Hjælp til opgradering
Fra : Mads Madsen

Dato : 24-09-02 19:04

Jeg sidder med en gammel PIII maskine som jeg gerne vil have opgraderet.
Jeg bruger primært maskinen til billedbehandling i Photoshop og jeg spiller
aldrig. Så de vigtigste egenskaber ved den nye maskine er:

Billedbehandling.
Virkelig god 2D grafik.
Hurtig overførsel af data fra Compact Flash kort. (Min USB reader er 14 min
om et 512mb kort)
Evt. Scsi til en gammel scanner (men jeg har et gammelt Scsi-kort liggende)

Jeg er villig til at ofre 2-3000 kr. på projektet, så hvad skal jeg poste
penge i - bundkort, processor, ram evt. grafikkort eller andet.

Det ville være fint hvis i kunne gå ud fra genbrug min gamle maskine, som
ser sådan her ud:

Asus P2B-S bundkort (med SCSI)
Pentium III 500 Mhz
3 x 128 Mb PC100 ram
Noname netkort
Noname lydkort
Diamond Vyper 550 grafikkort
30x CD
12x brænder - Aopen CRW-1232a
En gammel 10 Gb IBM harddisk
40 Gb IBM DeskStar 60GXP
300 W standart midi-kabinet.

Jeg regner selv med at jeg skal have nyt bundkort, processor og ram, men
hvilket? Og hvad med mine gamle komponenter kan de bruges? Skal jeg have et
nyt kabinet? Og find selv på flere spørgsmål......

På forhånd tak for al den hjælp jeg kan få.

Mvh.
Mads

Fra : Leony

Dato : 25-09-02 09:11

"Mads Madsen" <fotograf@madsmadsen.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg er villig til at ofre 2-3000 kr. på projektet, så hvad skal jeg poste
> penge i - bundkort, processor, ram evt. grafikkort eller andet.

AMD giver den bedste pris/ydelse.
Du kan clocke en P4 1,6 GHz til 2,2 GHz (måske mere).
Hvad du vælger er et spørgsmål om religion og pengepung.
P4'eren er 500 kr dyrere end en tilsvarende Athlon XP, men du får nogle
ekstra MHz.

Køleren skal sikkert være støjsvag. Du kan læse tests af mange køle her:
http://www.tweakup.dk/guider/koelerguide/1.htm
http://www.tomshardware.com/cpu/02q3/020916/index.html
Selv har jeg en Silent Viking på min P4 som er stille og køler godt.

DDR-RAM ville være en fordel. Helst 512 MB, men 256 MB kan gøre det (du kan
jo altid købe mere senere eller ønske dig det i julegave).
Samsung er helt klart et mærke der er pengene værd.

Bundkort kan fåes i mange afskygninger med onboard alt muligt (du skal undgå
onboard grafikkort).
Her skal du finde den model der passer til din cpu.
Asus og Abit er gode mærker.
ECS og Soltek er god pris/ydelse.

Kabinet og strømforsyning ville måske være en god ide.
Hvis du køber et godt kabinet med en god strømforsyning, så har du kabinet
for livet og en strømforsyning som du kan bruge længe.
Chieftec er godt solidt kram.

Resten af dit udstyr skulle kunne genbruges. Måske du kan overveje et Matrox
grafikkort, sublim 2D ydelse og de koster vist ikke alverden.

Start med bundkort,processor og RAM - resten kan komme senere.

Den billige løsning er at smække en større cpu i dit nuværende board og så
sætte 256 MB ekstra RAM i.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/