentligt ikke kunne gennemføre en installation af Linux

Den oplysning er ny - jf. mit svar tidligere.

> [...]
> Linux, men jeg tror samtidig ikke, man skal forvente, at de finder det
> specielt mere besværligt at installere f. eks. Mandrake eller SuSE end

Det kan da være interessant at se.

> [...]
Windows
> har anvendt applikationer, som jeg ikke har haft en gyldig licens til.

hvad mon APG siger til det?

> jeg kører jo ikke IIS på kassen, så ugentlige updates er unødvendige
;)

LOL!

> Hun behøver ikke bekymre sig. Hun installerer bare Windows (det er jo

> nemt) og "låner" en kopi hos naboen, som alligevel ikke ved, hvor han
har
> sin kopi fra.

En mulighed - måske? Eller også får hun hjælp af en studiekammerat,
fordi det er mere sandsynligt at han /hun har Windows på sin maskine.

> [...]
> et par gange om året, skulle behovet melde sig. Så skal jeg gladeligt
> systemadministere fra min 486'er og min 33.6 modem-forbindelse i

Hvad med Fremmedlegionen?

> [...]

slags.
> Og ja, jeg har prøvet at ringe til MS Support, for jeg er skam (på

hmmm! Det sidste jeg ville ringe til er Windows-supporten - den virker
ikke særlig kompetent de gange jeg har kontaktet dem (legalt), så jeg
foretrækker hjælp fra andre, hvis det skulle knibe.

> [...]
fald
> et kæmpe problem med Win9x. Jeg er klar over, at 2000/XP håndterer

Enig! Måske er vi ikke så langt fra hinanden, når det kommer til
stykket - bortset fra den fikse ide med at installere linux

Arne H.Wilstrup

Fra : Frederik Dannemare

Dato : 26-09-02 22:13

Arne H. Wilstrup wrote:
> [...]
> Enig! Måske er vi ikke så langt fra hinanden, når det kommer til
> stykket - bortset fra den fikse ide med at installere linux

ja, der bliver vi nok ikke enige sådan lige uden videre :)

/frederik

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 27-09-02 09:27

"Arne H. Wilstrup" <karl@doedsmart.dk> writes:

> Men hun kan sagtens finde ud af at installere linux, ikke sandt?

Jovist. Det er blevet ufatteligt nemt, og så er det på et rimeligt
dansk endda.

Du anbefales at installere den nye Mandrake, bare for at prøve det.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Andersen

Dato : 27-09-02 09:37

"Thorbjørn Ravn Andersen" <thunderbear@bigfoot.com> skrev i en meddelelse

> Jovist. Det er blevet ufatteligt nemt, og så er det på et rimeligt
> dansk endda.
>
> Du anbefales at installere den nye Mandrake, bare for at prøve det.

Det er ikke så svært: bare find en Linux CD (for eksempel en Linux-Mandrake
GPL Edition CD eller vores PowerPack Edition) og installer den på din PC! Du
kan selvfølgelig beholde dit gamle operativsystem: Linux kan installere en
dual-boot-loader, så du kan vælge hvilket OS du vil starte, hver gang du
tænder din computer! Sædvanligvis kan en øvet Linux-bruger installere og
konfigurere Mandrake på under en halv time...

Oversat .. vi ved godt at der ikke er så meget i Linux, så derfor kan du
altid gå tilbage og brugen den vidunderlige Windows

Fra : Andersen

Dato : 27-09-02 09:50

> [...]
> dansk endda.
>
> Du anbefales at installere den nye Mandrake, bare for at prøve det.

Og skal jeg forstå det sådan, at hvis jeg skal op i nærheden af hvad en Xp
pro, indeholder så skal jeg af med ca. 3000.00 Kr. hmmmmmm

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 27-09-02 11:16

"Andersen" <T.Andersen@efternavn.dk> writes:

> Og skal jeg forstå det sådan, at hvis jeg skal op i nærheden af hvad en Xp
> pro, indeholder så skal jeg af med ca. 3000.00 Kr. hmmmmmm

Jeg aner ikke hvad du taler om.

Ved du iøvrigt hvad XP koster?

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : T. Andersen

Dato : 04-10-02 12:32

> Jeg aner ikke hvad du taler om.

Du har glemt at oplyse prisen for software som du henviser til

> Ved du iøvrigt hvad XP koster?

Jeps den koster mig 695,00 Kr. med moms

med venlig hilsen

T. Andersen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 27-09-02 09:47

"Arne H. Wilstrup" <karl@doedsmart.dk> writes:

> Yes, men selv i WordPad har man RTF-muligheden.

Prøv du at tage et kompliceret dokument i Word, gem det som RTF og åbn
det i WordPad.

Den mulighed duer i praksis ikke.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Andersen

Dato : 27-09-02 10:54

> Prøv du at tage et kompliceret dokument i Word, gem det som RTF og åbn
> det i WordPad.
>
> Den mulighed duer i praksis ikke.

RTF-format (Rich Text Format) Når du gemmer et Word 97-dokument i Word
xxx -format, gemmes dokumentet i virkeligheden i RTF-format. Filtypen (.doc)
indikerer imidlertid, at det gemte dokument er et Word-dokument. Du vil kun
bemærke forskellen, hvis du har markeret afkrydsningsfeltet Bekræft
konvertering ved åbning under fanen Generelt (menuen Funktioner, kommandoen
Indstillinger). Hvis du har markeret denne indstilling, vil du få vist
RTF-format i dialogboksen Konverter fil, når du åbner dokumentet. Klik på OK
for at fortsætte

man ska lgøredet på den rigtige måde ,, og hvem vil lave OLE typer og
fodnoter samt www.noget-her-og-der.nl henvisninger og så bagefter
konverterer det ,, nej vel prøv lige at forstå rtf formatet

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 27-09-02 11:17

> [...]
> RTF-format i dialogboksen Konverter fil, når du åbner dokumentet. Klik på OK

Og prøv så at åbne i WordPad.

Jeg garanterer dig at (givet et ikke-trivielt dokument) at det ikke
vil være helt hvad du havde forventet.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : T. Andersen

Dato : 04-10-02 12:23

> Og prøv så at åbne i WordPad.
>
> Jeg garanterer dig at (givet et ikke-trivielt dokument) at det ikke
> vil være helt hvad du havde forventet.

Ja det vil stå flot og perfekt, altså hvis man holder sig til standard af
RTF og ikke noget med tekstbox eller VBA styret indsætning felter, ej
heller sidefod eller side antal ,, du kan jo heller ikke smide word
specielle ting over i et WP og få noget "flot" ud af det vel,,, prøv nu at
læse lidt om ideen bag RTF, den er jo helt tilbage fra år Wp 4.0 og Word til
DOS, selv i multimedie forfatter-værktøjer bruge vi RTF formatter så det
virker udmærket

med venlig hilsen

T. Andersen

Fra : Andersen

Dato : 27-09-02 11:17

> Prøv du at tage et kompliceret dokument i Word, gem det som RTF og åbn
> det i WordPad.
>
> Den mulighed duer i praksis ikke.
> --
> Thorbjørn Ravn Andersen

Prøver at sende igen det første svar fra mig kom ikke.

Nej der er ligesom en logik i det ,, du kan da heller ikke køre 150km/t på
en cykel selv om du gerne ville( tåbelig sammenligning men kunne ikke lige
skrive noget mere skørt end det,,,,) wordpad er ikke lavet til at håndterer
teksboks og andet guf,, men rtf er en standard og hvis man bruger det, skal
man selvfølgelig sætte sig ind i hvad man kan lave af opgaveløsning ,,,

Hilsen fra

T. Andersen

Fra : Andersen

Dato : 27-09-02 07:39

> [...]
>Lotus Notes, Outlook, Quicken m.m. aldeles fortrinligt med Codeweavers
>Office (produkt baseret på Wine-projektet).

Skal du så ikke lige oplyse denne officielle holdning fra linux bruger...
Derfor bliver WINE formodentlig aldrig færdig. Selv om det startede i 1993,
så er der ikke kommet en stabil version endnu.

> [...]
>engang sidste år). Med win4lin kan jeg eksekvere et totalt win9x
>environment (på 5-10 sekunder), som kører som en ganske alm. linux proces

Husk lige at oplyse prisen på en licens = Win4Lin Desktop 4.0 Licensnøgle
1095.00
Og find så lige en undervisnings licens pris og samling med en licens pris
til win98

>Så ens muligheder ligger absolut stadig åbne, selv om man ikke lige kører
>det OS, som de fleste kommercielle softeware-huse (forståeligt nok) vælger
>at udvikle til.

Nej dum påstand for da jeg købte min cpu var styresystemet med i prisen
Og jeg kan opgrader til xp for sammen pris som Win4Lin, og så spare jeg en
masse bøvl med linux

>Jeg har set sendes rapporter o.s.v. Tro om igen, hvis du tror, de kan laves
>med WordPad.

Min påstand, det kan godt lade sig gøre, har faktisk afleveret en 80 sider
rapport skrevet i Wordpad.

>En smukt tanke - bare en skam, at den ikke holder en meter i praksis. Jeg
>har set din ide falde til jorden igen og igen i studiemiljøer.

Nej der er du forkert på den, tror faktisk det er dig som vil ødelægge et
studiemiljø med dine ideer om, at der er noget som er mere smart og det er
det, som de andre skal bruge, husk at hvis man aftaler en stander, så er det
standarden som "bruges" og ikke noget smart software som du godt vil bruge,
når man er i en projektgrp. Så er det projektet der skal arbejdes med og
ikke personlige vinding.

> [...]
>og konvertere mellem ældre Word-formater (6.0/95/97, og hvad de nu måtte
>hedde) ,end nyeste version af Word selv er.

Her skal du ikke lave mit spørgsmål om,,,,,,, tænke pause læs nu hvad jeg
skrev

og tænk nu hvis de aftaler at alle
rapporter skal samles i Word,, hvor kan hun så lige være med hmmmm
det vil sige at de skal mødes på seminaret og samle alle *.doc filerne, men
word/xx kan ikke kan læse OO *.doc format som din kæreste har gemt i, så nu
må hun konventer til *.rft og så lade word overtage jobbet,, og som jeg kan
læse så behøver hun din hjælp til "simple" ting hvis vi snakker om Linux
miljø

>jeg kører såmænd en mail scanner (som bestemt var vist sit værd) direkte
>på min egen SMTP/IMAP server, hvor min kæreste naturligvis også har en IMAP
>account.

Ja og et nedbud og du skriger lungerne fulde om at hun ikke må smide en
floppy i for nu er viruskiller inaktiv , fedt at være på Linux,, og alle har
et ansvar i samfundet, hvis jeg stod nøgen på gågaden blev jeg anholdt ,,
hmmm burde det også være en idee hvis man var nøgen på nettet...

>nonsens. magen til sludder skal man lede længe efter.

Hvorfor du har jo lige oplyst om et sikkerhed brist med en server som hopper
fra og hvor alt dit virus check forgår

Tom udfyldning jeg har set flere eks. På det ikke køre for smart,,,,

>jvf. mine svar til dig ovenfor.

Jamen hvorfor så ikke bare bruge Windows når du alligevel har brug for
licensen, du giver udtryk for storforbrug af "pirateri"

og nu er det så at du må indrømme at der findes en løsning som er mere
smart, billigere og som er ufarlig, installer en terminalserver eller to,
behold de gamle pentium 200mhz og få alle klienter til at køre xp med
turbofart. En lille kilde vil være Haslev Privatskole og nej jeg har intet
med skolen at gøre, men når der sker noget "rigtigt smart" på området så
rygtet det i Windows kredse, så hvis der er interesse, så forhør jeg om
deres erfaring og metoder til opgradering af udstyr på en billig måde.

Fra : Frederik Dannemare

Dato : 27-09-02 11:38

Andersen wrote:

> Skal du så ikke lige oplyse denne officielle holdning fra linux bruger...
> Derfor bliver WINE formodentlig aldrig færdig.

Selvfølgelig kommer man ikke til et punkt, hvor man siger: "WINE er
færdigt. Vi stopper nu udviklingen af det." Eftersom der hele tiden spyttes
nye Windows-applikationer ud, som måske kunne være interessante for nogle
Linux-brugere at have adgang til, stopper udviklingen naturligvis aldrig.
Det siger sig selv.

> Selv om det startede i
> 1993, så er der ikke kommet en stabil version endnu.

Definér "stabil". WINE/WINEX/Codeweavers virker glimrende med en lang række
Windows-programmer (herunder også en god portion DirectX-spil såmænd). Jeg
har selv med stor succes spillet Counter-Strike, Diablo 2 og Baldur's Gate
under Linux. Derimod er der naturligvis også en lang, lang række
programmer, som ikke vil makke ret.

> Husk lige at oplyse prisen på en licens = Win4Lin Desktop 4.0 Licensnøgle
> 1095.00

jeg har aldrig påstået, at win4lin var gratis.

> [...]
> Og jeg kan opgrader til xp for sammen pris som Win4Lin, og så spare jeg en

lyder som den rigtige løsning for dig.

> [...]
> rapport skrevet i Wordpad.

> Nej der er du forkert på den, tror faktisk det er dig som vil ødelægge et

Jeg dikterer ikke det fjerneste i det studiemiljø, hun færdes i. Det kunne
jeg ikke drømme om, og vil de da blæse mig en hatfuld (håber jeg), hvis jeg
kommer og vil presse noget ned over hovedet på dem. Som sagt sidder min
kæreste generelt med de bedste kort på hånden, når det kommer til
dokumentudvekslingen mellem de forskellige tekstbehandlingsprogrammer, som
hendes medstuderende bruger.

> [...]
> det standarden som "bruges" og ikke noget smart software som du godt vil
> bruge, når man er i en projektgrp. Så er det projektet der skal arbejdes

Jeg kunne ikke være mere enig, men prøv at du at fortælle dem det. Jeg har
en enkelt gang prøvet at foreslå en lidt ældre version af Word-formatet,
men der er stædige WP-brugere i blandt dem, som ikke gider at skifte.

> Her skal du ikke lave mit spørgsmål om,,,,,,, tænke pause læs nu hvad jeg
> skrev

Dette? "og tænk nu hvis de aftaler at alle rapporter skal samles i
Word,, hvor kan hun så lige være med hmmmm."

Dette er i så fald intet problem! Hun har ikke noget problem med dette! Hun
går gået på seminariet i 2 år nu, og det har endnu ikke vist sig at være
noget problem!

> [...]
> det vil sige at de skal mødes på seminaret og samle alle *.doc filerne,
> men word/xx kan ikke kan læse OO *.doc format som din kæreste har gemt i,

sludder, hun gemmer altid i både OO og Word-format. Det er da gået bedre
for hende, end det er med nogle af de andre, som skriver i ældre versioner
af Word.

> så nu må hun konventer til *.rft og så lade word overtage jobbet,, og som
> jeg kan læse så behøver hun din hjælp til "simple" ting hvis vi snakker om
> Linux miljø

sludder. Hun kan sagtens finde ud af at konvertere mellem filformater. Du
antager ting, som du intet kendskab har til.

> Ja og et nedbud

nedbrud? den har en oppetid på mere end 400 dage, og den skal såmænd nok nå
1.000 eller 2.000 dage, førend den *måske* skal reebootes.

> og du skriger lungerne fulde om at hun ikke må smide en
> floppy i for nu er viruskiller inaktiv,

hvorfor bliver du ved med at antage ting? For det første "skriger jeg
næppe mine lunger fulde". Hvorfor skulle jeg gøre det? Vira kan intet gøre
på hendes box. For det andet: Der er installeret GUI
antivirus-klientsoftware på hendes box, så det mindsker risikoen for
videresendelse af vira, som kan gøre skade på Windows-kasser.

> fedt at være på Linux,, og alle
> har et ansvar i samfundet, hvis jeg stod nøgen på gågaden blev jeg anholdt
> ,, hmmm burde det også være en idee hvis man var nøgen på nettet...

Hvor gammel er du?

> Hvorfor du har jo lige oplyst om et sikkerhed brist med en server som
> hopper fra og hvor alt dit virus check forgår

nonsens. der er installeret GUI antivirus-klientsoftware på hendes box, som
hun kan bruge til at scanne dokumenter på hendes lokale harddisk, hvis hun
har mistanke om noget.

> Tom udfyldning jeg har set flere eks. På det ikke køre for smart,,,,

jeg kan naturligvis ikke forholde mig til, hvad du har oplevet, men her
kører det altså fint.

> Jamen hvorfor så ikke bare bruge Windows når du alligevel har brug for
> licensen, du giver udtryk for storforbrug af "pirateri"

Jeg selv har ikke brug for nogen Windows-licens, og jeg giver ikke udtryk
for storforbug af piratkopiering. Du vrøvler.

/frederik

Fra : T. Andersen

Dato : 04-10-02 12:30

> [...]
> Linux-brugere at have adgang til, stopper udviklingen naturligvis aldrig.

Men det er ikke det sammen som at sige den køre meget ustabilt ( at WINE
aldrig kommer til at køre stabilt) , og det er jo det er kendetegnet for
linux, nemlig at man ikke er sikker på om der kommer en fejl rettet version
af programmer, de fleste linux udviklere blive eller er ansat i andre
(Windows udviklet ) software firma.

> [...]
> har selv med stor succes spillet Counter-Strike, Diablo 2 og Baldur's Gate
> under Linux. Derimod er der naturligvis også en lang, lang række

Smut ind på www.mosther.dk/produkter.htm start øve tabel op og prøv om du
kan køre den course-ware med din linux.

vælger

> Hvor gammel er du?

Troede du kendte til metafor(isk) talk, men jeg vil da godt forklare dig det

I straffeloven står noget om blufærdighedskrænkelse, nemlig forbudt at stå
nøgen.

Oversat med lighed til linux uden virus kill på net og uden er jo at du
står "nøgen", men jeg kan se at du oplyser at du har fået en installeret, så
ok med det.

> [...]

> Jeg selv har ikke brug for nogen Windows-licens, og jeg giver ikke udtryk
> for storforbug af piratkopiering. Du vrøvler.

jamen du bruger jo win4lin og der kræver da licens til Windows programmer
når man bruger dem

Fra : kim

Dato : 25-09-02 17:57

hej,

jeg forstår ikke formålet med dit indlæg. Af hvilken interesse har det
andre i dk.undervisning.folkeskole at en person som vil bruge windows
ikke er i stand til at formatere sin harddisk?

mvh
Kim

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 25-09-02 18:09

kim wrote:
> [...]
> andre i dk.undervisning.folkeskole at en person som vil bruge windows
> ikke er i stand til at formatere sin harddisk?

Det er ikke et teknisk spørgsmål, men et svar på, hvorfor man blandt
andet ikke vælger at installere linux på folkeskolemaskiner i større
omfang: fordi det ikke er så enkelt, som nogen vil gøre det til og fordi
det i hvert fald kræver en forholdsvis stor viden om programmellet for
at vedligeholde det - det i modsætning til linux-folkenes påstand om at
det er "gratis".

A.P. Møller forærer også Danmark et operahus, men hvem skal bekoste
vedligeholdelsen?

Håber du forstår sammenligningen?

Det ville i øvrigt være en god idé at du i det mindste skrev hvem du
svarer - jeg gættede på at det var mig, men jeg er ikke sikker - du
burde altså enten have skrevet mit navn eller i det mindste lade den del
af indlægget stå, der forudgås af dit svar, så man kan se, hvem du
sigter til i dit indlæg.

Arne H.Wilstrup

Fra : kim

Dato : 25-09-02 18:36

On Wed, 25 Sep 2002 19:09:01 +0200, Arne H. Wilstrup wrote:

> Det er ikke et teknisk spørgsmål, men et svar på, hvorfor man blandt
> andet ikke vælger at installere linux på folkeskolemaskiner i større
> omfang:
Du skriver at det er et svar på hvorfor man ikke ønsker det. Så vidt jeg
kan se var der ingen der spurgte.
Efter hvad jeg kan se på andre postings fra dig virker det som en
personligt korstog mod Linux.
Skal 'Linux folkene' også begynde at poste hver gang en person skriver ind
om problemer med sin computer hvorpå der aldrig har været andet end
Windows installeret? Jeg er helt sikker på at hvis jeg udvalgte nogle
postings fra en 'jeg.har.problemer.med.windows' nyhedsgruppe kunne jeg også få
windows til at virke som et inkompetent operativ system.

> [...]
> det i hvert fald kræver en forholdsvis stor viden om programmellet for
> at vedligeholde det - det i modsætning til linux-folkenes påstand om at
Jeg har læst nogle laaaange tråde og jeg er næsten sikker på at du
misforstår 'linux-folkenes' påstand mht hvad der er gratis. Som jeg
forstår, er det fordi programmerne er licens fri og altså kun koster en
brandbar cd eller to.
At det vil koste penge at vedligeholde et system hvadenten det er windows
eller linux kommer nok ikke som den store overraskelse for nogen.

> A.P. Møller forærer også Danmark et operahus, men hvem skal bekoste
> vedligeholdelsen?
du mener altså ikke Danmark skulle have modtaget operahuset?
Skulle Danmark hellere betale for operahuset og dernæst også betale for
vedligeholdelsen, for mig virker dette som galamatires?

Mvh
Kim

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 25-09-02 19:01

kim wrote:

> Du skriver at det er et svar på hvorfor man ikke ønsker det. Så vidt
> jeg kan se var der ingen der spurgte.

Jeg startede en tråd i en debat, der har kørt et stykke tid - er det
forbudt?

> Efter hvad jeg kan se på andre postings fra dig virker det som en
> personligt korstog mod Linux.

Det er det skam også

> Skal 'Linux folkene' også begynde at poste hver gang en person
> skriver ind om problemer med sin computer hvorpå der aldrig har været
> andet end Windows installeret?

Hvis det er i skolemæssig sammenhæng, så ja - men det er jo ikke
relevant, eftersom de fleste folkeskoler benytter sig af Windows.

Jeg er helt sikker på at hvis jeg
> udvalgte nogle postings fra en 'jeg.har.problemer.med.windows'
> nyhedsgruppe kunne jeg også få windows til at virke som et
> inkompetent operativ system.

Sikkert, men det er ikke relevant her.

> [...]
> misforstår 'linux-folkenes' påstand mht hvad der er gratis. Som jeg
> forstår, er det fordi programmerne er licens fri og altså kun koster

Det ændrer ikke ved det faktum at det skal vedligeholdes, at der ikke
findes software til det af kvalitet til folkeskolebrug og at der ikke
findes "nørder" nok, der kan vedligeholde systemerne.

> At det vil koste penge at vedligeholde et system hvadenten det er
> windows eller linux kommer nok ikke som den store overraskelse for
> nogen.

Det er ikke nogen overraskelse, bortset fra linux-folkene, der altid
skriver hvor "klippestabilt" deres elskede linux-systemer er. Men det er
stadigvæk kun i folkeskolen, jeg bevæger mig i dette spørgsmål: her er
det nemlig: er der ordentlig software til undervisningsbrug, hvor
licenspolitikken er lige så favorabel som på styresystemområdet? ja,
eller nej -

> du mener altså ikke Danmark skulle have modtaget operahuset?

Næ, egentlig ikke -man skulle have bygget det for de penge, som A.P.
Møller undrager sig i skat (lovligt, naturligvis på grund af en
impotent regering i sin tid og manglende mod til at føre sine ideer ud i
livet -men det er o.t. i denne gruppe) og naturligvis gennem hårdere
beskatning af virksomheder, der leger kispus med den offentlige
moral:olieselskaber, der ikke betaler en krone i skat på trods af
svimlende overskud, bøf-kæder der har en lige så lemfældig samfundsmoral
som olieselskaber og sodavandsfirmaer etc.

> Skulle Danmark hellere betale for operahuset og dernæst også betale
> for vedligeholdelsen, for mig virker dette som galamatires?

Naturligvis - det må være en samfundsopgave - det skal ikke være privat
velgørenhed, der skal styre eller bestemme i dette land.
De tiloversblevne penge kunne så bruges til at forbedre vort
skolesystem, give eleverne tidssvarende materialer, sørge for at få
renoveret nedslidte bygninger, sende lærerne på efteruddannelse m.v.

Arne H.Wilstrup

Fra : kim

Dato : 25-09-02 20:35

> Jeg startede en tråd i en debat, der har kørt et stykke tid - er det
> forbudt?
Nej, jeg tror egentlig bare du elsker at diskutere. At komme med et
eksempel på at en person som mangler viden til at formatere sin harddisk
og derefter skyder skylden på linux er ikke hvad jeg vil kalde et argument
for noget som helst.

> Det er det skam også
Jeg håber din smily betyder at det ikke blot er et korstog. Korstog er
folks fanatiske tro på ting som de ikke selv magter at sætte kritiske
spørgsmålstegn ved.

> Hvis det er i skolemæssig sammenhæng, så ja - men det er jo ikke
> relevant, eftersom de fleste folkeskoler benytter sig af Windows.
Mener du at dit oprindelige indlæg i denne tråd er relevant for
folkeskolerne?

> Sikkert, men det er ikke relevant her.
Nej, efter min opfattelse siger du selv at dit eget indlæg heller ikke er
relevant her.

> Det ændrer ikke ved det faktum at det skal vedligeholdes, at der ikke
> findes software til det af kvalitet til folkeskolebrug og at der ikke
> findes "nørder" nok, der kan vedligeholde systemerne.

Jeg vil ikke ledes ind i en diskution om linux skal indføres eller ej da
mange andre tråde omhandler dette spørgsmål.

> [...]
> det nemlig: er der ordentlig software til undervisningsbrug, hvor
> licenspolitikken er lige så favorabel som på styresystemområdet? ja,
Som ovenfor. Jeg vil ikke diskurterer software i denne tråd.

> [...]
> svimlende overskud, bøf-kæder der har en lige så lemfældig samfundsmoral
> som olieselskaber og sodavandsfirmaer etc.
så tilbage til din analogi. Linux er skabt af multinationale firmaer som
ikke betaler skat i Danmark ved hjælp af huller i skattelovgivningen?

> [...]
> give eleverne tidssvarende materialer, sørge for at få renoveret
> nedslidte bygninger, sende lærerne på efteruddannelse m.v.
Så hvis et firma har kapital til at markedsføre sig selv ved at give en
stor sum penge til et bygningsprojekt, så er det blot et udtryk for at de
ikke er blevet beskattiget nok eller hva? Meget OT spg og jeg vil
fortrække en FUT: papirkurv

Men de siste par punkter er et sidespor. Min besvarelse af dit oprindelige
indlæg gik på at dit eksempel er fuldstændig usaglig og eneste formål
hermed er at skabe en frygt for Linux. Mon ikke sådanne sporadiske indlæg
skal holdes til dk.mudderkastning?

mvh
Kim

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 17-10-02 13:08

kim wrote:

> Mener du at dit oprindelige indlæg i denne tråd er relevant for
> folkeskolerne?

Ja -i høj grad - det er - som du ser af emnet - et spørgsmål om hvorvidt
Linux er så vidunderligt at det burde slå det eksisterende windows af
marken i folkeskolerne - det mangler jeg endnu overbevisende argumenter
for.

> Nej, efter min opfattelse siger du selv at dit eget indlæg heller
> ikke er relevant her.

Nej, jeg taler udelukkende om softwaren -dvs. den manglende af slagsen
til folkeskolens undervisning.

> Jeg vil ikke ledes ind i en diskution om linux skal indføres eller ej
> da mange andre tråde omhandler dette spørgsmål.
Hvorfor blander du dig så i denne tråd? Det er jo netop kernespørgsmålet
her

Som ovenfor. Jeg vil ikke diskurterer software i denne tråd.

Det er da vældig relevant i en tråd om folkeskolen at problematisere om
der kan fås skolesoftware til systemet, når det nu hævdes at være så
godt og gratis? - vi kan også koge det ned til: kan det bruges i
folkeskolen? Ja - eller nej! ?

> [...]
> skattelovgivningen?
>

>Skulle Danmark hellere betale for operahuset og dernæst også betale

Danmark betaler i forvejen for operathuset - det sker ved at undlade at
kræve penge i skat i tilstrækkeligt omfang fra "den glade giver" -(der i
øvrigt kan trække det fra i skat - altså en yderligere fordyrelse for
skatteborgerne)

> [...]
> en stor sum penge til et bygningsprojekt, så er det blot et udtryk
> for at de ikke er blevet beskattiget nok eller hva? Meget OT spg og

Et firmas kapital er ikke dets egen, men ofte det, firmaet har "sparet"
i skat ved fiffige manøvrer - naturligvis alt efter lovens rammer (men
ikke altid efter lovens ånd)

> [...]
> eneste formål hermed er at skabe en frygt for Linux. Mon ikke sådanne
> sporadiske indlæg skal holdes til dk.mudderkastning?

Hvis linuxfolkene ikke er bedre til at argumentere for deres sag, så ser
det skam sort ud. Hvis linux-folkene lader sig skræmme væk af kritikere
som mig, så må det skyldes at de ikke har holdbare argumenter nok - hvis
deres produkt holdt, hvad det lovede på alle leder og kanter, så ville
de ikke have problemer. Men hvis de har så store problemer med at
overbevise folk, så er det nok ikke umagen værd at beskæftige sig med
det. Klart?
Arne H.Wilstrup