laptop batteri
Fra : Peter Gade Jensen

Dato : 24-09-02 18:15

Kan batteriet tage skade af at ens laptop næsten for det meste står med
powerkabel i?
Hvad er generelt god skik mht batteri så det holder længst?

/peter

PS. der er her tale om it Li-Ion batteri.

Fra : Jacob Larsen

Dato : 24-09-02 20:52

On Tue, 24 Sep 2002 19:15:10 +0200, "Peter Gade Jensen"
<petergade@get2net.dk> wrote:

>Kan batteriet tage skade af at ens laptop næsten for det meste står med
>powerkabel i?
>Hvad er generelt god skik mht batteri så det holder længst?

På et tidspunkt vil den behandling føre til, at maskinen kan holde
sådan ca. 20 sekunder på batteri. Det er ligemeget, at det er Li-Ion.
En god skik er at aflade batteriet helt en gang imellem. Det gøres nok
bedst ved at sætte maskinen i standby, da det aflader langsommere, og
derved kan man dræne batteriet mere. Det kan dog være, at der er en
funktion i BIOS, der selv kan gøre det.

Efter afladningen skal du nok lade den lade helt op uden afbrydelse.

/Jacob Larsen

Fra : Ulrich Sørensen

Dato : 24-09-02 21:29

> [...]

> funktion i BIOS, der selv kan gøre det.
>
> Efter afladningen skal du nok lade den lade helt op uden afbrydelse.

Det er jeg absolut IKKE enig i når der er tale om Li-ion batterier. Da de
ikke har nogen memory effekt er der ingen grund til at aflade aflade dem en
gang imellem. Tværdimod, desto mindre du bruger dit Li-ion batteri (aflader
og oplader) desto længere holder det. Li-ion batterier har kun en vis
levetid som afhænger af antallet af op- og afladninger.

/Ulrich

Fra : Ulrich Sørensen

Dato : 24-09-02 21:03

"Peter Gade Jensen" <petergade@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Hvad er generelt god skik mht batteri så det holder længst?
>
> /peter
>
> PS. der er her tale om it Li-Ion batteri.

Tag det ud og opbevar det ved lave temperaturer (5-15 grader - måske i
køleskabet) ca. 40 pct. opladet.

/Ulrich

PS: Har læst det et sted på nettet omkring Li-ion batterier

Fra : Cubus

Dato : 25-09-02 02:35

> Tag det ud og opbevar det ved lave temperaturer (5-15 grader - måske i
> køleskabet) ca. 40 pct. opladet.
>
> /Ulrich
>
> PS: Har læst det et sted på nettet omkring Li-ion batterier

Mon ikke det er på dette omfattende site om batterier:

http://www.buchmann.ca/

"Subject to aging, even if not in use - storing the battery in a
cool place and at 40 percent state-of-charge reduces the aging effect."

--
Cubus
http://cubus.adsl.dk

Fra : Ulrich Sørensen

Dato : 25-09-02 09:03

> [...]
>
> "Subject to aging, even if not in use - storing the battery in a
> cool place and at 40 percent state-of-charge reduces the aging effect."

Jo præcis.

/Ulrich