Den lille forskel...
Fra : Nina Svanholm

Dato : 24-09-02 18:18

Hej

Jeg snakkede med en anden hesteejer for et par dage siden, og vi kom ind på
emnet om hvad man synes var bedst at til/ride på og i det hele taget lære at
fx.at stå stille osv, en hoppe eller en vallak?!
Jeg synes at vallakker er lidt tunge og en smugle "bøvede" idet, de er meget
rolige, men jeg synes det går lidt langsomt med indlæring og der skal godt
nok overtales en del før at man gider at gå i gallop og i det hele taget
noget med fart i. Til gengæld kan hopperne godt være lidt hysteriske og skal
man til et stævne så er det brand ærgeligt når hun er i brunst og flipper
helt ud.
Jeg vil godt lige understrege at jeg godt ved at det ikke er alle hopper og
vallakker der er sådan og at der naturligvis er forskel på hestesind!!! Jeg
har selv en vallak som jeg rider på, og inden ham havde jeg en hoppe, og jeg
fremhæver _ikke_ den ene frem for den anden!
Jeg tænkte på om i havde lagt mærke til nogle forskelle og hvad i
foretrækker at ride på, jeg har nemlig først selv tænkt over forskellen
efter jeg har "skiftet køn")

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Holm

Dato : 24-09-02 19:35

Nina Svanholm <hammer@telefona.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3d909fa2$0$10682$4d4eb98e@read.news.dk.uu.net...
> [...]

at
> fx.at stå stille osv, en hoppe eller en vallak?!
( klip )

> [...]
> Jeg tænkte på om i havde lagt mærke til nogle forskelle og hvad i
> foretrækker at ride på, jeg har nemlig først selv tænkt over forskellen

Hej Nina

Ja uha...måske kan jeg snart bidrage lidt til denne debat , for jeg går
snart igang med at tilride min hoppe .....og for en del år siden tilred jeg
min vallak...
Jeg er ret spændt på hende...hun er en lynhurtig hest , og det er jeg
egentlig "lidt" nervøs for.....

Mere følger ...nu skal jeg lige se Ally....
....og sige go´nat til mine 8 hundehvalpe også...

Mange hilsener Holm

Fra : Nina Svanholm

Dato : 24-09-02 20:13

> Hej Nina
> Jeg er ret spændt på hende...hun er en lynhurtig hest , og det er jeg
> egentlig "lidt" nervøs for.....

*Grine* kender det godt, min hoppe var også en fiks hurtig én, men nervøs
var jeg nu ikke, hun var sød og vi var begge vilde med fart

> Mere følger ...nu skal jeg lige se Ally....
> ...og sige go´nat til mine 8 hundehvalpe også...

Hold da op, du har noget at se til med så små størrelser i huset-god
fornøjelse.

Fra : Ukendt

Dato : 24-09-02 19:44

"Nina Svanholm" <hammer@telefona.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg tænkte på om i havde lagt mærke til nogle forskelle og hvad i
> foretrækker at ride på, jeg har nemlig først selv tænkt over forskellen
> efter jeg har "skiftet køn")

Som dressurrytter har jeg indtil nu redet udelukkende vallakker. Da jeg for
nogle år siden startede op ved varmblods-avl kom et dejligt hoppeføl til
verden, og hende har jeg beholdt.

Hun er nu 4 år og godt i gang med sin uddannelse - og jeg må sige at rent
ridemæssigt har jeg egentlig ikke oplevet den store forskel på hende og
vallakkerne.

Mange hilsener

Linda Christie Poulsen

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 25-09-02 07:46

Nina Svanholm wrote:
> [...]
> Jeg tænkte på om i havde lagt mærke til nogle forskelle og hvad i
> foretrækker at ride på, jeg har nemlig først selv tænkt over forskellen

Jeg synes aldrig, at jeg har oplevet nogen træk der går generelt igen
hos heste af et bestemt køn.

Men hvad angår opstaldning/pasning så er hopperne noget mere hysteriske
og emsige. De har - efter min erfaring - mere tendens til at skubbe
hinanden, og jage rundt med hinanden.

-dennis

Fra : Nina Svanholm

Dato : 25-09-02 11:36

> [...]
>
> Men hvad angår opstaldning/pasning så er hopperne noget mere hysteriske
> og emsige. De har - efter min erfaring - mere tendens til at skubbe

Hm, jeg kan godt følge dig i det, min lille bitte shetlandsvallak bliver
bare skubbet ud i kulden når det passer de to damer. Han glæder sig nok til
at min anden vallak kommer hjem igen Men generalt er min opfattelse også
at der li´som er mere gang i hopperne, på godt og ondt.

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Tanja Bromley

Dato : 25-09-02 10:42

> [...]

skal
> man til et stævne så er det brand ærgeligt når hun er i brunst og flipper

Se, nu har jeg kun vallakker i min stald - dog har jeg haft et par hopper
inde at vende (opstaldning), og de er grunden til, at jeg foretrækker mine
vallakker
Jeg har ikke haft andet end bøvl ud af hopper. Tåbelige bliver de (dem jeg
har oplevet - ikke en generalisering), når de er brunstige, og så er de i
mine øjne ofte små-hysteriske generelt.
MEN ... jeg vil så til gengæld give ret i, at vallakker kan være lidt
"tunge" at danse med - sådan lidt sinke-agtige i læreprocessen. Det passer
bare mig fint, for jeg er sådan en kylling, som vil ha' en hest, der er
uforanderlig

Prisen jeg betaler er .... misundelse hvert forår, når alle andre får føl
*GG* Så jeg har såmænd besluttet, at jeg må ha' mig en hoppe en dag - det
der med føl, vil jeg SÅ gerne opleve!

/Tanja

Fra : Line Chr. Prestkværn

Dato : 25-09-02 11:47

"Tanja Bromley" <tanja@bromley.dk> skrev i melding
> Jeg har ikke haft andet end bøvl ud af hopper. Tåbelige bliver de (dem jeg
> har oplevet - ikke en generalisering), når de er brunstige, og så er de
> mine øjne ofte små-hysteriske generelt.

Heh... Jeg har tre hopper. Kvikke og lærenemme. Ingen spilopper. Brunstighet
er ingen unnskyldning for dårlig oppførsel, og tolereres heller ikke fra
meg... Noe de aksepterer. Seg imellom kan de nok spille opp litt, men er jeg
tilstede vil jeg ha rolige og føyelige hester, noe jeg også får.

Vallaken som står her er min kjæreste's. Han er like så følsom for press som
hoppene, og tester kanskje mere ut lederskapet enn dem...

Når det gjelder "dansing" må jeg si at min 2-årige hoppe kan være litt treg
i reaksjonen, men til hennes forsvar må jeg si at i en vekstfase kan det til
tider være noe vokse-smerter og ubehag. Derfor går da heller ikke ting så
"smooth" og raskt som jeg ønsker det. Så får det bli med det enn så lenge...

> [...]
passer
> bare mig fint, for jeg er sådan en kylling, som vil ha' en hest, der er

Uha! Denne vallak er en underlig skrue med masse påfunn og spilopper! Så en
må nok kanskje si at individets personlighet nok spiller inn like så mye som
kjønnet...?

> Prisen jeg betaler er .... misundelse hvert forår, når alle andre får føl
> *GG* Så jeg har såmænd besluttet, at jeg må ha' mig en hoppe en dag -
det
> der med føl, vil jeg SÅ gerne opleve!

Jeg vil nok med tiden sette føll på min 2-åring (når hun når 5 år i alder),
men kan ikke si jeg gleder meg til det. Akk, hvilke bekymringer slikt gir!
Drektighet, fóring, fostervekst, FØDSEL (iiik!), føllhelse/trening/fóring...
listen er lang...

Line.

Fra : Nina Svanholm

Dato : 25-09-02 11:42

> Prisen jeg betaler er .... misundelse hvert forår, når alle andre får føl
> *GG* Så jeg har såmænd besluttet, at jeg må ha' mig en hoppe en dag -
> [...]

God fornøjelse, så får du oplevet en rigtig rappen skralde, når først føllet
er kommet til verden
Meeen de er nu søde, både hoppen når hun går rundt med sin kæmpe mave og
pruster, og selvfølgelig også føllet

Venlig hilsen Nina Svanholm.