Jyllands Posten om overvægtige kæledyr
Fra : marianne hellemose

Dato : 24-09-02 06:27

Dyrlæger vil sætte kæledyr på slankekur

Danskerne bliver tykkere og tykkere, men faktisk er fedmeproblemet endnu
større for deres kæledyr. Mens omkring hver tredje dansker er for stor
omkring livet, har hele 60 procent af hundene og 85 procent af bykattene for
mange deller under maveskindet.

Derfor starter Den Danske Dyrlægeforening en landsdækkende kampagne, der
skal sætte fokus på det stigende problem med overvægtige kæledyr.

- Mange har vænnet sig til, at hunde og katte gerne må være lidt buttede,
men det er en fejl. Ligesom hos mennesker giver overvægt problemer, så dyret
kan få vanskeligheder med at bevæge sig og trække vejret, og det er ikke
rimeligt, når vi gennem rådgivning kan give dyret et bedre liv, siger
Johannes Hecht-Nielsen, formand for Praktiserende Dyrlæger.

/ritzau/

--
Marianne

Hellemose Somali
hellemose.som@paradis.tdcadsl.dk

Fra : maz

Dato : 24-09-02 09:20

www.tv2.dk bragte også historien igår aftes i Nyhederne.... Årsagen skulle
være:
"mandag d. 23. september 2002 kl. 18:16
Danskernes kæledyr er for fede
Uvaner med for fed mad og for lidt motion er ikke kun et problem for
hver tredje dansker. Vores kæledyr har samme usunde livsstil i en sådan
grad, at de fleste hunde og katte er for fede.....*snip*"

De fortalte iøvrigt, at det var det manglende engagement i/aktivering af
dyrene, der medførte en ekstra portion mad eller to i tide og utide...pga
ejernes dårlige samvittighed...

maria

Fra : Helle Andersen

Dato : 24-09-02 19:28

marianne hellemose wrote:

> [...]
> for stor omkring livet, har hele 60 procent af hundene og 85 procent
> af bykattene for mange deller under maveskindet.

Det forbavser mig ikke spor. Ofte støder man på katteejere, der synes,
at deres kat er alt for mager og i virkeligheden er katten måske bare
normalvægtig eller måske endda lettere overvægtig.

Dyrlægerne er nu generelt også alt for dårlige til at vurdere overvægt.
Jeg har adskillige gange set overvægtige katte, hvor ejeren har troet,
at den var helt normal slank, fordi dyrlægen har sagt det. Men hvis
dyrlægerne er vant til meget overvægtige dyr, er lettere eller medium
overvægtige dyr vel nok slanke i deres øjne.

--
Helle
DK Tick-Tag

Fra : Pia J

Dato : 24-09-02 19:33

ved hunde har man den regel at man uden at presse skal kunne mærke ribben og
rygrad. Er der nogen regler for katte?

:Pia

Fra : Pia J

Dato : 24-09-02 19:34

nåjo, og må killinger gerne være lidt vommede (altså forudsat de har fået
ormekur)? Eller skal de have voksen profil.

:Pia

Fra : Helle Andersen

Dato : 24-09-02 19:36

Pia J wrote:
> nåjo, og må killinger gerne være lidt vommede (altså forudsat de har
> fået ormekur)? Eller skal de have voksen profil.

Killinger har jo en lidt specielt figur, men når de er omkring 12-16 uger
(lidt afhængig af race), bør de ikke længere se for buttede ud.

--
Helle
DK Tick-Tag

Fra : Pia J

Dato : 24-09-02 19:42

De er ikke tykke, faktisk ret spinkle, men de har en lille kugle under maven
midt på. Det ser rigtig sjovt ud når de går og man ser dem bagfra, maven
bugter sig fra side til side og hofterne den modsatte vej, det ligner sådan
en af de der lange busser med harmonika på midten, hvis I har set hvordan
sådan en fungerer indeni.

:Pia

Fra : Pia J

Dato : 24-09-02 21:10

øøøh - læste jeg ikke et sted at de tager 100 g på om ugen? Hvad med 400 og
200?

:Pia (gisp)

Fra : Else Gyldenkærne

Dato : 24-09-02 21:40

Først staldkatten og så killingerne!
Hvad fodrer du dog dine katte med ? *GG*
Tænk, hvis du får en Maine Coon - den kommer vel til at veje 15 kg! *GGG*

Mvh. Else.

Fra : Helle Andersen

Dato : 24-09-02 19:34

Pia J wrote:
> ved hunde har man den regel at man uden at presse skal kunne mærke
> ribben og rygrad. Er der nogen regler for katte?

Ja, det er der vist, men jeg kan ikke huske dem
Jeg kigger bare på mine og mærker på dem og jeg ved hvordan de
skal føles, men det kan andre jo ikke bruge til noget. Men jeg har
været med i en undersøgelse om BMI-tal hos katte og har
vægtekspertens ord for, at mine katte er i topform (selvom de er
indekatte) og har deres idealvægt

--
Helle
DK Tick-Tag

Fra : Jette

Dato : 24-09-02 21:52

"marianne hellemose" skrev:
> [...]
> større for deres kæledyr. Mens omkring hver tredje dansker er for stor
> omkring livet, har hele 60 procent af hundene og 85 procent af

Ja, jeg er ikke i tvivl om at der er noget om snakken... har selv 2
misser og en mand der har svært ved at holde ideal-vægten... Jeg gruer
for næste dyrlægebesøg, for hun er bestemt typen der ser på missernes
vægt med MEGET kritiske øjne.

Mvh. Jette
- der virkelig forsøger, at nøjes med de der
enormt små portioner kattene skal have :-/

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 24-09-02 22:43

"marianne hellemose" <hellemose.som@paradis.tdcadsl.dk> writes:

> [...]
> omkring livet, har hele 60 procent af hundene og 85 procent af bykattene for

citat gaflet fra netdyredoktor

Overvaegt kan ogsaa afslaeres ved at foele ned langs kattens
ribben. Hvis det er svaert eller umuligt at foele ribbenene, er katten
overvaegtig. Mange katte har fedtdepoter paa den bageste del af maven
mellem bagbenene.

Og Jette det kan nemt loeses du siger bare til manden du maa spise
lige hvad du vil... naar du har drukket 3 liter vand..*GG*

men ok problemet er at indtaget af kalorier/protein er for stort.. saa
steg i olie ikke saa meget spis magert koed og masser af
groentsager. saadan holder jeg min vaegt nede og det virker..
--
Med venlig hilsen & miauu
Henrik & Melissa

Fra : Jette

Dato : 25-09-02 07:27

"Henrik Pedersen" skrev:
> [...]
> steg i olie ikke saa meget spis magert koed og masser af
> groentsager. saadan holder jeg min vaegt nede og det virker..

Tak for de gode råd Jeg prøver, men er desværre ikke nogen ørn i
køkkenet.. har dog lovet manden at jeg tager en madlavningskursus, når
jeg er færdig med min uddannelse til næste år. Men vi er begyndt at løbe
en tur hver aften, så forhåbentlig hjælper det lidt på det....

Mvh. Jette

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 25-09-02 11:33

"Jette" <jniREKLAMER@NEJTAKomnix.dk> writes:

> [...]
> jeg er færdig med min uddannelse til næste år. Men vi er begyndt at løbe
> en tur hver aften, så forhåbentlig hjælper det lidt på det....

Maaske kunne du overtale ham til at give dig bogen "God mad - let at
lave" som vist ogsaa bruges til frikadellesjoeld i skolen. Jeg er bare
rigtig glad for min..

Og maaske misserne ogsaa skulle med ud og loebe *gg*

Fra : goofy

Dato : 25-09-02 13:12

Hej Jette
> [...]
løbe
> en tur hver aften, så forhåbentlig hjælper det lidt på det....

Det er godt nok ikke om katte dette her, men både kone og jeg bærer på
for meget, jeg har tabt. 17 kg. på et år konen lidt mere, og det er
præsis som Henrik skriver undgå fedt, specielt det fra dyrerne.

Vi bruger nu meget opskrifter fra www.diabetis.dk det er alle opskrifter
der er meget fedtfattige og smager ganske fortræffeligt.
Det vi ligesom har konstateret er, når vi ikke bruger så meget fedt
,skal vi bruge vores fantasi m.h.t krydderier. Vi bruger væsentlig flere
og forskellige krydderier nu.

Med venlig hilesn
Stten Vinbæk

Fra : marianne hellemose

Dato : 25-09-02 15:28

Steen skrev
<præsis som Henrik skriver undgå fedt, specielt det fra dyrerne.>

*GGGG* Jeg siger osse altid til de overvægtige pelsdyr at de skal holde sig
fra mig, men lystrer de,.............nope