Beholderen må ikke punkteres...
Fra : - wolf -

Dato : 24-09-02 12:36

.... står der på min deodorant, fordi den er en beholder under tryk. Men
hvor højt et tryk er der egentlig tale om?

- wolf -

Fra : ZIGGE

Dato : 25-09-02 00:26

> hvor højt et tryk er der egentlig tale om?

.... helt afhængigt af hvor længe du holder gasbrænderen under den

/ZIGGE

Fra : - wolf -

Dato : 25-09-02 18:03

"ZIGGE" <zigge@privat.dk> wrote in message
> ... helt afhængigt af hvor længe du holder gasbrænderen under den

Tusind tak for dit konstruktive svar. Det hjalp mig virkelig... IKKE. :(

Er der nogen, der har et reelt bud på, hvor højt et tryk, der kan forventes
at være i en deodorant-spray?

- wolf -

Fra : Søren Emig

Dato : 25-09-02 19:20

> Tusind tak for dit konstruktive svar. Det hjalp mig virkelig... IKKE.
:(

> Er der nogen, der har et reelt bud på, hvor højt et tryk, der kan
forventes
> at være i en deodorant-spray?

Du kan prøve at tømme den i en sort affaldspose. Når du har volumen, kan du
regne det ud ;)

Fra : Johnnie Hougaard Nie~

Dato : 25-09-02 20:14

"Søren Emig" wrote:
> Du kan prøve at tømme den i en sort affaldspose. Når du har volumen, kan du
> regne det ud ;)

Nej.

Det meste af indholdet må forventes at være på væskeform. Indtil al væsken
er fordampet vil trykket være konstant, selv om der kan være stor forskel
på hvor mange sorte sække, der kan fyldes. Trykket ved en given temeratur
må så afhænge af hvornår drivgassen overgår fra væskeform til gasform.
Ved større udtømninger bliver regnestykket påvirket af det temperaturfald
som fordampningen giver.

Hvis temperaturen var høj nok til at fordampe drivgassen i dåsen ville
trykket blive ret stort. En spraydåse, der skulle kunne tåle dette skulle
være /meget/ solid.

http://www.google.com/search?q=aerosol+can+pressure

En udvidet søgning giver omtale af 12-bar og 18-bar standarder for hvor
solide nogle dåser er.
http://www.google.com/search?q=aerosol+can+pressure+bar

Mvh. Johnnie

Fra : Søren Emig

Dato : 25-09-02 20:25

"Johnnie Hougaard Nielsen" <sfromis@post1.tele.dk> wrote in message

> [...]
>
> http://www.google.com/search?q=aerosol+can+pressure
>
> En udvidet søgning giver omtale af 12-bar og 18-bar standarder for hvor

Nå ja *rødme*

Godt at man har haft fysik på A niveau i gym ;)